Dedicated
Apr 15 2003, 08:10
Raffsec
Apr 15 2003, 08:14
Det lustiga är att jag fick höra i går att HV inte ska få ha basker till m/90 bara till m/87
Dedicated
Apr 15 2003, 08:17
I så fall lär det inte behövas speciellt många baskrar......det är inte många som har varken M/60 eller M/87 ute!
Lt. payne
Apr 15 2003, 08:35
Där var ju en del kantareller
Måste till någon form baskerstukningskurs! ;)
nsky_517
Apr 15 2003, 08:36
GAAH!! jag hoppas att ni så den STORA bilden längst ner. detta var presis vad jag befarade när jag fick höra om HV basker. ohyggligt.
Minimi
Apr 15 2003, 08:36
Ha, ha! Vad är det för baskerstuk gubbarna (och tanterna) har!? Man har ju sett en hel besynnerliga varianter genom åren, men vete sjutton om inte det där Högvaktsgänget tar priset...

Tillägg: Kollade in bilden igen... Det ser ju helt fördjävligt ut... Nu är jag motståndare till att HV skall bära basker (om inte en central utbildning i ämnet "baskerbärande" införs)...
Fu Kjellberg
Apr 15 2003, 08:41
Skandal på baskerstuket.
Hade hellre sett att dom satsat på en fälthatt (boonie) än en basker till hv.
Snacka om att slänga ut onödiga pengar.
Fu Dahlberg
Apr 15 2003, 08:46
Basker måste nog vara det sämsta plagg som FM någonsin infört...
GAAHH!!!
Mina värsta farhågor besannades just.
Är det någonting jag avskyr så är det basker som inte bärs med stil.
Blä, ta tillbaka baskern och ge gubbarna fältmössa 90 i stället.
Det ser ju för j-vligt ut!
/Fk Krook
Tycker personligen att många hade lyckats riktigt bra å andra sidan spännvidden är stor... hursomhelst så är mitten hunden grym!
hihi
jättesöta
Det var väl inte så illa?
Några ser ju för jävlliga ut men de flesta har ju fått någolunda ordning på baskern. Helt klart behövs utbildning så att alla sätter märket på samma ställe på baskern och så att de värsta svamparna försvinner.
Cheferna bör ansvara för att de som inte kan "bära" basker använder fältmössa istället.
bushman
Apr 15 2003, 11:03
AAAAAARGH.
fast att jag bara hade pansarbasker mörkblå och hade det ursprungliga pansarstucket på den, ni vet täcker höger öra.
så får jag bara panik av gruppbilden.
Jag gissar att den kommer att användas i utbildningssyfte på närmsta baskerbärande enhet.
"om någon av er stukar er basker så här så får ni ha BRAK tills ni spyr"
något som jag tror jag går och gör nu........
Visst finns det "svampar" på bilderna, inget snack om saken. Men surfa runt på några av våra GU-basker förband, och du kommer finna att även vissa "finniga uberjägar" vpl misslyckas totalt i sina försök att stuka filthatten. Jag trot och hoppas att det kommer att bli rättning i leden när det gäller baskerbärandet i Hv
bushman
Apr 15 2003, 11:19
Rätt Arn
men jag tror att detta kommer vi att få leva med, betänk att detta är en högvakt och de har nog övat tillräcklit länge med yoff för att det skall se någolunda ut.
Det är ju så här det kommer att se ut på svenska flaggans dag och liknade tillställningar.
jag hoppas bara att det kan bli bättre, men det är svårt att lära gammal hund sitta.
Jag har sett basker uppställningar med vpl. men aldrig med dessa stuk.
Se genast till att HV får tillbaks vita hjälmen vid högvakter och offentliga cermonier.
*vomerar galla*
Jaha, mina herrar. Då får väl någon av er sätta sig och knåpa ihop en sida om hur man stukar en basker på rätt sätt. Själv tror jag fan att jag ska skaffa en sjuklapp på "Fri basker".
Jag har sagt det förr och jag säger det igen:
Bara fransmän och bögar bär basker! <----Ironi!
Edit: klargörande...
APC-mannen
Apr 15 2003, 14:01
Detta gör ju knappast att HV får BÄTTRE rykte.
