Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Kravaller
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Pages: 1, 2, 3, 4, 5
Vildmannen
Hmm, jag som ska till Sthlm snart. Måste man börja ha med sig hjälm tro?

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,299991,00.html
Fågel Fenix
Verkar ju bara som om de är ute efter att jävlas med samhället! bong.gif
Amfibie
Det är för jävligt att de asen inte kan uppföra sig!!!
ERI
Svartklädda kräk i huvor... Vart fan är samhället på väg???
Menige Ryan
Någon/några måste ju ligga bakom och bestämt i förväg vad som skulle göras. Varför kan man ju fråga ? Har väl förstås för lite och göra, skicka dom på läger, där dom får lära sig att uppföra sig.
2.gif
Caine
>>Fakta:
"Att stjäla, att planka, att klottra, att göra motstånd och ställa till med oreda, att vara olydiga och vägra acceptera villkoren, att göra egna regler, vara ett eget medium, stå i vägen och vara obekväma.
Det är vad Reclaim handlar om" skriver organisatinen Reclaim the streets på sin hemsida. >>

Saxat fr. Aftonbladet.

Fy faan! mad.gif

2.gif 8.gif 3.gif RECLAIM THE STREETS 5.gif rlwhore.gif
mace
Suck...

Vad beror sånt här på?

Bristande uppfostran? För mycket dalt i skolan? Eller vad då...? Eller är det bara så att samhället är utsatt för någon slags nedbrytning (Politik är inte tillåtet här, men vi vet ju alla vilket ben dom där står på) som vi omöjligt kan stoppa.

Det konstiga är att dom hela tiden bryter mot lagen, men så fort någon sätter hårt mot hårt så är det ett jävla gnäll om att det är odemokratiskt o.s.v.. Tänker närmast på kravallerna i Gbg och det där riksmiffot som skjuten. Det kanske är så att vi måste börja yngla av oss och uppfostra våra barn till att bli ansvarskännande och demokratiskt tänkande individer, då kan vi möjligtvis lyckas rädda Sverige. Men det är klart, då får dom ju börja i skolan och där förstörs ju all normal uppfostran på ca. 2 sekunder.

Jag blir bara trött, är det för att försvara såna där som jag har gjort militär GU och gått med i HV.
Suck... :(
Fu Carlsson
Saxat från aftonblaskan

"Polisen sa tidigare i kväll till aftonbladet.se att man ville undvika sammanstötningar med ungdomarna.
- De springer upp och ner för Birger Jarlsgatan, uppenbart i avsikt att få igång bråk med polisen, sa Mats Nylén, polisens presstalesman i Stockholm.
- Vi gör vad vi kan för att inte hamna i turbulens, men vi kan inte acceptera att man går hur långt som helst."

Nu blir jag riktigt förbanad. Va fan sysslar polisen med i det här landet? Se till att få bort dessa kriminella element från gatorna omedelbart, med våld om så krävs! Sån här skit ska hederliga medborgare inte behöva utstå. Men det är väl som vanligt, ingen politiker eller beslutsfattare i berörda myndigheter vill ta obekväma beslut. mad.gif
Fu Dahlberg
Sedan skyller dom på Civil olydnad...

Civil olydnad MY ASS!!
------------------------------------
Civil olydnad

Henry D. Thoreau (1817-1862) Resistance to Civil Government (1849)
“- The individual is never obliged to surrender conscience to the majority or to the State. If a law ’is of such a nature that it requires you to be the agent of injustice to another, then I say, break the law.’”

