QUOTE (LeadHead @ Apr 30 2003, 22:27 )
Två saker som behövs är m.a.o.:
1) Förenklad byråkrati vid flytt mellan hemvärnsförband.
2) Högre "pliktstatus" på hemvärnsövningar för att, främst mentalt underlätta att ta tjänstledigt.
Hur vore det om det vore tjänstgöringsplikt vid övningar för de som har skrivit på kontrakt och att man var tvungen att formellt begära tjänstledigt från försvaret för att få vara frånvarande vid övning.
Naturligtvis måste det vara hyfsat lätt att få det men vore det inte rätt vettigt för att liksom vända på folks resonemang?
Sen, vilken påföljd som skulle användas... Brott mot totalförsvarsplikt är kanske lite starkt men hur vore det med indragen ersättning eller motsvarande?
Håller helt klart med om att byråkratin måste förenklas vid byte av hemvärnsförband. Har själv lallat runt lite på kartbladet och bytt 2 gånger, har fått gå igenom introduktionsutb. 2 gånger.
Tjänstgöringsplikt vid övningar är nog bra om man radikalt vill minska antalet HV-män, tyvärr så måste nog dom flesta prioritera arbetet framför HV. Inte minst med tanke på inkomsten, jag skulle helt klart kunna tänka mig att ta ut obetald ledighet från jobbet för att vara med på övningar. Men då skulle FM få kompensera mig för förlorad inkomst, som är betydligt mer än 66 kronor per dag. Dessutom så skulle det säkert bli svårt att få jobb om man uppgav att man var HV-man. Vilken arbetsgivare vill ha anställda som ska ha ledigt på dom mest vansinniga tider för att vara med på diverse övningar.
Man kan inte bara tänka på HV då det gäller sånt här, även den frivillige blir ju lidande på jobbet och i plånboken samt att dom flesta arbetsgivare skulle förlora på affären genom förlorad produktion m.m..
Eftersom ersättning från försvaret inte är skattepliktig så skulle dessutom staten bli lidande genom minskade skatteintäkter och i slutändan så skulle FM få minskad budget och alltså skulle vi ta död på oss själva.
Vi får nog fortsätta med det system som redan finns och ta ut semesterdagar om vi måste vara lediga mitt i veckorna.