Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Tillbehör
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
Pages: 1, 2
72-1022438690
Förutom SUSAT sikte, vilket tillbehör används med AK5:an och andra handvapen? Tex, vilka sikten monteras på AK5Cs Picatinny rail, och av vilket märke är vapenlampan? Används nåt slag sikte på Kulspruta 90:an? Typ ljusförstärkare?

Tackar

HASSE
LRRP
Ville inte starta något nytt ämne om det här då det är mycket lika Hans fråga. I nyaste Vplnytt är det en bild på Ak5c i det urförande som de säger att den skall testas. Den har RIS med tillhörande handtag.

Skall sverige börja använda RIS??
Doggydriver
LRRP, du har inte möjlighet att scanna bilden, och lägga ut? Letade på vplnytts hemsida men kunde inte hitta den. Om det blir trassel med copyright kansk du kan lägga upp en länk? *Vill se!* :P
LRRP
Tyvärr, vi får bolla över det till frivillig.......scanna på!
Bamse
Lyssnade tidigare i år på ett mycket givande föredrag från en utav officerarna på MSS som har viss del i ansvaret för finkalibriga vapen inom Armén.

Efter att ha konsulterat mina minnesanteckningar och mitt icke
fullt fungerade minne så kom jag fram till att en utav de förändringar som FMV ville göra var "främre handgrepp".
Antar att det är RIS som diskuterades.
Andra förslag på förändringar var bl a sista skottspärr, bajonettfäste, flamdämpare anpassad för bildförstärkare, kolven justerbar för användning med kroppskydd, ett gasläge och svart!
OBS! Detta var bara förslag från FMV:s sida på förändringar.
MSS hade lite andra åsikter och sedan är det ju även en ekonomisk fråga.......

Ser fram emot en bild....
Mattias
Ang. Vpl-Nytt: När får man den första gången, är det när man mönstrat eller ryckt in?
mimesis
QUOTE (Bamse @ Juni 28 2002,18:01)
Lyssnade tidigare i år på ett mycket givande föredrag från en utav officerarna på MSS som har viss del i ansvaret för finkalibriga vapen inom Armén.

Efter att ha konsulterat mina minnesanteckningar och mitt icke
fullt fungerade minne så kom jag fram till att en utav de förändringar som FMV ville göra var "främre handgrepp".
Antar att det är RIS som diskuterades.
Andra förslag på förändringar var bl a sista skottspärr, bajonettfäste, flamdämpare anpassad för bildförstärkare, kolven justerbar för användning med kroppskydd, ett gasläge och svart!
OBS! Detta var bara förslag från FMV:s sida på förändringar.
MSS hade lite andra åsikter och sedan är det ju även en ekonomisk fråga.......

Ser fram emot en bild....

Varför inte använda FNs huggpipa?Finns det någon direkt nackdel med en huggpipa?

Varför bara ha ett gasläge?
Bamse
Huggpipa?
Förklaring önskvärt!

Ang gasläget kommer jag inte ihåg vad som sades men jag tror att det kanske känns lite onödigt med 2 gaslägen när det är väldigt sällan man använder läge 2 (folk utb i Norrland kanske inte håller med). Har personligen aldrig använt läge 2 för att det behövdes. Mindre rörliga delar, mindre att hålla i huvudet för soldaten och minskad risk för eldavbrott om man bara har ett läge och gör det till en kompromiss.

Bara egna tankar, är det någon som har vettigare eller vet säkert så rätta mig!
målobs
Gasläge två behövs enligt mig.

Efter att ha varit ute och skjutit några dagar i -20 så funkar AK5:an helt enkelt inte på läge 1.
Dock ska man inte slå på läge 2 innan läge 1 slutar funka. Mer slitage antar jag.

//målobs
Ing
QUOTE (målobs @ Juni 28 2002,19:21)
Dock ska man inte slå på läge 2 innan läge 1 slutar funka. Mer slitage antar jag.

Gasläge två kan väl ses som en nödlösning när det är så smutsigt att det inte fungerar dessutom. Kör man då med GL2 redan från början så.. tja, ingen reserv.

Och på vintern i norr var det GL2 som var beordrat, vet inte om det hade någon värre betydelse men men..
86-1020721502
Tror att de är ngn sorts riktilinje att vapnen skall klara -50'. Detta gäller iallafall för vagnar!
Hört i lumpen
Lt: "Soldater! Vad gör man när det är RIKTIGT kallt ute?
Soldat: "Man skiftar till GL2 löjtnant!"
Lt: "FEL!!! Man bjuder löjtnanten på kaffe, SEN skiftar man till GL2!!"

