Eskelinen
May 13 2003, 23:12
@Swede:
Naturligtvis. *ehrm*.

@Eskelinen
Tomhylsor, ja. Det samlar jag nog också på. Vågar inte säga hur många jag har, men det är nog fler än 7000 vid det här laget. Kanske 10k. Ingen aning, faktiskt. Borde nog ta och väga kassarna och lådorna någon dag.
Livhusaren
May 14 2003, 10:50

Sorry The Swede !
Han han före mig och an fick en utskällning av mig för att han hade gjort detta
kan jag lova dig
Mvh Livhusaren
http://w1.637.telia.com/~u63702833/medaler.jpghttp://w1.637.telia.com/~u63702833/Affahaxx.jpghttp://w1.637.telia.com/~u63702833/Militariaaffa.jpgSen har jag ganska mycket mer när de där bilderna är rel gamla.
edit:
Som sagt ja: Tänk på modemarna, länka till stora bilder istället.
*fixade länkar*
//Yman, BlåGul
Mattsson
Mar 22 2004, 19:34
Har folk glömt bort modemarna? Länka!
Lockwed
Mar 23 2004, 02:17
Själv samlar man på saker som-
Navkapslar
-tomhylsor
-Soldf(har några årgångar nu)
-allt som överhuvudtaget har med millitär samband att göra
-gamla regplåtar
-lp skivor
-tavlor med nedlagda radaranläggningar på
-förbands och baskermärken
-allt för mycket kort
-snusdosor
Har föresten fått tag på ett mössband av något slag som det står Drottning Victoria på någon som vet var detta kommer ifrån?
Jag samlar på gamal militaria. Dyrt som satan och inget som reckomenderas om man bor hemma med mor. Även om jag tror hon börjar acceptera kin.. läggning nu.

:P
Vad för sorts militaria samlar jag på då? Jag försöker begränsa det till nazistisk militaria, och då från Kriegsmarine och Luftwaffe. Min nazistiska samling består av: 1 st KVM, 2 st gulbruna LW-kragisar och ett Gebirgsjäger-märke i tyg.
Sen har jag ett EK från 1VK, en armbindel från finska vinterkriget, ett skärmössmärke från svenska marinen.
Inte så mycket med andra ord. Sen har jag börjat intressera mig för sovjetisk militaria, då det tilhör en del av historien som snabbt försvinner och blir dyrare att köpa för varje månad.
***EDIT***
Jag har väl för f*n inga gröna LW-kragisar!? Det är brungula de är!
/Ibsen
Bengtsson
Mar 23 2004, 22:49
@ WordAss4Skin
Kan vara pansarskeppet "Drottning Victoria" eller hjälpkryssaren med samma namn.
Samlar ni verkligen på navelludd??? Det ska jag dra som exempel när jag börjar bråkamed min mor/festmö igen. ;)
/Ibsen
FhF laddare
Mar 24 2004, 16:53
Jag samlar på namnbrickor i olika färger.Har väl 140 olika nu från olika förband
å så smalar jag på soldatprovs märken å har ifrån 1974 fram till 1994 från samma befäl ifrån I17..Å söker namnbrickor å soldatprovsmärken på nätet som är till salu,,
The Swede
Mar 24 2004, 17:10
Kan väl pusha lite för min samling av
militära instruktionsböcker. (Word-dokument 93k)
den blir större för var dag som går.
I dag var jag uppe hos Hvprsk och kom därifrån med en pappkasse full.
The Swede
QUOTE (The Swede @ Mar 24 2004, 17:10 )
The Swede

Är du en sån som mig, skaffar sig ett hundratusentalböcker och aldrig läser dem?
The Swede
Mar 24 2004, 19:26
Jag läser väl inte alla från pärm till pärm men jag brukar titta igenom de flesta iallafall.
The Swede
Skunken
Mar 24 2004, 22:19
Har en låda med knivar under sängen. De satt tidigare på en tavla på väggen. Numera samlas det mest på "lagliga" filmer som körs ut med hembränningsapparaten. Ölburkar och -flaskor av så många märken jag kan dricka/få tag på samlas också på en hylla. Eller två...
Och det bästa: kyssar från min flickvän!

(Och lite annat, men det kommenteras inte här...

