Help - Search - Members - Calendar
Full Version: HV-högvakt med basker...
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6
Tyrfing
QUOTE (Dedicated @ Apr 15 2003, 09:10 ) *

Fyyyy fasen..

Nar man ser den dar samlingsbilden vill man ju lagga ner HV med en gang av ren panik!

For faaan, lite jakla stolthet maste man val ha over sitt forband..
Men vilket sorts forband ar det nar det tydligen inte finns en Officer inom en mils omkrets med ryggrad nog att snappa upp dessa slashasar och atminstone ge dem ett respektabelt baskerstuk..

Var ju javligt ovantat att det skulle se ut sa har nar HV fick basker..
Skamligt!

QUOTE (Casca @ Apr 15 2003, 18:10 ) *
Jag tror att baskernojan är en del av mognadsprocessen för en pissväring. En riktig soldat vet vad han kan ändå och har inget behov av att imponera i tågkupén.

Casca

Hahhaahhahahahahaha..

Ja javlar.. det dar var en javligt dalig undanflykt for for att fa se ut som en sack skit..

Det finns tamejfan knappt en arme i varlden dar det ar en hedersfraga att se proper ut i uniform..
Nu ar ju inte M/90 direkt snygg men man far fan iaf FORSOKA se respektabel ut nar man ar ute bland civilister.. De ser inte DIG, de ser Uniformen/Svenska forsvaret..

Blir sa javla forbannad nar folk inte fattar det och drar ner pa anseendet for resten..

Och du, jag tror andelen uppsnappta soldater som ar goda krigsman ar bra mycket storre an bland dem som ser ut som en pase skit..

//Daniel
eskil
QUOTE (Tyrfing @ Jul 12 2006, 06:35 ) *

Fyyyy fasen..

Nar man ser den dar samlingsbilden vill man ju lagga ner HV med en gang av ren panik!

For faaan, lite jakla stolthet maste man val ha over sitt forband..
Men vilket sorts forband ar det nar det tydligen inte finns en Officer inom en mils omkrets med ryggrad nog att snappa upp dessa slashasar och atminstone ge dem ett respektabelt baskerstuk..

Var ju javligt ovantat att det skulle se ut sa har nar HV fick basker..
Skamligt!

Jag förstår inte vad du menar. De ser ju riktigt propra och uppsnäppta ut tycker jag. Bra jobbat av södra skånska!

QUOTE (Tyrfing @ Jul 12 2006, 06:35 ) *
QUOTE (Casca @ Apr 15 2003, 18:10 ) *

Jag tror att baskernojan är en del av mognadsprocessen för en pissväring. En riktig soldat vet vad han kan ändå och har inget behov av att imponera i tågkupén.

Hahhaahhahahahahaha..

Ja javlar.. det dar var en javligt dalig undanflykt for for att fa se ut som en sack skit..

Så du menar att om man inte har en basker på skallen så ser man ut som en säck skit?
Klart att man ska se prydlig ut när man visar sig i uniform ute bland allmänheten, men med basker som ser ut att vara tre nummer för liten så ser man bara fånig ut. Som nån jäkla ässässgee-wannabee.
Lfskbat
QUOTE (bushman @ Apr 16 2003, 21:39 ) *
Sedan har vi den gamla härliga svåger och rövslickar-politiken som existerar inom HV, vilket oftas gör att de mest mediakåta och låghalta gubbarna, med helskägg och postvinsnäsa, hamnar i första ledet.

biggrin.gif Attans bra liknelse bushman... en riktig 10-1:a biggrin.gif
709
QUOTE (Lfskbat @ Jul 26 2006, 17:56 ) *
QUOTE (bushman @ Apr 16 2003, 21:39 ) *

Sedan har vi den gamla härliga svåger och rövslickar-politiken som existerar inom HV, vilket oftas gör att de mest mediakåta och låghalta gubbarna, med helskägg och postvinsnäsa, hamnar i första ledet.

biggrin.gif Attans bra liknelse bushman... en riktig 10-1:a biggrin.gif

Sen har vi alla stridspittar som inte syns överhuvudtaget utan bara kommer på pangpang-övningar och inte kan bemöda sig att göra något extra. För att t.ex. synas och göra bättre reklam för Hv än ovan nämnda typer...

