Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Sveriges vapenexport
SoldF.com Forum > Försvarsdepartementet, C Dobberman > Krig och Konflikter Idag
Tarkan
Har letat efter liknande trådar men inte hittat den som en gång fanns. Har dock hittat användbara fakta..

Ska ha ett litet föredrag om moral och etik på svenskan. Då har jag valt att tala om Sveriges vapenexport.

Jag vet inte hur jag ska ställa mig i förhållande till det här. Vapnen kommer med stor säkerhet att användas och döda folk, men å andra sidan så är det folk som dödar folk. "Jag kan inte säga att om vi inte säljer så säljer nån annan och tjänar pengar på det". ( uttalande = IG ).

Vad är det som exporteras och i hur stora mängder? Finns det siffror på hur många som har dödats/skadats av dessa vapen?
Azan_Gb
om du letar lite bättre i trådarna kommer du att finna......

SÖK!!! mad.gif mad.gif

Edit: Ana Manjak
Pal_oldpc
Vapenexport är bra, ju mer vapen vi exporterar dessto bättre. Att folk dödas av svenska vapen är ointressant, det är det dom är till för, bra att dom fungerar.
henke
Du måste ställa in att söka på ALLA forum samt att ta med inlägg som är äldre än 30 dagar.

-------------

Pal, man kan nog inte riktigt resonera som så.
Det är just sådana dåligt underbygda formuleringar som tex drogliberala, knarklangare, tjuvar, hälare, hallickar kör med.
"Säljer inte jag säljer nån annan" och det är "folks eget fel".
Det är lite av säljarens ansvar vad sakerna skall användas till. Tex får/bör du inte köpa vad du vill på apoteket, sälja alkohol till 5-åringar, tändstickor till en helt påtänd kille med bensindunk, etc. Men störst skuld har givetvis brukaren. Många tror tex på stämningar mot vapentillverkare i USA nu efter tobaksstämningarna. Alltså att folk som fått anhöriga dödade pga skjutvapen kommer stämma vapentillverkaren. Det tycker jag är lite sjuk, de flesta vet vad man använder en pistol till, det är inte en olycka/felkonstruktion att den funkar som den bör. Staten som har utfärdat lagarna och regelrverket kring privatpersoners möjligheter till att ha vapen är nog det man skall ge sig på i det fallet.

Åter till Svensk vapenexport.
Man säljer inte till individer utan till regeringar, länder etc. Det är då viktigt att dessa länder är demoktratiska så att användningen i någon mån också är en del av folkets vilja, inte bara en enväldig härskare som "vill leka med sina saker".
Det finns fler kriterier, tex det om att inte sälja till länder i krig. Det håller ju inte riktigt som märks.
Vi är i stort ett med europa numera och att avbryta handel med eu bara för delar av länderna är i väpnad konflikt håller inte idag. Skulle vi själva bli angripet och vi skulle behöva köpa in nya robotar till tex Jas 39 skulle vi inte bli så glada om USA sa:
- Nej skyll er själva ni är i krig och vi säljer inte till sånna som er då och dessutom är ni inte med i Nato...

De flesta av oss är överens om att den stora vapentillgången bland civila i USA är anledningen till att så många oskyldiga civila skjuts där. medan deras vapenlobbysiter menar att det är bristen på vapen bland de "Goda" meborgarnasom gör att "Onda" kan massakera. Argument som att majoriteten är "Goda" och om de hade vapen skulle de snabbt kunna döda den "Onda" innan han skulle kunna massakera så många. Det tycker vi är helt sjuka argument, men det är ju ungefär så som det fungerar i världen.
Byt onda och goda mot länder... Endast ett fåtal länder är helt utan armé och försvar. Det moderna samhället har ju dock i de flesta länder inbyggda system som gör det hela lite mer stabilt och ledare/politiker som är rätt bildade. Som tur är skickar inte många länder iväg sin militär på drive-by-shooting bara för de loosat i fotboll, motsv. I vissa mindre utvecklade delar av världen är det ju ungefär så.
henke
Bra länkar

http://www.vapenexport.nu/
Sida som vill stoppa/minska svensk vapenexport, inte uppdaterad sedan 1999.
En hel del nyttioga länkar, mest emot export förståss.

Stockholm International Peace Research Institute
Statligt finansierad forskning om fredsforskning, bla vapenexport.

Här har du fakta som den svenska exporten från SIPRI
http://projects.sipri.se/armstrade/atswe_data.html

Du hittar en hel del på
http://www.riksdagen.se/
Bara söka bland dokumenten....

Försvarsindustriföreningen (FIF)
FIF är en intresseförening där alla större försvarsindustriföretag verksamma i Sverige är medlemmar.

http://www.analyskritik.press.se
Artikel om Försvarsindustri i Sverige

Allmänna Försvarsföreningen
Tarkan
Henke , kan man bli rik på en säsong? (För alla som har sett den reklamen)

Tack så jävligt mycket för hjälpen henke.

Tråden får gärna stängas av BG
henke
Allt detta tack vare min kära vän och kollega
Google
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.