Help - Search - Members - Calendar
Full Version: HV-högvakt med basker...
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6
Fågel Fenix
Är jag dum om jag inte förstår varför dom inte har de vita hjälmarna på sig under högvakten som dom har under gen.repet ??? 7.gif
The Swede
Enligt Högvaktsinstruktionen skall alla förband bära basker vid högvakt allteftersom dom tilldelas.
Dom hade nog inte hunnit få baskrarna vid övningstillfället.

The Swede
bushman
[QUOTE=ARN,Apr 16 2003, 22:54 ][QUOTE]ARN som förövrigt fortfarande inte tycker det ser _så_ jävla illa ut på bilderna, och att "alla" baskerbärare borde försöka minnas hur de själva och deras kamrater såg ut när de fick sina filthattar...

smile.gif[/QUOTE]

Jag vet hur det var när jag fick min basker, jag fick inte visa min på kaserngården förren jag hade ett stuck som min kb/pb godkände, det blev inte mycket mat den veckan :(

för att sedan möta vaktchefen på p4 men ett baskerstuk som inte går att beskriva men annat än ett lömskt djur kallat ko, hade släppt en svart mocka i huvet på major/kapten/löjtnant hjärnsläpp.

Men som jag sagt innan, man påpekar inte sånt för en kille som hade skjutit på brödbilen och jagat gråsparv i matsalen med tjänstepistolen.
Han träffade dessutom fågelkräket........

jag säger det igen: under gu fanns motivationen att få till ett bra baskerstuk, både från sig själv och andra.
Bellum
Undra hur det kommer sig att alla GU förband med basker tycker att just DOM kunde stuka men ingen annan.
Jag arbetar mitt emot slottet och ser högvakten varje dag. Faktum är att vissa av dom som står där nu ser ut som kantareller. Sist amf gick fanns det kantareller. Sist K4 gick fanns det kantareller. Det har alltid funnits och kommer alltid att finnas kantareller.

Men det är klart, allt var ju bättre förr, eller?

"Bah, på min tid kunde vi minsann stuka baskern och gå i takt!"

Förövrigt tycker jag att hv männen på bilden borde göra både om och rätt, men kan samtidigt tyvärr konstatera att många beväringar bör göra detsamma.
bushman
Såg ett inslag om fn i kongo i natt på 24:an
där visades bilder från 60-talet på gamla FN-hjältar, allihop med kantarell stuk på baskern.

tror att stuk ändrar sig med årens lopp.

vissa av de gamla på bilderna kanske stukade sin basker på de sätten under deras gu/FN-tjänst.

men fortfarande finns det ett reglemente, och det måste vi sett till att det följs.
tyvärr är HV lite överrepesenterat av folk som tror sig veta bäst själv och de brukar av någon underlig anledning få komma med på HV's högvakter.

Och du kan stuka deras basker och skrika åt dem till du får magsår, de kommer att stuka tillbaks den på sitt sätt så fort du vänder ryggen till.
och anse att du är idiot som inte håller med dem.

nu gäller detta inte bara baskern, dom fattar inte varför det är fel med lasersikten och machoutrustning på ak:n när de skall vakta kungliga slottet.
eatgrenades
Såvitt jag vet användes väl de första baskrarna i svenska moderna förband av pansartrupperna. Det låg en "kudde" av stötabsorberande material runt hela insidan som skydd förhuvudet inne i vagnen. Jag har provat en sådan basker men användingen är hörsägen. Den var helt omöjlig att stuka givetvis.

Olika förband drar den olika långt ner över örat/kinden och har den olika långt i nacken. Så länge folk har olika huvudformer och baskrarna tillverkas av material som påverkas av regn och väder, så har jag svårt att se hur alla skulle se likadana ut. Precis som i övriga uniformsfrågor måste befälet styra upp detta inför uppvisningar och högvakter, men det kommer *aldrig* att bli ensat.

