Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Samlare
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
Furir Razer
Lite nytt som trillat in

johanp
Ett nytt baskermärke (Amf), saknar dock fortfarande ca. tio stycken...

K4, I22, P5, P7
F10, FlygS, OPIL, T3

Inom Armén saknar jag bara A6, I4, K1, K3 och T1

Har blivit några Brigadmärken också, mest på skoj sådär (IB1 till vänster och resten står det ju på dem vad dom är)..
johanp
Lite förbandsmärken:

johanp
Det var värst vad det var dött i den här tråden då!!!
Får uppdatera med en färsk bild på mina baskermärken för att liva upp det lite...

Armén, Flygvapnet, Artilleri, Luftvärn, Signal, Ingenjör
Träng tf, Träng, LG, K1, I1, I1 tf
General, Musikofficer, FN, Utlandsstyrkan fd, HV tf, Pansar
AUndC, Hkpflj, AF, KA1, KA3, KA4, KA/KJ tf
Amf, KJ, FJS, FBJ, I22, K3, K4

(Har även ett som användes tf av IFOR som inte är med på bild)
Furir Razer
Var ett tag sen sist men här e lite av senaste tidens tillskott i samlingen av tygmärken:

Har mer på g men de kommer när de kommer...

Ps är de nån som kan hjälpa mej med att få reda på varifrån märket längst ner till vänster kommer ifrån?
The Swede
13 fördelningen, även kallad pansarfördelningen.
Furir Razer
QUOTE (The Swede @ Oct 23 2007, 19:09 ) *
13 fördelningen, även kallad pansarfördelningen.

För en som inte är så insatt kan du förklara lite mer?
Furir Razer
Idag kom brevbäraren med ett paket innehållande en st fällkniven Wm1 3G.
Lynx_39
Tror att någon av er här har tillgång till pins/nål eller dylikt från P1G, 1944 eller dylikt.
Jag är väldigt intresserad av att få lite mer info kring detta/dessa märken samt gärna med tillhörande bild.
The Swede
Är det denna du menar?

Vet inget om den förutom att den föreställer en strv m/37
Har ännu en P1G-nål på väg men den har jag inte fått hem ännu.

The Swede pansar2.png
Lynx_39
Även om denna var jättefin och intressant så finns det minst en från 1944 som ser annorlunda ut.
Vet att Olga-Belle har en P1G-nål som ser annorlunda ut, kanske är det just en sån du nu väntar på.

För övrigt så har jag - efter fem års grävande - idag fått tidigt besök från jultomten i form av två tjänstgöringsbilder på pb m/41,
dvs att att jag utökat den lilla gedigna samlingen av tjg.bilder på Gotland från ca FYRA till otroliga SEX stycken. Fantastiskt.
Tänk om det funnits lika mkt bilder på 41:an som det t.ex. gör på "Dicker Max", den tyska försöksvagnen där bilder ploppar upp till både höger o vänster.
Furir Razer
Lite nya knivar som trillat in:

En fällkniven Wm1 3G

En Gerber

En Strider DB

Har även fått hem en numrerad F1 men saknar bra bild på den.
Lynx_39
The Swede // Har du fått ditt nya P1G märke ännu och hur såg detta ut?

Jag har sett tre olika nålmärken, det som du har med strv m/37 i guld från 1943, ett grå liten nål med P1G (1944?) samt en med en strv m/42 och P1G 1944.
Kanske finns det fler?
The Swede
Min lilla gotlänska 37:a har fått en kamrat.

Inte den nål du far efter tydligen men rätt så trevlig ändå. smile.gif

The Swede pansar2.png
Lynx_39
QUOTE (The Swede @ Nov 25 2007, 21:13 ) *
*** Bild borttagen***

The Swede pansar2.png

Se där ja, det var nytt för mitt öga. Vet du vilket år på ett ungefär som ditt senaste märke tillkom?
Den första nålen med den lille tjecken är lite kul, fick i dagarna kontakt med en äldre herre som gjorde rekryten vid P 3 1943 och beredskapstjänstgöring på P1G 1944 på stridsvagn m/37 och han hade lite roliga historier att delge från så gamla tider. Ska fråga honom om han känner till detta märke, troligen lär han ha haft detta själv.

Edit: Vänligen citera inte bilder tack! Tog bort bild ur citatet.
Vc_90
Blågul
Strv S
Fältjacka 90H i försöksmodell biggrin.gif

Olga-Belle
QUOTE (Lynx_39 @ Nov 25 2007, 21:22 ) *
QUOTE (The Swede @ Nov 25 2007, 21:13 ) *
*** Bild borttagen ur citatet***

The Swede pansar2.png

Se där ja, det var nytt för mitt öga. Vet du vilket år på ett ungefär som ditt senaste märke tillkom?
Den första nålen med den lille tjecken är lite kul, fick i dagarna kontakt med en äldre herre som gjorde rekryten vid P 3 1943 och beredskapstjänstgöring på P1G 1944 på stridsvagn m/37 och han hade lite roliga historier att delge från så gamla tider. Ska fråga honom om han känner till detta märke, troligen lär han ha haft detta själv.

