Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Vill ha info om KJ-tjänst
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Runningback
Jag är sugen på att göra något extremt under min tid i lumpen, Vill gärna veta mera om "Kustjägar-utbildningen".

Jag kan anse mej själv som vältränad, har spenderat ett antal timmar på gymmet så att säga ;D.
Är simmkunnig, har relativt kraftiga ben för marsh och sprint.
Gillar att ta mej till "gränsen".
Lirar Amerikansk Fotboll, så jag kan säga att bakar inte för smärta.

Så nu kommer min fråga till er eller DIG.
Är denna utbildning något för mej?
(vill gärna har seriösa svar)
Amfibieslusken
QUOTE (Rogge @ May 8 2003, 09:28 )
Så nu kommer min fråga till er eller DIG.

Nej du måste ställa dig själv frågan: "Är denna utbildningen verkligen något för mig?" Och det är bra att du frågar här, men här finns mig veterligen bara en person här som ligger inne på KJ just nu som borde berätta, för KJ är inte längre vad det en gång varit i fråga om uppgifter. ViktorH är den du ska fråga

:basker:
Runningback
Ok, jag har skickat ett meddelande till ViktorH, tackar för hjälpen el slusko
Månsson
Det är inte bara styrka, grabben! ;) Du måste vara klipsk och ha ett starkt psyke oxå! 7.gif
Månsson
Här lite länkar på "kustjägarsidor" föresten...

Kustjägarsida 1 (funkar nog inte)

Kustjägarsida 2

Kustjägarsida 3

:basker:
Runningback
Tackar Månsson, jag är faktist ganbska smart ;D
man behöver 60 i iq för att gå upp för en trappa, det klarar jag utan problem iallfall. heheheh skämt och sido ;D
Månsson
Om du vill ha en sida där du kan göra ett IQ-test så gå in på denna sidan:

IQ-test

När du är inne på den sidan klickar du på "test din IQ" och efter det klickar du på "Start testen"

Lycka till! 6n.gif
HVU Forces
Du kan oxå köpa Boken om Kustjägarna där står mycket fakta och annat !! :basker:
Gotcha
Rogge: Amf-slusken har rätt, ViktorH är nog den enda här som kan berätta hur KJ-utb är numera - å andra sida ska du ha klart för dig att hur utbildningen upplevs är mycket individuellt. Jag kan berätta för dig hur det var för 8-10 år sedan, men mycket vatten har trampats sedan dess...

Har du läst CM Jönssons bok ännu? Den ger en rätt bra bild annars på hur det VAR.
Kanske dags för ViktorH att göra en egen, uppdaterad, version?
Månsson
QUOTE (Gotcha @ May 8 2003, 12:09 )
Rogge: Amf-slusken har rätt, ViktorH är nog den enda här som kan berätta hur KJ-utb är numera - å andra sida ska du ha klart för dig att hur utbildningen upplevs är mycket individuellt. Jag kan berätta för dig hur det var för 8-10 år sedan, men mycket vatten har trampats sedan dess...

Har du läst CM Jönssons bok ännu? Den ger en rätt bra bild annars på hur det VAR.
Kanske dags för ViktorH att göra en egen, uppdaterad, version?

Min polare var kustjägare och han sa att de var den sista årgången av kustjägare som inriktningen var strid... Numera är det välö mer spaning? 7.gif

6n.gif
Amfibieslusken
QUOTE (Månsson @ May 8 2003, 12:16 )
Min polare var kustjägare och han sa att de var den sista årgången av kustjägare som inriktningen var strid... Numera är det välö mer spaning?  7.gif

6n.gif

Kustjägarna har alltid och har fortfarande stridsuppgifter, t,ex eldöverfall. Vad du antagligen syftade på var anfallstrid och tagande av terräng, våldsam landstigning etc. Även innan denna omorganisering var anfallstriden en väldigt liten del i utbildningen och huvuddelen av utbildningen ägnades åt spaning, sabotage och patrullstrid.
Månsson
QUOTE (Amfibieslusken @ May 8 2003, 12:21 )
QUOTE (Månsson @ May 8 2003, 12:16 )
Min polare var kustjägare och han sa att de var den sista årgången av kustjägare som inriktningen var strid... Numera är det välö mer spaning?  7.gif

6n.gif

Kustjägarna har alltid och har fortfarande stridsuppgifter, t,ex eldöverfall. Vad du antagligen syftade på var anfallstrid och tagande av terräng, våldsam landstigning etc. Även innan denna omorganisering var anfallstriden en väldigt liten del i utbildningen och huvuddelen av utbildningen ägnades åt spaning, sabotage och patrullstrid.

