Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Samlare
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
vixen
Swede: Får man fråga vartifrån du skaffar alla dessa sköna prylar. Måste man vara vara en gammal räv i gemet eller räcker det med ett par knapptryck ?
The Swede
QUOTE (vixen @ Apr 23 2005, 23:57 )
Swede: Får man fråga vartifrån du skaffar alla dessa sköna prylar. Måste man vara vara en gammal räv i gemet eller räcker det med ett par knapptryck ?

Mycket köper jag på Tradera, annat hittar jag på diverse andra ställen.
När man varit med ett tag lär man även känna folk och kan göra affär direkt med andra samlare.

The Swede pansar2.png
Rickard N
Fasen, ett sånt utbildningstecken skulle jag vilja ha, var hittade du det?
The Swede
QUOTE (Rickard N @ Apr 24 2005, 01:05 )

Menar du det med stridsvagnen?

Det köpte jag på Tradera.
Är själv på jakt efter motsvarande för pbv 302. wub.gif

The Swede pansar2.png
madog
QUOTE (The Swede @ Apr 21 2005, 20:09 )
Det trillade in lite prylar idag. biggrin.gif

Överst en bajonett m/14 i nyskick.
Till vänster tre kompanimärken från P10, under dessa två bågar från P10.
I mitten tre staplar med tilläggsmärken, också dessa från P10. De två vänstra staplarna är broderade och den högra stapeln är vävd.
Till höger ett utbildningstecken för stridsvagn 121, ett PEK-märke samt märke för 2 mekbat i Södermanlandsbrigaden.

The Swede pansar2.png

Vad betyder tilläggsmärket med pi-tecknet på? (Alltså den gula bågen längst upp till höger)
SISU
Pionjär Kanske ? Vet ej om det stavas så !
The Swede
Jepp, det är båge för pionjärsoldat.
Swed65
Min lilla samling fick lite utökning med denna pärla från 1941. Brevkurs för Hemvärnet biggrin.gif

The Swede
@ Swed65
Var det du som snodde den framför näsan på mig på Tradera? ;)

Jag fick hem en ficka från Patroels igår och där hade den gode dansken minsann lagt med en liten födelsedagspresent:
wub.gif

The Swede pansar2.png
Swed65
Nopp Oskyldig smile.gif

Sanningen är den att jag hjälpte en som har slutat inom HV.

Gissa om det fanns roliga saker som fick ett nytt hem biggrin.gif

Undrar om inte min sambo var värst... Den är bra att ha.. Den där är kul osv osv..

Visar denna sköna skrift från 1945.

Lindeberg
QUOTE (Swed65 @ May 5 2005, 10:42 )
Visar denna sköna skrift från 1945.

Det förefaller som om författarna haft ganska roligt i skapandet av just den skriften...
Patroels
QUOTE (mönstersoldat @ Dec 25 2004, 21:31 )
vart har du fått tag i den där coola mattan 7.gif

@ Mönstersoldat

Sorry för det sena svar. Matten köptes i en affär på Enghave Plads i Köpenhamn. Har alldrig sett dom sedan dess (dom hadde också en matta med varnings-symbolet för radioaktivitet), och personalen visste inte varifrån dom köptes... dry.gif Tydligen inte intresserat att hjälpa en nöjd kund!

MVH
Troels
Moro
Kunde äntligen köpa en stridssele m.m till min uniform igår, känns mycket bättre nu ;)

Såg dessutom att på Camobutiken (fd Mil-Con) kostade en hjälm m37 200 kronor, dessutom vill man ju ha ett hjälmdok. Tyvärr hade jag inte dom pengarna denna gången, så det får väl vänta till nästa gång.. :(
The Swede
Hjälm m/37 kan du hitta billigare på Tradera.
The Swede
Min samling av svenska baskertecken blir större och större:

Det saknas fortfarande ett antal men jag jobbar på det.

The Swede pansar2.png
Fu Johanson
Jag fick nyligen tag på ett exemplar av Motortjänstinstruktion för civilförsvaret MotorI Cf 1964 års upplaga och kunde lägga den till min samling av I-böcker.

