Help - Search - Members - Calendar
Full Version: FBU-U övning 17-21 april 2003
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Fågel Fenix
Tors 17:e
1800 uppställning, gruppindelning med representanter från varje avdelning. GK, FK, GBS, I/LK. Jag blev gruppchef då min I/LK:are i gruppen inte orkade (deras sista övning innan vpl). Jag var självfallet nöjd med min post och ansvaret.

2000
Resa tält. 2 grp:s i varje. Vi var 6 grupper, alltså 3 tält. Upptäcker att det saknas X antal atteraljer till ett tält. Blir bara två tält. Vi får knö lite.
2300 Ordergivning och matutdelning inför morgondagen. Får Xerxes Yngve där vi skall stå nästa morgon med alla föläggningsmtrl.

0200 kommer i säng.

SÖMN (Tur som man har)

0730 Revelj. Riva förläggning. Frukost, BRAK. Rör oss mot X/Y. Ett hundratal meter bara. Dötid. Vid 1000 kommer befäl och ger oss nya order. Vi skall tillbaka i samma riktning med all mtrl och ställa upp. Väl framme så blir det visitation i ungefär 2 h.

Allt försvinner. Allt gott såsom godis, ficklampor (här missar dom några tyvärr) mat som inte är utdelad mm.
ca 1400 Nya order. Grupp/fälttävlan börjar. Maskering. Får nya X/Y och beger oss dit i ilfart. Kommer till Upk1 och hittar inget. Anropar på radion. Svaret är bara att vi inte skall hitta ngt. Fler minuter går till spillo, men vi fortsätter mot upk2.
KOmmer till slut fram till upk3 och inväntar nya order. Status på gruppen är bra. Här genomförs ett moment. Hgrkastning. Ju fler missar, desto fler stenar att kånka på . Får 4 stenar.
Ny X/Y, bara att fortsätta. Nästa station bårbärning genom en bana. Jobbigt med tyngste mannen på båren men det är bara att kämpa på!
Vi kommer in som bästa grupp och nöjdheten sprids. Ilar till nästa upk och kör om 2 grps som tar en väldigt jobbigt väg uppför berget. ohmy.gif
ca 1700 avståndsbedömning. Svårt! vad man lärde sig här är att man alltid tar till för lite!
Får några stenar och är nu uppe i ett tiotal. Ligger fortf bra till om man jämför med de andra grupperna.
Efter momenten är det "lunch" som består av flottig, stark kinesisk soppa. URK!
Men näringen behövs.
1800 drar oss mot nya X/Y som leder oss ner i hamnen. Här skall vi bedriva rörlig spanning och detta bedrivs under ett antal timmar. Ganska händelselöst tills två fordon ilar fram och ut hoppar antal soldater som kutar in i det hus där min grupp + en annan ligger grupperade. INTE BRA!

Kutar ut och ner för en brandstege. Klarar oss undan upptäckt. Övningen avbryts och vi samlas för ny ordergivning. Nu har det blivit mörkt och vi skall in i ett hus (där vi låg grupperade) och leta upp samtliga delar till en RA 145 samt sätta ihop den och genomföra ett sambandprov på tid. Till hjälp har vi två lysstavar. Vi hittar alla delar förutom handmikrotelefonen och kommer ut 10 sek för sent. Vi får fyra stenar.
Äter middag bestående av ravioli ...inte så gott, men det går ner.

2215
Börjar som första grupp (började tävlingen som sista startande) att gå mot vad vi tror är förläggningsplatsen. Vid framkomsten 2 h senare upptäcker vi att det är nattorientering som gäller. En ej så vidsträckt som tur är. Första upk:n skall ligga 200 meter ifrån oss men tar en halvtimma att hitta! efter den så avbryts övningen och förlägning upprättas i ett hus. De andra grupperna kommer senare med fordon till förläggningen.

