Jag har blivit erbjuden sommarjobb på Kriminalvårdsanstallten Kumla i sommar..... Det ska bli kul!
Finns det någon här som jobbar inom kriminalvården? Vore kul att höra vad ni tycker om det i sånna fall....
Mvh! Jag--> <-- Buset
Dobberman
Apr 28 2003, 13:25
QUOTE (Yggdrasil @ Apr 28 2003, 10:50 )
Mvh! Jag--> <-- Buset
Ett litet tips..har en del kompisar som under studietiden jobbat som KV på anstalter... om du försöker "buset kommer dom ANTAGLIGEN vilket kommer resultera i
Har aldrig hört att det HÄR hänt men tänk på att du kan hamna i tvättrummet och
Fu Dahlberg
Apr 28 2003, 13:26
Ohhh...
Visuella hjälpmedel ökar inlärningskurvan
Vakten_F4
Apr 28 2003, 14:52
QUOTE (Yggdrasil @ Apr 28 2003, 11:50 )
Hej...
Jag har blivit erbjuden sommarjobb på Kriminalvårdsanstallten Kumla i sommar..... Det ska bli kul!
Finns det någon här som jobbar inom kriminalvården? Vore kul att höra vad ni tycker om det i sånna fall....
Mvh! Jag--> <-- Buset
Bor du i närheten av Kumla?
Tarkan
Apr 28 2003, 17:10
rille116
du kan ju ta över hela skolsystemet och lära ut m.h.a. smileysarna.
Cinnes
Apr 28 2003, 19:49
QUOTE (Yggdrasil @ Apr 28 2003, 10:50 )
Hej...
Mvh! Jag--> <-- Buset
Då är det med andra ord du som ska ta hand om mig i sommar då?
snake
Apr 28 2003, 20:37
Åh herregud...en Kvass till...btw så det ända stället som man heter KriminalVårdsassistent är på Kva Kumla.... Välkommen till verket...jobbar själv inom verket. *lol*
Yggdrasil
Apr 29 2003, 09:21
hmmm.... Tack rille för ditt fina inlägg....
VaktenF4... Ja... jag bor i örebro!
Vet inte på vilken avdelning jag får jobba... men det är väll som att välja mellan pest och kollera... Alla på kumla är ju dömda till minst 4:års "vård"
mvh!!!!!!!!!
Vakten_F4
Apr 29 2003, 09:41
Jaha där ser man! Själv bor jag i Laxå.
Haegg
Apr 29 2003, 09:48
Jag jobbade extra inom kriminalvården medan jag pluggade. Jag jobbade på häkte och aldrig på anstalt så det är inte riktigt samma sak.
Har man aldrig kommit i kontakt med samhällets baksida så är ett påhugg inom kriminalvården att rekommendera. Klart positivt att få lite inblick i livet på andra sidan lagens råmärken. Det finns många som "vet" hur kriminalvården fungerar utan att de någonsin ha kommit i kontakt med kriminalvården. Att med egna ögon se hur det fungerar, och inte fungerar, gav mig mycket.
Något som också gav mig mycket var att få suga upp den praktiska kunskap de erfarna inom personalen har i att hantera människor. Imponerande att se hur de kan snacka en tokdåre lugn. Det funkar inte alltid dock vilket leder mig in på ett ämne som alla brukar fråga om, våldet. Det är inte så farligt som folk tenderar att tro. Jag upplevde det inte som någon hotfull eller våldsam miljö. Det förekom att någon var stökig med det var undantagsfall.
Det går inte att gå omkring och vara rädd för att det ska bli våldsamt. Dels med tanke på den egna hälsan och dels för att de intagna märker det och kommer osvikligt att utnyttja det. Min erfarenhet säger också att det inte heller går bra om man har en överlägsen attityd a la "bad sheriff" mot de intagna. Jag hade en kollega som också jobbade extra som körde den stilen och han åkte på ett gäng smällar samtidigt som jag inte fick någon. Som i alla yrken där man utövar direkt makt över andra personer gäller det att att vara medveten om den makt man har i sin tjänsteutövning, använda sunt förnuft och vara vaksam utan att vara spänd.
Kriminalvårdsstyrelsen är ingen exemplarisk arbetsgivare i mina ögon. Inte så att de slarvar med löneutbetlaningarna eller så utan snarare att de inte lyssnar på eller uppskattar de anställda. Tillsammans med bristande resurser så skapar det lite frustration och uppgivenhet. Det är dock inget som jag tycker ska avhålla från att jobba extra inom kriminalvården.
Det som avgjort är arbetets fördel är de snygga arbetskläderna. Med sådan förmåner spelar lönen mindre roll. ;)
Yggdrasil
Apr 30 2003, 08:55
Tack Haegg!
Har tänkt på hur man ska föra sig mot de intagna... Tyvärr kan jag i vissa lägen ha lite väl kort stubin... Får väll börja morgonen med att meditera eller lite aroma-terapi...eller kanske besöka närmsta skjutbana
Men det ska bli jävligt roligt...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.