Bellum
Apr 15 2003, 15:01
Kan tyvärr inte uttrycka mina känslor i ord utan att riskera åtal. Så för Bellum gäller MANÖVER i frågan.
Livhusaren
Apr 15 2003, 15:58
/:) säger bara att skall man ha basker så måste man kunna stukaden lite
samt sätta den rätt på skallen..det där såg ju ludermässigt ut för fan!!
Gör om Gör RÄTT !!!!säger jag bara
The Swede
Apr 15 2003, 16:16
Vad upprörda ni blir.
Titta i UniR FM2003 så får ni se exempel på baskerstuk enligt reglementet.
Sidan 59, längst upp till vänster rekommenderas särskilt.
Är det någon som vet hur länge dessa herrar har haft sina baskrar?
Dom kanske fick dom precis innan dom åkte upp till högvakten.
Sen måste jag säga att jag sett precis lika dåligt stukade baskrar på både GU-förband som inom utlandsstyrkan.
The Swede
113JOR
Apr 15 2003, 16:29
QUOTE(The Swede @ Apr 15 2003, 17:16 )
Vad upprörda ni blir.
Titta i UniR FM2003 så får ni se exempel på baskerstuk enligt reglementet.
Sidan 59, längst upp till vänster rekommenderas särskilt.
Är det någon som vet hur länge dessa herrar har haft sina baskrar?
Dom kanske fick dom precis innan dom åkte upp till högvakten.
Sen måste jag säga att jag sett precis lika dåligt stukade baskrar på både GU-förband som inom utlandsstyrkan.
The Swede
Håller helt med...give them a break!
Att tillägga är ju som vissa redan sagt att baskern är en riktigt dålig huvudbonad då den inte ger någon fördel + är svår att stuka snyggt + det verkar inte finnas någon reglementerat "stuk" iaf inte om man tittar på bilderna i UniR2003

/JOR - hård motståndare till basker i HELA FM (men jävla vad jag ska stuka när jag får min HV-basker ;))
Ja vad ska man säga som inte är sagt....hmmm
det var en hel del personer som visa hur man INTE ska bära basker. Det är ju så man blir mörk rädd.
Och vad ska man ha baskern till?
den är ju helt opraktisk i fält...nä lägg arangemanget på annat som behövs bättre inom hemvärnet.
Jag tror att baskernojan är en del av mognadsprocessen för en pissväring. En riktig soldat vet vad han kan ändå och har inget behov av att imponera i tågkupén.
Casca
QUOTE(Casca @ Apr 15 2003, 18:10 )
Jag tror att baskernojan är en del av mognadsprocessen för en pissväring. En riktig soldat vet vad han kan ändå och har inget behov av att imponera i tågkupén.
Casca
Words!!!
Fråga 1:
Varför solglasögon?
Fråga 2:
Åldersgräns för HV?
Fråga 3:
Har ni sett den vit´svarta hunden mellan de två schäfrarna?
Fråga 4
Tror ni ryssen skrattar ihjäl sig?
Kimster
Apr 15 2003, 20:05
Casca
Word !!
..inget att tillägga.
The Swede
Apr 15 2003, 20:12
Om ni tittar
HÄR ser ni att dom så sent som tolv dagar innan högvaktens genomförande INTE hade basker.
Kanske inte så konstigt då om dom inte hunnit lära sig hur baskern skall bäras.
Det är ju inte precis som under GU när man stog hela kvällen och fixade med sin basker.
The Swede
bushman
Apr 15 2003, 20:37
Under gu:n fanns viljan att få ett bra baskerstuk.
och om det nu är så att de är den första HV-högvakten i basker, så borde väl någon sett över dem och sagt till om stuken.
tror nog att de flesta försökte få till ett acceptabelt stuk, och de som inte lyckades sket i det och tyckter att de vet bäst själva.
(gammal HV-retorik)
Vi kommer att få uppleva ett par år av detta så det är bara att gilla läget, vem vet under femtitalet så kanske baskrar stukades långt bak i nacken?
eller så har de gjort lumpen i ryssland?
för de som gjorde GSU:n på p4 i slutet av 80-talet, kanske minns major/kapten/löjtnant Järnhälls stuk och honom vågade man inte säja till.
killen jagade ju gråsparv i matsalen med tjänstpistol....