0730 Revelj
Frukost och BRAK. Nya upk:er och matutdelning. Tar ett tag att hitta men kommer iaf inte fram som sista grupp. Här kan vi nu bli av med stenar! biggrin.gif
Vi utmarnar befälen och om vinst så kastar vi en sten. Om förlust så får vi en sten. Sedan utmarnar befälen oss och min grupp går minus en sten. POSITIVT!
1100 marsch utan packning fast dock på en brandgata med ekvidistans som suger!
Vid framkomst så är det aktion på godis. Vill vi ha ngt så får vi behålla X antal stenar. Min grupp tar 1.5 chokladkaka modell marabou och kastar en sten. man kunde ha kastat som mest 4 stenar. Nu äter vi påsklunch bestående av potatissallad och fruktcoctail. Så där bra mat...hade velat ha pasta... smile.gif
Nya X/Y och vid framkomst så får vi order om att bygga vindskydd. Min grupp + en annan grupp delar på ett vindskydd modell väl tilltaget. Många timmar flyter förbi. Frammåt kvällningen får vi äldre lite skyddsvaktsutb. Vi lär oss knutar mm B)

2200 ett moment kvarstår. Vi skall ta oss genom en bana med paintballmasker. stenarna skall medföras självklart. Vi fattar inte varför vi skall ha maskerna på oss men det blir vi medvetna om när det smäller till på oss. Man är träffad och ute ur tävlingen.

Ingen i min grupp klarar sig igenom banan oupptäckt.

2330 alla grupperna har genomfört momentet. Nu skall vi ta oss en viss sträcka (modell kort) och medföra kök/mat/förstärkningskläder och stenarna. Vid framkomst så får vi dumpa stenarna JIPPI! biggrin.gif och äta mat inne i ett garage med ljus!
Min grupp har sparat vår pasta och det var ett mkt bra tillgrepp. De andra käkar kall potatissallad och annat.
Efter maten kommer G.I Jane och flertalet somnar :P
Efter filmen är det bara att ta sig tillbaka till vindskydden och sova.

0230 SÖMN
0730 ungefär
Revelj. Frukost, BRAK och nya X/Y. Min grupp går först och kommer således fram först. Nu kommer ett moment som är taget från GI. Jane. Båtbärning och paddling.
Min grupp losar :(

Ny X/Y och där skall min grupp bygga en balansgång. DEn tyngsta uppgiften visar det sig. Statusen på gruppen är inte så bra... Arbetet går segt. till sluyt är vi färdiga och eftermiddagen intar sin tron. Nu blir det lekar/tävlingar. Spjutkastning, paintballprickskytte, hgrkastning, balansgång. går väl så där. ganska roligt iaf. Nu skall vi bedriva fälthygien med bastu! ;)

Efter detta är motivationen på topp igen och kvällen har nu kommit. Nya X/Y och den långa marschen börjar...kändes iaf lång smile.gif
tog 2 h och vi reser två tält vid framkomst. får även ut våra gottepåsar och somnar så gott vid 0230. Jag och de andra GBS:arna går upp 0530 för att vara med på ett av I/LK:s moment som varit frånskilda oss under natten. De har en checkpoint och kollar fordon mm. Går smärtfritt och sen äter vi frukost med I/LK. GK/FK sover och går upp vid 0730. Vård påbörjas och forsätter till 1400..

Feedback, utvärdering. Får här reda på att vi GBS:are skulle ha fått skjutit granatgevär m/48 men luftrummet var ej fritt...tyvärr :(

Summa sumarum. BRa övning som gav uppfräschning på X/Y och bra träning på gruppchefsrollen för mig.

Väl mött
GBS elev Elias Högberg Uddevalla FBU ungdom
LeadHead
Ehh... Hur kan man vara GBS-elev i FBU-u?
nilsson
QUOTE (LeadHead @ Apr 27 2003, 22:13 )

Vad är en GBS-elev för något?
Dass
är det bara våran HV/FBU-U som har fasta grupper?

vi delar inte in oss i olika kurser, vi har fasta grupper, funkar skitbra

fast jag kanske missförstod det hela, vi kanske också har fasta grupper.

FBU-U och HV-U frå tyvärr inte skjuta granatgevär och sånt längre, se till att CFB eller media dyl itne får reda på det annars blir det problem för oss.
ShadowStalker
Vi har två grupper och en troppchef (Jag). Gruppcheferna har gjort LK.
Vilket jag också har gjort.
nilsson
QUOTE (ShadowStalker @ Apr 27 2003, 23:35 )
Vi har två grupper och en troppchef (Jag). Gruppcheferna har gjort LK.
Vilket jag också har gjort.

I stort sätt samma som hos oss...

En plutonchef/instruktör (jag) samt min ställföreträdare och två gruppchefer och deras ställföreträdare...

Grundregeln hos oss är att gruppcheferna bör ha gjort Lk1, stf grpch bör ha gjort minst Fk.
Plutch/instr och Stf plutch/instr bör ha gjort Lk2.

