Help - Search - Members - Calendar
Full Version: HV-högvakt med basker...
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6
justair
QUOTE (709 @ Aug 9 2006, 20:57 ) *
Så det är ju inte något nytt att Hv går och därmed faller väl pengabiten. Det verkar ju gå på annat konto, så de som deltager påverkar då inte de vanliga övningarna.

(Vi får ju faktiskt PR. Och om man inte är nöjd med hur deltagarna ser ut så får man ju göra något åt det. T.ex. deltaga själv och därmed kunna komma med krav.)

Om Högvakten inte gett några A-timmar alls så kan ju ingen skylla på den när man gjort sina timmar.

Ja, antagligen är det helt skilda konton. Vilket bara förtydligar det felaktiga i det hela.

PR? Förvisso kan man tro på att all publicitet är bra publicitet. Jag tror dock inte att man ökar nyrekryteringen med vad HV visar upp under Högvakten.

Ja, ser timmar i utbildning och övning som det enda som är viktigt - övrigt kan göras på obetald fritid.
Magasinstopp
Har ett smärre problem med min basker. Den sitter åt helvete fel. Någon/några på forumet snackade om att köp en egen basker. Har letat på div militär shoppar(end. web dock) och hittat noll wacko.gif . Är det någon som vet var????
Kimster
Tråd om baskerstuk och inköp behandlas i MTRL-forumet.
Korpral Sundström
tycker personligen att man ska ha hjälm vit under högvakt + m87 ser stilligast
markstrid
och om det nu är så att de är den första HV-högvakten i basker
vet att kalmar/kronoberg gick med basker -05
The Swede
QUOTE (markstrid @ Aug 31 2006, 17:20 ) *

Har du brytt dig om att kolla datumet för trådens första inlägg?
Skoog
QUOTE (Korpral Sundström @ Aug 14 2006, 16:53 ) *

Tyvärr har ju den vita hjälmen utgått.
DaRaven
QUOTE (Skoog @ Sep 1 2006, 11:39 ) *

Hjälm m/37 borde finnas i överflöd.. Och vit sprayfärg torde vara enkelt att hitta biggrin.gif
joppe
QUOTE (DaRaven @ Sep 1 2006, 11:42 ) *
QUOTE (Skoog @ Sep 1 2006, 11:39 ) *

Hjälm m/37 borde finnas i överflöd.. Och vit sprayfärg torde vara enkelt att hitta biggrin.gif

ett vitt överdrag till 90hjälmen kanske hade kanske funkat ;) saint.gif
Hans Engström
Snösidan ut på 90 hjälm och m87...är aningen tveksam till detta ;)
eskil
QUOTE (Hans Engström @ Sep 1 2006, 12:35 ) *
Snösidan ut på 90 hjälm och m87...är aningen tveksam till detta ;)

Något får mig att tänka på rebellsoldaterna i början på den första StarWars-filmen...
Ska vi ha orange bandolierer också?
markstrid1:a
QUOTE (The Swede @ Aug 31 2006, 20:46 ) *
QUOTE (markstrid @ Aug 31 2006, 17:20 ) *

Har du brytt dig om att kolla datumet för trådens första inlägg?

såg inte det sorry
Furir Razer
Fick för etttag sedan ut den av vissa så efterlängtade baskern. Jag kan bara säga att den pryder sin plats... Längst ner i tross pakningen eller längs in i skåpet. Skulle ändast sätta på mej den om order kom från högsta möjliga ort.
En basker utan tillhörande basker prov är inget att sträva efter!!!

Men tydligen är de många som aldrig fick ut nån basker under Värnpliket som är stolta över den. Så låt dem vara de då, vi som gjort något för att förtjäna våra kan ju stolt bära dem istället.
Fk Satan
QUOTE (Furir Razer @ Sep 12 2006, 13:04 ) *
Fick för etttag sedan ut den av vissa så efterlängtade baskern. Jag kan bara säga att den pryder sin plats... Längst ner i tross pakningen eller längs in i skåpet. Skulle ändast sätta på mej den om order kom från högsta möjliga ort.

Men tydligen är de många som aldrig fick ut nån basker under Värnpliket som är stolta över den. Så låt dem vara de då, vi som gjort något för att förtjäna våra kan ju stolt bära dem istället.

