Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Tveksam persedelbärande
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Nifelhel
Hittade denna bild på Göteborgsgruppens hemsida. Reportage ifrån Afghanistan, det är visserligen varmt men jag tycker att det ser ut lite som svensson på semester.
Kolla in mannen till vänster.. Tycker det ser, rent ut sagt, för jävligt ut... Tror han att är på Gran Canaria eller? angry.gif
Och mannen näst längst till vänster. Hur har han fältmössan camo egentligen???
Dessa gentlemen tjänstgör i ett varmt och miljömässigt sett otrevligt land. Men bara för det behöver man väl inte se ut därefter. Eller?
Dem representerar sverige och försvarsmakten på plats. Tittar man på de 2 personerna till höger, så ser dem representabla ut tycker jag... salute.gif
Axial
Nu är vi igång igen och klagar på andra.
Kortbyxor må bäras med t-tröja, kängor och till och med med sådan mössa. Mannen med det uppvikta brättet har säkert en jättebra anledning, jag tror inte han vek upp det för fotografens och Nifelhels skull.

Eftersom herrarna på bilden inte befinner sig på yttre borggården i färd med att göra en pågång så är iallafall jag beredd att förlåta dem för att de inte putsat skorna och samordnat kläderna. Jag anser att är man i Afghanistan så är det att jämställa med Stora Skogen, dvs fälttjänst och där får funktion gå före form.

...eller...?
Lt. payne
Spelar det verkligen någon roll hur man ser ut i ett stridsområde??

Som Axial säger, funktionalitet går före reglementet i fält. Jag är övertygad om att de alla har blivit skickade till Afghanistan för deras kompetens och skicklighet. Mannen till vänster har ju ordnat sin klädsel efter det lokala klimatet och därmed förbättrat sina egna förutsättningar att kunna göra ett bra jobb. Att i ett ökenklimat bära en Uniformsbyxa avsedd för norra Europa är väl inte särskilt bra?

Det är vad de gör för människorna i Afghaland som räknas, inte deras felaktiga uniformsreglemente.
The Swede
Det enda felaktiga som jag hittar är att mannen som är tvåa från vänster inte har ett reglementerat byxbälte men det är väl peanuts.
I övrigt hittar jag inget fel.

The Swede
Yman
QUOTE (The Swede @ May 8 2003, 08:25 )
Det enda felaktiga som jag hittar är att mannen som är tvåa från vänster inte har ett reglementerat byxbälte men det är väl peanuts.

The Swede

Den gröna T-tröjan är väl inget reglementsenligt ytterplagg 7.gif
Dahlberg
Mannen längst till vänster är väl inte ens soldat? Han har ju bara en t-shirt på sig, ett vanligt bälte, shortsen ser väl inte ut som m/93 och det ser ut som en helgrön mössa... Det enda han har som är svensk-soldat-mässigt är väl 90-kängorna och 2000-uppdragssäcken... dry.gif
Lt. payne
QUOTE (Dahlberg @ May 8 2003, 13:18 )
Mannen längst till vänster är väl inte ens soldat? Han har ju bara en t-shirt på sig, ett vanligt bälte, shortsen ser väl inte ut som m/93 och det ser ut som en helgrön mössa... Det enda han har som är svensk-soldat-mässigt är väl 90-kängorna och 2000-uppdragssäcken... dry.gif

Han var nog soldat innan du hade full kontroll över din kroppsfunktioner...
The Swede
QUOTE (Yman @ May 8 2003, 13:12 )
QUOTE (The Swede @ May 8 2003, 08:25 )

The Swede

Den gröna T-tröjan är väl inget reglementsenligt ytterplagg 7.gif

Jodå, har blivit tillåtet igen.
T-shirt har förövrigt alltid varit tillåten inom utlandsstyrkan.

The Swede
The Swede
QUOTE (Dahlberg @ May 8 2003, 13:18 )

Kolla en gång till Dahlberg.
Shortsen är m/93.
Bältet är försvarets gröna byxbälte
T-shirten är utlandsstyrkans.
Hatten syns dåligt men jag tycker det ser ut som 90-mönster.