Behöver jag säga att vi snackar pansar??
mimesis
QUOTE (Bamse @ Juni 28 2002,18:40)
Huggpipa?
Förklaring önskvärt!

Ang gasläget kommer jag inte ihåg vad som sades men jag tror att det kanske känns lite onödigt med 2 gaslägen när det är väldigt sällan man använder läge 2 (folk utb i Norrland kanske inte håller med). Har personligen aldrig använt läge 2 för att det behövdes. Mindre rörliga delar, mindre att hålla i huvudet för soldaten och minskad risk för eldavbrott om man bara har ett läge och gör det till en kompromiss.

Bara egna tankar, är det någon som har vettigare eller vet säkert så rätta mig!

Standard bajonetten till FN FNC som även passar till FAL. Ak5 använder samma typ av flamdämpare som FNC, vilket gör att du kan använda bajonetten utan någon form av modifiering av ak5. Bajonetten träs över och fäst direkt på pipan och därav namnet huggpipa

Fö strv 122
Hör ju inte hit men svar till Mattias: vplnytt plockar man när man ligger inne alternativt prenumerar på den.
Fu Johanson
När HV börjar få AK-5:or kommer garanterat försäljningen av "huggpipan" till privatpersoner i Sverige att öka dramatiskt...
biggrin.gif
2Sharp
Tjenna,

Från Per Arvidsson på FMV:
////
Hej,

Det är korrekt att Aimpoint tog hem beställningen på "Enhetssikte".
Leveranser startar under 2003. Ak4B kommer att vara identisk med befintlig
ak 4 förutom att är försedd med en vapenskena på lådryggen och saknar
befintliga riktmeden. För försök har vi anskaffat SOPMOD-satser (se bifogad
bild) för ak5, ak5D och ak4/ak4B. Någon serieanskaffning finns fn inte i
planerna.

MVH

Per
////
SOPMOD bilden är samma som LRRP använt.
Vet inte om jag postat detta, från samma källa:
////
REMO ak5 till ak5c. Lista över förändringar vid REMO ak5 till ak5c:
-Höja funktionssäkerheten från MRBS 300 skott till 1000
-Inga öppna riktmedel.
-Vapenkena (m/ak4), så lång som möjligt.
-Sistaskottspärr.
-Nytt (plast-) magasin. Möjligt att se hur många patroner det finns kvar.
-Justerbart axelstöd i längd.
-Pistolgrepp fram.
-Ny omställare. Lättare att nå, och som inte oavsiktligen osäkras.
-Ny flamdämpare, för skjutning i mörker med goggels.
-Ny (beredskaps-) rem, som håller vapnet fast på bröstet vid t.ex.
skidåkning.
-Bajonettfäste för ak 4 bajonett.
-Svart (i.s.f. grön).
-Endast ett gasläge.
-Ta bort befintligt upphakningsläge.
////

Skall bli intressant att se om/när detta blir realitet. smile.gif
Fu Johanson
Det här låter intressant!
Plastmagasinen är efterlängtade, för mig i alla fall.
Bara ett gasläge blir kul att se om det funkar.
Resten ser bra ut.

Det här om att den ska vara svart dock!
Var det inte så att alla FM vapen ska vara gröna och polisens svarta?
Det har det sagts här på forumet åtskilliga gånger men det har nu ändrats alltså?

Dessutom, upphakningsläget. Hur ska man då göra patron ur?
Bamse
Bra att ha kontakter ibland 2Sharp....

Det var ungefär samma saker som det befäl jag lyssnade på tog upp så det är väl bara att hoppas på att förändringarna blir genomförda och AK5c eller d kommer till vår plut snart...

MSS var inte riktigt överens med FMV på alla punkter, t ex tyckte de att det var en dum ide att ta bort fasta riktmedel.
Ville oxå ha möjlighet att anpassa vapnet mer för vänsterskyttar.
Skuggan
jag har för mig att sistaskotts spärr innebär att vapnet hakar upp automatiskt när sista skottet är avfyrat. men jag kan ha fel (och har det troligen).
KattenJansson
The Shadow

"jag har för mig att sistaskotts spärr innebär att vapnet hakar upp automatiskt när sista skottet är avfyrat. men jag kan ha fel (och har det troligen)."