)
ArtMan
Mar 24 2004, 23:35
Själv har man ca 50st svenska PCGamer tidningar (slutande prenumenera för ett par år sedan efter att ha kollat på en av dess omslåg vid besök på muggen och insett att jag har växt upp från dem

), några mynt och ett album med gamla frimärken (några ryska från tiden då de var en stormakt). Inget av dessa kan vara värd mycket nu men om 50år kanske, kanske

.
404 Skenberg
Mar 24 2004, 23:44
Själv så håller jag på och samlar på följande det är lite smått och gott
Soft air guns
Militära instruktionsböcker
Blandad militaria hölster, skyddsmasker, magasin
Pistol Hölster
Nya och äldre tomhylsor
Tidningar blandat allt från Knasen,91´an och blandad porr
QUOTE (Gugge @ Mar 24 2004, 19:05 )
QUOTE (The Swede @ Mar 24 2004, 17:10 )
The Swede

Är du en sån som mig, skaffar sig ett hundratusentalböcker och aldrig läser dem?
Jag är!! *räcker upp armen och viftar*
Star_of_Life
Mar 25 2004, 23:35
Hmm jag samlar på finska wwII medaljer, sockerpåsar, Toto grejer och ambulansmärken.
Militärhistoriska böcker och reglementen (ca 1400 totalt...börjar anta en sjukliga böjning att jag måste köpa)
Börjat samla på Amerikanska arméns medaljer (34st)
Samt köper DVD filmer som en galning för tillfället.
Hade för några år sedan en fetstor samling amerikanska militära tyg/metallmärken men den är nu avvecklad (frugan är nöjd för det tog upp en hel vägg...).
/
Innuendo
Mar 26 2004, 10:58
Jag försöker få ihop en tomhylsa av så många olika gevärskalibrar som möjligt. Jag har för tillfället 30 olika kalibrar.
the_only_of_me
Mar 27 2004, 19:00
Jag samlar på litteratur, som behandlar SF, av någon anledning mest amerikanska, men letar för fullt efter sådan som berör lite mer udda "förband" såsom polska G.R.O.M mfl.
Och inte att förglömma gula tofsfjädrar från kakaduan, när hon ruggar.
i huvudsak forntida mynt, bajonetter och övrig militaria (helst ww2) samt damm
jag samlar även på porrfilmer... (seriöst alltså, gladporr, gärna tysk..)
SG OLSSON
Apr 3 2004, 10:18
QUOTE (Skuggan @ May 5 2003, 09:24 )
hm, själv samlar jag bara damm

och om någon vill ha en instrbok för TGB11/13 så kanske jag kan rota fram en... vet att den skall finnas nånstans.. (såvida ingen har slängt den vilket inte är helt otroligt)
Ja tack. Klart intresserad
Jag samlar på kramar av min flickvän

(Ska precis till att avveckla min dammsamling...)
Lockwed
Apr 4 2004, 01:41
QUOTE (Bengtsson @ Mar 23 2004, 23:49 )
@ WordAss4Skin
Kan vara pansarskeppet "Drottning Victoria" eller hjälpkryssaren med samma namn.
Du vet inte om det fins ngn sida eller böcker med info om dom skeppen?
Har sökt men jag hittar inget.
Yxgubbe
Apr 4 2004, 09:04
Jag samlar på minnen, datorspel, tomhylsor osv
ja samlar på sånna här små påsar med bestick,servett,socker,salt å peppar mm. som man får på flygplan...har ett 100tal påsar från ett 10tal flygbolag...
Fu Kjellberg
Apr 9 2004, 07:50
Jag samlar på militär utrustning.
Uniformer
Böcker, märken men mest prylar man kan använda.
Här är en bild på en del saker. Finns mer.
Har för liten säng :P
Kjellbergs lilla samling
Hasse-57
Apr 10 2004, 11:03

Jag samlar på vykort med motiv från flottan (båtar, mm)
och även literatur, instruktionsböcker om marinen
bådee nytt och gammalt
Skunken
Apr 10 2004, 23:47
Kjellberg är en liten djävul som förtjänar att kokas i snor!!!
Avundsjuk? Vem? Jag?!
Fu Frippe
Apr 11 2004, 00:02
@ Kjellberg: Vad gör den flaskan med lotion så nära din säng?? ;) :P
Fu Kjellberg
Apr 12 2004, 19:52
Frippe@
Frugans sida
Du vet ju hur tjejer är.
The Swede
Jul 23 2004, 23:19
Slänger in en liten bild på mitt senaste förvärv:

Det är pansartruppernas gamla märke, tillverkad i mässing. Storlek c:a 17 x 14 cm.
Tänkte montera den på en snygg träplatta.
The Swede
Syster Håkan
Jul 26 2004, 09:27
Fick i går hem min
ALFA SIERRA
BA01 - Nordbat2 i Bosnien-Hercegovina