Det lustiga är att om man läser inuti så består den av Soldatinstruktion för motortjänst SoldI Motor 1960 års upplaga men med en annan pärm.
Undrar hur många militära instruktionsböcker som återanvändes för civilförsvaret på det här sättet.

http://www.theworldofpolitics.com/MotorICf1964.jpg
PIC
Idag kom min far hem från Oslo. Han hade med sig dessa solglasögon från nåt norskt överskottsbolag.
American Optical från 1945.

Här står det:
AMERICAN
AO
POLAROID
U.S.1945

OT: Hittade lite "skräp" i bokhyla när jag städade, mkt rolig läsning.
simon
Själv jobbar jag på att få ihop så många "förbandsmärken för axeltavlan" som möjligt:

http://img.photobucket.com/albums/v192/blacket/marken001.jpg

------------------------------
EDIT:

Ändrade till länk pga bildens storlek.

The Swede
BLÅGUL
The Swede
Har köpt på mig lite nya märken och det är några jag undrar lite över.

Märke 1: Fältflygare?
Märke 2: ?
Märke 3: Hehehe, tittade precis i UniR FM 1999 och hittade detta märket.
Södra fördelningen (13. förd)

Det är egentligen bara märke nummer 3 jag var ute efter men de andra två följde med på köpet.

The Swede pansar2.png
Troppchefen
QUOTE (The Swede @ Oct 15 2005, 11:19 ) *

Märke 1: Fältflygare?
Märke 2: ?
Märke 3: Hehehe, tittade precis i UniR FM 1999 och hittade detta märket.
Södra fördelningen (13. förd)

Det är egentligen bara märke nummer 3 jag var ute efter men de andra två följde med på köpet.

The Swede pansar2.png

På det första märket skulle jag säga Flygarmärke som kan bäras av färdmekaniker/ lastmästare (TP 84) och av ytbärgare på hkp som har tjänstgjort fastställd tid för att få bära märket.
Finns i metallvarianter för att fästa på blåuniformen (på samma sätt som flygförarmärket)

Det andra ser ju ut att föreställa S:t Göran och draken, men har ingen aning om var den kommer ifrån.
The Swede
Du har nog rätt där Troppchefen.

Hittade märket i metallvariant i UniR FM 2003 sidan 274.
Flygarmärke m/76.

Mittenmärket föreställer mycket riktigt St Göran och draken, kan det vara något Stockholmsförband som bär/bar detta märket?

EDIT:
En intressant detalj angående flygarmärket.
Enligt sidan 269 i UniR FM 2003 så bärs märket även av sonarofficer i marinen.
Är det endast för helikopterburna sonarofficerare eller för alla?

The Swede pansar2.png
eskil

Nr 2 är det märke som St:Görans hemvärnskompani använde innan det blev CGXVI för hela slanten. Har ett sådant framför mig just nu.
The Swede
QUOTE (eskil @ Oct 15 2005, 12:49 ) *

Nr 2 är det märke som St:Görans hemvärnskompani använde innan det blev CGXVI för hela slanten. Har ett sådant framför mig just nu.

Tack, har fått den infon från annat håll också så det stämmer säkert.

Blir ju lite så när man hittar en grupp märken och det endast är ett man är intresserad av.
Nu åker märke 1 och 2 ut på Tradera.

The Swede pansar2.png
FNYXA
QUOTE (The Swede @ May 2 2003, 21:40 ) *
QUOTE (nsky_517 @ May 2 2003, 20:12 )
jag samlar på amerikansk militär matrilell, samt zippos från vietnam kriget...har dock bara en än så länge, men det ska bli fler!

Är det en Zippo från tiden för Vietnamkriget eller är det en tändare med motiv från kriget?

Själv har jag just nu 48st Zippotändare, jag har haft ett sextiotal men jag har sålt av en del.
Av NFL-tändare har jag tre så det är bara 27 lag kvar. blink.gif

The Swede

Har ett antal Zippo från UNEF 2...Nya...Hur mycket kan man får för dom ???
The Swede
Lägger du ut dom på Tradera så är 300:- inte för högt utropspris.
Du får säkert mellan 300 och 500:- för dom.

The Swede pansar2.png
Andreas
QUOTE (The Swede @ Oct 15 2005, 12:11 ) *
En intressant detalj angående flygarmärket.
Enligt sidan 269 i UniR FM 2003 så bärs märket även av sonarofficer i marinen.
Är det endast för helikopterburna sonarofficerare eller för alla?