Ja ett prov för att bära ett förbandstecken är grymt viktigt.
Hans Engström
Mycket mer än att följa UniRFM och chefens beslut.
bushman
efter en genomförd HV-högvakt ställer jag mig ytterst tveksam till att genomföra ytterligere en.
det var inget fel i viljan bland folk att lösa uppgiften, det är ju bara att inse att vi numer är skyttesoldater och då gillar man läget.

men att vi fortfarande år 2006 låter ett gäng äldre herrar med tveksam befälsutb leka runt som underhållstomtar, utan några som helst krav på sig, är tyvärr mycket nedsättande.

personligen anser jag att alla cermoniella uppdrag HV gör är rekrytering.
och att visst så länge folk ställer upp på samma villkor och löser sin uppgift, gör man nytta.
åker man enbart med för att skälla på folk, snåla med all mtrl samt sitta på mässen och flina åt andra som hade beredskap, bör man kanske förstå varför folk väljer att inte följa med.

det tråkigaste med att göra högvakten med HV enl mig, var att för mycket tid ägnades åt att slösa bort övn-tid, på att stå och dividera om hur man utförde den för tio/två/100 år sen.

följ vad befälet säjer håll käft och marschera, skall det vara så jefla svårt?

till det posetiva för jag lägga att jag nog inte upplevt något vackrare i mitt liv, än att göra avlösning på drottningholm, en stjärnklar natt med fullmåne.

all heder åt alla som utför högvakt var ni än må tillhöra, att vi sedan inte alla är lika drillade som LG, är tyvärr mer brist på organisation och pengar än vilja.

hade HV haft tillgång till samma övn-möjligheter som andra förband, hade vi nog kunnat komma upp i nivå med ett GU förband åtminstone, vilket är svårt att få till med fyra dagars övn.
Fu Bodin
Man gör endast tre högvakter med Hv.

Första gången.
Enda gången.
Sista gången.

HV.gif 2004
Brigadgeneralen
Högvakten är en heder, ära och turistattraktion.
Herregud, vi är t.o.m. många som är med och
betalar den beridna högvaktens hästar.

Något måste vi väl ha kvar?
Solon
QUOTE (Brigadgeneralen @ Sep 16 2006, 00:58 ) *
Högvakten är en heder, ära och turistattraktion.
Herregud, vi är t.o.m. många som är med och
betalar den beridna högvaktens hästar.

Något måste vi väl ha kvar?

Ja högvakten är en heder, ära och en turistattraktion.
Ja vi är många som är med och betalar den beridna högvaktens hästar.
Men låt för guds skull de som är duktiga på att genomföra högvakten och de som kan den bäst genomföra den, inte hv.
Fk Satan
Visst att det finns delar av Hv som är duktiga på att genomföra högvakt. kanske tom bättre än många vpl-enheter. Men sedan finns andra sidan av skalan....

Inom Hv är det för stor spridning mellan de som är representativa att genomomföra Högvakt och de som inte är lika representativa... Inom vpl-enheter är det inte samma spann....
bushman
QUOTE (Fu Bodin @ Sep 16 2006, 00:42 ) *
Man gör endast tre högvakter med Hv.

Första gången.
Enda gången.
Sista gången.

HV.gif 2004

amen to that clap.gif
Krook

*Suck*
Vad jag är trött på "man-måste-göra-prov-för-att-få-bära-persedlar-argumentation".
Hur fasen gör du om du genomför internationell tjänst? Kräver att få göra en baskermarsch för att kunna använda Armébaskern, eller?
Ta på dig baskern när så är lämpligt och lid men framför allt tig. Vill du ha en annan basker så får du väl ta anställning i FM.

En huvudbonad är en huvudbonad är en huvudbonad.

/K
GC1

På den tiden då jag gjorde GU så hade majoriteten i armen fältmössa och båtmössa. Jag var pansarknekt och därför bra mycket hårdare eftersom jag fick vara med om en flera dagar lång övning innan jag fick ut min mörkblå tygbit...

Döm om min förvåning när jag får höra att polare som gjort lumpen på "mössförband" också hade varit ute på liknande övningar i slutet av sin GSU.

men shit asså, vaffan nurå?
fanns det en liknande syn på hur man lägger upp utb inom armeförbanden som inte grundar sig på hur huvudbonaden ser ut?