Se det från fler håll också...
justair
QUOTE (709 @ Jul 26 2006, 21:49 ) *
Sen har vi alla stridspittar som inte syns överhuvudtaget utan bara kommer på pangpang-övningar och inte kan bemöda sig att göra något extra. För att t.ex. synas och göra bättre reklam för Hv än ovan nämnda typer...

Man kan ju se det ur vinkeln att stuka baskrar, gå i takt och le mot kameran inte är HVs huvuduppgift. Jag ser hellre att folk kommer på övningar än ställer upp på liknande spektakel.
Lfskbat
QUOTE (justair @ Jul 26 2006, 22:22 ) *

Man kan ju se det ur vinkeln att stuka baskrar, gå i takt och le mot kameran inte är HVs huvuduppgift. Jag ser hellre att folk kommer på övningar än ställer upp på liknande spektakel.

Då är vi två som tycker samma, justair banan_rock.gif Piken är inhåvad 709... salute.gif
Rickard N
Sen kan man fråga sig hur man skall få in de som kommer på övningar i organisationen också... Då kanske man måste stuka en basker och le mot kameran.

Stuka basker är f.ö. jäkligt få förband som har som huvuduppgift, men kolla hur det ser ut på kavalleriförbanden så läggs det likförbannat ner rätt mycket tid på det.
Bushi LG
QUOTE (Lfskbat @ Jul 26 2006, 22:42 ) *
QUOTE (justair @ Jul 26 2006, 22:22 ) *

Då är vi två som tycker samma, justair banan_rock.gif Piken är inhåvad 709... salute.gif

Sedan kan man ju konstatera att Högvakten är ett skarpt uppdrag. Glöm aldrig det! Skall man som soldat tacka nej till ett skarpt uppdrag bara för att det är ett "spektakel". Med samma motivering kan man ju avstå från mycket av HV (och FMs) verksamhet.
dxl
QUOTE (Bushi LG @ Jul 28 2006, 13:38 ) *
Sedan kan man ju konstatera att Högvakten är ett skarpt uppdrag. Glöm aldrig det! Skall man som soldat tacka nej till ett skarpt uppdrag bara för att det är ett "spektakel". Med samma motivering kan man ju avstå från mycket av HV (och FMs) verksamhet.

Dock så kräver inte andra skarpa uppdrag enormt med utbildningstid innan man genomför det.
Andra skarpa uppdrag man kan få i HV ger ca 130kr/h, vad ger högvakten?
Kimster
QUOTE (dxl @ Jul 28 2006, 15:12 ) *
...
Dock så kräver inte andra skarpa uppdrag enormt med utbildningstid innan man genomför det.
Andra skarpa uppdrag man kan få i HV ger ca 130kr/h, vad ger högvakten?

mja för mig en hel del, men jag tittar inte så mycket på det ekonomiska. Högvakten var upplevelse och lärorik för mig. smile.gif

75h utbildning + insats som jag inte glömmer på ett bra tag
dxl
Jag formulerar om: vad ger högvakten rent ekonomiskt?

Det jag ville få fram var att mycket annat i HV ger ganska bra betalt.

Sedan så skulle jag inte vilja ha min HV högvakt ogjord heller, tveksamt om jag skulle göra det igen, men det var helt klart något jag inte kommer glömma (på ett bra sätt)
Lfskbat
Nu tillhör jag den typen av skogstroll som föredrar att utbilda "gubbsen" i truppföring än att spankulera på Slottsbacken, inget illa ment för det är, som nämnts tidigare, ett skarpt uppdrag. Frågan är följande, i relation till den "omdiskuterade" bilden (där bla en ur mitt fd kompani visar sin nuna). Görs inte visitation? Kollas inte klädsel och så? Jag tycker också att det ser lite si och så ut, och tyvärr förstärks bilden av Hv som lite "looseraktigt/gubbklubb" vilket är synd, sen att vi som är inne i "gemet" tycker något annat... apperance is No 1. Sen att utbildningen är ok mm det är sin sak. Som ni hör har jag aldrig gått högvakt, IP fick förfrågan men la vikten på plutonens utbildning i stället vilket jag tycker var ett gott beslut av IP C. Vi har en del nya och IP behöver tid att "trimmas in". En liten undran bara, utan att reta upp någon vissel.gif
709
Det blir ju en gubbklubb (nytt uttryck?) när så få yngre kommer. Visst, de nymuckade med ev Högvakt i minnet vill nog inte göra om det, men såna som jag. Runt 30 räknas väl fortfarande som ungt, i jämförelse med prostatagerillan från förr? Jag gick inte Högvakten i lumpen, så för mig var det bara kul (nåja).

