Dedicated
May 5 2003, 10:49
Försvarsmakten lägger ju stora summor på att skydda soldaternas hörsel. Vad säger SäkI om ögonen då? Mest med tanke på SIB men även vid skjutningar med exempelvis granatgevär & KSP när det kan yra skit om öronen/ögonen på en.....vad gäller? Duger FM´s gamla motorglasögon som skydd?
/Fyhr

Jag anväder ett par motor glasögon jag köpte på milcon 99:- när vi skulle ha sib o dessa var godkända av övn ledn.
Det är därför riskavståndet för skjutning med lös ammunition är 10 meter, med skyddsglasögon är det 2 meter.
Har ett par motorglasögon civil som det heter på förrådsspråk som är riktigt bekväma men de är ju mest för när man åker fordon uppluckat och alltså inte för SIB.
Har genom Hv fått ut riktiga skyddsglasögon, tror det är samma modell som man kan se på bilder med vpl under SIB.
Dedicated
May 5 2003, 14:00
Om ni kikar på min profil ser ni det par jag använder. 106, M-nummer på de glasögon du fått ut via Hv?
/Fyhr
QUOTE (Fyhr @ May 5 2003, 15:00 )
Om ni kikar på min profil ser ni det par jag använder. 106, M-nummer på de glasögon du fått ut via Hv?
/Fyhr
Det här vad som står på, antagligen räcker det med M-nummer.
FBET: M7340-014010
FBEN: SKYDDSGLASÖGON
EHK: 01
G.DAT: 02-05
BESTNR: 021810-004
Dom flesta som deltog i SIB-övningar på LG fick ut ett särskillt par skyddsglasögon för just detta. Det var dock inte samma modell som motorglasögonen. Att det med mkt små bokstäver på undersidan av dessa står "Not to be used for Wargames" verkar inte ha stört förrådet
Det går, enligt SäkI, alldeles utmärkt att använda tilldelad skyddsmask.
Fågel Fenix
May 5 2003, 16:56
QUOTE (Axial @ May 5 2003, 16:44 )
Varmt ?!
5526 Viktor Ludvig
May 5 2003, 17:48
@ Fyhr.
Skyddsglasögonen du bär ser ut att vara av samma typ (motorglasögon) jag fick ut som MCord.
Klart IG design. Funkar finfint vid plusgrader, men vid lite kyla blir gummit hårt och de kyler mkt där de ligger an mot ansiktet.
Efter tjat på adjutant fick vi sedan ut civila Scott facemasks med kontrastglas.
Jag skulle mkt hellre bära de (utan mask) vid SIB.
/5526
QUOTE (Axial @ May 5 2003, 16:44 )
Jo men det blir föbannat varmt om man krigar på ordentligt och de gör ni väl!!!!
I grund och botten så är det upp till övningsledaren vad man använder för skydd. Man kan förbjuda strid under 10 m men då är man ute på hal is när det kommer till SIB.
Själv har jag använt allt från Försvarets motorglasögon till vanliga skytte glasögon (ser nästan ut som vanliga solglasögon) De sistnämda är inget att rekomendera...
Så finns ju den vanliga nödlösningen, skyddsmask utan filter.

EOD
Så här säger MSS avs. skyddsglasögon.
"Skyddsglasögon skall FMV sluta ett ramavtal på skyddsglasögon i år. Vårt förslag till er och övriga förband i FM är att ni köper Uvex, modell "Ultrasonic 9302". " Det går säkert att pruta ner priset till runt en 125 kr om man samordnar en beställning. Vill ni ha numret till deras representant, skicka mig ett mail på heiho@telia.com
Gå in på www.skydda.se ock kolla under korgglasögon.
Som skydd mot repor och reflexer då du har glasögonen på "helmut" kan du ta en bit m/90 tyg, 20x20 cm, kanta den på 2 motstående sidor. Vik den på mitteln och sy ihopa den, du får då ett utmärkt skydd för glasögonen då du inte använder dem. När du skall använda glasögonen "slajdar" du av skyddet som sitter kvar på remmen. B)[
Doggydriver
May 5 2003, 22:12
Heiho, vad menas då med "ramavtal"? (kanske dum men skit samma

)
Sen undrar jag, hur gör man med skyddsglasögon om man vill ha vanliga glasögon under...? Jag överväger iofs allvarligt att införskaffa linser till vpl, men ändå. Fungerar det som skid/snowboardgoggles med uttag i kanterna för skalmarna?
Johan ES
May 5 2003, 22:21
För den som har lite pengar att lägga på skyddsglasögon (d v s anser att ögonen inte är något man ska snåla med) borde kanske titta lite på Bollé x800t. De är gjorda speciellt för lätta föremål med hög hastighet. De är relativt små och sitter väldigt bra, används bl a av NI. Bild finns bl a här:
Markus/Johan ES
QUOTE (Toll @ May 5 2003, 23:12 )
Heiho, vad menas då med "ramavtal"? (kanske dum men skit samma :D)
Sen undrar jag, hur gör man med skyddsglasögon om man vill ha vanliga glasögon under...? Jag överväger iofs allvarligt att införskaffa linser till vpl, men ändå. Fungerar det som skid/snowboardgoggles med uttag i kanterna för skalmarna?
Det är ett avtal som gäller för hela Försvarsmakten detta för att alla förband inte skall behöva göra egna förhandlingar.
Det går att ha glasögon under om man inte har Sivert Öholms Storbildstv-modell.
Doggydriver
May 6 2003, 16:51
Tackar! Och nej, trocaderobottnar a la Sivert har jag klarat mej undan
Lt. payne
May 7 2003, 06:59
Som en liten information vill jag nämna att jag fick mina glasögon från Garderoben igår. ( På Video kalle, Och vad i h-e hände med Posten!? )
De var sun,wind dust modellen. Man fick tre olika färger på siktskivorna, klar, rökfärgad och röd. De är nog inte 100% täta men till det priset är jag nog nöjd.
Ett tips är att lossa bandet i ena sidan och fläta in det i banden på hjälmdoket. Då minskar risken att man tappar dom. Man kan även låta ge glida upp en bit på hjälmen så tröttar man inte ut resårbandet i första taget.
Dahlberg
May 7 2003, 14:16
QUOTE (Johan ES @ May 5 2003, 23:21 )
För den som har lite pengar att lägga på skyddsglasögon (d v s anser att ögonen inte är något man ska snåla med) borde kanske titta lite på Bollé x800t. De är gjorda speciellt för lätta föremål med hög hastighet. De är relativt små och sitter väldigt bra, används bl a av NI. Bild finns bl a här:
Markus/Johan ES
Det har inte direkt med tråden att göra, men vad är det för hjäm MARCUS-soldaten har? Det är ju ingen vanlig 90-hjälm...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.