Jag säger absolut inte att dom inte strider... Jag säger bara att de har gått över till lite mer spaning nu bara... gasmask.gif
Runningback
Är starkt pskye viktigare än att vara stark fysikt ?
Amfibieslusken
QUOTE (Rogge @ May 8 2003, 13:06 )
Är starkt pskye viktigare än att vara stark fysikt ?

Den som lever får se.
Månsson
Jag tror att det är 50/50... 7.gif
Fredin
QUOTE (Månsson @ May 8 2003, 10:57 )

IQ-test

När du är inne på den sidan klickar du på "test din IQ" och efter det klickar du på "Start testen"

Lycka till! 6n.gif

Grattis det är nog inte många mer än du som fattar danskarnas språk!
Runningback
QUOTE (Månsson @ May 8 2003, 13:09 )
Jag tror att det är 50/50... 7.gif

En kombination är nog bra, som sagt.
Men troligtvis är det ni som vet, jag har ju inte gjort min tjänst än :(
Månsson
QUOTE (Fredin @ May 8 2003, 13:11 )

IQ-test

Lycka till!   6n.gif

Tror du att IQ-testet är på danska?! mad.gif Det är inte på nått språk... Det är bilder så ska du kunna se sammanhangen i dom!!!!
Kolla lite på det innan du öppnar munnen.... alien.gif
d97pa
Skulle nog påstå att om man har starkt psyke/motivation och medelkondition klarar man sig utmärkt på både KJ, FJS och andra jägarförband. Tro inte att alla har 50 i IQ, är 2 meter långa och väger 100 kg. Utbildningarna verkar ha gått mera mot "tänkande soldater" idag. De flesta jägarna är medelbyggda (dock är självklart vissa riktigt stora). Jag vet personligen flera KJ-befäl som inte är speciellt stora t.ex. en tidigare LT Michael Svensson (hade grym kondition) och några PB som är riktigt små t.ex. vissa av wiven-nilsson bröderna (utan att peka ut någon speciell ). ;).
Runningback
Jag får tacka för alla svaren som jag har fått, jag tror att jag vet vad som krävs nu för att bli kj. camo.gif
robot

IQ-test

Lycka till!   6n.gif

Bra där @Fredin... om du hade läst instruktionen inför testet så hade du sett att testet är icke verbalt, dvs testet har ingen text. bong.gif
Månsson
QUOTE (robot @ May 9 2003, 08:34 )

IQ-test

Lycka till!   6n.gif

Bra där @Fredin... om du hade läst instruktionen inför testet så hade du sett att testet är icke verbalt, dvs testet har ingen text. bong.gif

Har redan sagt det till han att man ska se sammanhangen i varje uppgift... alien.gif
Tarkan
Hur går det för er som har gjort IQ-testet.

Jag kraschlandade på 120 i IQ. (= "höjt") inget mensande för mig nej.

Vissa grejer blev man bara blink.gif av.
Månsson
QUOTE (Tarkan @ May 9 2003, 10:01 )
Hur går det för er som har gjort IQ-testet.

Jag kraschlandade på 120 i IQ. (= "höjt") inget mensande för mig nej.

Vissa grejer blev man bara  blink.gif  av.

Jag fick oxå runt 120... Fast de sista så chansade jag mest för jag orkade inte med att tänka längre! :P
Kockis
117 spridning 15 f[r la duga!!!