Civil olydnad är:

· att bryta emot lagen

· offentligt och öppet

· utan att använda våld eller orsaka skada

· i syfte att få en lag ändrad

Civil olydnad är inte:

· att bryta emot lagen för att man vill slippa undan den

· att bryta emot lagen för att man är emot lagar

· planlösa våldshandlingar

-----------------------------------------------------------------------------------------
Källa: Christina Hasdenteufels, Högskolan i skövde, föreläsning 3 i "filosofi för Datavetare"
Ize-Q
stackars poliser imorrn kommer dom att hängas ut i pressen förmodligen...

nån som hänger med om jag skakar fram en KP bil med dubbla TKSP - jag behöver en skytt - och "hjälper" polisen

obs samvete är inte något som krävs. ohmy.gif

ärligt talat så värderar jag inte ligister högre en så, visst dom ska få uttrycka sig med det kan dom väll göra fredligt, sen förstår jag inte riktigt deras koncept, göra revolt mot allt, men sen då?
ska dom revoltera mot själva ideén med revolt? mad.gif

inte för att vara taskig men förmodligen har dom blivit vaggade för lite när dom var snorungar, eller likande bong.gif
Protiwa
Om man betersig såhär så tycker jag att poliserna SKA gå loss med batongerna... angry.gif
Doggydriver
Hmmm... I vissa fall är batongvåld en helt acceptabel i min värld. Tycker samtidigt synd om de som ville ha en gatufest (som också nämns i artikeln) som har musik, dansar och har trevligt. Svartmålande även för dom. Ligistj*vlarna förstör för absolut ALLA. *Suckar tungt*
The_mistaken
jag tycker civil olydnad är bra i många fal men i fall som detta så vette tusan om jag inte skulle vilja vara polis och bara banka ner nån demonstrant med batongen alternativt sparka honom angry.gif
Fk.Mandrake
Vad det handlar om är personer som tror så blint att det de gör är rätt och demokratiskt att det de gör gränsar till den fascism de påstår att de hatar.
Om de nu anser att man skall få göra vad man vill och tycka vad man vill, vilket jag har för mig är demokratins hörnsten, varför ger de sig på de saker som andra gillar? Om de som inte tycker som dem är fienden och denna fiende skall bekämpas, är detta då inte samma retorik som används inom fascismen? Är de då inte mot åsiktsfrihet?

Undrar vad de hade gillat om jag hade tyckt det varit "rätt" att ge var och en av dem en smäll på käften?
Dessutom så är det samma personer som reser runt till olika ställen där det anordnas div. manifestationer i liknande anda. Det vill säga där det kan bli bråk. När det i förra veckan var en demonstration mot en chinchilla farm utanför Falkenberg, var det drygt 300 dylika personer på plats. Dessa åkte senare samma dag ner till Reclaim the streets i Malmö.

Det bästa var att bönderna i trakten var beredda. Av en händelse hade de bestämt sig för att åka ut med traktorerna och sprida lite svem denna dag. Och av en händelse åkte precis förbi demonstrationen. Och av en händelse var inte spridarna riktade neråt....... biggrin.gif
Amfibie
Förbjud maskering vid demostrationer säger jag!!!! Polisen måste få utföra sitt jobb och stoppa packet...det blev ju ett jävla liv om det som hände i GBG, men det är fan inte mer än rätt det som polisen gjorde. Polisen måste få ta till våld för att stoppa den här typen av verksamhet. Såg nyheterna precis och blev förbannad!!! Det vrids och vänds på skiten och till slut låter det som att polisen har gjort fel!!! Det är absurt!
ShadowStalker
Det var ju själve fan då!.
Kan dom inte demonstrera lungt o sansat?..
Och sen när polisen börjar sätta in resurser ja då börjar asen att skrika om polisvåld o dyl.
Nä stryk skulle de ha!
ShadowStalker -> bong.gif <- Ligist
Vakten_F4
- Man försökte ge sig på Forex. De sa "Vi tar Forex, där finns mycket pengar". Men fönstrena där var för starka och höll.

7.gif Chockerande att Forex verkar ha tänkt på rån/inbrottsrisk? Säger en hel del om individernas intelligens tycker jag!
Vildmannen
Jag undrar om Högvakten har någon speciell instruktion i händelse av upplopp i centrala Sthlm. Dubbelpost överallt kanske? Det skulle ju inte vara så kul att stå ensam på Lejonbacken och se 75 ligister komma springande. Förstärks bevakningen med polispatrull/väktare?
Doyle
QUOTE (Vildmannen @ May 1 2003, 23:43 )
Det skulle ju inte vara så kul att stå ensam på Lejonbacken och se 75 ligister komma springande. Förstärks bevakningen med polispatrull/väktare?

