Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Saddam - efternamn eller förnamn?
SoldF.com Forum > Försvarsdepartementet, C Dobberman > Krig och Konflikter Idag
flying_c
Jag hörde idag att Saddam skulle vara efternamnet, vilket betyder att vi säger fel.
Hussein Saddam borde vi alltså säga i dagligt tal och inte så formellt som vi pratar.

Nån som vet mer? Jag hörde det bara muntliga vägen.
mjukis
Heter inte Saddams söner Uday och Quasay Hussein?
mace
Saddam är förnamnet, Hussein blir då ganska logiskt efternamnet. Dessutom tillkommer ju födelsestaden, i hans fall Al-Tikriti...
Har för mig att dom förut använde faders namn som efternamn, om vi då ponerar att hans far hette Hussein så skulle den korrekta utskrivningen vara: Saddam Ibn Hussein ?? Al-Tikriti. Men det har ju säkert ändrats med tanke på att hans söner ochså heter Hussein. Det kan ju även vara så att dom använder släktnamn och i så fall så är det troligt att han heter Saddam av Husseins släkt från Al-Tikriti.
flying_c
Tänkte inte på sönerna där. My bad. unsure.gif
oz
QUOTE (flying_c @ Apr 29 2003, 00:05 )
My bad.

"My bad"?
Fågel Fenix
Postat den Apr 30 2003, 05:55
--------------------------------------------------------------------------------
QUOTE (flying_c @ Apr 29 2003, 00:05 )
My bad.  

"My bad"?

Typ "fel av mig" eller "jag gjorde fel"

Eller menar du ngt annat som jag är för dum för att förstå oz. ??? biggrin.gif 7.gif blink.gif
facit
Så här ligger det till!

Saddam Heter Sadddam Hussein tikriti

Saddam är hans tilltalsnamn hussien är hans mellan namn och hans efer namn är tiktiti.

Men aftonblaskan som inte har insett detta började direkt kalla hans söner uday hussein och qusay hussein `?"#¤& vilket är helt fel.

Hussein är inget efter namn utan bara ett förnamn

mvh hussein(facit) smile.gif
Eskelinen
QUOTE (mjukis @ Apr 28 2003, 05:19 )

jo det tror jag
Fågel Fenix
QUOTE (Eskelinen @ May 1 2003, 01:03 )

jo det tror jag

tror gör man i kyrkan!
På forumet VET man! camo.gif

Ingen källa = bara svammel! bong.gif

Väl mött
Högberg smile.gif
Fågel Fenix
QUOTE (Eskelinen @ May 1 2003, 01:03 )

jo det tror jag

Jag vet..

Saddam och sönerna visades upp i tv Saddam Hussein och sönerna Qusay och Uday framträdde på irakisk tv på måndagen. Det var första gången sedan kriget började som Saddam och sönerna visaades tillsammans. När filmen togs är oklart, men den sändes tre timmar…

Från aftonbladet.se
Gripen
Men i Kina, Japan och i många andra asiatiska länder, så säger man efternamnet först.
T.ex. Mao Zedong heter ju Zedong i förnamn och Mao i efternamn....
Någon som vet varför de har det på det sättet? ...
mjukis
Om jag förstått det hela rätt handlar det om en enkel kulturell skillnad. I västvärlden sätts oftast jaget först. "I öst", såsom Kina, så är familjen långt viktigare än individen. Detta är givetvis att dra över en kam, och säkerligen mindre påtagligt nu än säg några hundra år sedan.
Larsson
Namngivningstraditionen i Mellanöstern och Ostasien är tämligen likvärdig med de namngivningstraditioner
som vi tidigare hade i Norden och även i romarriket.

Principen är som följer:

Personen har ett till fyra olika namntyper, vars inbördes ordning kan variera.
Något förenklat så kan man säga att ju fler namn, desto "finare" börd:

-Personnamn - Det som man normalt kallas för - Exempelvis Gustav eller Julius
-Familjenamn - Familjens namn. Anger ofta vem som är ens far, eller vilket är vanligt i mellanöstern,
vad ens förstfödde son, alternativt förstfödda barn har för personnamn. Exempelvis Eriksson och Caesar.
-Släktnamn - Namn som anger vilken släkt/ätt/klan man tillhör. Exempelvis Vasa och Gaius.
-Hedersnamn - En mer formell motsvarighet till våra smeknamn. Exempelvis Augustus.

Ordningen kan som sagt variera och ibland lägger man även till flera familjenamn (t.ex. för att ange vem ens farfar var)
och släktnamn (i romarriket så hade adoptera inom överklassen två släktnamn. Sitt biologiska och sitt adoptionsdito).

Exempel på kompletta namn blir då:

-Gustav Eriksson Vasa - Gustav, son till Erik och av ätten Vasa
-Gaius Julius Caesar Octavianus Augustus - Julius, ur Octavianusätten. Inadopterad i Gaiusätten i familjen Caesar,
med hedersnamnet Augustus.
facit
Det ligger till faktiskt på olika sätt i Irak vad jag vet.

Men faktumet att man kallar saddam hussein för saddam hussein och inte saddam tikriti beror inte på kulturella skäl utan något helt unikt. Vad vet jag inte, men jag tror han gjorde sig känd helt enkelt med de namnet.

Källa: Ja med tanke på att jag själv är irakier så...Har jag inte precis läst till mig detta.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.