Edit> omprov
Flippan
Själv hade man ju 122 på det testet :P
Fågel Fenix
IQ 111 vid spridning 15

Så man kan ju säga att man är lite blink.gif blink.gif biggrin.gif horny.gif
Max
Mitt IQ blev 113 med sprindning 16... Nöjd B)
Lundberg
142 vid spridning 16. blink.gif

biggrin.gif
Delta Golf
för att rätta till tråden någorlunda;

Gaffeln bärs ju inte längre i baskern, men vad händer om man skulle sätta dit den IALLAFALL smile.gif ?

//DG
Amfibieslusken
QUOTE (Delta Golf @ May 11 2003, 12:05 )
Gaffeln bärs ju inte längre i baskern, men vad händer om man skulle sätta dit den IALLAFALL smile.gif ?

//DG

Det beror på NÄR du gör det smile.gif

Gör du det under tiden du ligger inne så blir kanske du lycklig men inte befälen som kommer att bli lite sura på dig för reglementsbrott. De kommer väl att säga åt dig att ta bort den och sätta tillbax det rätta baskermärket.

Fast jag tror att man blir tilldelad en extra basker, lite sådär i smyg som man har treudden i. För att hålla motivationen uppe.
Delta Golf
Fast undrar om det tycker som de flesta gamla rävar att det är där den hör hemma?För visst ser det snyggare ut... :basker:

//DG
robot
122 med spridning 16. Skulle vara kul att genomföra ett stort test där man kan fastställa sin iq.
Peter_PB
@ Delta:

Har läst om att den får bäras "inofficiellt" i basker, på permisuniformen..
Någon som kan bekräfta detta? Och eftersom tråden ändå handlar om INFO om KJ (dvs hemsidor, liknande) så undrar jag om denna här sidan är på något sett helt ny för mig?

http://www.surfasnabbt.nu/kj/index.php#

Tror dock inte att den är färdig ännu, (kan ju för fan inte registrera mig mad.gif )

Ser lovande ut iallafall..BRA LINDAHL!!!

Läget annars då, Delta?
VH
Då har du läst fel. Den är ett utbildningstecken och skall bäras på höger sida av permissionuniform m/87 samt på höger axel på m/90.
I baskern skall vapenslagsmärket(nya torleif om den någonsin kommer) eller regementets heraldiska vapen.http://www.amf1.mil.se/article.php?id=8170

Om du vill veta vad som händer om man har gaffeln i baskern så kan du PMa mig.
Gotcha
QUOTE (Peter_PB @ Nov 24 2003, 19:49 )
Har läst om att den får bäras "inofficiellt" i basker, på permisuniformen..
Någon som kan bekräfta detta?

Nej, till permisuniform M/87 bäres Amfibiebasker med Amf/KA-märket. Ev treudd bäres på locket till höger bröstficka.

Å andra sidan, är jag inte säker på vad som gäller för "gamla" KJ'are som inte har "nya" märket, mm? Vad gäller om jag drar på mig barre m treudd o gamla 90-uniform med Thorleif på vänsterarmen..?
Mojo
Nej, till permisuniform M/87 bäres Amfibiebasker med Amf/KA-märket. Ev treudd bäres på locket till höger bröstficka.

Å andra sidan, är jag inte säker på vad som gäller för "gamla" KJ'are som inte har "nya" märket, mm? Vad gäller om jag drar på mig barre m treudd o gamla 90-uniform med Thorleif på vänsterarmen..?

Rent spontant så skulle jag säga att nuvarande reglemente gäller oavsett om du gjorde lumpen för 10 år eller 10 månader sen.
För övrigt, mig veterligen skall treudden bäras ovanför höger bröstficka.
oz
Inte helt ovanligt var det ju att vissa befäl gick runt med nuvarande basker på huvet och sitt gamla orginal i benfickan....
Magic_Johnson
QUOTE (Månsson @ May 8 2003, 09:57 )

IQ-test

Lycka till! 6n.gif

Testade göra testet. fattar inte hur jag kunde få 133 i IQ haha
69:an
Ingen av de befäl som nu jobbar på KJ-komp (VH rätta mig om jag har fel!!) går omkring med treudd i baskern nedstoppad i fickan utan det skedde i samband med införandet av nya baskermärket! (kring 1995).
Att bära treudd i baskern tillhör det förgågna!!
Nya tider och nya regler lika bra att inse det!
Nu är det ett specialutbildningtecken och skall därför behandlas som det.
Om man nu skulle ha treudd till m/87 skulle du då plocka bort treudden från bröstet eller ha dubbelt?! Ni inser alla det orimliga!