Själv hade jag förstås helt rätt stuk på baskern (och det lilla goa originalet ligger kvar i garderoben).
SERG. B
Varfor ska det vara sa jakla svart att fa till ett bra stuk pa faltmossan eller baskern. Nar man ser jankarna med sina faltmossor sa ser de ju nagorlunda likadana ut. Nar jag lag inne pa AMF 1 sa kunde folk stuka sina baskrar, visst det fanns val en och annan svamp (tips ta ut fodret, om du har den aldre modellen). Sen nar man motte folk fran AMF 4 sa var det bara svampar, markligt. Jag skulle vilja saga att uppstyrningen av uniform ar allmant dalig inom det svenska forsvaret. Jankarna ar ju fett uppstyrda, ( betyder inte att jag ser dom som forebilder eller nagot men dom vet hur man klar sig) I FM sa ser man hjalmar som sitter pa sne, befal som fortfarande envisas med att bara faltmossa m59, oknappta fickor m.m. listan kan goras lang. Visst det ar klart det behover inte betyda att man inte ar bra som soldat men det var som mina befal sa kan ni inte vika in skapet hur fan ska ni klara er nar ryssen kommer. Jag var stolt over att ha varit soldat i FM, jag bar min uniform och grona AMF basker med stolthet och sag hela tiden till sa jag sag ut som en soldat ocksa. SLUT. FRAGOR.
bushman
låt oss bara hoppas på att nationen inte intas av jättar med smak för karl-johan svamp...........
The Swede
QUOTE (SERG. B @ Apr 17 2003, 23:29 )
befal som fortfarande envisas med att bara faltmossa m59

Varför skulle jag INTE få bära fältmössa m/59?
Den är tillåten enligt UniRFM2003

The Swede
Pingo
QUOTE (The Swede @ Apr 17 2003, 23:42 )

The Swede

Word! Bästa kepsen med!
Capt
Helt fascinerad av denna eviga basker fråga!
Jag har en grön, en ljusblå och en brun.
Har gjort precis vad man ska för att förtjäna dessa.
Skulle jag nu få ytterligare en som är brun via Hv, och utan att göra något särskilt för det, så kommer jag att bära den också.
Är det så fastställt att hela försvarsmakten ska bära basker, so be it!
Åker jag på fler missioner och det där fastställs att det ska bäras svart, blått, gult eller annat...so be it!
Tror inte jag löser uppgiften varken bättre eller sämre beroende på baskerfärg...eller med annan huvudbonad heller med undantag för hjälmen!
SERG. B
QUOTE (The Swede @ Apr 17 2003, 23:42 )

The Swede

Nu ar jag inte sa bra pa UniRFM och sager du att man far ha m59 sa stammer det, men jag tycker anda att man borde styra upp verksamheten. Det ser ju jakligt markligt ut nar forbandet star uppstallt och alla varnpliktiga har m90 kepan forutom befalet som har m59. Kommer ju ihag under GUn hur befalen var pa en att alla skulle se likadana ut. Hade nagon supit bort sin m90 och var tvungen att ha pa sig palsmossan, sa skulle alla ha pa sig palsmossan. Lite dubbla budskap enligt min mening

Forresten varfor finns m59 kvar i reglementet, finns det forband som inte fatt ut m90an eller ar det sa att HV inte har den.
nilsson
Min personliga åsikt är att Fältmössa m/59 är tretton gånger snyggare än Fältmössa 90.
SERG. B
De vete fan om den ar snyggare, passar inte direkt in med resten av uniformen, ser lite gammal ut. Det betyder ju inte att m90an ar snyggare. Det basta skulle vara att ha en mossa som jankarna har. Den behover man liksom inte stuka, den star snyggt av sig sjalv.
106
QUOTE (SERG. B @ Apr 18 2003, 20:23 )
De vete fan om den ar snyggare, passar inte direkt in med resten av uniformen, ser lite gammal ut. Det betyder ju inte att m90an ar snyggare. Det basta skulle vara att ha en mossa som jankarna har. Den behover man liksom inte stuka, den star snyggt av sig sjalv.

