Det brukar vara så här. (erfarenheter från Kosovo)
INOM camp området, det egna vill säga, råder lättade klädselregler, inte som ett kasernområde i Sverige.
Man brukar få ha shorts/långbyxa 93 FN, t-shirt(med märken)/skjorta 93, trädojjor med stålgrå socka (ja det ser för jävligt ut) eller känga. (inte jumpaskor, tofflor) samt slippa bära huvudbonad.
Det är en sorts fältlystran, tilfälle att koppla av.
Precis tvärt om mot i Sverige. Där ser man ut som fan i fält, men prydlig på kasern.
I utlandstjänst bedöms man oftast efter hur man ser ut på fältet, då gäller puts och studs och ingen fältlystran ute.
På campen kan man koppla av och få gå lite ledigare klädd.
Utanför campen sätter högsta chefen upp reglerna efter bla risk (dresscode) och kan utfärda udantag från UniR FM.
Tex brukar det i vissa bataljoner vara okej med T-shirt osm yttersta plagg i andra endast om den bärs under Kroppsskydd, mm.
På ANDRA länders Camper måste en besökare dock se proper ut. Tex alltid ha basker, mm. Men det varierar från Bataljonchef till Bataljonchef. Vissa tillåter inte M59 som yttersta utan vill att man skall ha jacka av ngt slag. Även om Sommarjackan är lite tunnare än fältjackan är det varmt.
Vårt uniformsystem är ju tillstörsta delen framtaget under kalla kriget och ämnat för svensk skog, främst vår/höst.
På många andra länders camper får DE ha civila kläder(alt. fyskläder). Amerikanarna har tex svarta nylonshorts och gråmelerad t-shirt med texten ARMY. Id-kort på armen i plastficka och M-16 på ryggen.... De får inte låsa in den/lägga i från sig vapnet som i princip ALLA andra länder får. Britterna "lallar runt" i fyskläder efter kl 18.00.
Vart lite skrajj att jag störde en brittisk major mitt i hans fyspass när jag dök på han med lite tjänsteärenden när han står i löpartights och jumpapjuck på kontoret....
Sen behöver man ju inte publicera bilder som ger dålig bild av FM. Försöker alltid fixa mina bilder så de ser reglementsenliga ut. Även om det betyder att jag måste sudda ut nåt skräp i gräset med Photoshop, etc..