Celander
Apr 15 2003, 21:00
Undrar varför ingen har respekt för hemvärnet när de agerar B-styrka på övningar. Egenhändigt fasttejpade kikarsikten, egenhändigt sydda uniformer (har tom sett en hemvärnsman i lågskor under pågående övning), och nu detta!!
När skall de vakna upp?? /:)
HvPrsk
Apr 15 2003, 21:10
Men snälla...Varför i h-vete hänger ni upp er på en filtbit?
Lillebror81
Apr 15 2003, 21:19
QUOTE(The Swede @ Apr 15 2003, 21:12 )
Om ni tittar
HÄR ser ni att dom så sent som tolv dagar innan högvaktens genomförande INTE hade basker.
Kanske inte så konstigt då om dom inte hunnit lära sig hur baskern skall bäras.
Det är ju inte precis som under GU när man stog hela kvällen och fixade med sin basker.
The Swede
Men det här Färs HVBAt bär ju Pansarbasker eller har jag supit till det eller???
Det såg ju inte ut att vara några Lumpare direkt ;)
bushman
Apr 15 2003, 21:22
Kan man inte göra som britterna gjorde och inse att man inte hade behov av sina ökenuniformer och sålde dem runt 1987 - 88
vi kanske kan samla in alla baskar som vi inte ändå inte vill använda och sälja dem till estland, eller någon väktarfirma??
kanske ups är intresserade, den har ju samma färg som deras arbeteskläder?
vilka britterna sålde sina ökenuniformer till?
låt oss säga att de besökte det landet 1991 och är där nu.....
Nifelhel
Apr 15 2003, 21:58
Casca
Hôvet på spiken...
Joanzon
Apr 15 2003, 22:11
FM förmåga att få den enskilde soldaten att tro att hans befattning är en av de viktigaste i hela förvaret... för det tror han till 99%, är ju klockrent. Så varför hålla på o klaga på förband som fått ut basker, frågar du dom är ingen egentligen förtjänt av en basker förutom dom själva! Varför inte låta dom tro det då? Detta skapar ju bara en soldat som är motiverad och tror på det han gör!
Och som dom säger: Tron kan försätta berg!
Edit: Dock skall den ju bäras på ett ej ludermässigt sätt!
QUOTE(bushman @ Apr 15 2003, 21:22 )
vi kanske kan samla in alla baskar som vi inte ändå inte vill använda och sälja dem till estland, eller någon
Eller skänka bort dem..............
Nu får ni sluta gnälla...
Så här är det och så här blir det, möjligen kommer det med tiden att spridas en "så här ska det se ut"-mentalitet och de grövsta avarterna blir då avhjälpta.
Sedan tycker jag att kommentarer som "ludermässigt" är onödiga. Det reflekterar bara en personlig åsikt som dessutom uttryckts på ett dåligt sätt.
Raffsec
Apr 16 2003, 13:14
QUOTE(Grunt @ Apr 15 2003, 21:03 )
Fråga 1:
Varför solglasögon?
Fråga 2:
Åldersgräns för HV?
Fråga 3:
Har ni sett den vit´svarta hunden mellan de två schäfrarna?
Fråga 4
Tror ni ryssen skrattar ihjäl sig?

Svar 1: Solen skiner
Svar 2: Du ska ha gjort lumpen
Svar 3: Jag har sett den
Svar 4: Nej garanterat när inte när en patrull har hittat honom med hjälp av den
livgardist
Apr 16 2003, 13:50
har gått på/av mot hv. men inte det sämsta jag har sett. det värsta måste vara när vissa hade solglasögon + vita hjälmen.. riktigt snyggt
Joanzon
Apr 16 2003, 15:19
QUOTE(Axial @ Apr 16 2003, 13:59 )
Sedan tycker jag att kommentarer som "ludermässigt" är onödiga. Det reflekterar bara en personlig åsikt som dessutom uttryckts på ett dåligt sätt.
Tycker ordet "ludermässig" är ett bra beskrivande ord. Alla fattar dess innebörd.
Visste inte att man inte fick utrycka personliga åsikter här på forumet. Om så är fallet så borde ju inte heller meningen" Sedan tycker jag att kommentaren..." höra hemma här!
edit:jajaja
Radarjägare
Apr 16 2003, 15:27
QUOTE(KP2 @ Apr 15 2003, 09:07 )
Tycker personligen att många hade lyckats riktigt bra å andra sidan spännvidden är stor... hursomhelst så är mitten hunden grym!