The Swede pansar2.png

Skulle tippa på det, har inte sett något sonarofficer i flottan bära det åtminstone, hur det är med Amf vet jag inte men vingarna skulle nog se lite malplacerade ut. :P
The Swede
Jag har införskaffat ett litet basker?märke som jag inte har en aning om vad det är.
Enda anledningen till varför jag köpte det är för att det är en stridsvagn på det. biggrin.gif
Någon som kan hjälpa mig att identifiera märket och/eller att tyda texten?
Misstänker att det kan vara italienskt.
Click to view attachment

The Swede pansar2.png
vargen
Samlar själv på Östtysk militaria har inte så mycket än men det ska bli mer när plånboken tillåter.
Fråga mej inte varför det blev Östtyskt det bara blev så
M203
FERREA MOLE FERREO CUORE får jag det till.

Nämns bla a på denna sidan
http://www.assocarri.it/unita/rgt32.htm

Kan tyvärr inte italienska och babelfish-översättningen blev jag inte klokare av...

/P
SISU
@ The Swede . Jag har en kompis från Italien ska kolla vad det betyder i morrn .
Svar kommer ...............
odenmedic
TheSwede hittade detta pa MILITARIA COLLECTING FORUM

This a set i picked up a while back.

The badge is for being a tank pilot for at least 6 months, or a platoon commander after having lead a Tank Platoon in a real fire exercise .

There are two grades: siver is the peace time version, whilst gold is for combat.

The motto on the front of the badge "ferrea mole ferreo cuore", translated as 'iron hulls, iron hearts' from the book of the same name.

Mvh
Odenmedic
The Swede
Tack.

Det är alltså inte ett baskermärke då?
SISU
Min Italienska kompis har svarat .
FERREA MOLE FERREO CUORE - steel body of steel heart

OK PUCK TVÅA !
The Swede
Här kommer lite nya bilder på min samling av baskermärken:

Dessa märken sitter monterade då det är sådana jag burit i tjänsten.
Från vänster: Utlandsstyrkan (provisoriskt, bars under BA05-06), armétecken, pansar, ingenjör. (Har naturligtvis även en FN-basker)

Resten av samlingen:

Med början uppifrån till vänster: K3, FJS, KJ, FBJS, I22, K4, FN, HKP-flottiljen, AF, KA2, KA1, Inf, HV (provisoriskt), LG kav, LG inf (gamla), US, Försvarsmusiken VPL, Träng, Sign, LV, Art.

Saknas på bilden gör: KA3, KA5 A-dyk samt Försvarsmusik anställd, dessa märken är på väg.

I min samling saknar jag följande märken:

GJ67, Amf (nya), KA4, A-dyk, SkyddS, General, LG-inf (nya), FMUndSäkC, T2 (tillfälligt), Flygvapnet (provisoriskt samt fastställt), UNEF.

Har jag missat något märke? Upplys mig isåfall.

En kamrat gjorde GU på I22 i början av 80-talet och jag vill minnas att han sa att prick-/skarpskyttarna hade målat tänderna på vargen röda, är det någon som kan bekräfta eller dementera detta?

The Swede pansar2.png
GP720Englund
A-dyk hade vad jag vet inget eget baskermärke - det är helt enkelt en neptuni där man böjt in de yttersta spetsarna med två 7.62-hylsor...

Ja, nu har ju KJ inget eget baskermärke alls - officiellt.

/M
The Swede
QUOTE (GP720Englund @ Dec 10 2005, 12:08 ) *
A-dyk hade vad jag vet inget eget baskermärke - det är helt enkelt en neptuni där man böjt in de yttersta spetsarna med två 7.62-hylsor...

/M

Dock har jag ingen neptuni med inböjda spetsar i min samling därför står den på listan över märken som saknas. ;)

EDIT:
Det har jag visst tack vare en forumsmedlem. smile.gif
Sgt Nilsson
Detta är kanske lite OT men är det någon som vet hurvida flottan har basker? jag kan inte minas att jag sett en flottist i basker någon gång men i UniR FM står under MárinB S att de skall ha en egen basker och egett märke är detta ett sätt att säga vi kan göra ett om vi vill eller finns det ett men det bara är jag har missat det, skall att jag inte heller blir klok på flygets baskermärke jag hittar det inte avbildat inne i själva reglementet och i listan överförband(UniR FM bilaga 2 sid 282) så har inte FV inte angett någon basker, men är jag inte helt ute och cycklar så är FV baskermärke tryckt på framsidan av UnifR FM 2003.

har någon svar på detta vore jag tacksam.
/ sgt. Nilsson
The Swede
Nej, flottan har inte basker.
Vad gäller det som står i UniR FM så menas att personal placerad vid t. ex marinbas syd bär i förekommande fall basker från eget hemmaförband, exempelvis amfibiekårens basker.