Vad gäller den militära utbildningen kontra Högvakten. Eftersom Högvakten är ett rätt så stort projekt bör det lätt kunna integreras med bataljonens/ernas övriga utbildningar och övningar, så det inte kolliderar.

Sen behövs det ju lite klarspråk också. Högvakten är en bonus, utanför det ordinarie schemat. Det håller inte att skylla på Högvakten och inte komma på förbandsutbildningarna. Tycker jag. Precis som Nijmegen, B-styrkeuppdrag, Karolinermarschen och jippon som SweBattleC är jättekul, ibland nyttiga, men inte "A"-tid.(vad heter det nuförtiden?)

En intressant grej från just min Högvakt 13-14 maj i år var att vid inskrivningen var vi tio pers från plutonen. Dvs 25% av en full pluton. Dvs mer än en tredjedel av den faktiska plutonens killar var intresserade! Sen föll folk bort pga nekad semester, US, försäkringskassan mm, men vi blev likväl 4 vid slottet och 1 på Drottningholm. Dvs styvt 1/6 av plutonen. Det är rätt så bra.

Tillägg:
Eftersom alla hänger upp sig på hur Högvakten såg ut 2003 så kan ni ju jämföra med årets skåningar. Högvakten ur Norra Skånes Hv 2006
Efter lite studerande så vete f-n om inte jag har sämsta stuket... banghead.gif Men jämfört med när jag tog ut den ur plastförpackningen på första träningen och de blickar jag fick då...
Att sen vissa har polariserade glasögon är inget att hänga upp sig på tycker jag. Det är väl främst lite äldre som fortfarande har sådana. Och såna som kanske behöver det! Ska de utestängas? Solglasögon vete f-n dock. Men, om ingen styr upp...

Nåväl. Jag ska gå nästa år med. Om jag får.

Edit: tillägg foto
Lfskbat
QUOTE (709 @ Jul 28 2006, 19:46 ) *
Det blir ju en gubbklubb (nytt uttryck?) när så få yngre kommer. Visst, de nymuckade med ev Högvakt i minnet vill nog inte göra om det, men såna som jag. Runt 30 räknas väl fortfarande som ungt, i jämförelse med prostatagerillan från förr? Jag gick inte heller Högvakten i lumpen, så för mig var det bara kul (nåja).

Trevligt att höra att man är "fader" till ett nytt uttryck (om jag nu är det?). Jag kan också se den tendens som du belyser 709, nämligen att många yngre nobbar högvakten. Kan detta bero på att de är rädda för att det ska se ut som "den beryktade bilden"? och dom vill inte skämma ut sig genom att stå bredvid "Svampen med blånäsa"!?!?!? Jag har snackat en del med 20-åringarna på mitt fd kompani och undrat varför dom inte kommer på övningar (kan likställas med högvakt i detta fallet) och jag fick i klartext att dom tyckte det var pinsamt med 91:an stuket/IG klädsel mm. Sen har jag hört att Drottningholm är väl där de "yngre" hamnar... och oftast då någon IP.