det lilla jag har läst av den är mycket bra, jag rekomendarar den högaktligt!!
Bild:
http://www.industriinformation.se/alfa-sierra///Håkan
KalleSWE
Jul 26 2004, 18:51
Jag samlar på ånglok jag eldat lr kört *TUFF TUFF*
En tankEssetB-maskinOljeeldad madame
Min garderob:
http://www.almkvist.se/affa/PICT6435.JPGSynd att man inte ser alla finna grejjor.,
nsky_517
Jul 27 2004, 05:41
QUOTE (Gugge @ Jul 26 2004, 21:16 )
Min garderob:
http://www.almkvist.se/affa/PICT6435.JPGSynd att man inte ser alla finna grejjor.,
om du någonsin vill bli av med splitter skyddet så... B)
The Swede
Aug 10 2004, 20:58
Jag väcker denna tråden till liv då jag fått fatt i ett ställe där man kan köpa huvuden till sin hjälm/möss/basker-samling.
http://www.buymannequins.com/Kanske inte lika snygga som dom från Gordons men betydligt billigare.
8 huvuden för $88USD inklusive frakt till Sverige.
Det blir c:a 83:- per huvud inklusive frakt.
Jag återkommer med bilder när jag fått dom.
The Swede
Är det ingen som vet var man kan få tag i skyltdockor av gammal modell?
The Swede
Aug 27 2004, 11:27
Fick mina huvuden idag.
Tyvärr blev jag påförd tullavgift på 110:- så det blev lite dyrare än jag räknat med men det får gå.
Totalpriset blev 777:- för 8 huvuden eller 97:- styck.

Dom är lite små i storlek, c:a 53-54 vilket gör att mina baskrar inte sitter så snyggt men till hjälmarna funkar det bra.
The Swede
C 2.a pjäs
Aug 27 2004, 12:38
Samlar och samlar...jag köper på mig "spaghetti-western" med Clintan på DVD om jag kommer över. Har ett tiotal filmer som jag vårdar ömt. Den bästa?
"The Good, the Bad and the Ugly" såklart...
Skuggan
Aug 27 2004, 12:57
@The Swede, du har inte funderat på att måla huvudena??
tror det skulle se rätt bra ut, lite mer "äkta" om man säger så....
fast snyggast vore nog ändå hel kropps dockor i skala 1:1 kompletta med uniform tillhörande hjälmen
The Swede
Aug 27 2004, 13:20
QUOTE (Skuggan @ Aug 27 2004, 13:57 )
@The Swede, du har inte funderat på att måla huvudena??
tror det skulle se rätt bra ut, lite mer "äkta" om man säger så....
fast snyggast vore nog ändå hel kropps dockor i skala 1:1 kompletta med uniform tillhörande hjälmen

Tja, med tanke på att jag packade upp dom ungefär fem minuter innan jag tog bilderna.......
Är inte så fäig att jag klarar av att måla huvuden naturtroget så det får nog vara.
Visst, jag är på din idé om helkroppsdockor bara du betalar, det är rätt så dyrt nämligen. ;)
The Swede
Victorr
Aug 29 2004, 00:08
Samlar på CocaCola saker. har en flaska som gick ut 74, självfallet oöppnad, har alla möjliga CocaCola saker.
The Swede
Aug 31 2004, 07:53
Mitt senaste förvärv:

Telehjälm 1.
Nu saknas i princip endast telehjälm 5 för att min samling ska vara komplett.
Jag saknar även vissa varianter av telehjälm 9, bl.a försöksmodellen och den blå vi hade i Bosnien men det jobbar jag på.
The Swede
KaffeKalle
Aug 31 2004, 09:41
QUOTE (The Swede @ Aug 27 2004, 12:27 )
Fick mina huvuden idag.
Tyvärr blev jag påförd tullavgift på 110:- så det blev lite dyrare än jag räknat med men det får gå.
Förlåt, men varifrån köpte du dem? Tog inte det säljande företaget ut någon moms (om det var inom EU, dvs)? Isf har du ju betalat dubbel moms, och så ska det ju inte vara.
Nästa fråga: var tusan gör ni AV allt? Har ni hur stora hus/lgh som helst eller? Vad säger C Hemmet??
The Swede
Aug 31 2004, 09:45
Jag beställde huvudena från ett företag i USA, därav tullavgiften.
Vad gäller utrymme så bor jag i villa och har min samling i datorrummet/kontoret.
Ska flytta ner det i källaren under hösten vilket innebär att jag får ännu mer plats.
Jag behöver c:a 5 hyllmeter till för min instruktionsbokssamling samt några rejäla hyllor till mina telehjälmar.
C hemmet säger väl inte så mycket längre, hon har nog gett upp.
The Swede
HAHha..då vet man att det går förlångt om du ska flytta ner och ha alla prylarna på alla andra platser..
Syster Håkan
Aug 31 2004, 14:55
QUOTE (The Swede @ Aug 31 2004, 10:45 )
C hemmet säger väl inte så mycket längre, hon har nog gett upp.
Jag tror att våra fruar, sambosar, mödrar å systrar har gett upp på oss alla och har bara insätt fakta "Ånej jag har jag skapat" eller nått sånt.
Änsen så ser dom oss väll inne ifrån
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.