Men fältmössa 90 till motoroverall ser ännu värre ut, till FVs mekoverall funkar det eftersom den är i samma kamouflage.
Själv tycker jag m/59 (mössan alltså) ser bättre ut än m/90 men jag använder hellre fältmössa 90 eftersom skärmen är lite mindre i vägen, kanske en grön fältmössa 90 vore bra.
Det är annars riktigt skönt med basker, man slipper skärmen och ullbiten är rätt varm ändå när det blir lite svalare ute. Utseendet/stuket liksom när den skall användas är en annan diskussion, eller rättare sagt det beslutar Hkv prot.
KalleSWE
Kan bara meddela att min fältmössa är snyggast mad.gif mad.gif mad.gif
Nifelhel
QUOTE (KalleSWE @ Apr 19 2003, 00:39 )
Kan bara meddela att min fältmössa är snyggast  mad.gif  mad.gif  mad.gif

Nähä min är utantvekan snyggast å tuffast... bong.gif mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif
Isgubbe
Näe vänta här nu MIN....
Malaj
Jasså, luften börjar gå ur "kantarellexperterna". biggrin.gif

Men de e' riktigt. M/59 smäcken är oslagbar. Fast min börjar se rent för djävlig ut. Men att skiljas från den? Never. unsure.gif

\:)

Sadelskyddet är annars perfekt - att reta folk med... camo.gif
Menige Ryan
Ja vill man få igång nånting här på forumet, så är det utan tvekan Basker och Hemvärnet!! smile.gif
Och som KP2 säger, så tycker även jag att många hade lyckats riktigt bra å andra sidan spännvidden är stor...
Helt klart behövs utbildning så att alla sätter märket på samma ställe på baskern och får rätt stuk på baskern.
Tror inte dessa grabbar har nån överordnad som skriker och säger till om det ser ”förjävligt ut” och ser till så man har ett stuk som är godkänt, Cheferna bör ta ansvaret så att utseendet är korrekt.
I det här fallet kan det mycket väl vara så som ”The Swede” säger, att dom nyss fått Baskrarna i sin hand, och satt på märke och fixat stuk på eget bevåg, kanske inte så lätt för en 55 årig herre som aldrig ägt en Basker smile.gif
Och sen är det väl kanske så att yngre men är mer noggranna med att jobba med Baskerstuket än vad dessa äldre gentlemän är? Vad vet jag. smile.gif 6n.gif
Romulus
Ok, jag ska bara kasta in en snabb åsikt i den här debatten..

Skiter fullstädigt i om högvakten bär M59, M90, Basker, eller hjälm...
Dock skall det vara ENHETLIGT!
Ska man bära basker skall den vara lika stukad på alla skallar.
Om man vill ha stuk kantarell, fine.
Men då ska ALLA ha stuk kantarell.
Ska man bära hjälm skall dom vara av samma färg osv, osv, osv...

Att det ska vara så förbannat svårt att se enhetlig ut..
Är det lika svår i dessa förband att strida enhetligt?
Finns det alltid en John Wayne som kan bäst, vet bäst, alltid gör rätt (för så har han gjort i X antal år)?
Att man är gammal ger en inte rätten att se ut hur som helst när man är i uniform..BASTA!

