Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Kokkärl m/40
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Lindeberg
Frågan är enkel. Var köper jag ett komplett kokkärl m/40?

ÖoB där jag bor har inte mycket militär utrustning längre :(
Lt. payne
Gå med i Hemvärnet så får du betalt för att ha den! smile.gif
Bravo One
39:- för komplett kök på http://www.mil-con.se/
Lindeberg
Men det är ju klockrent smile.gif

Frågan är bara om det är helt nytt eller om det är bättre begagnat
Gotcha
QUOTE (Marzocchi @ May 8 2003, 15:38 )
Men det är ju klockrent smile.gif

Frågan är bara om det är helt nytt eller om det är bättre begagnat

För 39 pixers...spelar det nån roll egentligen..? Det ska väl ändå användas förr eller senare?
Lindeberg
Nej, det spelar ingen roll. Bara schysst om det vore helt nytt för 39 kronor.
dxl
Kommer ihåg i lumpen efter övningarna och alla hade splitter nya snuskburkar när det var inspektion..
Men det straffade ju sig sedan när man väl skulle diska dom andvända och de var igenväxta med något bomulls liknande mögel
bong.gif
EOD
QUOTE (dxl @ May 8 2003, 15:51 )
Kommer ihåg i lumpen efter övningarna och alla hade splitter nya snuskburkar när det var inspektion..
Men det straffade ju sig sedan när man väl skulle diska dom andvända och de var igenväxta med något bomulls liknande mögel
bong.gif

Vi hade faktiskt en kille som köpte säker 10-20 st snuskburkar på ÖoB i Jönköping (kosta 20 kr där på den tiden, var al. varianten) När han hade utspisat så slängde han hela burken biggrin.gif

En del gör vad som helst för att slippa diska!

EOD
SG OLSSON
QUOTE (dxl @ May 8 2003, 15:51 )
bong.gif

Ultraljudstvättar är inte bara användbara för optik

både burk och bösa blir väldigt rena. Dock inte m45B den blir visst plåtren
Malaj
Kolla bara så att du inte köper en i aluminium. Man kan så lätt få fladderdretan... blyg.gif

:basker:

Fixat: Tyrkfel
Fu Dahlberg
Ähhh... en snuskbur räckte, sedan köpte man fryspåsar för 15 spänn och engångsbestick för en 20 spänn... så klarade man sig i flera fältveckor biggrin.gif

Tyvärr kom man ju inte på detta fören mot slutet biggrin.gif
Malaj
QUOTE (Fu Dahlberg @ May 8 2003, 22:34 )
Ähhh... en snuskbur räckte, sedan köpte man fryspåsar för 15 spänn och engångsbestick för en 20 spänn... så klarade man sig i flera fältveckor biggrin.gif

Jisses, det finns inte mycket som kan göra mig till en rasande furie, men att käka ur plastpåse - som om det vore hundskit - det ser rent för jävligt ut. Det var tur att du la till den glada gubben... horny.gif

Lindeberg
Jag använde plastpåse några måltider under GSUn, men tyckte det var lite fånigt, så jag gick över till att diska.

Använde plastpåse igen på de sista övningarna pga att vi aldrig fick varmvatten att diska i.
Fu Dahlberg
QUOTE (Malaj @ May 8 2003, 22:40 )
QUOTE (Fu Dahlberg @ May 8 2003, 22:34 )

Jisses, det finns inte mycket som kan göra mig till en rasande furie, men att käka ur plastpåse - som om det vore hundskit - det ser rent för jävligt ut. Det var tur att du la till den glada gubben... horny.gif

Plastpåsen ligger såklar I snuskburken

hadde du -10 min på dig att käka, så fick man ibland hoppa över käket dry.gif
Malaj
QUOTE (Fu Dahlberg @ May 8 2003, 23:27 )
hadde du -10 min på dig att käka, så fick man ibland hoppa över käket dry.gif

Krig är ett helvete. gasmask.gif

Själv bodde jag i koket under hemvärnstiden. :P

Dahlberg
QUOTE (Fu Dahlberg @ May 8 2003, 23:27 )
...Plastpåsen ligger såklar I snuskburken...

Hundbajspåsar är ju faktiskt riktigt fältmässigt att ha i snuksburken, svart är ju tufft... Man får bara komma på sig hela tiden med att inte tänka på sånt som faktiskt ska vara i påsen... smile.gif
EOD
Anledningen till att killen som jag snacka om köpte på sig en jä#la massa snuskburkar var att vi inte fick ha några plastpåsar...

"I krig kommer ni fan inte få ut några plastpåsar" motivera dem det med har jag för mig.

EOD
facit
Våra befäl utgick från att vi skulle skaffa plast påsar allihop så någon riktig möjlighet till o diska fanns det inte alltid.
106
Att använda plastpåse är ingen ursäkt för att slippa diska, däremot blir det enklare. Eftersom det kan ha blivit något litet hål i påsen skall man ju alltid diska, eller motsvarande.
Vill man slippa diska fungerar ju papptallrikar.
Malaj
QUOTE (106 @ May 9 2003, 23:49 )
Att använda plastpåse är ingen ursäkt för att slippa diska, däremot blir det enklare. Eftersom det kan ha blivit något litet hål i påsen skall man ju alltid diska, eller motsvarande.
Vill man slippa diska fungerar ju papptallrikar.