Du har helt rätt i ditt antagande precis så funkar det. När sista skottet i magasinet är skjutet så hakar det upp sig och det är bara till att ta ur det gamla och skicka upp ett nytt å vips så är man klar igen.

Personligen så tycker jag att det är lite klantigt att skjuta slut på ett magasin. Men om man nu gör det så är sistaskottspärr en bra grej.
Skuggan
sicket bra minne man har biggrin.gif *the_shadow känner sig stolt*
hade för mig att jag läste det någonstans.
då behöver man inte någon upphakningsmekanism. det är ju bara att skjuta slut på ammon så löser vapnet upphakningen själv biggrin.gif .
Fu Johanson
Men det innebär ju isåfall att man MÅSTE skjuta slut på ammon, annars kan man inte göra patron ur.
Låter lite dumt men jaja...
Skuggan
jo men det är väl det man vill eller? biggrin.gif
jag vet ärligt talat inte hur de har tänkt sig det, men de har säkert en lösning på det också.
KattenJansson
Patronur går ju naturligtvis att göra ändå. Det är ju bara att ta ur magasinet från vapnet och sen spänna upp mekanismen. Eller har jag missat något?
Fu Johanson
Daniel: Det är den här punkten jag tänkte på:
"-Ta bort befintligt upphakningsläge."

Det låter lite som om att det inte ska gå att haka upp den för hand men jag har förmodligen fel...
KattenJansson
Jo det har du ju rätt i men att man tar bort det befintliga innebär ju inte att man inte skaffar något nytt.

Det som finns nu är ju inte direkt diotsäkert. Det händer ju ibland att slutstycket far fram. Därav den lilla röda mojjen för att kolla patronläget.
Fu Johanson
Stämmer, men det stod inte med på listan så det var därför jag anade oråd. smile.gif
Vem vet vad FMV hittar på...

Anledningen till att det nuvarande kan fara fram är att man har slitit ut det genom att "slå loss" upphakningen istället för att lossa den försiktigt.
Kontrolldorn heter det förresten... ;)
2Sharp
Tjenare,

Bamse, inte så mycket kontakter, mailade och frågade bara smile.gif

Ang. borttagande av upphakningsläge etc. har du en sistaskottsspärr liknande den på M16xx så kan du manipulera den utifrån och låsa slutstycket i bakläge, då torde det ju inte behövas något upphakningsläge.

Ut med magasinet, dra tillbaks, tryck in sistaskottsspärren, kolla patronläget, frqam med mekanismen, blindafyra = klart, mao i princip som det funkar idag.

Dock sp vet jag ju inte hur sistaskottsspärren skulle se ut på AK5, så det jag har skrivit kanske inte alls gäller.. ohmy.gif

Det heller väl kontrolldon? inte kontrollDORN?? smile.gif
Lt. payne
På en AK4 kan man i avsaknad av sista skottspärr göra följande för att byta mag utan ny mekanisnmrörelse.
När du laddar ditt mag så det två första patronerna du trycker i är spårljus.
När du ser första spårljuset så tar du ut magasinet utan att röra manöverhandtaget.Sätt sedan i nästa mag och fortsätt eldgivningen.
Den sista patronen är till som en reserv om du skulle missa den föregående.
Naturligtvis ska du säkra vapnet vid magbyte.
Adam Wilhelm
McNab sa i sin bok "Kommando" att man är så stressad att man bara skjuter tills man hör "klick" vilket han kallade "död mans klick". Han hade laddat med ett spårljus i mitten och två st. på slutet.
Har själv aldrig skjutit på någon (osäkrat och i anläggning) men jag tror att i krig funkar endast det enkla.
Man siktar och skjuter...tills det säger klick, då byter man magasin.
70-1020763829
Av rent nyfikenhet.... hur funkar egentligen upphakningsmekanismen?

Fnc80 (vilken var/är ak5 utan svenska mod) har ju både "burstmod" och upphakninsmekansim. Försvann ju pga "kostnadsfrågan"
LeadHead
QUOTE (Lt. payne @ July 01 2002,12:45)
På en AK4 kan man i avsaknad av sista skottspärr göra följande för att byta mag utan ny mekanisnmrörelse.
När du laddar ditt mag så det två första patronerna du trycker i är spårljus.
När du ser första spårljuset så tar du ut magasinet utan att röra manöverhandtaget.Sätt sedan i nästa mag och fortsätt eldgivningen.
Den sista patronen är till som en reserv om du skulle missa den föregående.
Naturligtvis ska du säkra vapnet vid magbyte.

