Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Swedes brandhjälm
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
RäserCarl
Ser att du Swede har en brandhjälm på hyllan bakom den hollänska hjälmen. Och eftersom du är vår hjälmguru undrar jag om du vet vad det är för skyddnivå på en sån där, är det som en vanlig bygghjälm? Någon annan som vet kan givetvis också svara!
The Swede
Hehe, vilka falkögon du har.

Det är min gamla brandhjälm från när jag var deltidsbrandman.
Det är en enkel glasfiberhjälm och avsikten är mer att skydda mot hetta än nedfallande föremål även om det är bra att den skyddar mot det också. biggrin.gif

På etiketten som sitter i hjälmen står det:
Skyddsklass BR -30 gr. Celsius
Skyddsklass BRV - 30 gr. Celsius

Vad detta innebär vet jag inte men den har funkat under ett antal bränder och jag lever fortfarande.

The Swede
The_mistaken
trevligt att se att man inte är helt ensam om att syssla med att bekämpa bränder även om the swede lagt ned brandsprutan salute.gif
The Swede
Det var inte jag som la ner brandsprutan, det var jag som blev nerlagd. :(

Har även funderat på deltidsbrandis här i Mullsjö där jag bor nu men det har aldrig passat ihop.

The Swede
JBP
QUOTE (The Swede @ May 5 2003, 20:14 )
På etiketten som sitter i hjälmen står det:
Skyddsklass BR    -30 gr. Celsius
Skyddsklass BRV - 30 gr. Celsius

Vad detta innebär vet jag inte men den har funkat under ett antal bränder och jag lever fortfarande.

The Swede

hmmm Skyddsklass Br -30gr celsius????? vad är det som brinner då??? flytande kväve eller??? blink.gif

Ironi mina herrar IRONI

*skäms och ställer sig i skamvrån*

mad.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.