Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Rekrytering Hv
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
Dedicated
Jag tror inte på att rekrytera nymuckade eller 3-månadersutbildade till Hv. Orsak; de har inte landat i livet, skolor, förhållanden etc stökar till det för dem konstant!

Jag tror hellre på att söka upp folk mellan 25-30!

Vad har Ni andra för erfarenheter?

/Fyhr
Uttern
Jag sköter alla intervjuer vid antagning vill vårt kompani och de flesta (75%) är födda 80 eller senare. De är alla m a o nymuckade. De är engagerade och oftast duktiga. De ställer krav på oss som varit med ett tag och det är bra.

De personalärenden jag haft med soldater som haft personliga problem är lika fördelat över åldrarna. Möjligen är de mycket äldre underrepresenterade i den kategorin.

Min erfarenhet är att de nymuckade är lika lämpliga som andra. Har de klarat GU klarar de HV.

Uttern
Dedicated
QUOTE (Uttern @ Apr 30 2003, 09:58 )
Jag sköter alla intervjuer vid antagning vill vårt kompani och de flesta (75%) är födda 80 eller senare. De är alla m a o nymuckade. De är engagerade och oftast duktiga. De ställer krav på oss som varit med ett tag och det är bra.

De personalärenden jag haft med soldater som haft personliga problem är lika fördelat över åldrarna. Möjligen är de mycket äldre underrepresenterade i den kategorin.

Min erfarenhet är att de nymuckade är lika lämpliga som andra. Har de klarat GU klarar de HV.

Uttern

Japp, tvivlar inte en sekund på att de är duktiga! Det jag emellertid känner är att de gärna vill vara med och ställa krav på oss äldre, dock verkar livet som sådant stöka till deras deltagande. Men, det kan ju vara en lokal variant just hos oss.
EO4
Jag tror snarare att "stökigheten" kommer att bestå och fortsätta uppåt i åldrarna. Detta om man med stökighet avser byte av bostadsort, byte av karriär och varvat med skolor eller tillfällig tjänstgöring på annan ort eller utomlands. Åldern för när man skaffar barn ökar m.m.

Jag har själv "stökat" lite ut den synvinkeln och insåg då och inser nu att hemvärnets organisationsform inte har tagit detta samhällsfenomen i beaktande. När jag flyttade från min universitetsort till orten där jag fått ett nytt jobb så uppstod mycket tidsödande problem för att byta HV-område. Ibland funderade jag på att alternativet att åka 30 mil till övningar hade varit bättre än den omständiga processen som jag genomgick med bytet. När jag något år senare gjorde ett karriärkliv till en nystartad organisationsdel där min tjänst krävde mycket arbete upplevde jag också en del negativa attityder för att jag satte karriären framför HV och inte såg det som självklart att ta tjänstledigt bara för att ha övning.
Fågel Fenix
QUOTE (EO4 @ Apr 30 2003, 12:21 )
och inte såg det som självklart att ta tjänstledigt bara för att ha övning.

SÅ man kan inte få/ta ledig för att hemvärnsöva såsom man kan få/ta för utlandstjänst ?

Finns det inte "rättigheter" i detta fall ?
EO4
Fenix: det är klart att du kan få tjänstledigt enligt lagens strikta mening. Detta är dock inte alltid så lämpligt med hänsyn till bl a arbetsbördan (deadline på ett projekt, ett viktigt möte eller presentation under den aktuella dagen m.m.). Det kan också ses som lite "obra" att prioritera nöjen på arbetstid även om det inte sker på betald arbetstid. En tredje aspekt är att taket i den sjukpenninggrundande inkomsten ofta kan ligga långt under den faktiska inkomsten och då medföra ett avbräck i kassaflödet.

Det här är naturligtvis lösbara problem. Inte bara jag utan flera av mina HVkamrater har dock mött en något oförstående attityd från befäl och kamrater med samma inriktning som din fråga, dvs "du har ju rätt att vara ledig". Förståelsen för att man i ganska många jobb har svårt att bara "kliva av skiftet" finns inte i den grad som det borde, och framförallt inte i den grad jag är övertygad att det kommer att behövas i framtidens HV.

EDIT: är det förresten någon som vet om "flyttproblematiken" diskuteras centralt inom HV? När jag flyttade fick jag i princip gå ur HV på gamla orten och sen gå med igen på nya orten. En förbandschef sade till och med att jag nog skulle behöva gå introdutionsutbildning igen för att få ut utrustning och vapen... *suck* 7.gif
LeadHead
Två saker som behövs är m.a.o.:
1) Förenklad byråkrati vid flytt mellan hemvärnsförband.
2) Högre "pliktstatus" på hemvärnsövningar för att, främst mentalt underlätta att ta tjänstledigt.