Vad gäller flygvapnet så fastställdes att dom ska ha basker efter att UniR FM 2003 tryckts.

The Swede pansar2.png
Lord
Kul att se allas samlingar. Många är imponerande smile.gif
Önskar att jag hade pengar till att samla på saker.

@ the swede. Om du har pengar till det så gå till en mack och köp solglasögon modell 50:- till dina gubbar med telehjälmar. De skulle se mycket mer levande ut då.
Sgt Nilsson
QUOTE (The Swede @ Dec 11 2005, 09:40 ) *
Nej, flottan har inte basker.
Vad gäller det som står i UniR FM så menas att personal placerad vid t. ex marinbas syd bär i förekommande fall basker från eget hemmaförband, exempelvis amfibiekårens basker.

Vad gäller flygvapnet så fastställdes att dom ska ha basker efter att UniR FM 2003 tryckts.

The Swede pansar2.png

tack för det svaret, så fottan är sist ut med att våga vägra basker.
johanp
QUOTE (The Swede @ Dec 10 2005, 12:11 ) *
QUOTE (GP720Englund @ Dec 10 2005, 12:08 ) *

/M

Dock har jag ingen neptuni med inböjda spetsar i min samling därför står den på listan över märken som saknas. ;)

EDIT:
Det har jag visst tack vare en forumsmedlem. smile.gif

Hur var det med detta, stämmer det att adyk själva moddar neptuni?
KD803
QUOTE (johanp @ Dec 11 2005, 22:54 ) *
Hur var det med detta, stämmer det att adyk själva moddar neptuni?

Ja.
The Swede
Liten uppdaterad bild på min samling med baskermärken:

Utöver dessa har jag även armétecken m/02 samt baskertecken för ingenjörtrupperna men dom sitter monterade på basker och jag har inga dubletter.

The Swede pansar2.png
eskil
@The Swede:

Vilka baskermärken är det som saknas för att samlingen skall vara komplett?
Den enda som jag noterar på en gång är att thorleif fattas.
The Swede
Såvitt jag vet torde det vara följande märken:

FJS (gamla m/52), GJ67, Amf (nya), SkyddS, General, LG-inf (nya), FMUndSäkC, T2 (tillfälligt), Flygvapnet (provisoriskt samt fastställt), UNEF.

The Swede pansar2.png
eskil
banghead.gif Det stod ju faktiskt på föregående sida, ifall jag hade varit vaken nog att titta efter.
Loki
QUOTE (The Swede @ Apr 24 2005, 00:11 ) *
QUOTE (Rickard N @ Apr 24 2005, 01:05 )

Menar du det med stridsvagnen?

Det köpte jag på Tradera.
Är själv på jakt efter motsvarande för pbv 302. wub.gif

The Swede pansar2.png

Jo, det är rätt stiliga märken ;)
Ska bara ta och sy fast det här i dagarna.
Göta Lejon
QUOTE (The Swede @ Dec 21 2005, 20:52 ) *
Såvitt jag vet torde det vara följande märken:

FJS (gamla m/52), GJ67, Amf (nya), SkyddS, General, LG-inf (nya), FMUndSäkC, T2 (tillfälligt), Flygvapnet (provisoriskt samt fastställt), UNEF.

The Swede pansar2.png

Tror du saknar den första varianten av KA1 baskermärke, utseendemässigt likadant som det du har (version 2) men skiljer sig i storlek; första varianten var större/blaffigare och modifierades snart med en "downsizad" version.

/Göta Lejon
The Swede
Mmmm, kan nog stämma.
Jag har även fått veta att FJS hade ett baskermärke innan m/52 som skulle heta m/51 så även det saknas i samlingen.

The Swede pansar2.png
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.