Help - Search - Members - Calendar
Full Version: SOG's tång, bra/dålig?
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
2Sharp
Någon som använt SOG's Powerlock serie av tänger?
Powerlock: http://www.sogknives.com/pwrlck.htm

Jag har använt Para-Tool och Switchplier och Para-Tool'en sög skit, Switchplier var kul och häftig men lite klen och klumpig.
Klant-Jonas sumpade bort sin Leatherman och skall fixa en ny tång, hade varit nice med lite feedback smile.gif

Någon?

Om någon föreslår att jag skall köpa en tång för 79.90 på Clas Ohlson kommer jag att stoppa kottar i hans anus.... :P
bushman
biltemas är billigare....... ]<!--emo&:)--><!--endemo-->
kunde inte hålla mig!
Raffsec
Jag kan starkt rekomender victorinoxs swisstool. Har två själv och är nöjd.
mace
Inget fel på Clas Ohlsons tänger... laugh.gif

Kan inget säga om SOG´s powerlock, använder själv Gerber Multiplier 600 och är otroligt nöjd med den.

Edit:
En liten fråga till 2Sharp:
Har förstått att du kan mycket om knivar så jag undrar om du kan hjälpa mig.
Ska köpa en ny för att använda inom HV, funderar på en tanto men är lite tveksam om jag ska köpa Ka-bar eller Cold Steel alternativt kliva upp några prisklasser och investera i en Gerber.
Kan du rekommendera någon, för- och nackdelar o.s.v..
Razvedka
2Sharp:

Har ju haft Powerpliern ett bra tag sedan importören skämdes så för den usla Paratoolen att de helt sonika bytte den mot en ny tång...

Powerpliern har liknande utväxling i skänklarna som POWERLOCK och den blir tyvärr ofta ngt sladdrig i "utväxlingen", ngt som åtgärdas med att banka till nitarna litet, men dock irriterande. Sedan att jag bröt min tång då jag skulle kapa en cykelwire ger ju inte ngt höjdarbetyg direkt!
(Ger det uttalandet mot grund av att tängerna är lika i konstruktion)

Vad gäller Victorinox - bra och hållfasta prylar om man vill bära vikten - DEN ÄR TUNG!!!
2Sharp
Jag har plockat fram en stor påse kottar... smile.gif

Mmm.... tack för infon...

Raz, det har du ju rätt i, det hade jag förträngt... hmm...

Mace, du har mess...
Ing
QUOTE (mace @ May 1 2003, 14:42 )
Edit:
Ska köpa en ny för att använda inom HV, funderar på en tanto men är lite tveksam om jag ska köpa Ka-bar eller Cold Steel alternativt kliva upp några prisklasser och investera i en Gerber.

fel tråd, det kryllar av trådar om knivar, och jag är hyfsat säker på att han läser dem ;)

2Sharp, alternativet att köpa en ny lädergubbe finns inte eller? smile.gif
2Sharp
QUOTE (Ing @ May 1 2003, 14:14 )

Jo! men jag kan fixa en SOG till ett bra pris, eller snarare, den kan ingå i ett skönt knivbyte.. kan vara kul med lite variation också.

Vi måste vela till hereford snart, det är läge... smile.gif
VH
Köp en Leatherman Wave! Funkar skitbra, mycket prylar på den också, köpte min i USA och skickade över, kostade 700kr (eller om de var 800). Inte så farligt med tanke på att den kostar mellan 1400-1500 kr här i Sverige.
Malaj
Inte e' de' nå' mycke' fel på Paratool, inte.

Man kan öppna pilsner (även burk där rivringen gått åt h*e).
Man kan dra upp gylfen på den j*la Lövhögen.
Laga krokar o a sk*t på sagda Lövhög.
Samt dra till lösa skruvar på sunkiga kronbilar.

Se'n e' det inte mera grejer än man kan klara det fast man inte e' senilingenjör.

Prislappen är hyfsad (så längen inte hustrun får tag på den).

Paratool SOG's! biggrin.gif

\:)
2Sharp
QUOTE (ViktorH @ May 1 2003, 15:56 )
Köp en Leatherman Wave! Funkar skitbra, mycket prylar på den också, köpte min i USA och skickade över, kostade 700kr (eller om de var 800). Inte så farligt med tanke på att den kostar mellan 1400-1500 kr här i Sverige.

Haft en, tyckte den var för klen...
En Wave i samma storlek som Super-Tool och med låsbara verktyg (inte bara kniv o såg) hade varit hur bra som helst.

Malaj, i mitt tycke är det inte mycket rätt med ParaTool.. men smaken är som baken såklart smile.gif
Pansardvärg
Leatherman Wave e kanske det bästa verktyget jag har ägt...förutom min hammare dock....nej, skämt åsido...värt vartenda ööööre
Fu Kjellberg
Jonas.
Jag kör med läderman supertool. Helnöjd.
Men får du med den som byte så slå till.
mace
QUOTE (Ing @ May 1 2003, 14:14 )
QUOTE (mace @ May 1 2003, 14:42 )
Edit:

fel tråd, det kryllar av trådar om knivar, och jag är hyfsat säker på att han läser dem ;)

Okej, straffar mig själv med 20 böj-sträck eftersom jag var så dum så jag glömde privat mess funktion. smile.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.