Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Ny ordförande i Svenska Freds
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dagrummet
Vildmannen
Hur kan man definiera ubåtsjakt som ett offensivt vapen? 7.gif
Vad är FM:s definition av ubåtsjakt?

http://www.expressen.se/expressen/jsp/polo...sp?d=10&a=32928
Fu Dahlberg
Skrota värnplikten, halvera försvarsbudgeten och diskutera Sveriges försvarsindustriella beroende av USA. Det är några mål för Frida Blom, föreslagen ny ordförande för Svenska Freds- och skiljedomsföreningen.

Men utvecklingen efter den 11 september 2001 är skrämmande, eftersom världens ledare så ensidigt ser militär upprustning som svaret på hot om konflikter, anser hon.

Stridsflyg och ubåtsjakt är exempel på de offensiva vapen som enligt föreningen inte hör hemma i den svenska arsenalen.

Värnplikten bör avskaffas och ersättas av en kår av frivilliga för internationella fredsinsatser, försedda med vapen som är lämpliga just för den uppgiften.

Från Expressen.se

CHESSUS!
nilsson
Hon måste nog ändra inställningen angående värnpliktiga - vem ska annars kunna dela ut saft och bulle när fi kommer? mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif

:VIKTIGT MEDDELANDE:
Detta inlägg är starkt ironiskt!
Vc_90
Det är bara att konstatera att hon lever i nån sorts romantiserad drömvärld.

Skrota stridsflyg!?
HUUUUUU, är det något man MÅSTE ha under en konflikt så är det luftherraväldet. Titta bara på den senaste tidens konflikter.

En kår av frivilliga med lämpliga vapen!?
Skall vi skicka ut en gäng rookies utan GU med ärtrör o blommor i händerna blir det kaos.

Det övriga orkar jag inte ens kommentera......
akula
QUOTE (Vc_90 @ May 11 2003, 11:47 )
Skall vi skicka ut en gäng rookies utan GU med ärtrör o blommor i händerna blir det kaos.

Är du galen? Ärtrör! någon kan få en ärta i ögat och blommor sedan, tänk på alla allergiker. Nej du, det får nog bli mysfarbröder och mystanter i kofta som talar lugnt och snällt med kombattanterna.

Ubåtsbesättningarna kan man kanske ha någon sots gruppterapi med, kanske genom en tratt som man sänker ner i vattnet, de har säkert bara haft en svår barndom. dry.gif
imint
QUOTE (akula @ May 11 2003, 15:19 )
QUOTE (Vc_90 @ May 11 2003, 11:47 )

Är du galen? Ärtrör! någon kan få en ärta i ögat och blommor sedan, tänk på alla allergiker. Nej du, det får nog bli mysfarbröder och mystanter i kofta som talar lugnt och snällt med kombattanterna.

det låter som om det är dags att kalla in "Farbror Barbro" han kan säkert göra en bra insats biggrin.gif
Raffsec
Hmm vi kan ju byta namn på ubåtsjakt och kalla det ubåtseftersök det funkade ju med truppmina12 laugh.gif
Malaj
Åh, härliga tider! :P

*Make Peace - not War*. Vi kan ha blommor i bössan istf lösskjutningsanordningen. camo.gif

Och tänk på vad skönt det ska bli med den nya fältdräkten i chockrosa plysch. unsure.gif Glöm baskrar och basebollkepsar - vi ska få dumstrutar (med guldstjärnor till Lucia!) blink.gif

Jag kan inte vänta på att få se minen på de gamla knektarna, när vi kommer att måla kronbilar och stridsfordon med stora jävla blommor. salute.gif

Öhhh, "I natt jag drömde..." horny.gif Fan, måtte det ha varit en mardröm. blyg.gif

:basker:
Myran
men också ta sig tid att resa runt i landet, föreläsa och besöka skolor

hoppas f-n att hon kommer till min skola, då ska jag ställa henne mot väggen. angry.gif mad.gif bong.gif
Romulus
Om hon gör det.......RING MIG!!!
Jag vill ställa en fråga eller tusen!

Romulus. :basker:
Forsberg
Ja jösses. Jag förstår inte varför i h--vete Svenska freds har så mkt emot Försvaret. Tanken är ju att Försvaret skall skapa, främja och försvara freden... Tankebanorna är ju inte långt utvecklade...
Hur i helsike kan man kalla sig för fredsfrämjare om man vill ta bort det som hindrar oss från att bli inblandade i krig i första taget!!

Jaja, nu ska jag lugna ner mig.

/Forsberg
Dedicated
Förmodligen ska dessutom kåren av frivilliga vara av budget-varianten; tror man bara tillräckligt mycket kan vem som helst vara en mänsklig sköld! Således behövs inga vapen eller utrustning heller......

O-T Nån som vet hur tusan det gick med de härifrån den kalla Norden som åkte ner till Irak????
Ham Tyler
Ja vad ska man säga ? Verkligetsförankring är kanske inte dessa människors kännetecken.
imint
QUOTE (Ham Tyler @ May 12 2003, 16:43 )
Ja vad ska man säga ? Verkligetsförankring är kanske inte dessa människors kännetecken.

I betraktarens ögon, hon tycker säkert likadant om dig. Finns det ett militärt hot mot Sverige nu och tio år framåt?
Särimner
QUOTE (Forsberg @ May 12 2003, 14:18 )
Ja jösses. Jag förstår inte varför i h--vete Svenska freds har så mkt emot Försvaret. Tanken är ju att Försvaret skall skapa, främja och försvara freden... Tankebanorna är ju inte långt utvecklade...

Det som är lite ironiskt med svenska freds resonemang är ju att försvarsmakten finns för att trygga deras rätt att uttrycka de åsikter de har. Som jag ser det så handlar det lite om att bota huvudvärken genom att skära av huvudet mad.gif

Men å andra sidan så är det ju faktiskt så här - det demokratiska statsskick vi har berättigar alla att uttrycka sina åsikter och synpunkter inom nästan alla områden. Därför kommer det alltid att finnas folk som vill pacificera landet och som under inga omständigheter kan acceptera väpnad kamp som ett legitimt försvarsalternativ mot angrepp. Jag köper deras argument att vi måste arbeta förebyggande genom att göra insatser internationellt. Men för den skull är det fullständigt naivt att tro, att alla andra nationer skulle se upp till oss om vi ensidigt nedrustade och avskaffade det militära försvaret. 6 miljoner års evolution säger oss att människan är ett djur som lätt tar till våldet som lösningen på konflikter. Jag tror inte att detta fenomen ändras på grund av en ny ordförande i Svenska freds. ;)
Raffsec
QUOTE (imint @ May 12 2003, 20:47 )
QUOTE (Ham Tyler @ May 12 2003, 16:43 )

I betraktarens ögon, hon tycker säkert likadant om dig. Finns det ett militärt hot mot Sverige nu och tio år framåt?

Nu inget i morgon vet jag inget något om och om 10år ännu mindre vet jag något om.
Uttern
Så så, ta det lugnt nu alla. Låt oss sätta oss ned i en ring, hålla varandra i fötterna och skicka kärlek till varandra.

Jag blir inte arg på personer med andra åsikter än mina egna men om jag upplever att min meningsmotståndare argumenterar mot bättre vetande så känns det som om den personen brister i intellektuell ärlighet. Och då blir jag arg mad.gif

Uttern
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.