Help - Search - Members - Calendar
Full Version: FBUs prickskyttekurs sommar
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
joppe
någon som har gått kursen? är det bara skjutning och teori som gäller eller det lite krypa och camo övningar med också?
joppe
är det någon här på forumet som ska gå den nu i sommar?
Bubba
Det verkar inte så! :(
joppe
jo jag skall biggrin.gif
Wulfhere
Sökte kursen i 1:a hand men kom inte med blyg.gif
vilket betyder att det är många som har sökt iallafall.

men eftersom jag har sökt kan jag ligga å lura på reservplatser som brukar uppstå når dar före den börjar.
GRK-apan
Liten fråga bara, den kanske hör hemma någon annanstans men när ämnet ändå diskuteras så.

Kan vem som helst söka dessa kurser? Eller måste man vara medlem och åka på massa övningar?
Vore ju bra om man bara kunde plocka nån kurs som låter intressant. Funderar ev på att läsa upp graderna lite.
joppe
man behöver bara vara medlem i fbu
Wulfhere
medlemskrav fbu: svensk medborgare
20 år(15 för ungdom)
betala medlemsavgift(ca 50:-/år)
inget övningskrav
inget krav på lumpen, befattnig, krigsplacering osv.

rättigheter : mängder med övningar att åka frivlligt på, både lokal nivå(kommun) och regional nivå (län)
2 st centrala(riks) veckokurser/år med betald resa,kost,logi+ersättning i nivå med sjukkassa(om du har jobb). dessa kurser är dock behovsprövade mot krigsbefattning om det är många sökande.
om du blir uttagen till befodrings utblildning faller gränsen 2 centrala/år bort.

camo.gif
Uttern
Se här: http://www.fbu.se/

Uttern
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.