Help - Search - Members - Calendar
Full Version: T-shirt som yttersta plagg
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
GRKfurir
Hur är det egentligen: har hört rykten om att enl nya UNIrFM så skulle t-shirt få användas som yttersta plagg förutsatt att gradbeteckningen är påsydd.
Stämmer detta? 7.gif
Ingbat/I19
Det verkar stämma:

UniR FM 2003 sid 45
Grön T-tröja buren under fältskjorta m/59 och m/93 FN får synas i halsen. Den får bäras som yttersta plagg i tjänsten
och skall då vara försedd med gradbeteckning (kragspelgel m/58 fäst på bröstets vänsra sida).
GRKfurir
SeDÄR!
då är det bara att sätta igång och sy gradbeteckningar på t tröjorna då :basker:

BTW finns UniR FM 2003 att ladda ner digitalt någonstans?
Ingbat/I19
Japp
FM Publikationer
Vakten_F4
Humm, innebär det att jag som menig inte behöver sy på nåt?

Som med 59-skjortan?

Edit: Ser det inte lite ludermässigt ut med gradbeteckning på t-shirten?
Fu Dahlberg
QUOTE (Vakten_F4 @ May 11 2003, 12:38 )
Humm, innebär det att jag som menig inte behöver sy på nåt?

Som med 59-skjortan?

Edit: Ser det inte lite ludermässigt ut med gradbeteckning på t-shirten?

ja, så har jag tolkat det...

Och JA, det ser nog ganska ludermässígt ut..
Å andra sidan såg det ganska ludermässigt ut när adjutanten från P4 häftat fast sin grdbeteckning på sin skjorta biggrin.gif
Vakten_F4
QUOTE (Fu Dahlberg @ May 11 2003, 12:47 )
Å andra sidan såg det ganska ludermässigt ut när adjutanten från P4 häftat fast sin grdbeteckning på sin skjorta biggrin.gif

Det är så man känner igen adjutanter! biggrin.gif

blanda-flest-uniformer-vinnner
darkstar

Jasså! Hackar vi på P4 igen? bong.gif :P <- NOTERA!

Jo, det ser rätt ludermässigt ut... man kan ju le en extra gång åt tjejen på skrädderiet så får man det påsytt!
The Swede
QUOTE (darkstar @ May 11 2003, 12:56 )

Jo, det ser rätt ludermässigt ut... man kan ju le en extra gång åt tjejen på skrädderiet så får man det påsytt!

Som anställd behöver man inte le, det ingår att få märken påsydda.
Fast det skadar ju inte att le, då kanske det går fortare.

The Swede
EOD
QUOTE (The Swede @ May 11 2003, 12:15 )

The Swede

Vad betyder det på Ing2, under 365 dagar eller....? biggrin.gif

EOD
Vakten_F4
QUOTE (The Swede @ May 11 2003, 13:15 )

The Swede

Bevakningssoldater behöver inte heller le, man behöver bara ge en gör-som-jag-vill-annars-får-du-visa-leg-resten-av-livet-blick så får man som man vill! :P
Men det går fortare om man ler! smile.gif
Fö strv 122
QUOTE (darkstar @ May 11 2003, 11:56 )

Särskilt lifkompanister får ju förträfflig service på skrädderiet dry.gif
darkstar
QUOTE (Fö strv 122 @ May 11 2003, 13:59 )
Särskilt lifkompanister får ju förträfflig service på skrädderiet  dry.gif

Får vi? Jaha... Vad beror det på då?

The Swede

Visste inte det... Trodde att hon bara var snäll...
fairfax
Förlåt om jag är totalt novis på området, men vadå skrädderiet? Syr man inet på sina märken för egen maskin? 7.gif
Maverick
QUOTE (The Swede @ May 11 2003, 12:15 )
QUOTE (darkstar @ May 11 2003, 12:56 )

The Swede

Inte om du tillhör US då skall du vara kapten också smile.gif

Men jag gjorde så att jag packade ner grejjerna och överlevde på typ 2 tröjor en 90 jacka under 2 veckor.. Sedan på ett utbikdningsuppehåll så plockade jag med ALLT!!! Som skulle sys upp och tog med det ner till Lv 6 och mutade sömmerskan med en STOR omgång ficka till gänget..Kostade en hundralapp men jämfört med kostnaden för samhället för min eftervård och blodtrsfusioner (om jag hade sytt dit den själv) så var det billigt wink.gif

MEN tillbaka till ämnet... Redna 97 fick vi bär Tshirtn i US med gradbeteckningen på.. MEn det var tydligen ovanligt även i dessa sammanhang (IB 16 hade skickat iväg typ BA 07 och då hade det inte varit dessa reglerna)...
106
Den helgröna T-shirten kom väl cirka 1995?
När jag gick med i FBU-U 1994 hade en kapten T-shirt i kamouflage på prov men sade att dessa skulle bli helgröna eftersom de kamouflerade tappade färg fort.

Det var även intressant när flaggan kom och folk började sy fast den på precis allting.
Dahlberg
Flaggan ska väl sys på armen på t-shirten me? Det är ju ett yttersta plagg...

106
QUOTE (Dahlberg @ May 12 2003, 16:38 )

Nej, du har väl ingen flagga på fältskjorta m/59?