Hur vore det om det vore tjänstgöringsplikt vid övningar för de som har skrivit på kontrakt och att man var tvungen att formellt begära tjänstledigt från försvaret för att få vara frånvarande vid övning.
Naturligtvis måste det vara hyfsat lätt att få det men vore det inte rätt vettigt för att liksom vända på folks resonemang?
Sen, vilken påföljd som skulle användas... Brott mot totalförsvarsplikt är kanske lite starkt men hur vore det med indragen ersättning eller motsvarande?
EO4
Lead: snarare än att "plikta till det" så tror jag att man istället skulle satsa på upplysning hos arbetsgivare för att förbättra och underlätta organisationens syn på att anställda är hemvärnsmän (eller Reservofficerare för den delen, som jag tror delar problemet).

Kanske skulle det kunna ske genom att seriöst och uppstyrt informationsmatriel skickades per automatik till hvmannens arbetsgivare. Som komplement skulle det finnas någon väldigt proffsig informatör som vid behov skulle kunna komplettera informationen, kanske på MD-gruppnivå? Det "stöd" man kan få i dag är i princip obefintligt som jag har uppfattat det och att låta ens trevlige och kompentente, men för utomstående otroligt MÖP:ige kompanichef informera ens arbetsgivare om verksamheten skulle, eh..., inte vara så bra för karriären tror jag. ;)
Fu E
Märkligt inlägg. Varför vilja rekytera äldre personer t HV? Behövs livserfarenhet i detta förband? Knappast, snarare vilja. HV:s största prio borde väl vara att säkra fortsatt nyrekrytering?
Uttern
QUOTE (EO4 @ Apr 30 2003, 21:55 )
Fenix: det är klart att du kan få tjänstledigt enligt lagens strikta mening. Detta är dock inte alltid så lämpligt med hänsyn till bl a arbetsbördan (deadline på ett projekt, ett viktigt möte eller presentation under den aktuella dagen m.m.). Det kan också ses som lite "obra" att prioritera nöjen på arbetstid även om det inte sker på betald arbetstid. En tredje aspekt är att taket i den sjukpenninggrundande inkomsten ofta kan ligga långt under den faktiska inkomsten och då medföra ett avbräck i kassaflödet.

:

Detta är fel. Du har inte rätt, enligt lag, att få tjänstledigt för att deltaga i en övning.

Däremot har du naturligtvis rätt att få ledigt om hv-larm beordats eller om hv skulle ianspråktas där Räddningstjänstlagen kräver det - men det är väldigt ovanligt. Jag undrar om det någonsin hänt? Någon kanske vet?

Uttern
mace
QUOTE (LeadHead @ Apr 30 2003, 22:27 )
2) Högre "pliktstatus" på hemvärnsövningar för att, främst mentalt underlätta att ta tjänstledigt.

Hur vore det om det vore tjänstgöringsplikt vid övningar för de som har skrivit på kontrakt och att man var tvungen att formellt begära tjänstledigt från försvaret för att få vara frånvarande vid övning.
Naturligtvis måste det vara hyfsat lätt att få det men vore det inte rätt vettigt för att liksom vända på folks resonemang?
Sen, vilken påföljd som skulle användas... Brott mot totalförsvarsplikt är kanske lite starkt men hur vore det med indragen ersättning eller motsvarande?

Håller helt klart med om att byråkratin måste förenklas vid byte av hemvärnsförband. Har själv lallat runt lite på kartbladet och bytt 2 gånger, har fått gå igenom introduktionsutb. 2 gånger. mad.gif

Tjänstgöringsplikt vid övningar är nog bra om man radikalt vill minska antalet HV-män, tyvärr så måste nog dom flesta prioritera arbetet framför HV. Inte minst med tanke på inkomsten, jag skulle helt klart kunna tänka mig att ta ut obetald ledighet från jobbet för att vara med på övningar. Men då skulle FM få kompensera mig för förlorad inkomst, som är betydligt mer än 66 kronor per dag. Dessutom så skulle det säkert bli svårt att få jobb om man uppgav att man var HV-man. Vilken arbetsgivare vill ha anställda som ska ha ledigt på dom mest vansinniga tider för att vara med på diverse övningar.