Suck. angry.gif

Har Hemvärnsstuket spritt sig? Vaffan enkelt?? Papptallrikar??? ph34r.gif

Finns inte diskmöjligheter ska kompch och kvm skjutas redan i skymningen... bong.gif

Nifelhel
Arrrgh!!! Vad är detta för soldater som skall försvara sverige vid ofred??? Soldater som inte kan eller orkar diska.... Är det detta vi skall förlita oss på i ofred? mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif alien.gif
dxl
Kanske är det soldater som är smarta nog att istället för att spendera tid på att diska spenderar den på vila eller vård....

Det är mycket man inte får ut i krig.
Men det är ennu mer som ligger i lager som man aldrig någonsin kunde tänka sig att någon villa lagerhålla

salute.gif
106
Kanske skulle lagt till att jag använder varken plastpåse eller papptallrik, utan diskar kärlen. Jag strävar dock efter att använda sådan VA-mat som man lagar i påsen (häller i varmt vatten).

Jag menade enbart att använder man plastpåse skall man diska likförbannat.
40 minuter för att hämta mat, äta, diska, göra en massa annat och ställa upp var väl rätt vanligt.
Fu Dahlberg
QUOTE (106 @ May 10 2003, 20:14 )
Kanske skulle lagt till att jag använder varken plastpåse eller papptallrik, utan diskar kärlen. Jag strävar dock efter att använda sådan VA-mat som man lagar i påsen (häller i varmt vatten).

Jag menade enbart att använder man plastpåse skall man diska likförbannat.
40 minuter för att hämta mat, äta, diska, göra en massa annat  och ställa upp var väl rätt vanligt.

Jo dåå funkar det, men som jag nämt tidigare i andra tråda var vårakt "krigs"kompani kraftigt underbemannat, så mat fanns det egentligen inte tid till, det "fasta kompaniet" var Ledningspluton: ca 30 man: tross: 4 man, varav en egentligen var systemtekniker, slutligen 3 kockar. Sedan kunde det vissa övningar vara en sjvgrupp eller en NBCgrupp, men annars, Thats IT! Lunchtiden låg oftast på runt 10 min...
106
Förövrigt tycker jag kokkärl m/40 är jobbigt att äta ur, mycket bättre med jägarkök, storkåsa eller liknande.

Har man 10min på sig att äta borde trossen lösa det med papptallrikar eller motsvarande. Problemen som kan uppstå efter slarv med diskningen är ju mycket större än de att få tag på papptallrikar.

En variant istället för papptallrikar är ju storkåsan eller plasttallrikar (som man alltså diskar).
darkstar
Även jag använde plastpåsar ett tag. Man kan då använda diskhandduken till att torka ur det sista. Detta räcker några dagar sen blir det rätt äckligt. Kan man diska så ska man! Blir man sjuk kan hela kompaniet bli det på två röda.

Under senare delen av GU:n åt min grupp på plast i bandvagnen samtidigt som vi kollade på Remington Steel på TV. Plast är smidigt men inte direkt krigsmässigt.

När jag hämtade ut min utr i somras så frågade förrådsmannen vad jag ville ha för kök. Jag valde jägarkök vilket jag fick många pikar för. "Du är väl inte jägare heller!" Men köket är bra!
Nifelhel
QUOTE (dxl @ May 10 2003, 06:17 )
Kanske är det soldater som är smarta nog att istället för att spendera tid på att diska spenderar den på vila eller vård....

Det är mycket man inte får ut i krig.
Men det är ennu mer som ligger i lager som man aldrig någonsin kunde tänka sig att någon villa lagerhålla

salute.gif

"Diska kokkärl" är en civil benämning för "Vård av kokkärl".... ;)
226 Olsson
QUOTE (darkstar @ May 10 2003, 22:13 )
Under senare delen av GU:n åt min grupp på plast i bandvagnen samtidigt som vi kollade på Remington Steel på TV.

Kan bara hålla med att det var trevligt att komma på "besök" i bandvagnen
när man skulle äta lunch. Lite TV under fältveckan var aldrig fel =)

Sen skadade det aldrig att ha ett gott ord med befälen och staben, då dom
ofta hade godis i stora mängder. Man får det så bra som man gör det.
Protiwa
QUOTE (EOD @ May 9 2003, 17:05 )
Anledningen till att killen som jag snacka om köpte på sig en jä#la massa snuskburkar var att vi inte fick ha några plastpåsar...

"I krig kommer ni fan inte få ut några plastpåsar" motivera dem det med har jag för mig.