Lite åsikter i ämnet.
Romulus. smile.gif
Menige Ryan
Någon ?
Är jag färgblind eller ? börjar undra?
Tycker själv att det inte verkar vara stor färgskillnad på den sandfärgade basker, Utlandsstyrkan, som det finns bild på under mössor o hattar, och dom bilder från HV-högvakten, är det rent av samma basker månne 7.gif
106
QUOTE (Menige Ryan @ Apr 21 2003, 14:04 )
Någon ?
Är jag färgblind eller ? börjar undra?
Tycker själv att det inte verkar vara stor färgskillnad på den sandfärgade basker, Utlandsstyrkan, som det finns bild på under mössor o hattar, och dom bilder från HV-högvakten, är det rent av samma basker månne   7.gif

I UniR FM 1999 (det som gällde fram till 030301) hade utlandsstyrkan brun basker, alltså den färg Hv har nu.
Om det i praktiken är någon skillnad på dem numer vet jag inte, har inte sett någon av dem. Men min gamla KFOR-basker (fransk modell) är inte särskilt brun längre.
Menige Ryan
Okej!
Här läst nåt om någon felbeställning på baskrar någon gång.
Kan det va så att det va den färgen man gjorde felbeställning på,
så man hade en uppsjö av Utlandsstyrkans bruna basker och gav dessa till HV 7.gif
Menige Ryan
Okej! Någon ?

Enligt dom bilder jag sett, så tycker jag själv att det inte verkar vara någon större färgskillnad på den sandfärgade basker, Utlandsstyrkan, (som visst finns i UniR FM 1999, och som gällde fram till 030301) är väl också den som det är bild på (SoldF) under mössor & hattar, och dom bilder från HV-högvakten, kan det rent av vara samma basker. Tacksam för svar om någon sett båda "live" och kan göra en bedömning.
7.gif
bushman
QUOTE (Menige Ryan @ Apr 21 2003, 15:00 )
Okej!
Här läst nåt om någon felbeställning på baskrar någon gång.
Kan det va så att det va den färgen man gjorde felbeställning på,
så man hade en uppsjö av Utlandsstyrkans bruna basker och gav dessa till HV  :huh:

det finns en uppsjö av mörkblå basker som man ger till armen i övrigt, så de kan basker marscha till serviceförrådet och hämta ut dem.
så pansar får sina svarta basksrar, de som de skulle ha haft när felbeställningen kom.
Dahlberg
En sak ska tilläggas; det spelar ingen j*vla roll vad man har på huvudet. Det är soldaten som gör kläderna och inte kläderna som gör soldaten. Bara soldaten kan lösa den primär-uppgift Denne har så är det ju det som är det viktigaste...

camo.gif
Menige Ryan
smile.gif
Jorå ! Jag håller med dig Dahlberg.
Men för att återgå till min fråga, så undrade jag om någon "vet" om Utlandsbaskern som fanns i UniR FM 1999, (som gällde fram till 030301) är den samma som Hemvärnet har tilldelats idag.
Som jag sa; av bilderna att döma tycker "Jag" att det ser ut att vara av samma nyans, och om någon har sett båda "live" och kan göra en bedömning.
Capt
Det är samma nyans, åtminstone kan inte jag skilja två stycken åt annat än vad som är normalt när man färgar in i stor mängd.
henke
Nu är första Högvakten för HV i basker genomförd.
Se http://www.hemvarnet.mil.se/index.php?lang...c=news&id=14376

Så här snyggt blev det.
Kolla bilden. Gruppbild
Även om Wigens basker har väldigt mycket tyg och är svårt att få snygg, men den går iaf att ta ner en bit i pannan. \:)
Praxis brukar vara 2 fingrar över näsroten (UniRFM säger "kantremmen 2-3 cm ovanför ögonbrynen", vilket är ganska högt upp)

Fråga:
Vid första anblicken, får ni ett intryck av att detta är ett ungt, modernt, välutrustat, kompetent och slagkraftigt förband?
Det är ju så Hemvärnet officiellt vill framstå utåt.

Stora gruppbilder rimmar illa med Hemvärnets strikta regler om publicerig på internet.
Saxat ur reglerna:
"Säkerhet:
Förbandets chef är alltid ansvarig för att innehållet på sidorna inte utgör ett säkerhetshot. Sådana hot kan
t.ex. vara: röjande av hemlig uppgift, namn och bild på enskilda hvsoldater, tid och plats för övningar med
vapen. Ingen beskrivning av de egna förbanden (storlek/typ/beväpning)"
Fu Kjellberg
Men henke. Vi har ju redan en tråd om detta biggrin.gif
SSN
Hmm eftersom jag är rätt färgad i denna fråga så bad jag mina arbetskollegor titta på bilden.