@Gotcha, detta är ingen kritik mot dig utan mer mina åsikter som dessutom översstämmer med nu gällande reglemente ;)

@ Alla KJ-aspiranter
Börja dessutom med att rycka in. därefter klara inrycket, därefter klara fältveckorna osv. osv.
Ni har en lång väg att vandra!!
Kom ihåg det jag skrev i en annan tråd, dvs. håll en låg profil.
Att snacka basker & treudd innan man ens ryckt in, då har man gått händelserna i förväg!

//C
edit : bättre svenska, stavfel
VH
Det stämmer 69an, enda personen jag såg som hade så, hade en fältmössa som huvudbonad och en begafflad basker i fickan var en reservare från GUår 90-91 någonstans. Var under KA100 år och mig veterligen så hade han inte vart i tjänst på ett tag.

Gotcha, du hade nog bara blivit tillsagd eller liknande men hade du legat inne hade dom tagit den ifrån dig. Det har hänt.
Rokare
Godmiddag.

Håller med 69.an och VH, men förstår samtidigt Gotchas tankar. Skulle du hoppa in och tjänstgöra på regementet, i någon form av befattning såsom instruktör, så är det inte aktuellt med treudden i baskern. Om du däremot blir inkallad på övning så finns det ju knappast tid, eller ork, att fixa nytt märke osv. Jag har uppfattat det som att det då är ok (69:an kommer du ihåg när vi var i norrland och Rep.kompaniet sprang omkring med sina baskrar?). Detta kan ju även ses då A-dyk är inne på årsprov (har för mig det kallas så), då jag i alla fall sett folk med treudden i baskern.

Att däremot inneliggande kull, eller folk som aldrig haft treudden i baskern utan bara på armen, sätter dit den är inte accepterat, även om det skett. Har själv hittat inneliggande soldater med Show-basker in tunnelbanan = IG

Hur det sedan går till inom HV/FBU/Friv vet jag inte, men jag var med och ledde en FBU övning om Amfibie på västkusten i sommras. Då deltog en herre som var KJ anno 60 som körde treudden i baskern, ingen lyfte då på ögonbrynen.

För övrigt sällar jag mig till skara som förespråkar låg profil.

GMY

Rokare, icke-KJ

Edit: Leprafingrar ger dålig stavning
106
QUOTE (Rokare @ Nov 25 2003, 13:25 )
Om du däremot blir inkallad på övning så  finns det ju knappast tid, eller ork, att fixa nytt märke osv. Jag har uppfattat det som att det då är ok (...). Detta kan ju även ses då A-dyk är inne på årsprov (har för mig det kallas så), då jag i alla fall sett folk med treudden i baskern.

Vad innebär det? Kallas alltså a-dyk in för prov/repövning varje år?
Rokare
@106

Kan inte svara på när det är i tid, alltså om det är på års- eller 3års basis, eller om det är obligatoriskt. Men för att upprätthålla dykkompetens måste man ju dyka då och då, således så genomförs det sådant.

Nu gör jag något som jag vanligvis själv blir väldigt irriterade på här på forumet, jag svarar utan att vara säker. Därför får gärna min info kompletteras av exemplvis Gotcha eller 69.an

Här finns en länk om när Röjdyk genomför årsprov. Om inte minnet sviker mig helt och hållet så genomförs detta på a-dyk också, men kanske inte på årsbasis. EDIT: Såg att denna länken leder till årsprov för aktiva dykare/befäl. Sorry.

GMY
Arneving
Om man som inneliggande kustjägare bär treudden i baskern och någon kommer på en, och det gör de det finns ögon överallt, så rycker befälen treudden direkt. Man får kanske tillbaka den igen om några månader om man visat att man verkligen förtjänat den.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.