*hålla med* jorå, det ser bättre ut än befarat faktiskt
hunden verkar dock lagt sig till med en smärre gamnacke
QUOTE(Joanzon @ Apr 16 2003, 15:19 )
QUOTE(Axial @ Apr 16 2003, 13:59 )
Tycker ordet "ludermässig" är ett bra beskrivande ord. Alla fattar dess innebörd.
Visste inte att man inte fick utrycka personliga åsikter här på forumet. Om så är fallet så borde ju inte heller meningen" Sedan tycker jag att kommentaren..." höra hemma här!
edit:jajaja
Allright, jag tar tillbaka del av mitt tidigare inlägg och ber om ursäkt. Det var inte min mening att försöka neka någon dennes rätt till åsikter. Jag tycker dock fortfarande att ordet "ludermässigt" är ett dåligt ordval och jag anser inte heller att ordet har en kristallklar innebörd.
Gustav-TS
Apr 16 2003, 18:42
QUOTE(livgardist @ Apr 16 2003, 14:50 )
har gått på/av mot hv. men inte det sämsta jag har sett. det värsta måste vara när vissa hade solglasögon + vita hjälmen.. riktigt snyggt

Haha, patrullchefen i den HV-vakt som jag gick av mot sista gången var något åt det hållet. Helskägg, vanliga brillor (självklart tillåtna), men med sånna upp- och nedfällbara solglas i läge öppet...
Sen att ingen gick i samma takt som nån annan gjorde det hela till en ganska beklämmande syn... Men men, jag klandrar dem inte.
QUOTE(livgardist @ Apr 16 2003, 13:50 )

Är lite tveksam till det där med solglasögon. Men det kan ju iofs vara såna där polariserande(?) glasögon, ni vet såna som blir mörkare när solen skiner.
Nu tycker jag att gnällnivån har stigit till en orimlig nivå, vi kan väl enas om att HV inte kan exercisen lika bra som en nyutbildad men det är väl även så att hur man marscherar och hur man strider inte riktigt är samma sak. Men eftersom högvakten är en del av HV ansikte utåt så vore det bra om alla gick i takt och var enhetligt klädda (alltså hade lika baskerstukning).
Men av någon underlig anledning så lyckas dom alltid välja en låghalt Zeb Macahan kopia som tätman, alt. nån kvinna som är obetydligt högre än tre äpplen. Vi har väl alla marscherat efter en sån, det är nästan omöjligt att hålla takten.
Som kommentar till den svart-vita hunden:
Har jagat med Springer-Spaniel och kan bara framhålla att det är en synnerligen duglig hundras. Bra psyke, bra lydnad och arbetsvillig som få andra, skulle tänka mig att Border-Collie är bättre men det kanske är lite vinklat eftersom jag har en själv, dock inte som HV-hund.
Forst och framst javligt kul och Hv killarna som ovade pa p7 nar jag nyss lag inne antligen gora hogvakten.
Nar det galler basker grejjen kan man ha kritik och forstoelse, men det jag undrar ar blev de inte visiterade?!?? Man kan inte ha baskermarket mitt i pannan. Jag vet jag vet manga bevaringer ser ut likadana men infor en hogvakt sa borde de blivit visiterade/larda hur man stukar en basker.
@Skaller pa lt.andersson som utb. desse killar@gubbar@tanter osv...
Jag vill veta hur länge de haft basker innan jag uttalar mig om stuket på den.
Det har förövrigt varierat genom åren och vissa gamla FN-yxor bär baskern långt bak på huvudet.
Vi kan självklart även diskutera hur man stukar fältmössan, vissa vill ha ett fågelbad ovanpå, en del ser knappt framåt och en del har den så långt bak i nacken att skärmen nästan står rakt upp. Vissa bär inte fältmössa utan har björnfittan året runt. Tur att det inte ser ut som på 40-talet med en båtmössa käckt på sné.
Det hade sett bättre ut om alla hade haft m/87 eller motsvarande men tyvärr har en del för stort midjemått för att det skall fungera. Jag vet inte vad som är standard men namnbrickan skulle man kunna skippa.