Jag tycker vi drar upp åldern till att kallas ung... ska vi säga 40? vissel.gif (På förekommen anledning biggrin.gif )
Lfskbat

Du kan ta min plats 709, om jag blir erbjuden. Har blivit tillfrågad ett antal gånger men totalvägrat (Ebba Grön... Ja ska totalvägra!) pga skiftsjobb = pengabrist + att jag kan ge mig f-n på att, om någon skulle klanta sig på slottsbacken genom att: trilla, sticka sig blodig på bajonetten, baskern blåser av, svammla vid vaktavlösning, göra vänster om när alla gör höger om.... NOG F-N SKULLE DET VARA JAG SOM KLANTADE MIG!!!! Jag kan åka med om mina uppgifter sträcker sig till att brygga kaffe och bädda sängar eller nått! Malajn.gif Sedan e jag så jävla ful så man vill inte ha mig på bild....
Hans Engström
QUOTE (Lfskbat @ Aug 2 2006, 01:27 ) *

Du kan ta min plats 709, om jag blir erbjuden. Har blivit tillfrågad ett antal gånger men totalvägrat (Ebba Grön... Ja ska totalvägra!) pga skiftsjobb = pengabrist + att jag kan ge mig f-n på att, om någon skulle klanta sig på slottsbacken genom att: trilla, sticka sig blodig på bajonetten, baskern blåser av, svammla vid vaktavlösning, göra vänster om när alla gör höger om.... NOG F-N SKULLE DET VARA JAG SOM KLANTADE MIG!!!! Jag kan åka med om mina uppgifter sträcker sig till att brygga kaffe och bädda sängar eller nått! Malajn.gif Sedan e jag så jävla ful så man vill inte ha mig på bild....

Ah, en kalfaktor i vardande...
Maul
QUOTE (Hans Engström @ Aug 2 2006, 02:17 ) *
QUOTE (Lfskbat @ Aug 2 2006, 01:27 ) *

Precis vad jag tänkte säga :P

Kalfaktor är ju tokskönt happy.gif
cf112

Tycker schäfern längst till vänster är bäst! "Vapnet" i anläggning... :P
Maul
QUOTE (cf112 @ Aug 2 2006, 11:32 ) *

...och nu vet vi alla vad cf112 tittar efter först ;)
cf112
QUOTE (Maul @ Aug 2 2006, 11:33 ) *
QUOTE (cf112 @ Aug 2 2006, 11:32 ) *

...och nu vet vi alla vad cf112 tittar efter först ;)

Ha ha... Eftersom jag själv har en SpringerSpaniel så undrade jag givetvis varför den såg så slokörad ut... Svaret fanns längre ut på bilden... biggrin.gif
Lfskbat
QUOTE (Hans Engström @ Aug 2 2006, 02:17 ) *

Tja! Bara slipper offra arbetstid för att träna så! Bara åka med och hålla kaffepannan varm passar som hand i handske för mig biggrin.gif Sedan när man får en "håltimme" så kan man knata ner till någon pub för att hinka lite bira dribble.gif För det där med att vakta står mig upp i halsen... 10 år på Securitas räcker och blir över.
justair
När min pluton fick till uppgift att ta emot de första döda efter tsunamin såg jag det som ett hedersuppdrag, men rätt snart blev det som vanligt igen - alla skall vara med. Således fick vår pluton endast ställa upp med en grupp och övriga skulle fyllas med kategorin "lång-och-trogen-tjänst" varvid hela tillställningen såg ut som fan. Överviktiga gamla gubbar utan stuk på någon persedeldel. Bilden av Hemvärnet påverkas av sådant här, och vill vi rekrytera och förnya bör man satsa på huvuduppgifterna och inte mediala jippon som slår fel. Det räcker att ett fåtal ser ut som Åsa-Nisse med en död katt på huvudet för att hela organisationen skall dömmas ut.
GC1
QUOTE (justair @ Aug 4 2006, 21:03 ) *
När min pluton fick till uppgift att ta emot de första döda efter tsunamin såg jag det som ett hedersuppdrag, men rätt snart blev det som vanligt igen - alla skall vara med. Således fick vår pluton endast ställa upp med en grupp och övriga skulle fyllas med kategorin "lång-och-trogen-tjänst" varvid hela tillställningen såg ut som fan. Överviktiga gamla gubbar utan stuk på någon persedeldel. Bilden av Hemvärnet påverkas av sådant här, och vill vi rekrytera och förnya bör man satsa på huvuduppgifterna och inte mediala jippon som slår fel. Det räcker att ett fåtal ser ut som Åsa-Nisse med en död katt på huvudet för att hela organisationen skall dömmas ut.