Funkar det där? Går det verkligen att sticka in ett fullt magasin i ak 4 med slutstycket i främre läget?
Jag menar, det måste ju finnas någon orsak till att man vid laddning först hakar upp och först sen sätter i magasinet och slår tillbaka... Det har jag alltid undrat över.

Jag startar en ny tråd på det ämnet...
2Sharp
QUOTE (Fu Dahlberg @ July 01 2002,18:04)
Av rent nyfikenhet.... hur funkar egentligen upphakningsmekanismen?

Inte pillat på en FNC, dock ser det ut så här på M16XX

Det tomma magasinets patronförare lyfter upp en spärr som hindrar slutstycket att slå fram igen.
Spärren sitter fäst i lådan bakom magasinet och svänger på en tapp på vänster sida. En del (knapp) utanför magasinsbrunnen släpper sedan fram den vid behov (nytt magasin ex)

Rätt enkel grej.
Kolla här: http://www.fulton-armory.com/Lower.htm del 16
Annan bra bild: http://www.ar15.com/articles/article.html?...le=34#boltCatch

Hoppas det hjälpte.
KattenJansson
LeadHead.

Kunde inte hitta ett nytt inlägg i ämnet så jag svarar här.

"Funkar det där? Går det verkligen att sticka in ett fullt magasin i ak 4 med slutstycket i främre läget?
Jag menar, det måste ju finnas någon orsak till att man vid laddning först hakar upp och först sen sätter i magasinet och slår tillbaka... Det har jag alltid undrat över."

Det går aldeles utmärkt att sätta in ett magasin när slutstycket är i främre läget. Det finns dock anledningar till att man lär ut att man skall ladda med uppspänt vapen. Dessa är troligen följande.

1 - Om du inte har en patron i loppet när du sätter in ett magasin och slutstycket är i främreläget så kommer du inte att kunna skjuta. Ex du sköt det sista skottet du tror att du har en patron i loppet, slagstiftet är uppspänt, slutstycket i främtre läget, du slår in ett nytt mag trycker på avtryckaren *KLICK!!!*. Du får göra mantelrörelse igen. Du MÅSTE veta att en patron finns kvar i loppet för att det skall fungera att slå i ett magasin utan att spänna upp.

2 - Du har skjutit slut på ett magasin (vapnet har sagt *klick*) tar ut det gamla sätter in ett nytt utan att spänna upp manöverhandtaget i sitt bakersta läge. Förklaring. Om man är stressad och vill vara snabb så är det lätt hänt att man skiter i att spänna upp manöverhandtaget i sitt bakre läge, utan istället gör man det hela lite halvt (läs halvbra men väldigt snabbt) d.v.s man rycker lite lätt i manöverhandtaget utan att föra den i sitt bakre läge. Man kan säga följande för att få en ny patron i loppet så KRÄVS det att man för manöverhandtaget i sitt bakre läge tills det tar stop. Man behöver inte alltid haka upp det men man måste iallafall dra i det tills det tar stop för att vara på den säkra sidan.

Frågor: Hur citerar man på ett riktigt sätt d.v.s hur får man den fina ramen runt citatet?
HvPrsk
QUOTE (Daniel @ July 03 2002,10:17)
Frågor: Hur citerar man på ett riktigt sätt d.v.s hur får man den fina ramen runt citatet?

Du trycker på knappen för citat, i det övre högra hörnet på inlägget du vill citera...
70-1023034198
Angående sistaskottsspärr.
Blir det inte en massa fler delar inne i vapnet då ??
Som i sin tur kan medföra mer slitage, mer vård rolleyes.gif

Nä, jag vet inte.... :withstupid
104-1029960849
det här med att ladda med 2  spårljus i botten av mag.
det ska man väll bara göra på ch.order?!
även fi ser spårljus! du kan röja din eldställning!
70-1023034198
Du skall väl göra det mesta bara på chefens order ?? smile.gif
Nä, men det kan nog stämma, skall inte spekulera..lämnar det till ngn annan.

Min fråga gäller också spårljus.
Brukar itne chefen har några bulor spårljus för att leda in kspn och/eller gruppens eld. (eldmarkera ??)  ??