The Swede
Rifleman/Medic
QUOTE (Lt. payne @ May 8 2003, 07:34 )

Ja, det spelar en stor roll! Bara för att utrutningen som man bär är reglementsenlig behöver det inte betyda att man bär den på ett proffessionelt sätt.
Dahlberg
QUOTE (The Swede @ May 8 2003, 13:41 )
Kolla en gång till Dahlberg.
Shortsen är m/93.
Bältet är försvarets gröna byxbälte
T-shirten är utlandsstyrkans.
Hatten syns dåligt men jag tycker det ser ut som 90-mönster.

Jo, okej, om man sätter sig ner och kollar på gubben så är det ju ett "riktigt" byxbälte, och kollar man på hans vänstra arm så skymtar det ju ett "Sweden"-märke. Kollar man i UnirFM så verkar det vara ett par m/93 brallor... Jaja, jag får väl ta och ge mej då! blyg.gif
Lt. payne
QUOTE (Rifleman/Medic @ May 8 2003, 14:03 )
QUOTE (Lt. payne @ May 8 2003, 07:34 )

Ja, det spelar en stor roll! Bara för att utrutningen som man bär är reglementsenlig behöver det inte betyda att man bär den på ett proffessionelt sätt.

Deras utrustning är av underordnad betydelse.

Att lösa sin uppgift under de lokala förhållandena är viktigare.
Att kunna anpassa sig och sin material till de lokala förhållandena är viktigare.
Att med sin erfarenhet och kunskap göra livet lättare för den befolkning de har uppgift att hjälpa är viktigare.

Det är inte särskilt proffesionellt att använda delar av en stridsuniform designad för strid på norra halvklotet i ett ökenland..

Det är inte särskilt proffesionellt att skicka muskler när det behövs hjärna..
APC-mannen
Vi vet inte i vilket sammanhang som bilden är tagen. Kanske var det inte precis sagt att de skulle ställa upp på denna plats vid ett visst klockslag för fotografering, utan det kan ju helt enkelt ha varit så att de bara "råkade" befinna sig där omkring och fotografen ville ha ett kort på dem och sa t.ex. "kan ni inte ställa er där så kan jag ta ett kort som jag kan skicka hem till Sverige".

Har kort på mig själv där jag uppträder i uniform, och jag ser t.o.m. värre ut än så...

EDIT: Nifelhel-> Kollade in din profil, ser jag rätt? Är fältjackan inte ordentligt stängd? laugh.gif

(Får väl tillägga att jag var lite SKÄMTSAM med det sista...)
henke
Det brukar vara så här. (erfarenheter från Kosovo)
INOM camp området, det egna vill säga, råder lättade klädselregler, inte som ett kasernområde i Sverige.
Man brukar få ha shorts/långbyxa 93 FN, t-shirt(med märken)/skjorta 93, trädojjor med stålgrå socka (ja det ser för jävligt ut) eller känga. (inte jumpaskor, tofflor) samt slippa bära huvudbonad.
Det är en sorts fältlystran, tilfälle att koppla av.
Precis tvärt om mot i Sverige. Där ser man ut som fan i fält, men prydlig på kasern.
I utlandstjänst bedöms man oftast efter hur man ser ut på fältet, då gäller puts och studs och ingen fältlystran ute.
På campen kan man koppla av och få gå lite ledigare klädd.
Utanför campen sätter högsta chefen upp reglerna efter bla risk (dresscode) och kan utfärda udantag från UniR FM.
Tex brukar det i vissa bataljoner vara okej med T-shirt osm yttersta plagg i andra endast om den bärs under Kroppsskydd, mm.
På ANDRA länders Camper måste en besökare dock se proper ut. Tex alltid ha basker, mm. Men det varierar från Bataljonchef till Bataljonchef. Vissa tillåter inte M59 som yttersta utan vill att man skall ha jacka av ngt slag. Även om Sommarjackan är lite tunnare än fältjackan är det varmt.
Vårt uniformsystem är ju tillstörsta delen framtaget under kalla kriget och ämnat för svensk skog, främst vår/höst.

På många andra länders camper får DE ha civila kläder(alt. fyskläder). Amerikanarna har tex svarta nylonshorts och gråmelerad t-shirt med texten ARMY. Id-kort på armen i plastficka och M-16 på ryggen.... De får inte låsa in den/lägga i från sig vapnet som i princip ALLA andra länder får. Britterna "lallar runt" i fyskläder efter kl 18.00.
Vart lite skrajj att jag störde en brittisk major mitt i hans fyspass när jag dök på han med lite tjänsteärenden när han står i löpartights och jumpapjuck på kontoret....

