Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Samlare
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
johanp
~som ett soldatprovsmärke, sätts ofta på samma plats också
The Swede
16x11 mm
Pinmodell
The Swede
Uppdaterad bild på min samling med baskertecken:

Utöver dessa tillkommer tre som jag har monterade på basker och där jag saknar dublett.
Dessa är: US (Provisoriskt) Armétecken m/02 samt Ing m/02.

The Swede pansar2.png
ArreliuS
Fan The Swede. Du har smittat av dig. Nu sitter man och letar tygmärken på tradera som en galning. Hur ska detta sluta? :s
johanp
The Swede: De där tre kronorna som Us hade tillfälligt, är det K3's axelmärke till m/87?

edit: kanske nåt av intresse för dig: http://VI VILL INTE GE DESSA SIDOR GRATISREKLAM/auction/Samlarsaker/aid_24806851
The Swede
QUOTE (johanp @ Feb 24 2006, 15:38 ) *
The Swede: De där tre kronorna som Us hade tillfälligt, är det K3's axelmärke till m/87?

Stämmer bra det.

edit: kanske nåt av intresse för dig: http://www.tradera.com/auction/Samlarsaker/aid_24806851

Har redan koll på den. biggrin.gif

@ArreliuS
Du har redan hittat två märker jag. ;)

The Swede pansar2.png
ArreliuS
QUOTE (The Swede @ Feb 24 2006, 19:16 ) *
@ArreliuS
Du har redan hittat två märker jag. ;)

The Swede pansar2.png

Jepp ;) Man får ju gå på säkra kort.
johanp
The Swede: Vet du när det där Hv-märket användes som baskermärke och vilken färg det var på baskern? Du kanske t.o.m. har en bild på det?
The Swede
Det har diskuterats på forumet, det var inför en högvakt med Södra skånska gruppen om jag inte missminner mig.
Baskern var den bruna.

The Swede pansar2.png
The Swede

edit: kanske nåt av intresse för dig: http://www.tradera.com/auction/Samlarsaker/aid_24806851

The Swede pansar2.png

Och det märket blev man ju blåst på.
Jag hade högsta budet med tre minuter kvar men det gick iväg för 510:- blink.gif
Fogelström
QUOTE (The Swede @ Feb 24 2006, 21:21 ) *

edit: kanske nåt av intresse för dig: http://VI VILL INTE GE DESSA SIDOR GRATISREKLAM/auction/Samlarsaker/aid_24806851

The Swede pansar2.png

Och det märket blev man ju blåst på.
Jag hade högsta budet med tre minuter kvar men det gick iväg för 510:- blink.gif

Yay för bidsniping! clap.gif dry.gif
johanp
finns ett till: http://VI VILL INTE GE DESSA SIDOR GRATISREKLAM/auction/Samlarsaker/aid_25045271
The Swede
QUOTE (johanp @ Feb 25 2006, 00:04 ) *

Tack för det.
Får väl hoppas att det inte blir lika dyrt.
nsky_517
Vietnam Zippo, daterad 1970.

5th Special Forces Groupe(Green Berets) ABN (Airborne)

Min pärla i samlingen. pansar2.png
The Swede
Fin tändare.
Hoppas att den är äkta, det finns tyvärr fjorton förfalskade Vietnam-zippos per dussin på marknaden.

The Swede pansar2.png
nsky_517
Jo, kopior finns i drivor.

Köpte denna när jag var i Vietnam, enligt säljaren så hade han köpt den av en kvinna i Da Nang. Den är inte köpt på "American Market".

Jag har många fakes med, vissa bättre gjorda och vissa riktigt dåliga men det är rätt lätt att se skillnad på äkta och kopia.

Men för säkerhets skull ska jag visa den för en antikhandlare i Göteborg som har lite koll på Vietnam Zippo's.

Men det är en härlig tändare.
johanp
QUOTE (The Swede @ Feb 24 2006, 21:09 ) *
Det har diskuterats på forumet, det var inför en högvakt med Södra skånska gruppen om jag inte missminner mig.
Baskern var den bruna.