Här finns en riktig märkessamlare

Beredskapsmärken

Edit: Vänligen citera inte bilder tack! Tog bort bild ur citatet.
Vc_90
Blågul
Sernlo
Jag har tagit ner min samling hockeybilder från vinden nu.. aaah, känslan av ångestfylld nostalgi av minnet när man bytte bort toppenkort blandas med den härliga doften av mellanstadiets skolgård..

Parkhurst, Pinnacle, Fleer Ultra, Rookie-kort, Parkie, Parkhurst Vintage, kort från tiden då hockeyfrilla var lagligt och målvakter var det tuffaste man kunde samla på...

Någon annan som har kvar samlingen?
The Swede
En liten fråga om brittiska baskertecken.
Jag har två varianter av baskertecknet för brittiska pansartrupperna.

Som ni ser skiljer sig märkena åt lite, det högra märket är lite mindre och kronan är annorlunda.
Kan det vara så att kronan är en drottningkrona och det är därför som den är annorlunda?
Det märket skulle således vara nyare, vilket även verkar vara fallet då man jämför märkena.

The Swede pansar2.png
Furir Razer
Lite nytt som kommit in

Väntar lite annat småt och gott också..
johanp
Har fyllt upp lite luckor med:
Tygmärken för I4 och T1 (saknar nu bara A5, K1 och K3)
Baskertecken för vpl på FöMusC och KA2 (saknar en ett antal märken, t.ex. KA5, GJ och SkyddsC)
Samt lite osorterade axelmärken...
Göta Lejon
QUOTE (johanp @ Dec 6 2007, 17:13 ) *
Har fyllt upp lite luckor med:
Tygmärken för I4 och T1 (saknar nu bara A5, K1 och K3)
Baskertecken för vpl på FöMusC och KA2 (saknar en ett antal märken, t.ex. KA5, GJ och SkyddsC)
Samt lite osorterade axelmärken...

Tygmärke för A5 lär du inte finna - 1951 införlivades Norrbottens Artillerikår (A5) i A8.
/G.L.
johanp
QUOTE (Göta Lejon @ Dec 8 2007, 20:32 ) *
Tygmärke för A5 lär du inte finna - 1951 införlivades Norrbottens Artillerikår (A5) i A8.
/G.L.

Nej du har såklart rätt - det är ett skrivfel - A6 är märket jag saknar..
Göta Lejon
QUOTE (johanp @ Dec 9 2007, 19:31 ) *
QUOTE (Göta Lejon @ Dec 8 2007, 20:32 ) *
/G.L.

Nej du har såklart rätt - det är ett skrivfel - A6 är märket jag saknar..

Ligger ett A6-märke ute på Tradera just nu - auktionsnr 53312820 (Smålands artilleriregemente). Auktionen slutar den 16 dec.
/G.L.
Fu Frippe
När jag satt här vid datorn och tittade mig omkring såg jag att jag troligen har börjat samla på vikkåsor med militära tryck. Det verkar så eftersom jag har ett gäng på min hylla här.... smile.gif

PM om nån vill byta/*HOST*.... wink.gif
Furir Razer
Lite nya märken som kommit.
DavvE
Samlar på filmer! biggrin.gif
Mina filmer

Edit: Fel länk!
Fu Frippe
QUOTE (Fu Frippe @ Dec 16 2007, 15:27 ) *
När jag satt här vid datorn och tittade mig omkring såg jag att jag troligen har börjat samla på vikkåsor med militära tryck. Det verkar så eftersom jag har ett gäng på min hylla här.... smile.gif

Ursäkta! worthy.gif

Visste dock att jag var ute på den tunna isen... wink.gif
Rokare
QUOTE (Fu Frippe @ Dec 21 2007, 13:39 ) *
QUOTE (Fu Frippe @ Dec 16 2007, 15:27 ) *

Ursäkta! worthy.gif

Visste dock att jag var ute på den tunna isen... wink.gif

Trodde ju min enfald att jag skulle få läsa Samlartråden och se dig samla på... Bus.. men nähä..

Du blev bus själv i stället.. jaha ja.. hur var det här då? rolleyes.gif
The Swede
Har varit lite slarvig med att skriva i denna tråden på sista tiden så här kommer en liten update med en del av det som kommit in de senaste månaderna.

The Swede pansar2.png
The Swede
Då har jag nu tagit mig i kragen och fotograferat min samling tygmärken tillhörande pansar/mekförband samt vissa övriga med koppling till pansar/mek/pansarvärn.

Först ut P2:

Därefter P4:

P5:

P6:

P7:
The Swede
Fortsättning:
P10:

P18:

PaC/PS:

Lite diverse relaterat till pansar/mek/pansarvärn:

Slutligen lite märken från pansarföreningar etc:

Kommentarer, frågor och funderingar är välkomna.
Sljivovica
Man blir nostalgisk.. blush.gif
Från tiden när kriget fortafarande var frostigt och FM:s främsta uppgift var att försvara Riket...
Furir Razer
Nån här inne som kan hjälpa mej att säga varifrån dessa märke kommer, gärna så mycke info som möjligt tex. regemente, komp/plut, år mm.