Du är aldrig ensam. Du har 30 st kamrater med dig smile.gif
Fu Dahlberg
vad fasen skulle hända om pöbeln inte stannade av varningskotten??
Uttern
Bristande potträning.

Kan botas med hårt skogsarbete i Norrland.

När jag var liten så hade vi "gårdskrig". Ingen visste varför och "fienden" var diffus. Det har jag vuxit ifrån.

När växer dessa huliganer ifrån sin pubertala förvirring?

Uttern angry.gif
Amfibie
QUOTE (Fu Dahlberg @ May 1 2003, 22:47 )

Det är en väldigt intressant fråga du ställer...Polisen lär ju knappast vika sig...
Doyle
QUOTE (Fu Dahlberg @ May 1 2003, 23:47 )

Troligen så blir vakten överkörd och av med sitt vapen+misshandlad vilket resulterar i att vi får ett gäng ak5 på drift.
Eller så skjuter vakten verkanseld och det blir ett jävla liv om små oskyldiga aktivister som blir skjutna och osv

Om aktivisterna misshandlar vakten och stjäl vapen så ses det nog inte som lika hemskt.
Vildmannen
QUOTE (Uttern @ May 1 2003, 22:48 )
Kan botas med hårt skogsarbete i Norrland.

Krondikesgrävning och stubb-brytning utan motoriserade eller mekaniska arbetsredskap. Spade, spett och yxa räcker.
Vakten_F4

Beror på vem som står där... För min del så skulle jag ha 29 bulor kvar att verka med och förhoppningsvis lite undanstoppad am extra....
Fågel Fenix

Det har det ju gått ganska långt om man skall behöva skjuta varningsskott..

Fast med dessa individer så vet man ju aldrig vad som händer...

Jag känner mig inte direkt stolt över att tillhöra skaran "ungdomar" idag kan jag säga er mina äldre bröder....... unsure.gif
Sniff
ARGH! blir så trött på sånt! mad.gif
Att skicka alla på pottträning i norland e kanske inte en så dum ide...

3.gif ph34r.gif

har ett litet citat också...
"bortåt tusen personer, mestadels i tonåren, att röra sig mot Stureplan och Östermalm för att ta sig mot överklassens stadsdelar. Som ett stort myller svepte de fram ner för Kungsgatan, dansandes, springandes och klottrandes. Några vägmärken böjdes och två-tre skyltfönster fick några smällar på vägen."

låter som det är helt okey med dem att klottra, böja vägmärken, krossa fönster, kanske borde man ta reda på var DEM bor, krossa deras fönster & klottra ner deras boning... vem vet, dem kanske blir glada då dry.gif

KÄLLA: http://www.motkraft.net/nyheter/127
Fu Dahlberg
läser man vidare:

Det slående med kvällens konfrontationer är att det är en helt ny generation vänstersympatisörer som genomförde och deltog i dem. De var påfallande radikala och0 hade varken respekt för egendom eller polisen, vilket bådar gott för framtiden. Händelserna under EU-toppmötet verkar ha satt tydliga spår i en ny generation.

/ Akira, AFA Stockholm

Vad är det för sjuka individer???
Trob
Blir så irreterad på dessa idioter som förstör och vandaliserar våra vackra städer.

För mig så ter detta sig helt meningslöst. Det är ju bara vi skattebetalare och försäkringstagare som får stå för notan i slutändan. mad.gif

Man borde ge dessa odågor ett rejält kok stryk bong.gif
bushman
QUOTE (Doyle @ May 1 2003, 23:52 )

Troligen så blir vakten överkörd och av med sitt vapen+misshandlad vilket resulterar i att vi får ett gäng ak5 på drift.
Eller så skjuter vakten verkanseld och det blir ett jävla liv om små oskyldiga aktivister som blir skjutna och osv

Om aktivisterna misshandlar vakten och stjäl vapen så ses det nog inte som lika hemskt.

kan iofs hälsa att det är gevär modell ä som gäller på slottet just nu.
LG står där .