The Swede pansar2.png

Har funderat fram och tillbaka och inte förstått vilken galning som bestämde att ha det blåa (15års?)märket i stället för det hel guldiga (5års)märket vilket skulle passa bättre in mot de övriga baskermärkena(som nämligen inte är färgsatta). Hittade nu denna bild:

Är du säker på att det är just det blåa som användes?

edit: allra bäst skulle egentligen detta märke ha varit: http://images.tradera.com//275/25230275_1.jpg
106
QUOTE (johanp @ Feb 28 2006, 17:22 ) *
QUOTE (The Swede @ Feb 24 2006, 21:09 ) *

Baskern var den bruna.

The Swede pansar2.png

Har funderat fram och tillbaka och inte förstått vilken galning som bestämde att ha det blåa (15års?)märket i stället för det hel guldiga (5års)märket vilket skulle passa bättre in mot de övriga baskermärkena(som nämligen inte är färgsatta). Hittade nu denna bild:
Är du säker på att det är just det blåa som användes?

Har aldrig sett någon använda något annat årsmärke i baskern än det helt i guldfärg.
The Swede
Jag har försökt hitta den tråd där den första högvakten för HV i basker diskuterades och där fanns en bild på en basker med det mörkblå märket.
Jag trodde också först att det var det gamla 10-årsmärket som användes men efter att ha sett den bilden ändrade jag mig.

The Swede pansar2.png
The Swede
Senaste tillskottet:
Click to view attachment
Baskerteken m/51 FJS

The Swede pansar2.png
Fanjunkar´n
Kan det vara den här som åsyftas:
The Swede
Precis den.
Kanske bara jag som sett fel på färgerna men det gör isåfall inget då jag även har ett sånt märke i samlingarna. biggrin.gif

The Swede pansar2.png
johanp
Har bara precis börjat, men jag har lyckats bestämma mig för tre kategorier i samlandet nu, nämligen:

baskermärken:

regementsmärken:

kragspeglar:
The Swede
Två nyförvärv:

Innofficiellt märke för 5:e BandPVkomp. (Strängnäs komp.) från det år jag gjorde GU.

Spänne/ brosch tillverkad av knapp m/1779 för officer vid Södermanlands regemente.
Om det är någon som vet mer om dessa broscher/spännen är ni välkomna att delge era kunskaper.

The Swede pansar2.png
Fogelström
QUOTE (johanp @ Mar 2 2006, 20:46 ) *
Har bara precis börjat, men jag har lyckats bestämma mig för tre kategorier i samlandet nu, nämligen: Snipp Kragspeglar Snipp

Jag har en (förvisso begagnad, men i gott skick) FV-spegel jag kan skicka till dig om du skickar mig ett SASE (Self-adressed, stamped envelope). PM:a mig för adress.
Teknikern
Här är mitt kära nyförvärv.

Till den har jag lyckats skrapa ihop tre blink.gif RA200 (klumpköp) , en RA145-station och högantennen. :P

Allmän materiel ska tillkomma efter hand så fordonet blir komplett.
Att jag sen snubblar över tält, reglementsenlig M59-uniform och andra sköna gröna grejer hör väl till.

Vadå, jag MÖP,,,,,,,,,det var det värsta jag hört. bong.gif
Gusten
@ Teknikern

Äntligen en samlare av seriösa saker! Fast det var tur att du inte hade de runda speglarna. Då hade Egil börjat dreggla.... happy.gif /Gusten Rangern.gif

Edit: La till text eftersom bilden "försvann" hux flux. ohmy.gif
The Swede
Senaste nyförvärvet:

Två pins från P3 (P10)
Dom var inte billiga men dom är värda varenda krona och dom är mina. wub.gif

The Swede pansar2.png
The Swede
Min samling av frivilligtecken m/46:

Jag saknar sex märken innan den är komplett.

The Swede pansar2.png
The Swede
Mina baskertecken för FJS samlade på en bild:

m/51, m/52 och m/53-60

The Swede pansar2.png
Kornett
Vad är skillnaden mellan m/52 och m/53-60
johanp
QUOTE (Kornett @ Mar 07 2006, 07:47)
Vad är skillnaden mellan m/52 och m/53-60

QUOTE (The Swede @ Dec 29 2005, 13:08 ) *
Enligt uppgift skulle baskermärke m/51 för FJS vara i brons.
m/52 skulle vara i matt utförande likt övriga tjänstetecken m/52
Den nuvarande m/53-60 är ju som bekant i förgyllt utförande.
The Swede
Ytterligare en skillnad är att m/52 (och m/51) inte har nålar för fastsättning på baksidan.
Dessa märken fick man sy fast.