Sen behöver man ju inte publicera bilder som ger dålig bild av FM. Försöker alltid fixa mina bilder så de ser reglementsenliga ut. Även om det betyder att jag måste sudda ut nåt skräp i gräset med Photoshop, etc.. smile.gif
Rifleman/Medic
Det jag opponerade mig mot med mitt förra inlägg var kommentaren att det skulle inte spela någon roll hur man bär sin utrustning och jag hävdar fortfarande att utrustningens bärande är av största vikt!

Jag undvek tidigare att kommentera herrarna på bilden eftersom jag precis som Henke gjorde misstänkte att dom befann sig på campen. Och skulle vara där en bra stund till. I t-shirt och kortbyxor hade dom nog inte tänkt rycka ut för att lösa något som helst uppgift för att göra livet lättare för den afghanska befolkningen

När dom sedan lämnar campen hoppas jag att dom bär sin utrustning på ett proffsigt sätt. Och inte på det sätt som dom själva anser skönast för stunden. För precis som Henke skriver kommer dom att ha andras ögon på sig. Locals och förband från andra nationer kommer till stor del att bedöma den svenska insatsen och soldaten efter deras personliga uppträdande.

För att återgå till bilden, som jag egentligen vill undvika och heller aldrig kommenterat. Jag tror inte det i detta specifika på något sätt oprofessionellt att bära byxa M/90. Trots att den är konstruerad för att användas i Sverige. För tre av herrarna på bilden går det uppenbarligen utmärkt. Hade värmen varit sådan att svensk uniform varit direkt olämplig tror jag dom i likhet med personalen på VS01 tilldelats annan uniform. Allt för att dom skall slippa lösa uppgifter utanför campen i shorts och tshirt!

För att avsluta på min låga mellanstadie nivå : ”Jag anser att alla har rätt att kompensera det som saknas i huvudet med muskler!”
Nifelhel
Shitalabama vilket liv jag ställde till med.. ;)
Min åsikt är den samma nu som sent inatt. Tycker dock att försvarsmakten kunde tänkt lite längre och köpt in ökencamouflage till våra gentlemen därborta. För våra m90 är något kopiöst varma. Och klimatet i Afghanistan är ju något varmare än en svensk sommar. blink.gif

EDIT. APC-mannen.. Jepp översta knapparna oknäppta. Det var grisvarmt med t-shirt, skjorta och fältjacka. Har precis tagit av mig regnkläderna där. På morgonen blåste det som f*n och regna, helt plötsligt kom solen och det blev kolosalt varmt... biggrin.gif
106
De byxor de har är troligen (går inte att se på dem, ens på nära håll) 90L. De är svalare än de vanliga fältbyxorna men inte riktigt så bra som man hade hoppats på.
Alla utom tvåan från vänster har "Peter Pan-kängorna". Dessa går inte att putsa, från början är de gröna men antar snabbt en mer sandfärgad nyans vilket alltså inte beror på bristande vård.
APC-mannen
QUOTE (Nifelhel @ May 8 2003, 22:58 )
EDIT. APC-mannen.. Jepp översta knapparna oknäppta. Det var grisvarmt med t-shirt, skjorta och fältjacka. Har precis tagit av mig regnkläderna där. På morgonen blåste det som f*n och regna, helt plötsligt kom solen och det blev kolosalt varmt... biggrin.gif

Ja DET förklarar ju saken. Tänkte väl att det måste varit något sådant...
GC1
jag vill bara citera en från ks01 känd aik-are "kasta inte spjut i kuvös"

jag skulle nog kunna leta upp bilder från något preusiskt gardesförband då någon har efter tjänstens slut slappat lite i klädseln. det innebär inte automatiskt att förbandet e kass eller att han inte förstår reglementet!

sedan dyker självklart tjafset upp om att vi kan väl öva såhär men sen när vi skall lösa skarpa upgifter gör vi såhär, vilket enligt mig (och säkert fler) kan urarta då man börjar med att ändra i uniformer och stridsutrustningar och sedan kan snöbollen vara igång.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.