jag håller med!

fast jag kan tycka att det är bara att det ibland visas upp vilken lekskola det är ibland.

de här som också "skulle vara med" på arlanda, är de lika noga med att få vara med på stridsskjutningar?
justair
QUOTE (GC1 @ Aug 5 2006, 13:01 ) *
de här som också "skulle vara med" på arlanda, är de lika noga med att få vara med på stridsskjutningar?

*asg* Nope, inte helt oväntat va?
Göta Lejon
Tillägg:
Eftersom alla hänger upp sig på hur Högvakten såg ut 2003 så kan ni ju jämföra med årets skåningar. Högvakten ur Norra Skånes Hv 2006
Efter lite studerande så vete f-n om inte jag har sämsta stuket... banghead.gif Men jämfört med när jag tog ut den ur plastförpackningen på första träningen och de blickar jag fick då...
Att sen vissa har polariserade glasögon är inget att hänga upp sig på tycker jag. Det är väl främst lite äldre som fortfarande har sådana. Och såna som kanske behöver det! Ska de utestängas? Solglasögon vete f-n dock. Men, om ingen styr upp...

...en förbättring när det gäller baskerstuket, ja kanske, men det handlar ju om betydligt viktigare saker än så eller...? Flera gentlemän ser ju åldersmässigt ut att passerat bäst-före-datumet för flera decennier sedan...sen det här med att hålla sig i trim för uppgiften, gäller inte det hv också? Men detta har säkert varit uppe tidigare i tråden!
/G.L.
Lfskbat
QUOTE (justair @ Aug 5 2006, 14:40 ) *
QUOTE (GC1 @ Aug 5 2006, 13:01 ) *

*asg* Nope, inte helt oväntat va?

Man kan undra vad denna typ av människor tänker???? Är dom så "mediakåta" att dom gör vad som helst och sedan tycker de har gjort sid del av Hv-utbud.
Vi hade personer av den kalibern på mitt fd kompani, och när UTB la upp och styrde utb för kommande år (fanns anleding till detta) så hade dessa mage att oponera i stil med "-Bara för man är gammal så betyder det inte att jag är oduglig, vi kan lite vi också allt ska inte bara vara att springa runt och leka cowboy och indianer (dvs öva strid)"
UTB backade direkt, för han ville inte dra igång generationskriget igen utan det blev som gammeluvarna ville.... Noteras bör att utb gällde plutonerna, gammeluvarna tillhörde trossen som kockar mm. Konstigt att de hade sådan makt att de kunde styra utb på plutonerna blink.gif
Och vad gäller de övningar som de styrde så ser man dom aldrig där, men väl på Svenska flaggans dag och andra jippo.

Nåväl... resulterade i att vi förlorade yngre igen. Det är nästan skrämmande för man kan nästan föra statistik på när gammeluvarna börjar gnälla så förlorar vi gubbs på plut sad.gif
709
QUOTE (Göta Lejon @ Aug 5 2006, 16:38 ) *
...
Flera gentlemän ser ju åldersmässigt ut att passerat bäst-före-datumet för flera decennier sedan...

sen det här med att hålla sig i trim för uppgiften, gäller inte det hv också? Men detta har säkert varit uppe tidigare i tråden!
/G.L.

Och då är vi ju än en gång där, de som anmälde sig fick vara med. Ingen blev utputtad av någon med fler tjänsteår. Vi åkte upp med personalbrist, Djursholmgruppen likaså. Så, om fler yngre hade ställt upp, så hade inte Hemvärnet sett så dj-t ut som det verkar göra.
dxl
QUOTE (Göta Lejon @ Aug 5 2006, 16:38 ) *
Flera gentlemän ser ju åldersmässigt ut att passerat bäst-före-datumet för flera decennier sedan...sen det här med att hålla sig i trim för uppgiften, gäller inte det hv också? Men detta har säkert varit uppe tidigare i tråden!
/G.L.