Om  detta stämmer..Vad är det som säger att chefen alltid ser fi först ?? (kan låta lite dumstrutaktigt...men det är bara en tanke)
Nifelhel
Gruppchefen leder ju gruppen i strid. Då är det bra om han på ett enkelt sätt kan "markera"/målange var han vill ha tex ksp-eld någonstans, med spårljus motsvarande.
Det står i Infanteri Reglemente Skyttegrupp, att grpch skall ha ett mag med spårljus i...  Sen om någon i gruppen ser fi först spelar ingen roll. Då ska dem ju ändå säga det till grpch.

Sen skrev herr McNab, i en bok om sitt liv innan SAS, att han i ett mag hade  3 spårljus överst för att målange. Sen hade han 2 i mitten för att markera, halva mag'et kvar. Och 2 i slutet för att då markera mag'et snart slut. Vidare skrev han oxå att när han väl hamnade strid så glömde han bort alltihop. ???
Radagast
Tror knappast man kommer få ut spårljus för att man ska kunna hålla reda på sina magasinbyten.
Tyskarna har ju slagit huvudet spiken och tagit fram ett magasin till sin G36-serie där man kan se patronerna genom den genomskinliga plasten.

http://www.hkpro.com/G36.htm
Knekt
Nån som vet varför det inte blir nån 2- eller 3-skottspärr som komplement till befintliga lägen på kommande Ak5:or?
softfeel
QUOTE (Knekt @ Dec. 08 2002,14:07)
Nån som vet varför det inte blir nån 2- eller 3-skottspärr som komplement till befintliga lägen på kommande Ak5:or?

Enkelt, pga ekonomiska skäl. På den nuvarande AK5:an avstod FM 2- eller 3-skottspärr för att det skulle kosta några kronor mer per vapen (vet inte säkert hur mucket men jag tror att det rörde sig om ca: 7kr mer per vapen). Föresten så är inte 2- eller 3-skottspärr så nödvändigt vid eldstrid.
2Sharp
QUOTE (softfeel @ Dec. 08 2002,15:45)
QUOTE (Knekt @ Dec. 08 2002,14:07)

Enkelt, pga ekonomiska skäl. På den nuvarande AK5:an avstod FM 2- eller 3-skottspärr för att det skulle kosta några kronor mer per vapen (vet inte säkert hur mucket men jag tror att det rörde sig om ca: 7kr mer per vapen). Föresten så är inte 2- eller 3-skottspärr så nödvändigt vid eldstrid.

Nä, inte nödvändigt, men det underlättar ju, precis som en sistaskottsspärr?

smile.gif
Jag hade personligen gillat att inte behöva tänka dubbelskott, utan att få ett automagiskt dubbelskott fär varje tryck på avtryckaren. "pop-pop"
Knekt
Instämmer! Dessutom är det en sak som hade underlättat och sparat kostnader vid skjututbilningen.

Det ultimata vore en 2/3-skottspärr som ger en högre eldhastighet än det vanliga automatläget. Nått i stil med H&Ks G11 som får i väg alla tre skotten innan vapnet hinner rekylera. Men hur det skulle vara möjligt på en Ak5:a... det är en bra fråga.
2Sharp
Nä, på en Ak5 skulle det nog inte gå att lösa.

Om jag inte kommer ihåg fel så är det så att på en G11 så gör vapnet bara en rörelse vid 3-skotts burst, mekanismen rör sig bakåt en gång och fyrar av tre skott i rörelsen, vilket ger att du bara får en rekylrörelse, och den kommer efter de 3 kulorna har lämnat loppet.
Intressant! hade gärna testat en smile.gif
Raffsec
Har inte G11 hylslös ammo '???'
Max
Hur blir det med bilden på AK5 med RIS nu då?
Muppen
Här är bilden från värnpliktsnytt...

Bilden finns även i en större version här:
http://home.bip.net/johnnyw/ak5.jpg
Max
Tackar så mycket! smile.gif
Casca
QUOTE (målobs @ Juni 28 2002,19:21)
Gasläge två behövs enligt mig.

Efter att ha varit ute och skjutit några dagar i -20 så funkar AK5:an helt enkelt inte på läge 1.

//målobs

Funktionsvård i fält? Man behöver inte vårda i kasernen.

Casca
2Sharp
QUOTE (Raffsec @ Dec. 09 2002,20:46)
Har inte G11 hylslös ammo '???'

Jopp, det stämmer alldeles utmärkt!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.