Man kan väl säga att bilden snarare förstärkte deras bild av hemvärnet som en klubb för äldre herrar än ett modernt insatsförband smile.gif

men när jag ser bilderna så ser jag erfarenhet smile.gif
Dedicated
Har själv deltagit i Högvakt med Hemvärnet. Övningarna inför denna intensiva helg tar enorma mängder tid och verkar locka främst lite äldre soldater. Kan det vara så att de yngre hellre är i skogen och krigar?

Personligen tror jag att alla timmar som ska till för att träna avskräcker och att de flesta yngre känner "been there/done that" under lumpen varför deltagande i högvakt hamnar långt ner på prio-listan.

Det hade emellertid inte skadat om någon ansvarig tog sig en titt på truppen innan fotografen pressade ner knappen på kameran!
BJK
Oj oj oj oj, dessa ungdomar och deras huvudbonad....... :P
henke
Japp, vi har många trådar om den beryktade och hatade Baskern, men jag ansåg att denna tråd är baserad på den nyhet som länkas till. smile.gif

Visst , jag är helt säker på att medelåldern blir högre vid Högvakt, då de flesta är glada att slippa det i lumpen, de som gjort den vill inte göra den igen, etc. Det tar ofantligt med tid, tid som kan användas till roligare/nyttigare/mer lukrativa saker.
MEN det jag ville få ut är att VI VET allt det där, det gör inte den nyblivna modern Kristina, 25 och 17,5 åriga Jonas, mfl.
För de flesta är Hemvärnet fortfarande en drös gubbar som tror ryssen kommer om 30 min och vill slippa frugan under en helg och käka lite gratis pytt-i-panna. De som hört om insatsplutonerna har bilden klar för sig, en svensk version av Texas-milis, men bekostnad med deras skattepengar. Hemlighetsmakeri och balaklavor gör inte svensken mer road av att lätta på lädret.... Detta är åskiter man möter om man pratar med "folk på stan".
Det krävs lite mer/annan PR än att sponsra en surfingbräda och nån dokusåpa i TV för att ändra den attityden.
Dedicated
QUOTE (henke @ Apr 29 2003, 10:11 )
Vist har vi många trådar om Baskern , men jag ansåg at denna tråd är baserad på den nyhet som länkas till smile.gif

Visst , jag är helt säker på att medelåldern blir högre vid Högvakt, då de flesta är glada att slippa det i lumpen, de som gjort den vill inte göra den igen, etc. Det tar ofantlig tid, tid som kan användas till roligare/nyttigare/mer lukrativa saker.
MEN det jag ville få ut är att VI VET allt det där, det gör inte den nyblivna modern Kristina, 25 och 17,5 åriga Jonas, mfl.

Vissa förband ur Hv ser det som en stor ära att vakta kungens slott. Att avkräva dem ett visst utseende eller en viss ålder kommer sannolikt att stöta på ordentlig patrull, oavsett vad det civila mörkret sedan får för uppfattning om Hv som resurs i samhället. Basker eller inte basker.

För att komma runt detta så smidigt som möjligt borde kanske vara att ha en fast styrka på slotten alltid. Borde spara massor av pengar och spara in på dyrbar utbildningstid för de värnpliktiga.