men jag tar emot alla tips som kommer ut om dessa "demonstanter"
nu skiter jag i sekretess, skall var med och jobba med på hultsfred i sommar.
sysslar med säkerhet.

om ni hör något om att dessa reclaimare skall gå loss där nere, tveka inte maila mig.

de brukar gilla att starta upplopp hos oss, och jag vill skydda min personal.
och det sista man vill uppleva på en festival är ett gäng spånskaft som sätter eld på tält på campingen.
något jävelskap är på g. och eftersom det har vart igång i alla tre av våra stora städer.
verkar det som något större planeras.
Vildmannen
"En diplomatbil tillhörande Saudarabiska ambassaden som körde på Norrlandsgatan fick bakrutorna inslagna."

Tur för demonstranterna att det inte åkte en "trigger-happy" ambassadtjänsteman med diplomatisk immunitet i fordonet. 2.gif

Gissningsvis kommer ambassaden att lämna en diplomatisk not till svenska UD ang det inträffade.
106
QUOTE (Vakten_F4 @ May 1 2003, 23:55 )

Beror på vem som står där... För min del så skulle jag ha 29 bulor kvar att verka med och förhoppningsvis lite undanstoppad am extra....

Går du högvakt med Ak5 och 30 skott i magasinet gör du fel.

Ur högvaktsinstruktionen:

Skarp ammunition medförs till
gevär 5 patroner / vapen
karbin 5 patroner / vapen
Ak 4 / Ak 5 10 patroner / vapen
Kpist 36 patroner / vapen
pistol 12 patroner / vapen

Så länge du inte blir beskjuten har du gjort riktigt fel om du öppnar eld utanför slottet.

Vad man gör? Ja fråga dem som var med på 70-talet. En kapten på min MD-grp blev förbannad när en demonstarnt kastade en sten i huvudet på honom, så han sprang ifatt och sänkte honom med ett kolvslag.
Det kanske inte var att rekommendera med tanke på att tidningarna var med.
Ize-Q
våld föder våld och är det någon man inte ska bråka med så är det folk som har betalt inom verksamheten våld...

polisen kommer att disikeras imorrn hur det en går, men jag står bakom varenda batongslag som kommer att utfärdas, då polisen ska upprätthålla ordning och inte bara titta på!

diktaturen har sinna fördelar med att kunna använda diverse metoder för att kväsa upplopp(dok vill jag inte ha diktatur, men den har onekligen sina fördelar i vissa lägen)

sen det här med maskeringsförbud. dom kommer bara hävda någon religiös vinkling då genom att "det här är ju min palestinasjal eller dylikt och tar du den så är du en rasistfascistnazistdiktators-översittarsvin!!!"ÖVERVÅLD-HJÄLP -JAG SKA ANMÄLA DIG!!!
jag tror inte att det funkar tror mer på polisen får någon form av motmedel som vattenkanon tårgas, pepparsprey.
det kommer att driva dom tillbaka och om det används rätt, skingra dom till mindre grupper. och då börjar ju "demonstranternas" E&E och då är det inte lika aktuellt att kasta sten och "demonstrera"

ne om fler vore som jag(17årig icke drickande rökfri, förmodligen blivande yrkesmilitär /polis med siktet på SSG eller ONI(som inte demonstrerar utan istället läser SOLD-F och M och försöker lära mig allt innan jag kommer in i lumpen)) så skulle sverige vara ett lite bättre land
ohmy.gif laugh.gif :P unsure.gif unsure.gif
Raptor
Jag har länge ansett av Sveriges polis borde ha tillgång till ett icke dödligt vapen i händelse av våldsamma upplopp. Ett exempel vore:

Det i kombination med tårgas förhindrar att folk får allvarliga skador som vid Göteborg. Vattenkanoner är också gravt underskattat. Jag tycker inte att man ska tolerera att huliganer flisar sönder omgivningarna utan man bör ingripa.
Ezaey
QUOTE (Ize-Q @ May 2 2003, 02:08 )
ne om fler vore som jag(17årig icke drickande rökfri, förmodligen blivande yrkesmilitär /polis med siktet på SSG eller ONI(som inte demonstrerar utan istället läser SOLD-F och M och försöker lära mig allt innan jag kommer in i lumpen)) så skulle sverige vara ett lite bättre land
ohmy.gif  laugh.gif  :P  unsure.gif unsure.gif

