Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Vaddå ? har SSK speciell Stridsväst ?
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Fågel Fenix

Text under bilden..
Vpl Häggström med Stadsskyttekompaniets karakteristiska stridsväst avlossar en salva med Kulspruta 58.  

106
Strong Resolve var i mars 2002. Då var inte Stridsväst2000 allmänt spridd. Till exempel fick KS06 västen först i månadsskiftet maj/juni och utlandsstyrkan brukar få saker tidigt.
Så vid den tidpunkten kanske det var ett sätt att känna igen stadsskytte bland övriga livgardister.
Fågel Fenix
Så SSK var några av de som fick den först?
1317
Tror att det var så att bara ksp-skyttarna hade strv2000. Resten av 6. komp hade den äldre varianten fram tills i höstas. Är inte helt 100% på detta dock...
Fågel Fenix
Konstigt att mannen på bilden inte hade fått ut den nya fältflaskan...eller kom den där vid milleniumskiftet också kanske ??
Doyle
Vill bara tillägga att den där bilden inte är från Strong Resolve.
Här är länken till bilderna från Strong Resolve

Den där bilden har legat på livgardet.mil.se hur länge som helst och ligger som sagt inte under kategorin » Bilder från övningen Strong Resolve (RN)
Fågel Fenix
QUOTE (Doyle @ May 2 2003, 11:51 )
Vill bara tillägga att den där bilden inte är från Strong Resolve.
Här är länken till bilderna från Strong Resolve

Den där bilden har legat på livgardet.mil.se hur länge som helst och ligger som sagt inte under kategorin » Bilder från övningen Strong Resolve (RN)

DOOH!

du har rätt...såg lite fel..
OCh smisk skall jag hava! bong.gif mad.gif
Doyle
"Det är mänskligt att fela"

smile.gif
1MPJ
När jag låg inne 01/02 fick man precis stridsväst 2000 och jag tror stadsskytte fick bland de första på LG.
monkey_no1

Jag måste säga att det e en vacker bild... horny.gif
& jag kan även svara p ALLA frågor ang den bilden utom hur den har kommit up på nättet, Stadsskytte har inga speciela västar däremot som ligger det under klassificeringen specialförband & är ioch med det med och testar ny försvarsmatriel... vi va fyra st i gruppen som hade den jag, min gruppchef, skarpskytt
Bilden e tagen upten & en AK5 med granattillsatsskytt... till er som undrar så e bilden förmodligen tagen i Fagersta under en övning där vintern 2000-2001...

Edit: rättade lite stavfel och ..324 särskrivningar / Kimster
Dahlberg
QUOTE (Fågel Fenix @ May 1 2003, 21:39 )

Ska bara tillägga att "SSK" även är en förkortning på Sjuksköterska... och jag har aldrig sett nånn syrra på sjukan som gått runt i stridsväst... biggrin.gif
Fågel Fenix
QUOTE (Dahlberg @ May 6 2003, 12:32 )

Ska bara tillägga att "SSK" även är en förkortning på Sjuksköterska... och jag har aldrig sett nånn syrra på sjukan som gått runt i stridsväst... biggrin.gif

oohh...foxy lady! blink.gif

Men hur förkortas det då ?
tycker mig minnas att jag har sett SSK som förkortning här på forumet...
Men även MÖPar kan ju ha fel... bong.gif horny.gif
Bamse

Militärt förkortas sjuksköterska dock inte SSK utan Sjsk.

Bamse / Besserweisser
heiho
QUOTE (Fågel Fenix @ May 6 2003, 20:19 )

oohh...foxy lady! blink.gif

Men hur förkortas det då ?
tycker mig minnas att jag har sett SSK som förkortning här på forumet...
Men även MÖPar kan ju ha fel... bong.gif horny.gif

SSK är förkortning på Södra SKånska gruppen, vi hette SSG ända tills dom kom på att mågon annan hette det.
Fågel Fenix
QUOTE (Bamse @ May 6 2003, 21:00 )

Bamse / Besserweisser

Jaha...här kommer det nya rön hela tiden! biggrin.gif

Men frågan kvarstår...hur förkortas Stadsskytte
? 7.gif
Dahlberg
QUOTE (Bamse @ May 6 2003, 22:00 )

Jovisst är det så, jag är ju MÖP så jag vet ju så klart! Men nu skrev jag ju faktiskt inte nått om att det skulle vara en militär-sjuksjöterska...
NDR
Stadsskytte =Stadssk

Detta borde vara förkortningen!
KD803
Om man ska gå enligt de klassiska förkortningarna så borde ssk stå för spaningsskytte. Vad det nu skulle vara för något...

Sedan är det en annan sak att LG konsekvent förkortar stadsskytte som ssk, så det får väl anses ha sedvanerätt numera...
Nifelhel
SSK använde även IB15 och IB16 som förkortning på stadsskytte, så det är ingalunda något nytt påhitt. Sen att södra skånska gruppen försöker sno det är tragiskt. Eftersom dem inte får använda förkortningen ssg så kan dem väl använda SSKG.

/Nifelhel 322SskBat 2sskkomp camo.gif
monkey_no1
stadsskytte ska förkortas SSK har så gjort och kommer också att formelt förkortas så i framtiden!!! Och skånska gruppen har inte fått sin förkortnig offeciel!!! Alla andra förkortningar av stadsskytte förutom SSK & SSK (med sifra bakom) är felaktiga... OKI??? camo.gif
Jag om någon borde väll veta hur fan stadsskytte e förkortat efter som ni alla är överens om att det är en soldat ur RN / 6 Stadsskytte (SSK) kompaniet. som gjorde sin utbidning på Livgardet... 6n.gif Och den soldaten är jag!!!
Ezaey
SSK betyder förövrigt också Svenska SatanistKyrkan. ;)
Mojo
snubben på bilden ser ut att ha mkt lång överkropp och korta ben... är det också karakteristiskt för "ssk"? smile.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.