Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Finn fem fel.
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
nahoj84
Forumets huvuduppgift är att ge medlemmarna ökad kunskap, rätta mig om jag har fel.

Då tänkte jag som i ett led i forumets strävan att rätta till och sprida kunskap om uniformsbärande kunde anordna en lite tråd med tävlingen fin fem fel.

Så min fråga är detta intressant och är det någon som kan tänkas lägga upp en bild på en uniformsbärande person som har gjort fem fel (behöver inte vara fem exakt men skriv hur många det är).

Väntar in svar så får vi se.

/"Nahoj" i kunskapens fotspår
Runningback
Jodå, det vore väl intressant, eller ?!?! ;D
Månsson
Haha! Blir det inte jävligt svårt att hitta en sån bild? :P
Dedicated
Månsson, sådana bilder har vi INGA bekymmer med att hitta, det är värre att hitta bilder med korrekta soldater.....
NordicFear
QUOTE (Fyhr @ May 9 2003, 09:42 )
Månsson, sådana bilder har vi INGA bekymmer med att hitta, det är värre att hitta bilder med korrekta soldater.....

Hehehe....är det svårt?
det kan väl inte vara så svårt att klä sig rätt...?
Månsson
QUOTE (Fyhr @ May 9 2003, 09:42 )

Haha... Roger that! biggrin.gif
nahoj84
Låter bra soldater!!!

Då jag själv inte har några bilder eller någon vidare koll på uniformsreglementet så kan väl EN person som har en bra bild lägga upp den i denna tråd.

Kom ihåg att det finns ett fint pris att vinna...... KUNSKAP heter det!!!

Klart slut från mig. :basker:
panzerkampfwagen
Intressant att en så innovativ tråd lagts upp, men inte en käft har brytt sig om att dumpa upp en bild än biggrin.gif
APC-mannen
Ok, hitta felet! smile.gif

Ja, det är jag på bilden...

Första gången i m/59
Rissanen
Nu får du ta o ändra lite i inställningarna på sidan din. Länken funkar inte.
APC-mannen
Oops. Sorry... Ska fixa det där inom kort! Jag meddelar när det funkar så ni behöver INTE ens försöka öppna den innan dess.

EDIT: Nu är det fixat. Jag skäms inet för NÅGOT! smile.gif

ShadowStalker
Jag har hittat ett fel på bilden=)...
Du har fel bälte till m/59 det ska vara grönt och mycket bredare.
biggrin.gif
The Swede
Man har inte bälte utanpå vindrock.

The Swede
Nifelhel
QUOTE (ShadowStalker @ May 9 2003, 19:50 )
Jag har hittat ett fel på bilden=)...
Du har fel bälte till m/59 det ska vara grönt och mycket bredare.
biggrin.gif

Njae behöver inte vara fel för detta bälte har mången hemvärnsman fått ut. dry.gif Jag hade det när jag var HvU.. smile.gif
APC-mannen
QUOTE (The Swede @ May 9 2003, 18:58 )
Man har inte bälte utanpå vindrock.

The Swede

Ja just det. Det stämmer. Tror nog att farsan lurade mig att ha bältet till vindrocken. Ja, inte ser man snygg ut precis. Men detta är väl typ 13 år sedan eller så. (så ingen tror att det är ett nytaget kort).
dxl
Är det ingen annan en jag som blir trött på trådar där man klagar över hur en soldat är klädd.
Går man högvakt eller på något annat sätt ska representera Sverige utomlands, så ok då ska man vara korekt klädd.
Men när man är i fält!!!!
Vi lever inte längre på 1700 talet när man skulle vara färggrann, låta mycket och gå tätt packat.

Är man ute och krigar (så väl på låtsas som på riktigt) så ser man till att vara bekväm av sig.
Är det 50+ ute så vem kan klaga på någon som står post med bar överkropp och ett par köpta shorts (om inte FM har försett killen med shorts vill säga)
Malaj
Det är kul med gamla bilder. För oss andra... (som inte törs lägga ut våra egna) ;)

Ja, är det en vindrock så verka det vara dåligt med knäppningen på ficklocket. Och rem till den skulle det inte vara.

Hade det varit vapenrock skulle det varit rem m/52, men det fanns alla möjliga variationer. Läderremmar var vanliga. MEN, man hade dem aldrig på inomhus. Och kanske inte hjälmen heller. Det berodde ofta på vilket humör hustrun var på... unsure.gif

Brallorna är misstänkt lika ett par lappade m/39-58.

Men bilden var det inget fel på.
:basker:
imint
QUOTE (dxl @ May 9 2003, 20:44 )
Är det ingen annan en jag som blir trött på trådar där man klagar över hur en soldat är klädd.
Går man högvakt eller på något annat sätt ska representera Sverige utomlands, så ok då ska man vara korekt klädd.
Men när man är i fält!!!!
Vi lever inte längre på 1700 talet när man skulle vara färggrann, låta mycket och gå tätt packat.

Är man ute och krigar (så väl på låtsas som på riktigt) så ser man till att vara bekväm av sig.
Är det 50+ ute så vem kan klaga på någon som står post med bar överkropp och ett par köpta shorts (om inte FM har försett killen med shorts vill säga)

Jah håller helt med dig, det är märkligt att man kan orka engagera sig så intensivt i bilder som man inte har en aning om vilken situation eller sammanhang som bilden är tagen i. vore det inte ganska givande om vi samtliga avbröt dylik verksamhet och koncentrerade oss på mer givande trådar.
The Swede
Nu är det ju så att just denna tråden heter "Finn fem fel" och uppmanar till felsökning bland utrustningsbilder.

The Swede
achilleos
QUOTE (APC-mannen @ May 9 2003, 19:00 )
Men detta är väl typ 13 år sedan eller så. (så ingen tror att det är ett nytaget kort).

Du ser ju precis likadan ut som när du kröp fram ur Pebban under värnplikten biggrin.gif
APC-mannen
QUOTE (achilleos @ May 9 2003, 22:24 )
QUOTE (APC-mannen @ May 9 2003, 19:00 )
Men detta är väl typ 13 år sedan eller så. (så ingen tror att det är ett nytaget kort).

Du ser ju precis likadan ut som när du kröp fram ur Pebban under värnplikten biggrin.gif

Hahaha! Ja... Hmmm... Vad säger om det då...? smile.gif

Jo, förutom att man oftast hade telehjälm på skallen istället då. Fan. är det ingen annan som vågar posta bilder på sig själva? smile.gif
Lindeberg
QUOTE (APC-mannen @ May 10 2003, 07:17 )
Fan. är det ingen annan som vågar posta bilder på sig själva? smile.gif

Jodå, men inga som passar i denna topicen smile.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.