No offence, men jag tror det bör vara en viss balans mellan möpare och vanliga dödliga för att samhället ska må bra. ;)
daedalus
QUOTE (Raptor @ May 2 2003, 02:49 )
Jag har länge ansett av Sveriges polis borde ha tillgång till ett icke dödligt vapen i händelse av våldsamma upplopp.
Det i kombination med tårgas förhindrar att folk får allvarliga skador som vid Göteborg. Vattenkanoner är också gravt underskattat. Jag tycker inte att man ska tolerera att huliganer flisar sönder omgivningarna utan man bör ingripa.

Hade man placerat gastanken på ett bättre ställe undertill pipan så hade man
nästan gjort en slående kopia av Bizon

En sida med lite bilder på reclaimarna.

http://pixas.mine.nu/~david/mojs/idioter/
HvPrsk
I mina ögon har organisationer som AFA, Attack, och Reclaim the streets förbrukat sin rätt att demonstrera. Dessa organisationer har bevisligen gång efter annan startat upplopp eller haft demonstrationer som urartat. Det är ett faktum att man har ”proffs” huliganer som medlemmar som åker till demonstrationer i syftet att starta upplopp, vandalisera och bete sig allmänt illa.

En fundering jag haft ett par år är vad som händer i nästa steg. De drivande personerna måste ju få en kick eller en tillfredställelse i det dom gör. Men vad händer när den kicken uteblir, vad blir nästa steg. Är det så att vi i dessa organisationer föder potentiella terrorister genom att låta detta fortgå? Är nästa steg väpnade attacker eller terrordåd? Redan idag beväpnar man sig ju med sköldar, brandbomber, smörsyra, sprängmedel mm…
Raffsec
Äh ge dom en vecka med sgt.Hartman så blir det folka av dom med laugh.gif laugh.gif
Tompa
Nu börjar dom små stackars demonstarnterna berätta hur illa polisen behandlar dom , jag tycker att de som håller på med detta förtjänar några batongslag! bong.gif de som håller på så här är inget annat än terrorister!

Expressen.se

Ett par ungdomar får hjälp av sjukvårdare bort från kaoset. En ung flicka med blodigt ansikte gråter. En annan skakar efter att ha blivit biten av en polishund. En tredje kippar efter andan.
-Jag fick flera batongslag i ryggen, rena misshandeln. Vi ville ju bara festa, säger Martin Ledin, 19.

Festa jo tjena om det där är vad dom kallar festa så har de nog lite sned verklighetsuppfattning!

Skarpladdade vapen

Flera grupperingar fortsätter ner mot Gamla stan. Högvakten kommenderar ut samtliga soldater med skarpladdade vapen för att försvara slottet.

Skönt att se att man kan lita på försvaret iallafall.

angry.gif
mace

Förhoppningsvis så uppfattar resten av vakterna varningsskottet och kommer till undsättning. För posten gäller bara att börja pricka ligistben.
Raffsec
Vilket moget och ansvarsfullt betende undra om deras föräldrar vet vad deras barn gör

Expressen

mad.gif mad.gif
Vakten_F4
QUOTE (106 @ May 2 2003, 00:45 )
QUOTE (Vakten_F4 @ May 1 2003, 23:55 )

Går du högvakt med Ak5 och 30 skott i magasinet gör du fel.

Ur högvaktsinstruktionen:

Skarp ammunition medförs till
gevär 5 patroner / vapen
karbin 5 patroner / vapen
Ak 4 / Ak 5 10 patroner / vapen
Kpist 36 patroner / vapen
pistol 12 patroner / vapen

Så länge du inte blir beskjuten har du gjort riktigt fel om du öppnar eld utanför slottet.