Du tror väl inte på allvar att de förband som trots allt genomför baskerprov, och då menar jag inte pansarförband, stjäl värdefull utbildningstid för att kolla om soldaterna är värda sin huvudbonad?

De sk baskerproven är utbildningskontroller/stridsvärdesutvärderingar där förutsättningen är att alla som varit med om utb så långt skall klara det.
DaRaven
QUOTE (GC1 @ Sep 17 2006, 01:05 ) *
Döm om min förvåning när jag får höra att polare som gjort lumpen på "mössförband" också hade varit ute på liknande övningar i slutet av sin GSU.

Usch ja... 7 dagars strapatsövning, och inte en endaste basker fick vi! Livet är djupt orättvis, exflickan fick en grön sak på 24h baskerprov. Jag borde ha fått en hel kasse baskrar! HV.gif
Mungojerrie
QUOTE (DaRaven @ Sep 18 2006, 10:37 ) *

Usch ja... 7 dagars strapatsövning, och inte en endaste basker fick vi! Livet är djupt orättvis, exflickan fick en grön sak på 24h baskerprov. Jag borde ha fått en hel kasse baskrar! HV.gif

Fick och fick...om hon inte låg på K1 så tror jag inte precis hon "fick" någon grön basker.

Gröna baskrar har vanligtvis förtjänats via ett utbildningsprov som torde vara hårdare än för blå och svarta...(och bruna).

I allmänhet var det iaf så, naturligtvis finns det undantag så låt oss inte argumentera om det!

/M
DaRaven
QUOTE (Mungojerrie @ Sep 19 2006, 14:28 ) *

Fick och fick...om hon inte låg på K1 så tror jag inte precis hon "fick" någon grön basker.

Gröna baskrar har vanligtvis förtjänats via ett utbildningsprov som torde vara hårdare än för blå och svarta...(och bruna).

I allmänhet var det iaf så, naturligtvis finns det undantag så låt oss inte argumentera om det!

/M

Bara en jämförelse mellan mössor och baskrar.. huvudbonad som huvudbonad, säger inget om vare sig bäraren eller hur "hårt" man haft det..
Rickard N
QUOTE (Mungojerrie @ Sep 19 2006, 14:28 ) *

/M

Eftersom jag var tvungen att göra prov för att få bära min uniform måste jag vara hårdast av alla biggrin.gif
Kimster
la la... ja. nej jag säger inte mer tror jag.. borde räcka.

ni vet vad som gäller.

/BlåGul
FkN
Hittade ingen bättre tråd så lånar denna.

old swedish military musician dancing
Hotel Charlie One
QUOTE (FkN @ May 20 2008, 09:59 ) *

Vad i hela friden är det som pågår här??
Larsleo
Att göra så stärker ju inte HV's anseende i mina ögon... eller nån annans för den delen
Hotel Charlie One
Frågan är ju om han blivit beordrat att bete sig så och att det ingår i programmet. Improviserar han däremot har han gjort bort sig för tid och evighet.

Jag vet inte vilket av ovanstående som är värst.

Amen.
Fk Satan
Jag tycker det är ganska underhållande. Skrattar så att jag får kramp i magen clap.gif f*n att få se hela förband dansa på högvakten, vilken syn!
Fu Dahlberg
Musikkårer har altid hittat på skumma saker... tex marchlåtar i calypsotakt... det var synd om de marcherande värnpliktiga då...

Kommer dock inte ihåg vilken musikkår det var... tror det var flygvapnets...
Mordred
*skrattar så han grinar*
Maul
FöMus verkar tvingar på alla kårer sånt påhitt så de kan lägga ner dem enkelt och få allt jobb till AMK och Trumkåren dry.gif
Lt P
Fast TRK brukar ju både sjunga och dansa med varierande resultat, så det argumentet faller ju tyvärr smile.gif
Maul
QUOTE (Lt P @ May 20 2008, 15:05 ) *
Fast TRK brukar ju både sjunga och dansa med varierande resultat, så det argumentet faller ju tyvärr smile.gif

Sant och det blir bara värre och värre...

Spanking som nytt instrument?
LeadHead
QUOTE (Fu Dahlberg @ May 20 2008, 12:54 ) *
Musikkårer har altid hittat på skumma saker... tex marchlåtar i calypsotakt... det var synd om de marcherande värnpliktiga då...

