Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Samlare
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
Adam Sigurd
QUOTE (Psson @ Feb 20 2008, 22:42 ) *
QUOTE (Adam Sigurd @ Feb 16 2008, 19:31 ) *
Här kommer lite samlarporr för intresserade:

http://img174.imageshack.us/my.php?image=p1010787vi7.jpg

Märkena är:

K3 Hästbataljon: (12:e Jägarbataljon) Två skvadronsmärken (röd + blå kant) finns ytterligare två skvadronsmärken med gul och grön kant

Lätt skytte: är en gåta för mig, måste vara relativt nytt då Lättskytte bara har utbildats i c:a 2 år, info nån?? banghead.gif

71 Pbat: P7 GU bataljon 2007

85 Försökspluton: Plutonsmärke på 85 kompaniet P2

RJ: GU kompani på P4 Kvarn 2007

Färsingarna: P7 Färs kompani

MVH: AS

Påstående: Märket du har med björnen o Esse Non Videri påminner vääääldigt mkt om det märket HV kring o omkring Sjöbo hade som mäke innan sammanslagingen till 1 HvBat SSK(längst ner till höger) o är väl därför inget P7 märke i den bemärkelsen?

Det kan mycket väl stämma, den jag fick märket av uppgav att det var ett P7 märke men det är ingen garanti!!

//AS
Adam Sigurd
QUOTE (simon @ Feb 20 2008, 21:12 ) *
QUOTE (Adam Sigurd @ Feb 16 2008, 19:31 ) *
Lätt skytte: är en gåta för mig, måste vara relativt nytt då Lättskytte bara har utbildats i c:a 2 år, info nån?? banghead.gif

Något som kallades lätt skytte har efter 2000-talets inbrott utbildats på I5.

Om vi ska vara besserwisseriga (JA!) så ska det ju sägas att om man utgår ifrån dagens svenska definition av "lätt skytte" så har lätt skytte definitivt utbildats på i betydligt fler än två år och i en enorm mängd. Tänk I2, I4, I5, I11, I12, I13, I14, I15, I16, I17, osv. osv.

rolleyes.gif

Jag skulle nog kunna utesluta I2, I4, I11, I14, I15, I16 och I17 direkt. LÄTTSKYTTE är ett vedertaget begrepp som motsvarar termen LIGHT MECH. INFANTRY och har officiellt använts "ett par" år, bl.a på P4 och P7.

Som exempel se kompanimärket för WILSKA kompani, P4 2006-2007, som var Lättskytte.

http://img220.imageshack.us/my.php?image=p1010782rl6.jpg

//AS
The Swede
Lite nytt som trillat in:
Furir Razer
Lite nytt som kommit in den senaste tiden.

The Swede
Lite mer nytt:

/Thord
Furir Razer
Lite samlingsbilder på pansarrelaterade märken.

Robbis
Ställer in mig i leden för samlare av märken.
Främst så är det Flyget som är intressant men sen kommer givetvis övriga försvarsgrenar.
Min samling kan beskådas på följande sida: Robbans märkessida

Smakprov från sidan :

Detta är ett blazermärke som talar om att personen som bär detta är en flygförare och tillhör F6 Såtenäs. Kommer från en pilot som flög på 1a div 1967-69

Robban
Göta Lejon
QUOTE (Robbis @ Mar 17 2008, 22:57 ) *
Ställer in mig i leden för samlare av märken.
Främst så är det Flyget som är intressant men sen kommer givetvis övriga försvarsgrenar.
Min samling kan beskådas på följande sida: Robbans märkessida

Smakprov från sidan :

Detta är ett blazermärke som talar om att personen som bär detta är en flygförare och tillhör F6 Såtenäs. Kommer från en pilot som flög på 1a div 1967-69

Robban

F6 låg i Karlsborg - på Såtenäs ligger F7.
/G.L.
Robbis
Jamen kolla tjena vilken jättemiss av mig.... så klart.... KARLSBORG :-D
Får skylla på att hela familjen har varit däckad av flunsan

Robban
F6 låg i Karlsborg - på Såtenäs ligger F7.
/G.L.
InfBrigSkBatStKompSpPlutC
På ebay säljs just nu (april 2008) ett SSG-utbildningstecken.

*** Länk borttagen av moderator ***

Undrar hur lagligt det är?

Inlägget är ändrat pga att vi inte vill ge dessa auktioner reklam.
Vc_90
BlåGul
Torture_Tactics
Jag samlar på främst svensk militaria. Mest litteratur o.s.v. Som något slags försök att förvalta arvet efter invasionsförsvaret. Har även en del skräp från andra länder som t.ex en amerikansk hjälm från Vietnamkriget.
InfBrigSkBatStKompSpPlutC
QUOTE (InfBrigSkBatStKompSpPlutC @ Apr 7 2008, 19:40 ) *

Vc_90
BlåGul

Ok, visste inte att man inte fick länka till onlineshops.

Här är bilden iaf.

2Sharp
Jag har samlat på knivar de senaste 25 åren eller nå't?

Det ligger lite på efterbrännaren de senaste åren... nu är det replika vapen som det samlas på smile.gif Mycket rolig hobby där det finns massor att lära sig. Än mer tillfredställande då de absolut inte går att använda till något... de är bara till för att vara replikor och göra mig glad smile.gif (och ta upp plats i lägenheten...)

Samlar även på deaktiverade ammunitionseffekter när jag har ork/tid...

Är man samlare samlar man nog i största allmänhet, vissa saker får bara mer uppmärksamhet titt som tätt...

smile.gif
Schmutte
QUOTE (InfBrigSkBatStKompSpPlutC @ Apr 8 2008, 23:17 ) *
QUOTE (InfBrigSkBatStKompSpPlutC @ Apr 7 2008, 19:40 ) *

Vc_90
BlåGul

Ok, visste inte att man inte fick länka till onlineshops.