Baskerstuk är ett problem i hela försvaret så jag vill ha mer information innan jag börjar klaga. Ser mycket bättre ut än på vissa delar av bataljonstaben och stab- & trosskompaniet i utlandsstyrkan.
Kul att de hade hundarna med sig.
bushman
Apr 16 2003, 20:39
låt oss enas om att det är lite synd om dem på bilden.
HV's högvakter brukar vara ett hopkok av insatsplutoner, frivillig organisationer och gamla HV-män som man bara ser när det skall repesenteras offentligt.
detta beror på attt de HV-män som borde gå högvakten och vara reklampelare för det nya hemvärnet -ok jag menar insatsplutoner- oftast inte har tid att marschöva.
Högvaktsträningar brukar av någon underlig anledning läggas på totalt vansinniga datum.
Och om du har ett jobb som gör att du jobbar helger, eller missar en träning så är det kört.
du får inte fortsätta.
detta gör att de som borde ratas kommer islutändan med ändå.
och detta är folk som du inte ens skulle våga låta vakta ett tomt mob-förråd, än mindre sköta en inpasseringskontroll.
Och nu får de under en helg vakta ett av landets mest prioriterade skyddsobjekt.
Sedan har vi den gamla härliga svåger och rövslickar-politiken som existerar inom HV, vilket oftas gör att de mest mediakåta och låghalta gubbarna, med helskägg och postvinsnäsa, hamnar i första ledet.
Dessa faktum är en bidragande orsak till att det är svårt, att få instruktörer till dessa högvaktsträningar.
vem fan vill ta hand om ett gäng människor där ca 30% skiter i dig för att de anser att de vet bättre bara för att de är ca 40 år äldre än dig, sedan kan du vara major, de bryr de sig inte om.
Nu är HV på väg med stormsteg att blir ett militärt förband och ingen glad kamratförening som ser bingolotter sin främsta försvarsinsats.
Ge oss fem år så kommer saft och bulle gubbarna ha försvunnit ut ur de flesta HVO:n.
Och då slipper vi förhoppningsvis se gruppbilder på karl-johansvampar med solglasögon vid kungliga slottet.
Kunglig hund den där lilla svarta...
skulle vilja ha den i patrullen....
//FBS
OT men det disskuteras livligt så... Många hänger upp sig på att en av hundarna inte är en Schäfer eller någon annan "traditionell" brukshund. Anledningen till att man ofta ser Schäfrar i det militära och hos polisen är att den är väldigt allround, och lätt att ha och göra med. Schäfern är varken bäst på att spåra eller skydd, men den är bra på det mesta. Eftersom hundarna i Hv (även säk i FM) i stort sett endast sysslar med olika form av spårning, fungerar det alldeldes utmärkt med en springerspaniel eller vilken mellanstor-stor hund som helst. Dessa hundar kan tom vara bättre på sin uppgift än tex Schäfern.
"Döm inte hunden efter pälsen"
]
KattenJansson
Apr 16 2003, 21:45
ARN är det möjligen du som är ägaren till den svartvita hunden. Det ser nämnligen ut som det är just DEN hunden som du så vackert klätt i kamouflagekläder och använder som din avatar.
Detta var väldigt OT men för att hålla sig någorlunda till tråden och "rädda" mitt inlägg så passar jag på att säga att det har börjat bli tråkigt att läsa "baskertrådar."
QUOTE(KattenJansson @ Apr 16 2003, 21:45 )
ARN är det möjligen du som är ägaren till den svartvita hunden. Det ser nämnligen ut som det är just DEN hunden som du så vackert klätt i kamouflagekläder och använder som din avatar.
Detta var väldigt OT men för att hålla sig någorlunda till tråden och "rädda" mitt inlägg så passar jag på att säga att det har börjat bli tråkigt att läsa "baskertrådar."

Tyvärr inte min hund på bild, inte ens jag är med i bild, är inte heller med i organisationen...
Men jag tror att om ni(läs personer "med" i Hv) engagerat er hälften så mycket i övriga frågor som rör Hv, skulle det kunna hända saker...
ARN som förövrigt fortfarande inte tycker det ser _så_ jävla illa ut på bilderna, och att "alla" baskerbärare borde försöka minnas hur de själva och deras kamrater såg ut när de fick sina filthattar...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.