QUOTE (The Swede @ Nov 20 2004, 23:18 )
Försöksmodell till stridsbälte 304K.
Kan ses på sidan 22 av Svensk soldat 1983.
The Swede

Intressant. Då fick den bilden sin förklaring. Det måste ha varit en kortlivad försöksmodell eftersom soldaten som poserar i AR1 1984 har ett "vanligt" 304K på sig.
Hur skiljer sig försöksmodellen från den fastställda? Tillhör alla fickorna på bilden försöket, dvs både bälgfickorna med knappen uppåt och de "vanliga" fickorna?
På sidan 104 i SoldMtrl G 1990 finns det en bild av en man som håller en bildförstärkare. Tittar man på stridsbältet så verkar fickorna vara större än vanligt, öljetterna i midjebältet sitter med längre mellanrum än på vanligt 304K samt tycker jag att det ser ut som om oket är jämntjockt hela vägen, dvs det saknar breddning över axeln. Kan detta vara delar som härrör från försöksmodellen?
De där bälgfickorna finns med i något mer reglemente i form av en tecknad soldat, ska snoka lite mer i högen.
För att hjälpligt anknyta till topicen så samlar jag lite sporidariskt på reglementen (men kanske inte på samma nivå som The Swede) samt spar jag på märken som jag själv burit