Hos oss fungerar det även som så att ungdomsledaren utser cheferna och deras ställföreträdare, "i samråd med förtroendestämman" - alltså på vår "förtroendestämma" föreslår vi vilka som ungdomsledaren ska utse.
Fågel Fenix
Hos oss gäller följande

GK- första året
FK - andra året
GBS - GruppBefälsSkolan - tredje året (mina befäl tycker inte att man kan kalla sig Instruktör/ledare när man är så ung) 7.gif

I/LK - fjärde och upp tills man är 21 eller genomför vpl som man efteråt får vara instruktör (bra svenska där ja) biggrin.gif

Angående granatgevär.
Har också hört nåt om förbud. Vet dock inte om det är spikat än....
Synd för oss, roligt för personerna som gillar att klaga... angry.gif

Fasta grupper ?
Hos oss vet man aldrig vad som händer. Iblan är de olika avd. åtskilda genom hela övningen och ibland så är vi blandade. Alltså inga fasta grupper...
Skuggan
här i Skaraborgs FBU/u delar vi in i olika kurser, (GK, FK, LK1/2/3) mao 3 grupper, i de grupperna får deltagarna själva utse en GrpCh och en StfGrpCh (det brukar bli olika varje gång) normalt är det de som är "högst" som får den äran.
anledningen till att vi delar upp efter kurser är att vi har så olika aktiviteter, GK koncentrerar sig på väldigt grundläggande saker, Skytte (bana), Orientering, exercis; SJV tjänst och förläggningstjänst (i tält).
FK gör i princip samma som GK men med större inslag av sambandstjänst, ledarskap (liten försmak av LK) samt förläggningstjänst i vindskydd/knäppetält (ensamma vargen), samt lite överlevnad.
LK går in väldigt mycket på Ledarskap och gruppdynamik, de som är ÖVER 18 får dessutom viss utb i strid, resten skjuter AK4 på bana (anledningen till AK4 och inte AK5 är att ammunitionen till AK4 är billigare) några understödsvapen (KSP/granatgevär) förekommer inte.

målet är att de som har nått LK skall kunna klara sig själva utan att ha annan samverkan med befälen än via Ra (mobiltele vid skarp olycka), LK bedriver även mycket spaning, både fast och rörlig.

LK3 (jag är ensam om att vara det i Skbg) skall egentligen gå som Bitr inst på övningarna, men eftersom befälen nu har "lekt av sig" (som de uttryckte det) de senaste 2 åren kommer jag få ingå i LK gruppen tills vidare (Dvs tills utb ansv säger något annat, eller de behöver mig till något annat), oftast innebär detta att jag får vara ganska mycket 1-mans b-styrka biggrin.gif
det är kul att göra e-överfall med AK4 och knallskott biggrin.gif

till och under övningarna transporteras vi oftast i TGB20 (5mil på landsväg med TG20 är INTE kul) dry.gif

har ni nu frågor om varför vi har det så så fråga på...
nilsson
På våra övningar gäller som följer;
(1) Övningsledningen består av ungdomsledaren och dennes bitr. ungdomsledare, samt i vissa fall även andra personer med specialkompetens.
(2) Plutonchefen/instruktören (Lk2) ingår tillsammans med sin ställföreträdare i övningsstaben.
(3) Gruppcheferna för grupperna bör ha gjort Lk1 och ställföreträdande gruppchefer bör ha gjort minst Fk.
Gruppcheferna har fasta grupper och samövar med dessa innan övningarna.

Under våra utbildningskvällar/-helger så gäller;
(1) Gk får grundutbildning.
(2) Fk får fördjupad grundutbildning (oftast tillsammans med Lk1).
(3) Lk1 får fördjupad grundutbildning samt ledarskapsutbildning (ledarskapsteori & truppföring).
(4) Lk2 är instruktörer i grundutbildningen av Gk, Fk samt Lk1 (trupputbildning).
(5) Ungdomsledaren och dennes biträdande ungdomsledare håller själva i ledarskapsutbildning för Lk1 och Lk2.
Eskelinen
QUOTE (nilsson @ Apr 27 2003, 22:50 )
QUOTE (LeadHead @ Apr 27 2003, 22:13 )

Vad är en GBS-elev för något?

GBS = Grundlägande Befäls Skola, som är LK1 annars. Men inte i hos oss
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.