Och du har förstås träffat dessa gentlemän på både stridsövningar och i löpspåret. Eller du menar väl inte att du lider utav en sådan ålderism att du utgår ifrån att man har kass kondition för att man är gammal? Kan ju passa på att nämna att min far som är 50+ springer milen lika fort som jag samt bygger om halva sitt hus inklusive dränering själv, är det att ha kass kondition?... Kanske är jag som springer långsamt vem vet, men då är ju jag ung och långsamt, så då kanske inte jag passar för hemvärnet.
Eller så kanske jag missförstod dig totalt...
Munin
Polariserade glasögon är lika kass som solglasögon i gemen då de ofelbart leder till ett Pinochet-chile liknande utseende hos enskild soldat, kanske inte vad vi önskar visa upp i en demokrati?
Därav beordrades högvaktsstyrkan, som vanligt, i år att plocka fram de gamla opolariserade eller beställa egna dylika inför högvakten.

Imho, är du inte man nog att gå högvakten utan att dölja ögonen, har du inte rätt egenskaper för bevakningstjänst, oavsett andra kvaliteter.

I övrigt så kommer nog baskern alltid att diskuteras då många förband/utbildningar förefaller att ha en egen ide om stukning, storlek, tillpassning, märkesplacering osv.
Enligt egen baskerfostran var till exempel baskerförevisaren på sista sidan i Hvbladet härförleden fel ute med baskern ginbalksvis placerad över pannan, istället för tvärs över...
dxl
Imho, är du inte man nog att gå högvakten utan att dölja ögonen, har du inte rätt egenskaper för bevakningstjänst, oavsett andra kvaliteter.

Så om jag inte klarar av att stå med solen i ögonen så är jag helt enkelt inte rätt person att tjänstgöra i HV?
Munin
@ dxl nu läste du nog valda text på ett sätt jag inte avsett.

Men om man ska hårdra det så:
Nej, saknar du den intelligenskvot som krävs för att titta bredvid solen och inte rakt in i den, bör du inte vara med i Hv, om inte annat för egen skull. Så stor är inte solen... :P

Tillägg: Ja, det är jobbigt att titta bredvid solen också. Ja, det finns ljuskänsliga personer. Är det lämpligt som ljuskänslig person att åta sig befattningar/uppgifter där den egna känsligheten kan betyda mer än ett tillfälligt obehag?
Odeys
för att inte tala om att der är väldigt praktiskt att kunna röra ögonen bakom solglasögon utan att röra huvudet när man vaktar...
Fk Satan
Varför skapas det inte ett särskilt Hv-Högvakts-kompani? med ett antal individer som har den böjelsen att vara en cermonisoldat? och detta kompani (eller bataljon) löser all högvakt för hemvärnet?
Munin
@ Fk Satan skulle innebära en inte oansenlig summa kontraktstid, men varför inte.
Ett svar kan ju vara att det behövs mer än ett Hv-kompani för att lösa uppgiften att bilda häck vid statsbesök osv. Jo, Hv används till detta idag, då värnpliktiga inte räcker till... banghead.gif
Fk Satan
QUOTE (Munin @ Aug 5 2006, 20:28 ) *
@ Fk Satan skulle innebära en inte oansenlig summa kontraktstid, men varför inte.
Ett svar kan ju vara att det behövs mer än ett Hv-kompani för att lösa uppgiften att bilda häck vid statsbesök osv. Jo, Hv används till detta idag, då värnpliktiga inte räcker till... banghead.gif

okej, låt säga en bataljon med cermoni soldater... utspridda över landets yta. Dessa "kompanier" kan vara i formen av utbildnings kompanier och inte krigskompanier. så soldaterna i dessa komapnier har två befattningar, en i krigskompaniet på sin hemort samt en i cermonikompaniet och avtalstid om Y antal timmar.
709
hon är för kort, han är för tjock, han är för gammal, hon är för svag, han är för hjulbent, hon är stelopererad, han ser dum ut, han pratar konstigt, han är smygbög, hon är ju bara SKBRare, han har polarisernade glasögon, han är vänsterhänt, han är invandrare, han har lila hår, hon är lesbisk, han är skild, hon är vegerian, han är vänsterpartist, han fiser, han är från landet, hon är korthårig

banghead.gif
Munin
@ Fk Satan inte mig emot.