Eller som TRK gjorde här (vid 1:16 in i filmen):
http://www.youtube.com/watch?v=SISVYNhy75s...feature=related

Andra varianter är att vända på vägen ut och springa ifrån stavföraren, eller "våldta" t.ex. "Under Blågul Fana" genom att spela den i swing eller i tretakt. Under marsch... biggrin.gif
Hotel Charlie One
QUOTE (LeadHead @ May 20 2008, 17:09 ) *

Andra varianter är att vända på vägen ut och springa ifrån stavföraren, eller "våldta" t.ex. "Under Blågul Fana" genom att spela den i swing eller i tretakt. Under marsch... biggrin.gif

Vad är det de gör där 1:16 in i filmen??? Både jag och dottern känner så väl igen det?
Beck
QUOTE (Hotel Charlie One @ May 20 2008, 21:06 ) *
Vad är det de gör där 1:16 in i filmen??? Både jag och dottern känner så väl igen det?

Vf, det är ju Jump on it! Originallåten heter Apache och har några år på nacken.

http://www.youtube.com/watch?v=_O3_EOmbpmI

Låten blev däremot känd då den figurerade i Fresh Prince in Bel Air, med tillhörande dans som man ser trumkåren göra.

http://www.youtube.com/watch?v=H3pXIFQ5wOM
Hotel Charlie One
QUOTE (Beck @ May 20 2008, 19:30 ) *
QUOTE (Hotel Charlie One @ May 20 2008, 21:06 ) *

Vf, det är ju Jump on it! Originallåten heter Apache och har några år på nacken.

http://www.youtube.com/watch?v=_O3_EOmbpmI

Låten blev däremot känd då den figurerade i Fresh Prince in Bel Air, med tillhörande dans som man ser trumkåren göra.

http://www.youtube.com/watch?v=H3pXIFQ5wOM

Så klart! Tack för hjälpen! Kände igen "koregrafin" nu.
Eaglet
haha klockrent, att det är den låten gör ju att det nästan är okej. Så snyggt gjort också rolleyes.gif
Kvm
QUOTE (Maul @ May 20 2008, 15:14 ) *
QUOTE (Lt P @ May 20 2008, 15:05 ) *

Sant och det blir bara värre och värre...

Spanking som nytt instrument?

Helt j-la underbart!
Har inte haft så kul på länge.
De är riktigt duktiga.
Rune Frunkh
QUOTE (Fk Satan @ May 20 2008, 13:50 ) *
Jag tycker det är ganska underhållande. Skrattar så att jag får kramp i magen clap.gif f*n att få se hela förband dansa på högvakten, vilken syn!

Underhållande? Att på detta forum, där enhetlighet och hållande av regler och bestämmelser ibland kan drivas in absurdum, få höra att detta är underhållande gör mig knäsvag! En högvakt som spexar och dansar (?), mitt framför horder av utländska turister, kan bara hända i Sverige - på andra ställen skulle den spexige tas bakom närmsta hörn som en gammal gråhund.

Jag tror jag skall vara lite spexig på nästa övning och ha en röd toppluva och Aftonbladets Heja Sverge-händer på mig. På uppställingen skall jag köra en egen dans och under skjutningen skall jag skoja med mina kompisar genom att skjuta lite vådaskott här och där.

Hemvärnet har förbrukat sitt förtroende att genomföra högvakter genom att skoja till det så här! Visst finns det musikkårer som kan spexa, men innan man börjar med spexandet bör man behärska grunderna ordentligt. Annars finns det risk att hela verksamheten tas för ett enda spex.
Sir Vival
QUOTE (Rune Frunkh @ May 21 2008, 07:58 ) *
Jag tycker det är ganska underhållande. Skrattar så att jag får kramp i magen :clap: f*n att få se hela förband dansa på högvakten, vilken syn!

"jaddi jaddi jaddi, bla bla bla, gnäll gnäll gnäll"

1) slappna av!
2) skaffa ett liv!

BTW... Hur många av de senaste inläggen/filmerna rör Hv?!
Fk Satan
QUOTE (Rune Frunkh @ May 21 2008, 08:58 ) *

Underhållande? Att på detta forum, där enhetlighet och hållande av regler och bestämmelser ibland kan drivas in absurdum, få höra att detta är underhållande gör mig knäsvag! En högvakt som spexar och dansar (?), mitt framför horder av utländska turister, kan bara hända i Sverige - på andra ställen skulle den spexige tas bakom närmsta hörn som en gammal gråhund.