EOD

Vi fick inte heller ha några påsar. Detta pga det kunde gå hål i påsen när man åt. Vilket medför att lite mat rinner ut i burken, som man inte diskar utan på sin höjd tarkar ur burken med fingret. Där kommer sedan en massa bakterier att gro. Som man sedan får i sig nästa gång man "torkar" med fingret eller när påsarna tar slut.
226 Olsson
QUOTE (EOD @ May 8 2003, 17:15 )
Vi hade faktiskt en kille som köpte säker 10-20 st snuskburkar på ÖoB i Jönköping (kosta 20 kr där på den tiden, var al. varianten) När han hade utspisat så slängde han hela burken  :D

Bara en fråga. Hur fick han med sig alla?

"När han hade utspisat så slängde han hela burken.". Om ni åt 2 mål om
dagen under en fältvecka på 4 dagar, så skall han släpa med sig 8 burkar.
Ganska jobbigt att få med sig...
Protiwa
QUOTE (226 Olsson @ May 11 2003, 11:37 )
Vi hade faktiskt en kille som köpte säker 10-20 st snuskburkar på ÖoB i Jönköping (kosta 20 kr där på den tiden, var al. varianten) När han hade utspisat så slängde han hela burken  biggrin.gif

Och var gjorde han av dom?
Grävde han ner dom eller?
Undrade inte befälen varför det låg en snuskburk kvar efter varje måltid?
Nimitz
halvt OT... stämmer det att guldburkarna fäller nåt blyskit 7.gif

Om man nu inte vill diska o kokar burken??
Brukar lixom göra det.. Hälften av befälen säger bra!! Spar tid.. camo.gif

Resten är mer .... mad.gif DISKA NILSSON!
Bravo One
QUOTE (Nimitz @ May 12 2003, 21:02 )

Tvivlar jag starkt på då det rekommenderas att man kokar guldburk.
EO4
QUOTE (Nimitz @ May 12 2003, 21:02 )

Eh, kan det verkligen gå fortare än att hälla upp skiten i kärlet och värma det där? Har jag svårt att tro - först måste ju det omkringliggande vattnet bli varmt och sedan skall värmen sprida sig in igenom burken till maten. Hade man hällt upp käket i kastrullen borde det väl ha blivit ätbart ungefär samtidigt som vattnet blir varmt i burk-kokningsalternativet?

En stor del av min GU så levde jag på guldburk som hade värmts upp på motorblocken i Stridsbåtens maskinrum, och jag lever än (28 år) så eventuella fällningar borde inte vara så skadliga biggrin.gif
EOD
QUOTE (226 Olsson @ May 11 2003, 10:37 )
Vi hade faktiskt en kille som köpte säker 10-20 st snuskburkar på ÖoB i Jönköping (kosta 20 kr där på den tiden, var al. varianten) När han hade utspisat så slängde han hela burken  biggrin.gif

Tror han hade med sig ca 1 snuskburkar/dag (i bärsäcken). Gröt i locket på morgonen. Guldburk till middag och lunch. Då gick vi ihop 2 och 2 och koka varmvatten med burkarna i (dvs ingen disk). Kvällsmålet i burken. Dvs en snuksburk/dag ca... Gjorde han av med dem lite för snabbt så var han ju tvungen att diska.

Och var gjorde han av dom?
Grävde han ner dom eller?
Undrade inte befälen varför det låg en snuskburk kvar efter varje måltid?

Jo, folk blev ju lite förvånade när det låg en burk i soppsäcken men efter ett antal "Det är min, låt den ligga!" så vande man sig. Det var i slutet på vpl:en. B1, B2 och slutövningen. Man käkade när man hade tid och eftersom vi jämnt käk i anslutning till varje TGB så hade alla en skräpsäck där det hamna matrester så det var aldrig någon officer som såg det, vad jag vet i alla fall.

EOD
Lindeberg
QUOTE (Bravo One @ May 8 2003, 15:25 )

Fick hem köket idag. Helt nytt i aluminium, grönsprayat... Grym passform mellan kokkärlen och vindskyddet (inte alls som köket man hade i lumpen).

Hade det inte regnat idag så hade jag lagat käk ute smile.gif fun_icon_nana.gif
mace
QUOTE (Marzocchi @ May 13 2003, 10:38 )
QUOTE (Bravo One @ May 8 2003, 15:25 )

Fick hem köket idag. Helt nytt i aluminium, grönsprayat... Grym passform mellan kokkärlen och vindskyddet (inte alls som köket man hade i lumpen).

Hade det inte regnat idag så hade jag lagat käk ute smile.gif fun_icon_nana.gif

Vadå, hade det inte regnat... 7.gif biggrin.gif

Du menar alltså att det var helt nytt, för 39:-. Det var ju ingen dålig affär.
Kanske skulle ta och handla ett själv, aldrig fel att ha ett i reserv.
The Swede
Ähh, fegis.
Kom igen nu, sätt dig under en gran och låtsas att du är på Risan biggrin.gif

Du kan ju glädja dig över att du inte behöver servera mig iallafall. :P

The Swede
Lindeberg
Hellre tänker jag på hur skönt det var att koka upp lite körsbärssoppa och knapra på ett par knäckebröd ute vid Solberga under sjukvårdarnas strapats smile.gif

Hmm,, ,att servera guldburk på högvaktsporslin kanske funkar... eller också inte.... dry.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.