Ur UniR FM 2003 (fan vad jag önskar att alla kunde ladda ner den)
Nationsmärke m/94 (svensk flagga) av textil.
Märket bärs 30 mm nedanför axelsömmen på
vänster ärm av all personal på fältjacka 90 (motsv)
samt av personal i Utlandsstyrkan till förstärkningsplagg
samt skjortor.
Fågel Fenix
QUOTE (106 @ May 12 2003, 15:48 )

samt skjortor.

Har du inte svarat dig själv här ? 7.gif ;)
nilsson
QUOTE (Fågel Fenix @ May 12 2003, 21:01 )

samt skjortor.

Jag tolkar UniR FM som så att utlandsstyrkan ska ha märket på förstärkningsplagg och skjortor.
106
QUOTE (nilsson @ May 12 2003, 22:22 )
QUOTE (Fågel Fenix @ May 12 2003, 21:01 )

samt skjortor.

Jag tolkar UniR FM som så att utlandsstyrkan ska ha märket på förstärkningsplagg och skjortor.

Jo Furiren har rätt, jag skrev först ett svar sedan kom jag på att jag skulle klistra in texten ur UniR FM 2003.

I utlandsstyrkan har man alla märken även på skjortor och tröja m/87 samt på T-shirt. Problemet med att sätta märken på T-shirt är att den och märkena inte ändrar storlek i samma takt när den tvättas.
Axial
QUOTE (106 @ May 11 2003, 21:15 )
När jag gick med i FBU-U 1994 hade en kapten T-shirt i kamouflage på prov men sade att dessa skulle bli helgröna eftersom de kamouflerade tappade färg fort.

Det var även intressant när flaggan kom och folk började sy fast den på precis allting.

Jo, den har varit med förut.
Förut (från 1994 ?) till och med 1999 så fick den bäras som yttersta plagg och då utan gradbeteckning. Sedan togs möjligheten att använda T-tröja grön som yttersta plagg bort men nu är den tillbaka! Tack till protokollsavdelningen (eller vilka det nu är som bestämmer uniformers bärande) !
Fu Frippe
Vet inte när flaggan kom, men när jag satt med i förbandsrådet (1992/93) tog vi upp som förslag att vi skulle ha en svensk flagga på uniformen. Jag vill ju gärna tro att det var, (bland andra), jag som startade detta inom FM! ;)

:hvbasker:
106
QUOTE (Fu Frippe @ May 12 2003, 23:47 )
Vet inte när flaggan kom, men när jag satt med i förbandsrådet (1992/93) tog vi upp som förslag att vi skulle ha en svensk flagga på uniformen. Jag vill ju gärna tro att det var, (bland andra), jag som starta detta inom FM!  ;)

:hvbasker:

Det är du som skall ha stryk alltså?
Ytterligare ett märke att sy fast.
Dessutom ser det förjävligt ut med flagga på m/87.
dxl
Jag läste någonstans att en av anledningarna till att ÖB (som endå har ganska mycket att säga till om i det här) ville ha svensk flagga på uniformen var att på något sätt ta "tillbaka" flaggan från nazzarna.
Kustkavallerist
Fr o m -94 skulle flaggan anbringas på ärmen, men tillbaks till ämnet, så har det äntligen kommit ett plagg som kan användas då det är varmt ute (jag vet att -59 skjortan duger men då ska det vara STRUKNA skjortor och inte de skjortorna som har skrynklatts ihop i ryggsäcken). B)
Lt. payne
QUOTE (106 @ May 11 2003, 22:15 )

@106

1995 gick jag på HVSS. Där köpte jag T-tröjor i M/90 mönster.SNYGGT!!

Men kvaliteten var usel angry.gif Efter två tvättar kunde man knappt se
att bågot mönster alls.
Forsberg
Köper inte det där med "Reclaim the flag"... Norge, Storbrittanien, USA, Tyskland, Finland osv. har också sina repektive nationers flagga på axeln/ärmen. Snarare en överrenskommelse/trend?
Hans Engström
re:Fu Frippe

Förband? Satt själv som huvudförtroendeman och förordade flaggan på M90 för Generalerna Rönnberg och Sagrén vid vplkonferans NN. Vad vi föreslog var dock ngt liknande den amerikanska varianten, större, med tydlig bård. Och gud vet att v inte avsåg at m/60 m/87 skulle ha den.
Fu Frippe
106: Stryk ska jag säkert ha ändå, men vi ville ha den på fältuniformen, inte M/60, M/87 och annat! ;)

Hans Engström: Kolla min profil så ser du att jag gjorde lumpen på I 16/Fo 31...
106
106: Stryk ska jag säkert ha ändå, men vi ville ha den på fältuniformen, inte M/60, M/87 och annat!  

På modell 90 stör inte flaggan nämnvärt, jag gillar bara inte att sy.
Det kan bli lite mycket när man har flagga, båge och stort förbandsmärke, eller flagga + SWEDEN-märke (alltså inte bågen).
Men det är inget jag går och stör mig på.

Flagga på m/87 ser inte bra ut i mina ögon. Men den kom ju mycket senare så det man knappast beskylla er för.

Vid närmare eftertanke bör jag nog ha lite stryk själv, men det skall vi tala tyst om.
Hans Engström
Skulle naturligtvis tänkt på det (profil koll). Verkar nog som det var ett allmänt uttryckt önskan då (fanns mycket nassesnack om flaggan och 'du gamla du fria' just då).
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.