Räcker för övrigt en bataljon till för att bilda häck från västra valvet till skeppsbron, någon som vet?
Fk Satan
QUOTE (Munin @ Aug 5 2006, 20:41 ) *
@ Fk Satan inte mig emot.

Räcker för övrigt en bataljon till för att bilda häck från västra valvet till skeppsbron, någon som vet?

räcker antalet vpl för att genomföra det med tanke på hur många som kommer att rycka in de närmaste åren?

nej det är inte en ordinarie uppgift för hv att lösa...
dxl
Det finns planer på ett cermonikompani (eller vad det nu kan tänkas heta) i Elfsborgsgruppen, egentligen så är det väl så redan nu i praktiken då det är samma människor som går högvakt, fanvakter osv, men vad jag förstått så vill man ha det samlat så man får det lite mer samansvetsat. Jag ser faktiskt inte problemet. Skriv ihop ett snärtigt kontrakt och låt HV ta över högvakten helt så kan man utbilda värnpliktiga på något vettigare som de får mer nytta av efter värnplikten.

Precis som det finns de som tycker det roligaste som finns är att skjuta GRG så finns det ju de som gillar puts och studs och varför ska man inte kunna ha en sådan enhet inom utbildningsgrupperna, som kan samöva med musikkåren och kanske ha som mål att åka på tattoo.

Och sedan så handlar det inte om ljuskänslighet, prova d u att lägga dig på stranden och titta brevid solen och återkom sedan med rapport hur du mår i ögat och hur många prickar du ser.
709
QUOTE (dxl @ Aug 5 2006, 20:56 ) *
Det finns planer på ett cermonikompani (eller vad det nu kan tänkas heta) i Elfsborgsgruppen, egentligen så är det väl så redan nu i praktiken då det är samma människor som går högvakt, fanvakter osv, men vad jag förstått så vill man ha det samlat så man får det lite mer sammansvetsat. Jag ser faktiskt inte problemet. Skriv ihop ett snärtigt kontrakt...

Precis som det finns de som tycker det roligaste som finns är att skjuta GRG så finns det ju de som gillar puts och studs och varför ska man inte kunna ha en sådan enhet inom utbildningsgrupperna, som kan samöva med musikkåren och kanske ha som mål att åka på tattoo.

...

Låter vettigt. På ett sätt.

Det finns ju en risk att det inte kan bemannas fullt ut inom en viss radie från övningsplatsen. Då måste det till en större rekryteringsyta och det kostar ännu mer (kanske).

Idag fångar ju respektive organisatör upp de just nu (några månader) intresserade inom ett rätt så litet område. Med flytande ansvar så fångas ju även nya upp som inte vill lägga ner ännu-ännu mer tid.

Sen är det ju också så att Hv i Högvakt är "folket", dvs inga proffs. Det är ju därför Hv går Högvakten, för att visa upp sig. Så om fler unga deltar ser ju folket att det inte bara är prostatagerillan som unga här ju inte gillar. Vi har lite oss själva att skylla i just denna tråd.
dxl
Jo, att det inte kommer folk till högvaktsövning är ett problem i Elfsborgsgruppen också, antagligen därför man inte gått vidare med en "cermoniell enhet", senaste högvakten som gicks var till mantalet den minsta i högvaktens historia biggrin.gif (jag var inte med)

Men man kanske kan rekrytera direkt till HV-cermoniella förband och då ställa krav även gammla gubbar kan se propra ut om det bara är någon som går inspektion och ser till så att det ser bra ut.