Här är bilden iaf.

http://img525.imageshack.us/my.php?image=bb341ya9.jpg

Kan berätta att ett till/samma (?) märke ligger uppe på Tradera för en lax..

Är ens FM medveten om att deras materiel säljs på Tradera och diverse auktion/säljsidor? Isf. varför tar de inte ställning?
The Swede
QUOTE (Schmutte @ Apr 11 2008, 22:37 ) *
Kan berätta att ett till/samma (?) märke ligger uppe på Tradera för en lax..

Är ens FM medveten om att deras materiel säljs på Tradera och diverse auktion/säljsidor? Isf. varför tar de inte ställning?

Dom är medvetna och agerar i de fall det är motiverat.
Ett enstaka märke är svårt att agera mot men om samma säljare har x antal auktioner med ny utrustning eller vapenrelaterad utrustning undersöks saken.
Kriminalpolisen scannar Tradera och Blocket med flera kontinuerligt.

The Swede pansar2.png
Syster Håkan
Kära samlare, jag behöver hjälp med att identifiera detta märke?

Mvh SH
eskil
QUOTE (Schmutte @ Apr 11 2008, 21:37 ) *

Om det ens är FMs egendom som säljs. Specialförbandstecken är populära att göra plagiat av. Nu har jag aldrig haft tillfälle att noggrannare studera något SSG-märke, men jag misstänker att om det inte står "Sporrong" på baksidan så är det nog inte äkta...

Edit: Jag ser nu att märket som ligger ute på Tradera faktiskt är stämplat Sporrong.
2Sharp
QUOTE (eskil @ Apr 12 2008, 07:50 ) *
QUOTE (Schmutte @ Apr 11 2008, 21:37 ) *

Om det ens är FMs egendom som säljs. Specialförbandstecken är populära att göra plagiat av. Nu har jag aldrig haft tillfälle att noggrannare studera något SSG-märke, men jag misstänker att om det inte står "Sporrong" på baksidan så är det nog inte äkta...

Edit: Jag ser nu att märket som ligger ute på Tradera faktiskt är stämplat Sporrong.

Mycket av FM's mtrl. går ju att hitta legalt, så allt som har m-nummer behöver ju inte vara stöldgods. Även om man kan bli "en smula" skeptisk när folk säljer ex: Ak5 magasin. De Ak5 magasin som finns legalt ute på marknaden torde vara mycket få då det sålts mycket få Ak5 legalt.
The Swede
Senaste tillskottet:

Nu är frågan om detta är ett märke från P7?

The Swede pansar2.png
johanp
QUOTE (The Swede @ Apr 13 2008, 10:34 ) *

Ja, finns även ett annat från VJ (som tillhörde MekB7) men med 302an och en 103a:

The Swede
Min samling slipshållare med militära motiv har utökats något:

Uppifrån och ner ser vi:
SwedInt, KA, I12, JASx2, ak5, ak5C, p-skott 86, grg m/86.
Finns även en med strf 90 i samlingen men den hittade jag inte inför fotograferingen så här kommer en separat bild på den:

The Swede pansar2.png
carljohanh
Oj! Kul att jag hittade denna tråd. Jag har hittat/fotat delar av min samling anno tidigt 90-tal. Diverse märken från USA, Sovjet, Israel, diverse arabländer (främst syrien) mm.

Märken

Jag har dessutom en massa gamla uniformer, upphittad israelisk mtrl samt annat smått och gott.
Adam Sigurd
Senaste tillskottet:
*** Bild borttagen av moderator***

The Swede pansar2.png

Jag har tyvärr inte läst denna tråden på ett tag så detta svaret är inte direkt blixtsnabbt:

NEJ det är inte från P7, det är från P6 (eller PB26)

MVH:
AS
carljohanh
Lite fler märken. Bland annat samtliga nutida kompanimärken från Jämtlands Fältjägarregemente, stickers från Sverige/utlandet och annat smått och gott.

Märken&stickers
The Swede
QUOTE (The Swede @ Apr 13 2008, 09:34 ) *
Senaste tillskottet:

The Swede pansar2.png

QUOTE (johanp @ Apr 13 2008, 14:01 ) *

Ja, finns även ett annat från VJ (som tillhörde MekB7) men med 302an och en 103a:

QUOTE (Adam Sigurd @ May 23 2008, 21:15 ) *
Senaste tillskottet:
*** Bild borttagen av moderator***

The Swede pansar2.png

Jag har tyvärr inte läst denna tråden på ett tag så detta svaret är inte direkt blixtsnabbt:

NEJ det är inte från P7, det är från P6 (eller PB26)

MVH:
AS

Fick idag hem boken "Norra skånska regementet 1811-1994" (två delar) och där hittade jag på sidan 161 i del 2 detta märke.
Det är 1 pbat märke och användes mellan 1989 och 1992.

The Swede pansar2.png
Furir Razer
Inga som samlar nåt längre eller. Finanskrisen som spökar???

Får dra mitt strå till stacken, fått hem några märken från en kamrat i A-stan.

Har även lite annat på G men får se när de kommer.
Lfskbat
Samlar absolut inte på militaria... frugan tycker det luktar skunk om militärprylar rolleyes.gif Samlar däremot på jeepar.

Willys MB, Willys CJ2A, CJ3A/B, CJ5 (M38A1)... har dock, på grund av minskad garageyta, bara 2 Willys kvar. CJ2A och en M38A1 i delar...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.