Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Röjdyk
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum > Pliktverket
Pingo
Finns det ngn här på forumet som gjort vpl som röjdykare?
Björkis
Nä inte gjort som röjdyk, men bodde dock i kasernen brevid på ÖSB.

Om det är som röjdykare du skall utbildas så räkna med ett sjujävelens hård utb.

Räkna med enskild förflyttning: Språng
Diverse roliga bestraffningar vid misslyckande som ex. Gonsovikten, Stocken mm. :( blink.gif

Men det kanske inte är så längre, jag gjorde ju lumen 94/96.

Dock såg jag en stackars röjdykare som en kväll iförd kängor och regnrock med påtagen skyddsmask och stock över axlarna blev utsatt för rena tortyrjoggingen påföst av några kadetter.
Förmodligen hade han misslyckats med nått ordentligt.

Mvh Björkis
Pingo
Nä..inte tänker jag göra deras utbildning, har gjort delar av den. Den del du beskriver är från den grundläggande militära utbildningen. Själva röjdyk utb sker i Skredsvik.
Tufft..javisst men gansak slapp emellanåt. Nä anledningen att ajg fråga är för att jag skulle vilja höra hur man uppfattat utbildning och befäl...speciellt befälen i Skredsvik.
MatsLennarth
Idag damp det ned ett kuvert från Röjdykardivisionen i brevlådan, innehållande papper där det stod att man tillhörde de 4 % som hade tillräckligt bra mönstringsresultat för att söka deras extramönstring. cool.gif

Någon som tänker söka? Jag har redan gjort en SANS, vet att man bara får göra en, så jag hoppar nog. Men det är säkerligen en mycket bra utbildning för de som är intresserade.
Navy EOD
QUOTE (MatsLennarth @ Jan 16 2008, 14:24 ) *
Idag damp det ned ett kuvert från Röjdykardivisionen i brevlådan, innehållande papper där det stod att man tillhörde de 4 % som hade tillräckligt bra mönstringsresultat för att söka deras extramönstring. cool.gif

Någon som tänker söka? Jag har redan gjort en SANS, vet att man bara får göra en, så jag hoppar nog. Men det är säkerligen en mycket bra utbildning för de som är intresserade.

Oavsett om du redan gjort SANS för ett annat förband eller ej så är du välkommen att söka till röjdyks uttagningar som genomförs fyra gånger per år. Det är ca 750 personer som fått det utskick du fått, rekrytering är A och O för ett förband och vissa är mer aktiva i sin rekrytering än andra för att få rätt personal.
MatsLennarth
QUOTE (Navy EOD @ Jan 26 2008, 17:49 ) *

Oavsett om du redan gjort SANS för ett annat förband eller ej så är du välkommen att söka till röjdyks uttagningar som genomförs fyra gånger per år. Det är ca 750 personer som fått det utskick du fått, rekrytering är A och O för ett förband och vissa är mer aktiva i sin rekrytering än andra för att få rätt personal.

Säker på att man får söka dit också? Låter ganska bra isf.
Gustav88

Det tycker jag är helt rätt! de ska ha de bästa killar/tjejer.
Jag ska skicka in pappret till Röjdyk så fort jag får papprena från KJ uttagningen, de borde komma snart.
snoken
tillhör inte röjdyk en av SANS tjänsterna. Som alla säkert vet så är det ju bara tillåtet att välja en nu, så att kunna en annan SANS + röjdyk låter ju lite otroligt....men det kanske stämmer och isf så är det ju värt att söka..
Amfibieslusken
Jo, det är SANS som gäller för Röjdyk.
Navy EOD
QUOTE (MatsLennarth @ Jan 26 2008, 20:27 ) *

Säker på att man får söka dit också? Låter ganska bra isf.

Alla som fått brevet är välkomna att söka eller höra av sig till förbandet om det finns några frågor, oavsett om man redan genomfört en SANS för ett annat förband eller ej. Om man inte vore välkommen att söka så hade det inte heller kommit något brev på posten. Därmed inte sagt att det är en fribiljett in på något sätt, men det är nog ingen som tror det heller...
Danieboy
QUOTE (Pingo @ May 1 2003, 23:50 ) *
Nä..inte tänker jag göra deras utbildning, har gjort delar av den. Den del du beskriver är från den grundläggande militära utbildningen. Själva röjdyk utb sker i Skredsvik.
Tufft..javisst men gansak slapp emellanåt. Nä anledningen att ajg fråga är för att jag skulle vilja höra hur man uppfattat utbildning och befäl...speciellt befälen i Skredsvik.

Jag gjorde lumpen som röjdykare förra året och jag ångrar inget.. en kannon utbildning som du inte får någon annanstanns..

Befälen är jättebra och jag har inget att invända mot något av dom, en stor fördel som röjdykare är Skredsvik, underbar fin bas med smörkulle precis intill och underbar mat..
vesslan
Jag fick svar för en vecka sen om röjdyk och kommer mönstra 8 - 12 september (någon mer?)
har fått ett schema nu som jag ska följa. jag är en vardaglig simmare så måste därför lägga mer kraft på min simmning.
jag går fortfarande i skolan och går upp kl 6 på morgonen för att hinna med bussen och finner därför problem med att göra BRAK på morgonen. kan man göra det på kvällen? ger det samma effekt? och exakt vad för övningar ska man göra?
Fu Dahlberg
Halkade in på Röjdykarna på mil.se och såg att det verkar som att de dyker med Rebreathers. Dyker de med samma Rebreather som Attackdyk (eller spandyk som de tydligen skall heta numera)?
har fått för mig att ADyk använder syrgasrebreather, medan det verkar som at Röjdyk använder ett SCR-system
Fördelar/nackdelar att köra ett sådant mot "Scuba" dykflaskor?
Vad kör Amf-dykare och armédykare med för system?
invent
QUOTE (Fu Dahlberg @ Jun 18 2008, 15:31 ) *
Halkade in på Röjdykarna på mil.se och såg att det verkar som att de dyker med Rebreathers. Dyker de med samma Rebreather som Attackdyk (eller spandyk som de tydligen skall heta numera)?
har fått för mig att ADyk använder syrgasrebreather, medan det verkar som at Röjdyk använder ett SCR-system
Fördelar/nackdelar att köra ett sådant mot "Scuba" dykflaskor?
Vad kör Amf-dykare och armédykare med för system?

ja dom dyker med en typ av rebreather. men inte samma som A-dyk gör. röjdyks apparat släpper ut bubblor typ var 4e andetag, medan a-dyks inte släpper ut bubblor alls. samt att röjdyk dyker på någon slags nitrox tror jag. medan a-dyk har 100% syrgas. vilket begränsar djupet.
En fördel med röjdyks system vet jag är att det är tystade om mindre kännsligt för magnetism vilket är viktigt när dom röjer minor. samt att gasen räcker längre.
amf-dyk har därimot helt öppna system.
Och nej A-dyk har inte eller ska inte ändra namn till spandyk.
MVH
Virr3
Har gjort min mönstring nu Rangern.gif

Ett av de jag sökt var just Röjdyk, och är riktigt sugen på det...
Men jag undrar hur lång tid efter mönstringen får jag reda på om jag är antagen till extramönstringen? ph34r.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.