Dedicated
Apr 28 2003, 09:15
Var på helgövning på Hammar-Kabusa i helgen. De veklingar som inte hade lust att tillbringa natten i tält kom åkandes på söndag morgon och meddelade att moskén i Malmö fallit offer för lågorna under natten. Inte bara moskén utan även precis färdigställda lokaler med skola etc.
Personligen tycker jag det är tråkigt när både kyrkor, moskéer och andra religiösa helgedomar brinner eller förstörs. Jag hoppas det inte är nåt tokhuvud som satt eld på det hela utan att man kan finna nån rimlig orsak till branden.
Moskén i Malmö har ju varit en samlingspunkt för många muslimer, både från Danmark och Sverige.
Jag vill inte ens fundera på vad som kan komma att hända om det var nån förvirrad jäkel som varit framme med tändare & bensin. Vi har nog med tråkigheter i det här samhället som det är!
bushman
Apr 28 2003, 10:11
Eftersom jag bor i en stad som för snart 9 år sen fick sin moske nerbränd av ett par förvirrade boneheads, håller jag med dig till fullo.
det är förjävligt att inte religösa samlingslokaler får stå fredade i vårt land.
tydligen har någon försökt sätta eld på ett judiskt gravkapell i malmö också
jag är atteistikt till min läggning så till vida att jag tror på gud, men inte på kyrkan, och framförallt inte på bibeln.
vad än man har för religion så behöver man dock en samlingslokal, vad man sen kallar sin gud eller gudar kvittar.
nsky_517
Apr 28 2003, 10:19
ja, för jävligt.
J-Star
Apr 28 2003, 11:54
Det tråkiga är att det var inte bara Islamic Center som brann ned... det judiska kapellet i Malmö utsattes för ett brandbombsattentat. Som tur var tog den inte utan slockande själv. Verkar urskumt att centret och kapellet båda, samtidigt, drabbas av brand.
http://w1.sydsvenskan.se//Article.jsp?article=10041929http://w1.sydsvenskan.se//Article.jsp?article=10041961/J
klerty
Apr 28 2003, 12:17
Det var ju tydligen inte första försöket till vandalisering av mosken heller så tyvärr tror jag att det är nåt pack som driver runt å förstör så mycket som möjligt bara. Tycker det är konstigt att det finns folk som kan göra så, vad är det som känns så bra med det?
Gotcha
Apr 28 2003, 12:23
Jag är väl närmast ett slags ateist-pragmastisk-agnostiker...religion orsakar i mina ögon mera ont än gott.
Händelsen med moskén är ju ett exempel, det är absolut förkastligt att genomföra dessa idiotier som inte kommer bära med sig annat än ökad fientlighet och misstänksamhet!
Det är vidare mycket tragiskt att medlemmar av etniska/religiösa grupper inte klarar av att lämna gammalt groll bakom sig när de kommer till ett nytt land, och att segregationen är närmast total i, framförallt, storstädernas förorter..
Till den som brände ned moskén (tills vidare antar jag att branden var anlagd): jag är inte ett dugg imponerad.
The_mistaken
Apr 28 2003, 15:45
tråkigt som sagt var,
Det är synd att vissa mäniskor har så svårt att acceptera en annan religion
Folk är rädda för det som verkar främmande och farligt.... Tråkigt men sant.
Packet får bränna religösa byggnader och orsaka skada på religösa monument. För arméer runt jorden gäller att man inte för ens gruppera i närheten av dem pga att det då föranligger en risk att de kan bli ksadade el dyl. OBS! De flesta krigen har en religös bakgrund
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.