Jag tror jag skall vara lite spexig på nästa övning och ha en röd toppluva och Aftonbladets Heja Sverge-händer på mig. På uppställingen skall jag köra en egen dans och under skjutningen skall jag skoja med mina kompisar genom att skjuta lite vådaskott här och där.

Hemvärnet har förbrukat sitt förtroende att genomföra högvakter genom att skoja till det så här! Visst finns det musikkårer som kan spexa, men innan man börjar med spexandet bör man behärska grunderna ordentligt. Annars finns det risk att hela verksamheten tas för ett enda spex.

Fk Satan som privatperson:

Har jag sagt att det var positivt? Bara för att något är underhållande så betyder det inte att det är positivt för den som underhåller. Sedan kan jag tycka att den utskällning jag kommer att ge dig efter att du skjutit vådaskott lite här och där kommer att vara ganska underhållande. Sedan min uppmaning till dina kompisar att hitta på ettl lämpligt straff för att du utsatte dina kompisar för livsfara. Deras utförande av straffet kommer jag tycka är underhållande. Därmed inte sagt att detta är något positivt för dig som individ.

Fk Satan som Blågul:
@Sir Vival
Ja jag kan hålla med om att tråden i de senaste youtube länkarna bättre hade hört hemma i filmsalen. Men jag kommer att vänta med åtgärd av detta beroende hur denna tråd utvecklas.
Sir Vival
QUOTE (Fk Satan @ May 21 2008, 10:08 ) *
Fk Satan som Blågul:
@Sir Vival
Ja jag kan hålla med om att tråden i de senaste youtube länkarna bättre hade hört hemma i filmsalen. Men jag kommer att vänta med åtgärd av detta beroende hur denna tråd utvecklas.

No problemo, kommentaren var riktad till Rune Frunkh och inte mot filmerna, så dom får gärna stanna - för dom är kul.
alfie
Jag är inget stort fan av högvakten, har aldrig gått den, och är inte intresserad av att göra det heller. Det samma får gälla HV.

Däremot har jag stor förståelse för den turistmagnet högvakten kan vara och även för den tradition som ligger bakom.

QUOTE (FkN @ May 20 2008, 10:59 ) *

Att som enskild på eget manér ge sig ut och försöka sig på någon form av dans för att vara rolig ger jag inte mycket för, hade nog inte varit särskild impad om jag stått i publiken och tittat på.

QUOTE (LeadHead @ May 20 2008, 17:09 ) *

Därdemot när TRK kör något planerat, inövat, gör det snyggt och dessutom roligt är det en helt annan femma för min del. All heder för deras idérikedom och kunskap, där talar man om proffs.

//Affe

Edit: Grisfingrar
Rune Frunkh
QUOTE (alfie @ May 21 2008, 12:20 ) *
Därdemot när TRK kör något planerat, inövat, gör det snyggt och dessutom roligt är det en helt annan femma för min del. All heder för deras idérikedom och kunskap, där talar man om proffs.

//Affe

Just det! TRK är proffs och kan genomföra en högvakt (motsv.) på ett perfekt preussiskt sätt. Då anser jag att man får börja spexa lite. Om en trumslagare avslutar ett för övrigt perfekt framträdande och solonummer med att trolla fram ett par röda tulpaner ur sina trumstockar åt HMK Kronprinsessan på hennes födelsedag är det ok. En pellejöns som lägger sina grytlock för att dansa (Gör han det? Kan det vara ett anfall av yrsel?) en obestämd och som synes improviserad (och därmed inte med någon större verkshöjd) dans, är bara just, en pellejöns!

Diskussionen brukar gå het på forumet om fältmässighet kontra parad/uppställning: Högvakt är parad och skall som sådan genomföras. Jag har inget emot en lite mer avslappnad attityd i "skogen" vad gäller utrustning - funktion är viktigare än utseende, det viktigaste är att man kan lösa sin uppgift på ett så bra sätt som möjligt. Det samma gäller högvakten - man löser uppgiften så bra som möjligt! Grundkravet kan väl anses vara att göra det med värdighet och stil.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.