Måste dock nämna att jag tycker högvakt är ett slöseri med utbildningstid för både vpl och hv så som allt ser ut nu.
Fk Satan
hört rykten om att vissa utbildningsgrupper kommer att införa "light" utbildningar av skyddsvakter av avtalsorg gör att kunna fylla upp platserna för högvakten...

kan inte annat än att hålla med DXL om att högvakten är slöseri med resurser iaf inom Hv... Hur mycket kostar högvakten för resp. utb. grp, jmf med vad ett normalt utb. år kostar / kompani?
709
QUOTE (Fk Satan @ Aug 6 2006, 00:37 ) *
hört rykten om att vissa utbildningsgrupper kommer att införa "light" utbildningar av skyddsvakter av avtalsorg gör att kunna fylla upp platserna för högvakten...

kan inte annat än att hålla med DXL om att högvakten är slöseri med resurser iaf inom Hv... Hur mycket kostar högvakten för resp. utb. grp, jmf med vad ett normalt utb. år kostar / kompani?

Jag vet inte hur det funkar faktiskt med betalningen, om det kommer från Hv's kista eller om det är extra pengar.

C P7 ville först inte låta Hv göra Högvakten i år, orsak okänd för mig, men fick tydligen order uppifrån att det skulle ske. Någon med bättre kontakter uppåt i kedjan som vet om pengarna kommer från samma kista som de vanliga övnignarna (inte bra) eller om vi får extra?

Oavsett vad så kommer ju någon att få göra Högvakten, om det sen är Hv från Knäckebrödhult eller väringar från "regementet"...
Fk Satan
en del skillnader i kostnad mellan att låta vpl och Hv sold göra högvakten... men även vad gäller övningsmässigt...
Batkvm
salute.gif Pengarna för SSK:s högvakt i år går på P7:s org och akt (konto) och belastar inte Hv:s kassa. En Högvakt med träning,förplägnad,transporter,löner samt SGI för för dem som vill ha det kostar ca. 300000-400000. Ungefär samma kostnad 2005 när Dragongruppen hade Högvakten. smile.gif
FkN
* d0h! *

Den nätta summan kan man ju både ha viktigare och roligare övningar/utbildningar för.
709
QUOTE (Fk Nordin @ Aug 7 2006, 20:09 ) *
Den nätta summan kan man ju både ha viktigare och roligare övningar/utbildningar för.

Nu är ju inte jag lagd åt det hållet, men...

det hade man kunnat med de miljarder försvaret kostar, eller de hundratals miljoner Hv kostar..

många dagisplatser.

(om en sådan hade kommenterat)

Var sak har sin plats. Hv har en plats i Högvakten, på samma sätt som Högvakten överhuvudtaget finns.
justair
QUOTE (709 @ Aug 7 2006, 20:34 ) *
Var sak har sin plats. Hv har en plats i Högvakten, på samma sätt som Högvakten överhuvudtaget finns.

Jag är tyvärr medveten om att Hemvärnet fyller ut allt fler luckor när värnpliktiga försvinner, men jag är fan inte nöjd med det. Pengarna skulle kunna användas till en hel del annat inom organisationen, som man kanske har nytta av om allt skiter sig. När kulorna viner tror jag inte högvakten ger dig den där ökade tryggheten i din roll i förbandet.
709
Nu kan inte jag något årtal, men som nybliven HvU i början på 1990-talet så tittade jag ofta på bilderna från Hemvärnets högvakter som hängde på Hemvärnsgården. De var från 80-talet och då var det ju inte direkt någon spariver för försvaret.

Så det är ju inte något nytt att Hv går och därmed faller väl pengabiten. Det verkar ju gå på annat konto, så de som deltager påverkar då inte de vanliga övningarna.

(Vi får ju faktiskt PR. Och om man inte är nöjd med hur deltagarna ser ut så får man ju göra något åt det. T.ex. deltaga själv och därmed kunna komma med krav.)

Om Högvakten inte gett några A-timmar alls så kan ju ingen skylla på den när man gjort sina timmar.
Solon
QUOTE (709 @ Aug 7 2006, 20:34 ) *

Låt Högvakten skötas av Högvaktsförband så kan HV ägna sig åt strid istället.
Tror det skulle bli bäst för alla inblandade.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.