The Swede pansar2.png
The Swede
Senaste tillskottet:
Click to view attachment

The Swede pansar2.png
Göta Lejon
QUOTE (The Swede @ Mar 9 2006, 18:13 ) *
Senaste tillskottet:

The Swede pansar2.png

Extremt vackert, bör bli "kronan" i din samling...men du har ju inte fått hem det ännu, eller hur? Saker och ting kan ju försvinna i postens hantering.... happy.gif
Mitt senaste tillskott i baskermärkeskollektion ā la Göta Lejon:
http://img124.imageshack.us/img124/1787/skyddc1gg.jpg
The Swede
Nä, det är inte hemma ännu.
Var det du som bjöd över mig på SkyddS och UndSäkC? angry.gif
Teknikern
Nu har det kommit lite flera saker i leksakslådan så nu börjar det arta sig riktigt bra och jag tror jag kan få valpen komplett, eller vad sägs om dom här godbitarna med tillbehör?

The Swede
Trillade in lite nytt idag:

Längst till vänster två nålar från P3 (P10) därefter P2 kamratförenings nål och under den en stridsvagnspin, hade en liknande sen tidigare.
Till höger om dom ett holländskt "Vaardigheidsemblem" för räddningstjänst (Brandweerinsinge)
Längst till höger motsvarande märke för pansarvärnstjänst (Pantserbestrijdsings-systemen)

The Swede pansar2.png
johanp
Fick själv hem reg. märken för I11 och A4. Har lite på väg i postsystemet också.
Fanjunkar´n
@ Swede

Har du den här tidigare: Baskermärke med uggla.

FN1.gif
106
QUOTE (Fanjunkar´n @ Mar 14 2006, 15:21 ) *
Har du den här tidigare: Baskermärke med uggla.

Det där är inget baskermärke, det är utbildningstecken m/00 för godkänt fackprogram vid FHS.
johanp
QUOTE (johanp @ Mar 13 2006, 19:06 ) *
Fick själv hem reg. märken för I11 och A4. Har lite på väg i postsystemet också.

Fick förstärkning i dag med:

Klickbar bild.
The Swede
Min lilla samling av militära pins och nålmärken:

När jag gjorde GU kunde man i kiosken utanför kasernvakten köpa en nål med pansartruppernas baskermärke.
Tyvärr har jag lyckats bli av med min och det är ett märke jag gärna skulle vilja få fatt på igen.

The Swede pansar2.png
The Swede
Jag har nu tagit mig i kragen och börjat montera upp mina samlingar på tavlor.
Först ut mina baskertecken:

Det är inte riktigt färdigt än, jag ska inhandla tunna ribbor att göra en försänkning av så att plattan kommer längre bak och jag kan montera ett glas över.

The Swede pansar2.png
PerL
QUOTE (The Swede @ Mar 20 2006, 15:55 ) *
Min lilla samling av militära pins och nålmärken:

När ja gjorde GU kunde man i kiosken utanför kasernvakten köpa en nål med pansartruppernas baskermärke.
Tyvärr har jag lyckats bli av med min och det är ett märke jag gärna skulle vilja få fatt på igen.

The Swede pansar2.png

Har tyvärr inte märket du söker men jag ser att du saknar en Swedint pins. Är det något som du vill ha till samlingen?
Hör av dig!

FN1.gif Lennartsson
simon
Nu när jag tänker efter har jag nog en Leopard-pin liknande CV90-pinen skräpandes någonstans...
simon
Det visar sig att min pin är en variant på The Swedes Leopard-pin:

The Swede
Det trillade in lite nya märken idag från en kompis på P10 så nu kan jag äntligen färdigställa min m/60 för överfurir vid Södermanlands regemente

EDIT:
Så, nu är den klar:

Har även kappa till uniformen.

The Swede pansar2.png
The Swede
Senaste nyförvärvet:
johanp
Har fått lite förstärkning i samlingen: bild
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.