Den springande punkten borde ändå vara hur vi gör Hemvärnet till hela svenska folkets Hemvärn och inte bara de "redan frälstas" klubb. Kristina, 25 och 17,5 årige Jonas måste också komma in i matchen. Kan man få folk att äta de mest märkliga saker och klä på sig de mest hårresande kreationer och köpa svindyra bilar borde det väl inte heller vara alldeles omöjligt att sälja hemvärnet till svenska folket? Med en blandning av öppenhet och lite spännande hemlighetsmakeri.........framför allt borde Hemvärnet säljas till svenska försvaret till att börja med. Lyckas vi med det kan vi ge oss på svenska folket sedan.
SSN
jag tycker Henke tar upp ett intressant problem här som visserligen fler har nämnt, hur ska vi få ut den mer seriös bilden av hemvärnet ut till folk? ...svaret är så länge vi inte har nån på högre ort som tar ett helhets grepp på marknadsföringen ända från kompani nivå till riks nivå så kommer det aldrig att hända tyvärr....

Just nu tycker jag det är mer små nålstick från enskilda kompanier till några halvdana försökt till nån typ av rikstäckande kampanj. Och eftersom inte nån av dessa "försök" följer en rödlinje så ökar bara förvirringen för "mottagaren".....då är det svårt att "varumärkesbygga"
The Swede
Henke.
Nog för att du är "The big Kahuna" här men kolla denna tråden:
HV i basker biggrin.gif

The Swede
*Nitisk BLÅGUL* :P
Dedicated
Kan vi skifta lite smått från "Hv i basker" till hur vi gör Hv attraktivt ute i det civila så kan gott den här tråden få leva kvar, tycker jag.........

/Fyhr
SSN
second that smile.gif
Lt. payne
Handlar tråden om högvakten eller baskern? smile.gif

När det gäller högvakten anser jag att det borde vara en skyldighet för insattsplutonerna att öva skarp skyddsvakt i huvudstaden.
Nuvarande personal är många gånger olämplig att ens vakta trossens vedhög, än mindre Kungliga slottet.

Baskerns stukande/bärande kommer nog att bli bra till slut, det är inget problem.

Vi som är med i Hemvärnet har ett eget ansvar för att sprida budskapet.
Det är vi som ska tala om för folk vad vi kan och gör.

Vi gör det bäst med en lagom öppenhet, en prydlig uniform med tbh, Och ett moget uppträdande.
henke
The Swede: Jäklar, jag tar mig friheter. mad.gif

Jag tar 25 snabba böj-sträck -sen skall jag förska flytta tråden... AJABAJA henke!!

Det verkar ju gått bra smile.gif
Älskar Invision Board mer och mer smile.gif Tur att moderatoralt. "FÖRENA TRÅD" finns smile.gif
Fk_Eriksson
Åter igen så tar debatten en otrolig fart när det gäller ett så fruktansvärt "viktigt" ämne som basker och hur man bär denna. Det är skönt att folk har tid och kraft att lägga ner på detta och att de prioriterar så utomordentligt "bra" som de gör...

Det känns tryggt inför framtiden att vi visar omvärlden att vi kan lyfta oss själva och hålla debatten på en sansad och framförallt konstruktiv nivå.

Vad säger man? - "Världsklass"...

Mvh /Stefan - Fänrik i Hv, basker - och?!...
RäserCarl
Jag tror att många HV-män och kvinnor är mycket kompetenta och säkerligen även de som figurerar på fotot i tråden. Men va fan rent ut sagt! Grejen med högvakt är inte enbart att vakta slottet. Det kan säkert Securitas göra bättre. Men högvakten ska väl också vara Försvarsmaktens ansikte utåt inför utlänningar och alla andra som passerar slottet. Då är det väl bättre med unga starka fräscha män och kvinnor. Ja, ni fattar säkert. Mina egna tankar bara.
bushman
QUOTE (RäserCarl @ Apr 29 2003, 14:55 )
Jag tror att många HV-män och kvinnor är mycket kompetenta och säkerligen även de som figurerar på fotot i tråden. Men va fan rent ut sagt! Grejen med högvakt är inte enbart att vakta slottet. Det kan säkert Securitas göra bättre. Men högvakten ska väl också vara Försvarsmaktens ansikte utåt inför utlänningar och alla andra som passerar slottet. Då är det väl bättre med unga starka fräscha män och kvinnor. Ja, ni fattar säkert. Mina egna tankar bara.