ändrat bildkälla
The Swede
För det första gillar inte fortunecity direktlänkning.

Angående märkena är det första från I5, det andra vet jag inte men det saknas i min samling.
Var det du som bjöd över mig på Tradera?
johanp
Lägg upp bilderna med www.imageshack.us istället så blir det lättare att hjälpa dig.
Furir Razer
@ The Swede
Tack för info, har dom Pansar fordon på I5?
Och de finns en stor risk att det var jag, var ett tag sen jag köpte dem men de var via tradera.

@Johanp
Varför skulle de vara lättar om jag la upp bilderna på www.imageshack.us ???
Ekvall
I5 hade Strf90, vad jag vet.
Annahörig
En ytterst icke-MÖP-samlerska är jag.

Jag försöker få med mig några snäckor från varje plats jag besöker. Ibland blir det förstås många.
Och jag förbannar fortfarande min oförmåga att konservera hajägg banghead.gif
Här är några exemplar.

Dessutom håller jag på att upprätta en Ärans Bokhylla hemmavid. Där ska världens enligt mig bästa 100 böcker stå. Är väl uppe i tretton, tror jag.
Några exempel:

The Bone People /Keri Hulme

De kanske lämpade /Peter Hoeg
Kvinnan och apan /Peter Hoeg

Keeping Watch /Laurie R King
Vc_90
QUOTE (Furir Razer @ Jan 24 2008, 16:14 ) *
@Johanp
Varför skulle de vara lättar om jag la upp bilderna på www.imageshack.us ???

Är inte det en ganska tråkig attityd när folk försöker hjälpa dig?
Det uppskattas inte på forumet att man ändrar sitt inlägg i efterhand och sen låtsas som ingenting.

Vc_90
BlåGul
johanp
Den andra bilden påminner om P5s 1a Strv komp där de på andra märken använt en likadan pansarnäve vänd på samma sätt.
simon
The Swede:

Ser att du äntligen har fått tag i en Leopard 2-pin, grattis!
The Swede
QUOTE (simon @ Feb 6 2008, 21:06 ) *
The Swede:

Ser att du äntligen har fått tag i en Leopard 2-pin, grattis!

Jo, äntligen.

Fick hem en ny rolig sak idag.

The Swede pansar2.png
kexet
@the swede var har du fått tag på den?? vill ha!!!
The Swede
QUOTE (kexet @ Feb 14 2008, 17:45 ) *
@the swede var har du fått tag på den?? vill ha!!!

Vissa har och vissa har inte. tongue.gif
kexet
må vara sant men vi som inte har vill oxå ha!!! happy.gif
The Swede
Det finns en ute på en välkänd auktionssite nära dig.........
Adam Sigurd
Här kommer lite samlarporr för intresserade:

http://img174.imageshack.us/my.php?image=p1010787vi7.jpg

Märkena är:

K3 Hästbataljon: (12:e Jägarbataljon) Två skvadronsmärken (röd + blå kant) finns ytterligare två skvadronsmärken med gul och grön kant

Lätt skytte: är en gåta för mig, måste vara relativt nytt då Lättskytte bara har utbildats i c:a 2 år, info nån?? banghead.gif

71 Pbat: P7 GU bataljon 2007

85 Försökspluton: Plutonsmärke på 85 kompaniet P2

RJ: GU kompani på P4 Kvarn 2007

Färsingarna: P7 Färs kompani

MVH: AS
simon
QUOTE (Adam Sigurd @ Feb 16 2008, 19:31 ) *
Lätt skytte: är en gåta för mig, måste vara relativt nytt då Lättskytte bara har utbildats i c:a 2 år, info nån?? banghead.gif

Något som kallades lätt skytte har efter 2000-talets inbrott utbildats på I5.

Om vi ska vara besserwisseriga (JA!) så ska det ju sägas att om man utgår ifrån dagens svenska definition av "lätt skytte" så har lätt skytte definitivt utbildats på i betydligt fler än två år och i en enorm mängd. Tänk I2, I4, I5, I11, I12, I13, I14, I15, I16, I17, osv. osv.

rolleyes.gif
Psson
QUOTE (Adam Sigurd @ Feb 16 2008, 19:31 ) *
Här kommer lite samlarporr för intresserade:

http://img174.imageshack.us/my.php?image=p1010787vi7.jpg

Märkena är:

K3 Hästbataljon: (12:e Jägarbataljon) Två skvadronsmärken (röd + blå kant) finns ytterligare två skvadronsmärken med gul och grön kant

71 Pbat: P7 GU bataljon 2007

85 Försökspluton: Plutonsmärke på 85 kompaniet P2

RJ: GU kompani på P4 Kvarn 2007

Färsingarna: P7 Färs kompani

MVH: AS

Påstående: Märket du har med björnen o Esse Non Videri påminner vääääldigt mkt om det märket HV kring o omkring Sjöbo hade som mäke innan sammanslagingen till 1 HvBat SSK(längst ner till höger) o är väl därför inget P7 märke i den bemärkelsen?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.