Man kan inte bara tänka på HV då det gäller sånt här, även den frivillige blir ju lidande på jobbet och i plånboken samt att dom flesta arbetsgivare skulle förlora på affären genom förlorad produktion m.m..
Eftersom ersättning från försvaret inte är skattepliktig så skulle dessutom staten bli lidande genom minskade skatteintäkter och i slutändan så skulle FM få minskad budget och alltså skulle vi ta död på oss själva.

Vi får nog fortsätta med det system som redan finns och ta ut semesterdagar om vi måste vara lediga mitt i veckorna.
valiant
QUOTE (Fu E @ May 1 2003, 01:49 )
Märkligt inlägg. Varför vilja rekytera äldre personer t HV? Behövs livserfarenhet i detta förband? Knappast, snarare vilja. HV:s största prio borde väl vara att säkra fortsatt nyrekrytering?

Ok Vem skall sköta personalbiten? vem skall boka övningsfält?mat? förläggning?amm?utrustning?tillstånd?bilar?bussar? en nybakad HV.eller hur! tänk engång till

--Valiant_
106
QUOTE (valiant @ May 1 2003, 11:53 )
QUOTE (Fu E @ May 1 2003, 01:49 )

Ok Vem skall sköta personalbiten? vem skall boka övningsfält?mat? förläggning?amm?utrustning?tillstånd?bilar?bussar? en nybakad HV.eller hur! tänk engång till

--Valiant_

Svaret på dina frågor är: Kvm/plutch/övningsledning. Det är väl ingen enskild soldat som gör det idag?
Det är väl ändå inte åldern som skall styra?
Uttern
QUOTE (mace @ May 1 2003, 10:51 )
QUOTE (LeadHead @ Apr 30 2003, 22:27 )

Håller helt klart med om att byråkratin måste förenklas vid byte av hemvärnsförband. Har själv lallat runt lite på kartbladet och bytt 2 gånger, har fått gå igenom introduktionsutb. 2 gånger. mad.gif

Tjänstgöringsplikt vid övningar är nog bra om man radikalt vill minska antalet HV-män, tyvärr så måste nog dom flesta prioritera arbetet framför HV. Inte minst med tanke på inkomsten, jag skulle helt klart kunna tänka mig att ta ut obetald ledighet från jobbet för att vara med på övningar. Men då skulle FM få kompensera mig för förlorad inkomst, som är betydligt mer än 66 kronor per dag. Dessutom så skulle det säkert bli svårt att få jobb om man uppgav att man var HV-man. Vilken arbetsgivare vill ha anställda som ska ha ledigt på dom mest vansinniga tider för att vara med på diverse övningar.

Man kan inte bara tänka på HV då det gäller sånt här, även den frivillige blir ju lidande på jobbet och i plånboken samt att dom flesta arbetsgivare skulle förlora på affären genom förlorad produktion m.m..
Eftersom ersättning från försvaret inte är skattepliktig så skulle dessutom staten bli lidande genom minskade skatteintäkter och i slutändan så skulle FM få minskad budget och alltså skulle vi ta död på oss själva.

Vi får nog fortsätta med det system som redan finns och ta ut semesterdagar om vi måste vara lediga mitt i veckorna.

Nja,

Redan idag finns möjligheten att du får ersättning enligt SGI om du måste vara ledig från arbetet för att delta i en övning. Den inkomsten är skattepliktig.

Uttern
robinsonsteff
QUOTE (Fyhr @ Apr 30 2003, 10:29 )
Jag tror inte på att rekrytera nymuckade eller 3-månadersutbildade till Hv. Orsak; de har inte landat i livet, skolor, förhållanden etc stökar till det för dem konstant!

Jag tror hellre på att söka upp folk mellan 25-30!

Enligt min erfarenhet är tremånaderssoldaterna i genomsnitt äldre än soldaterna på en vanlig pluton. När jag genomförde utbildningen i höstas var genomsnittsåldern ungefär 22 år, där de yngsta var födda 1983 och de äldsta 1972.

Om man är redo för hemvärnet hänger mindre ihop med åldern på pappret och mer med den personliga mognaden, tycker jag, vilket förhoppningsvis framkommer i de personliga samtal som kompanierna genomför med de nya hemvärnssoldaterna.
Fu E
Får be lite om ursäkt för mitt något onyanserade inlägg, vilket kanske kan förklaras om ni studerar tidpunkten för detsamma...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.