där tycker jag du har lite fel käre carl!

allmänheten behöver se att hemvarnet finns och att försvars intresset finns i alla åldrar.

däremot så minns jag med fruktan min första och enda högvaktsträning.
tyvärr så lockar högvakter och andra officiella uppdrag fram folk som man inte trodde fanns och än mindre är med i HV.

att dyka upp i kombinationen vintermössa, coma.rock och orange gummistövel, finns ju inte ens i sinnesvärlden.
eftersom mitt jobb förhindrade mig att delta i vidare utbildning, så missade jag högvakten, men när jag hörde hur det hade gått så var jag glad att jag inte var med.

marschträningarna låg på helger som gjorde att många av de unga ur insatsplutonerna inte kunde vara med.
vi har en dominerade industri som påverkar hela bygdens helgliv.
skall det jobbas övertid så står staden stilla.

detta gjorde att folk, som normalt inte skulle åläggas att vakta ett tomt am-förråd obeväpnade kom med, och fick vakta ett av landets största skyddsobjekt.
jag är rädd för att fallet är så i de flesta HVO:n, att det kommer med folk som skiter i yngre befäl och vet bäst själva och ser ut därefter.

vistt vore det så att i en perfekt värld så skulle insatsplut. ur HV ta hand om högvakten med hjälp av "vanliga" HV men nu blir det oftas tvärtom.
RaVeN
Det är väl dom som bär baskern som stuket beror på och inte HV , dra nu inte all över en kam det finns faktiskt dom som har burit basker förr och har rätt stuk...

Och att bara insatsplut ska få gå högvakt , bara man e lämpad och är skuddsv. utb. så ska alla få gå högvakt....
Hideous
Det jag irriterade mig mest på var att de gick på med M 90... Ser ju inte direkt ut som någon paradtrupp.. Feta gubbar i M 90.
Trist och föga respektingivande!
darkstar
Var det nån som knåpat ihop en basker-stukar sida? Kanske nåt för SoldfF? Har precis stukat om min basker då jag ska börja jobba igen. Men jag får inte till åsen!!!

(Ja, min baskernoja sitter kvar, även om det gäller hela kitet. De värnpliktiga från förra året tyckte att jag hade för putsade kängor t.ex... Är inte lätt att mäta sig med såna...)

För övrigt anser jag också att basken är kass... de första fyllde ju en funktion, dessa är ju bara för syns skull. Jaja, MilitaryShop lär få bråda basker-dagar i alla fall...
målobs
QUOTE (darkstar @ Apr 29 2003, 17:02 )
Var det nån som knåpat ihop en basker-stukar sida? Kanske nåt för SoldfF? Har precis stukat om min basker då jag ska börja jobba igen. Men jag får inte till åsen!!!

(Ja, min baskernoja sitter kvar, även om det gäller hela kitet. De värnpliktiga från förra året tyckte att jag hade för putsade kängor t.ex... Är inte lätt att mäta sig med såna...)

För övrigt anser jag också att basken är kass... de första fyllde ju en funktion, dessa är ju bara för syns skull. Jaja, MilitaryShop lär få bråda basker-dagar i alla fall...

http://www.SoldF.com/mossor.html

Man kan ju försöka leta lite innan man pratar

/målis

PS
tror att det är den trejde personen som påpekar att en baskerstuksida kan vara något för soldf. Och ALLA gångar har den redan legat uppe.
DS
granQ
skit samma hur dom ser ut.. (nåja nästan) det jag reagerade på var att några såg ut som om dom behövde sätta sig ner efter 10 meter löpning.. och dom vaktar ett slott?.. alltså shit. Samma tidskrav med mera man har på yoff borde vara som krav för gå högvakt. Så kan man lätt ha äldre, kvinnor, unga.. men få ju inte vara så turisterna går fram för köpa korv av dom.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.