QUOTE (A2Keltainen @ May 3 2003, 09:55 )
1. Certifikatet är i PKCS (Cryptographic Message Syntax Standard ) #7 [1] format. Det hade varit praktiskt att även få certifikatet i PEM (Privacy Enhanced Mail) [2] format.
2. De listar en URI (Uniform Resource Identifier) [3] till en CRL (se tidigare inlägg ovan). En URI kan förenklat ses som en mer generell form av en URL (Uniform Resource Locator) [3]. URIn till CRLen är:
CODE
URI:ldap://ds.katalog.posten.se:390/cn=Posten%20Sverige%20AB%20SIS%20SMIME%20CA%20v1,o=Posten%20Sverige%20AB,c=se?certificateRevocationList;binary?
Detta är bra. Då krävs bara att den som ska använda certfikatet har programvara som hämtar CRLen. Detta är, som jag tidigare nämnt, ovanligt i praktiken. Dessutom uppstår två nya problem med Postens lösning:
2.2 URIn anger en adress till ett LDAP (Lightweight Directory Access Protocol) [4] katalog. Jag skulle gärna sett att man även kunde hämta CRLen från en HTTP (Hypertext Transfer Protocol) [5] server, d.v.s. en webserver.
2.3 Är man paranoid, som jag är, så kan man anmärka på att CRLen hämtas över en osäker (okrypterad) länk. Jag skulle gärna se att CRLen kunde hämtas över en SSL [6] eller TLS [7] säkrad uppkoppling istället för en ren TCP [8] uppkoppling.
3. Nyckellängden på RSA-nyckeln är 1024 bitar. Detta motsvarar ungefär en nyckellängd på 80 bitar för en symmetrisk nyckel, och är i mitt tycke för vissa tillämpningar för kort redan i dagsläget (för att inte tala om läget om tio år). Postens privata RSA-nyckel som signerat J-Stars certifikat är som tur är på 2048 bitar.
4. Certifikatet innehåller bara namn och emailadress. Hur är det meningen att, i första hand, myndigheter ska kunna knyta nyckeln till rätt identitet? Jag skulle vilja ha med personnummer i certifikatet.
5. Posten har i certifikatet kodat in begränsningar om hur det får användas:
CODE
X509v3 Key Usage:
Digital Signature, Key Encipherment, Key Agreement
Detta kan oftast kringsgås i praktiken, men det är ändå småaktigt gjort av dem i mitt tycke.
Kommentarer till kommentarer.
2) Det riktigt taskiga är inte bara att Postens LDAP server inte använder sig av SSL... utan den är vidöppen för
alla att söka i. Det är ap-kass därför att det lämnar hela katalogen vidöppen för spammare att samla adresser. Jag kommer att skicka kommentarer till Posten om detta och föreslå att användaren själv skall kunna styra hur/om certen publiceras.
4) (Omkastat för bättre sammanhang). Detta är bara mitt S/MIME-cert för just den mail-adressen du har fått. På kortet finns plats för fler cert. Just nu finns där 7 cert:
- Autentiserings + krypto cert som har mitt personnummer + namn.
- Signerings cert, också det med personnummer + namn.
- 4 S/MIME cert för mina 3 mail-adresser (råkade begära en dublett).
- Postens rot-cert.
Ett problem som är just nu är att programmet tillåter inte att jag tar bort cert från kortet. Det är dumt eftersom det är lätt att begära S/MIME-cert (görs över nätet med auth-certet som identifiering).
3) Auth + sign + enc certen gäller i 5 år. S/MIME-certen bara i två år. Sedan förnyas de... och då kan nyckellängden utökas. Jag kan dessutom begära nya S/MIME-cert närhelst jag vill.
5) Som sagt, det är enbart S/MIME-certet du har fått. De andra certen har (kanske) andra rättigheter. Vad använde du för program för att skriva ut certet så där?
Känner du fr övrigt till någon utility som gör att man kan signera vanlig klartext och sedan publicera den (typ här på SoldF) med cert-info och så vidare så att någon annan kan mata in hela texten i programmet och se att texten är ordenligt signerad?
/J