Vad man gör? Ja fråga dem som var med på 70-talet. En kapten på min MD-grp blev förbannad när en demonstarnt kastade en sten i huvudet på honom, så han sprang ifatt och sänkte honom med ett kolvslag.
Det kanske inte var att rekommendera med tanke på att tidningarna var med.

7.gif
Ja jag har aldrig gått högvakten, men vi hade alltid fullt mag.

Förresten så har Expressen ett riktigt scoop:
http://www.expressen.se/expressen/jsp/polo...oly.jsp?a=31075

"Flera grupperingar fortsätter ner mot Gamla stan. Högvakten kommenderar ut samtliga soldater med skarpladdade vapen för att försvara slottet."

Nämen, högvakten har skarpladdade vapen!! ohmy.gif chock...
Mattias
Förre folkpartiledaren Bengt Westerberg är av en slump i området, han har varit på bio.
-Varför ingrep inte polisen tidigare? undrar han upprört.

AARGH! Vad tror han?! Kanske för att så fort polisen tar en av ligist-kommunisterna lite för hårt i örat så blir de anmälda, utpekade i pressen och polisen får ett rykte som fascistorganisation som misshandlar barn bara för att det är kul... Tror FAN att de inte ingriper förrän det VERKLIGEN behövs.
Idiotiskt uttalande från en fd partiledare, även om det var i upprört tillstånd.

/Mattias, en smula upprörd...
Ize-Q
QUOTE (Ezaey @ May 2 2003, 02:51 )
QUOTE (Ize-Q @ May 2 2003, 02:08 )
ohmy.gif  :lol:  :P  :unsure: unsure.gif

No offence, men jag tror det bör vara en viss balans mellan möpare och vanliga dödliga för att samhället ska må bra. ;)

nej med tänk hur långt vi skule kunna gå,vi skulle kunna, kunna ta över jorden!!! :P
LeadHead
QUOTE (Doyle @ May 1 2003, 22:52 )

Men vad är egentligen rätt agerande från vaktens sida?
Jag skulle luta åt att verkanseld är befogat men hur skulle det funka juridiskt?

Problemet är väl att man skulle måste skjuta första skottet relativt tidigt för att ha någon chans...
Gotcha
Med tanke på klientelet, att ligisterna är ungdomar som inte har gjort lumpen eller nånting borde det räcka med att köra upp med ett gäng 40-bilar och varva motorerna ordentligt, ev ösa på med vattensprutor eller pepparspray..!?
Doyle
QUOTE (Raptor @ May 2 2003, 02:49 )
Jag har länge ansett av Sveriges polis borde ha tillgång till ett icke dödligt vapen i händelse av våldsamma upplopp. Ett exempel vore:
*tog bort bilden då den var så stor*

Fast den där är ju "less lethal". Alltså faller den inte under "icke dödliga vapen"

Så har jag förstått det iaf. Att det finns Non-lethal och Less-lethal
Fu Dahlberg
Tårgas och pepparspray är inte sååå bra , eftersom detkan utlösa panik och ökar risken att folk blir nedtrampade... Men vattenkanon... Skaffa snarast!
Romulus
Efter Gbg kravallerna hade DN en ledare om att man skulle sätta in militära "elit" förband mot packet... 7.gif 7.gif
Vore det verkligen en bra ide?? *ironisk*

Hörde en av ligisterna på radio Stockholm imorse..
Reporter: "Varför sprayar du på gatan"?
Ligist: "För att vi har äger gatorna nu"!!
Reporter: "Men gatorna tillhör ju alla, vem har sagt att du har rätt att spraya dem för att du vill det"?
Ligist:"Den frågan kan jag inte svara på......mmm....Jag vet inte".

Vilket skithuvud är min spontana komentar!! mad.gif mad.gif

Angående högvakten..
Verkanseld så tidigt som möjligt, för att skydda dig, ditt objekt och dina kamrater.

Romulus. smile.gif
RANGERTEDDY
Hepp, nu har de tagit i för mycket igen 7.gif

http://www.expressen.se/expressen/jsp/polo...sp?d=10&a=31193

Det e en J* tur för de små ASEN att inte en viss RT e polis.. angry.gif angry.gif angry.gif bong.gif bong.gif bong.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.