Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Kompass
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Bravo One
Dags att skrota den gamla kompassen och köpa en ny, någon som har några bra förslag på kompass?
heiho
QUOTE (Bravo One @ May 9 2003, 16:04 )
Dags att skrota den gamla kompassen och köpa en ny, någon som har några bra förslag på kompass?

En SILVA ECLIPSE 99 PRO ÄR ALDRIG FEL.
KOMPLETTERA MED EN SILVA SERE 40 ARMBANDSKOMPASS. smile.gif

ELLER VARFÖR INTE EN MECCA 9 "Kompassen som visar riktningen till Mecca! Tack vare den medföljande geografiska lathunden är det nu alltid lätt att få korrekt kurs oavsett var i världen DU befinner Dig! blink.gif
EOD
Själv har jag ett sådant här, FM artled kompass. Finns att köpa på Active Life Equipment

Funkis...

EOD
mace
Finns bara en. Silva Ranger 15T, valfritt om du vill ha grader, gon eller streck. biggrin.gif
darkstar
Är det någon som använder nåt annat än streck? Mina civila polare kallar mig för mindre snälla saker om jag säger streck...
Malaj
QUOTE (darkstar @ May 9 2003, 20:01 )
Är det någon som använder nåt annat än streck? Mina civila polare kallar mig för mindre snälla saker om jag säger streck...

Herredumilde... Mitt blodtryck. mad.gif

Det finns bara 360 grader, sedan tar de slut. Kan inte fan hålla reda på Armén stollerier när man ändrar varannat år... ;)

Dö, darkstar, e' inte du från Götet? Nå, då så. biggrin.gif

:basker:

Fixat: Man ska alltid räkna till etthundra innan man skriver nåt...
mace
QUOTE (Malaj @ May 9 2003, 19:43 )
QUOTE (darkstar @ May 9 2003, 20:01 )

Herredumilde... Mitt blodtryck. mad.gif

Det finns bara 360 grader, sedan tar de slut. Kan inte fan hålla reda på Armén stollerier när man ändrar varannat år... ;)

Dö, darkstar, e' inte du från Götet? Nå, då så. biggrin.gif

Fixat: Man ska alltid räkna till etthundra innan man skriver nåt...

NEJ! Inte 360 grader, det är 6300 streck som är det korrekta.
dry.gif
360 grader, det låter som något hittat i en kokbok. biggrin.gif
LeadHead
Jag har ingenting emot streck men för enkelhetens skull tycker jag att vi borde införa NATO-streck, dvs. 6400 på ett varv...
106
QUOTE (LeadHead @ May 9 2003, 21:10 )
Jag har ingenting emot streck men för enkelhetens skull tycker jag att vi borde införa NATO-streck, dvs. 6400 på ett varv...

Hur skulle det förenkla?
MAS-formeln bygger ju på att vi använder det metriska systemet och våra streck.

EDIT: Grader (360 per varv) är väl anpassade för nautiska mil, så att man kan göra beräkningar liknande MAS-formeln?
heiho
QUOTE (LeadHead @ May 9 2003, 21:10 )

LeadHead.
Tycker du att vi skall gå ifrån metersystemet också?

Ett streck motsvarar 1 meter i sida 1 000 meter bort.
Dvs. om du binder ett snöre som är 1 000 meter långt vid en nerslagen pinne och går med snöret sträckt så kommer du att ha gått 6 300 meter när du gått ett varv.
Alla kikarsikten, riktinstrument och en del av försvarets kikare innehåller en streckplatta och denna är graderad för att du skall kunna mäta avstånd till saker och ting enligt MAS-formeln."

MAS är en formel som man kan använda för att bedöma avståndet med relativt god säkerhet. Metoden kräver dock att man är mycket noggrann och för att lyckas bra så måste man öva på den ofta. Den största nackdelen med formeln är att du måste veta hur långt eller brett målet är i verkligheten.

En enkel minnes ramsa för MAS är meter, avstånd, storlek. MAS formeln lyder:

Målets bredd (i meter) = Avstånd (i kilometer) x Storlek (i streck)

För att avståndet ska bli känt måste du lösa den enkla ekvationen efter det förutsättningar som finns. Om du löser ut avståndet (A), så får man A = M/S." 5.gif

"Från www.hvprsk.nu"
Larsson
Är det bara jag som använder radianer?

Ang. streck och grader:

Om ett streck skulle motsvara en meter på 1000 meter,
så skulle gradskalan bestå av 2 x pi x 1000 streck,
d.v.s. c:a 6283,185307 streck på ett varv.

6300 streck per varv är en avrundning, vilket själfallet även 6400 streck är.
Fördelen med 6400 streck är dock att det är enklare att dela upp varvet i t.ex 8 delar.

Med 6400 streck per varv blir det 800 streck för 1/8 varv.
Med 6300 streck per varv blir det 787,5 varv för 1/8 varv.

Felet med MAS med 6300 streck per varv är 0,27%.
Felet med MAS med 6400 streck per varv är 1,86%.
Vid eldledning får båda anses vara försummbara.

360 grader per varv ska också vara en avrundning.
Detta då gradskalan från början ska ha använts inom astrologin,
där en grad motsvarar antalet dygn per år, d.v.s. c:a 365.24 grader per varv.
106
Tur att det finns de som tänker längre än vad jag orkar/klarar av.
darkstar
Larsson, heiho: salute.gif

Leadhead: Låt de andra jävlarna införa 6300 -. :P

Malaj: Nä, jag bara råkar bo där... Glömde alldeles bort att vi i Armén inte var ensamma.... Förlåt mig, snälla!

Annars då? Om vi "bortser" från strecken, vilka kompasser duger? Vad ska en riktig kamp-kompass ha för egenskaper?
Vc_90
Min personliga uppfattning är att allt annat än spegelkompass visar fel. "Vanliga" kompasser blir lätt lite lutning på och då är det kört...

En spegelkompass är både exakt o enkelt!! nDessutom så vet man inte med en "vanlig" om kompassen verkligen pekar på objektet. Lite svårt att titta på båda samtidigt med "vanlig"

Edit:stavning
Malaj
Ett tack till kamraterna från Gröna Bolaget för instruktionerna om streck. Jag har nu printat ut dem och sparat ifall frågan skulle komma upp. Jag hoppas *darkstar* får hjälp med sitt problem.

Själv kommer jag säkert att fortsätta med mina grader. Hoppas bara att de håller sig under 37,5... laugh.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.