Brobeck
Apr 27 2003, 13:16
Är flygofficer detsamma som pilot?
Jag har nämligen inte hittat några pdf-dokument till pilot (strid)
Jag kan 0 om detta
Raffsec
Apr 27 2003, 14:01
Det heter egentligen flygförare, pilot det är ett civilt påhitt eller ett märke på en penna

Edit:stavfel
achilleos
Apr 27 2003, 14:38
Officer i flygtjänst tror jag det brukar stå i rekryteringssammanhang.
Läs mer på:
http://www.rekryc.mil.se/article.php?id=8388
Brobeck
Apr 27 2003, 15:08
achilleos, är det ungefär samma om man vill flyga helikopter då?
Har du även en länk på detta så blir jag glá

(Jag vill asså veta de olika momenten i utbildningen)
Det är i stort sett samma tester för helikopterförare.
Tarkan
Apr 27 2003, 19:22
Ja det låter ju lätt att bli pilot. Man halkar in på ett bananskal verkar det som.

Edit: Lade till ett t
QUOTE (Tarkan @ Apr 27 2003, 19:22 )
Ja det låter ju lätt att bli pilot. Man halkar in på ett bananskal verkar det som. /.../
Inte en räkmacka då?
Brobeck
Apr 27 2003, 19:45
Okidoki...
Vad får man då flyga som helikopterpilot då?
Får man tex. flyga räddningshelikopter?
Det låter ganska tufft att vara "Officer i Flygtjänst"!!
QUOTE (Brobeck @ Apr 27 2003, 20:45 )
Okidoki...
Vad får man då flyga som helikopterpilot då?
Får man tex. flyga räddningshelikopter?
Det låter ganska tufft att vara "Officer i Flygtjänst"!!
Jag tror i all min enfald att man som helikopterpilot flyger någon av försvarets helikoptrar, vilka du givetvis kan läsa på den helt magnifika hemsidan www.SoldF.com.
Och visst är det tufft, men knappast enkelt att bli antagen som. Som jag förstått det får man inte vara för lång, inte för kort, inte för stark, inte för svag, inte för snabb, inte för långsam, inte för smart (då blir man bevakningssoldat), inte för dum, osv. Eller vad säger du achilleos?

Nej, skämt åsido, flygförare är hedersamma människor. Har en kompis som blev utsorterad i det absolut sista sållandet för flygförarkandidaterna. Det var inga dåliga tester han gick igenom...
achilleos
Apr 27 2003, 22:36
QUOTE (Brobeck @ Apr 27 2003, 15:08 )
achilleos, är det ungefär samma om man vill flyga helikopter då?
Har du även en länk på detta så blir jag glá :D
(Jag vill asså veta de olika momenten i utbildningen)
De olika momenten är
idag enligt följande:
GFU /Grundläggande Flyg Utbildning): 3 månader på Ljungbyhed i Skåne där man tar A-cert flygplan och flyger c:a 50 timmar SK61 Bulldog.
GHU (Grundläggande Helikopter Utbildning): Resterande tid av det första året där man flyger/har flugit hkp6. Den typen skall ju dock skrotas 2004 så i framtiden är det troligt att det blir hkp9 i skolversion, alltså utan beväpning. Efter detta år får man sina vingar och utbildningen sker i Linköping.
GTU (Grundläggande Taktisk Utbildning): Ett år av mer avancerad flygträning såsom taktisk flygning, lågflygning, formationsflygning i rote eller mer, fjällflyg, utlandsflyg osv... Detta kan ske antingen på Malmen eller på nåt annat ställe, det har varit lite olika de senaste åren.
GFSU (Grundläggande Flygslags Utbildning): Skall man in på ex. stridshelikopter så åtgår detta året till att nyttja sina kunskaper från tidigare år och nu även hänga på vapen och ge sig ut på stridsvagnsjakt. Skall man bli transportare så börjar man vara med på övningar tillsammans med LBB och flyga enligt de reglementen som finns och håller på att tas fram där.
FFSU (Fortsatt Flygslags Utbildning) År 4 är man så äntligen "klar" med alla utbildningssteg och man tilldelas en halsduk i rätt färg, ex svart om man är på stridshelikopter. Man har nu alla befogenheter såsom att få flyga civila, i dåliga siktförhållanden utan tillägg på minima och sådant. Man erhåller även full lön enligt avtalet för flygförare, efter att under tidigare år haft elevlön.
Man bör ha i åtanke att allt detta är under ständig förändring. Ingen vet säkert hur det kommer att bli i framtiden, med enbart hkp14, 15 och 10. SKall vi ha egen utbildning eller skicka folk till ex. USA? Det pratas även om en nordiskt helikopterskola som ett alternativ. Vi får se vart det landar.
Räddningshelikopter kan nämnas att det får man inte flyga förrän men fått ordentligt med erfarenhet, och då snackar vi kanske 5-10 år efter avslutad utbildning.
QUOTE (achilleos @ Apr 27 2003, 23:36 )
FFSU (Fortsatt Flygslags Utbildning) År 4 är man så äntligen "klar" med alla utbildningssteg och man tilldelas en halsduk i rätt färg, ex svart om man är på stridshelikopter.
Jag antar att bilden till din avatar är tagen på TFHS efter EK-släpp eftersom du har en röd/vit halsduk?
Innan det är den väl grön? Vad har ni för färg på den under GHU?
Läste någonstans på FMs sidor att man inte skall ta in några Hkp-förare de närmsta åren. Stämmer det och beror det i så fall på utskrotningen av Hkp6? Kommer ni under tiden genomföra omskolning av gamla flygförare?
Vakten_F4
Apr 27 2003, 23:00
inte för smart (då blir man bevakningssoldat),

Tack för komplimangen!
QUOTE (Vakten_F4 @ Apr 28 2003, 00:00 )

Tack för komplimangen!

Vi kan leka en lek. Den heter "Gissa vilken befattningskod Shock har!"
Vakten_F4
Apr 27 2003, 23:16
QUOTE (Shock @ Apr 28 2003, 00:06 )
QUOTE (Vakten_F4 @ Apr 28 2003, 00:00 )

Tack för komplimangen! :D
Vi kan leka en lek. Den heter "Gissa vilken befattningskod Shock har!"
GA836, GA936 eller GA937?
LimpFish
Apr 28 2003, 08:49
har Sverige stridshelikoptrar ens? eller vad är det för skillnad på strids- och attackhelikoptrar?
achilleos
Apr 28 2003, 09:29
QUOTE (106 @ Apr 27 2003, 22:47 )
Jag antar att bilden till din avatar är tagen på TFHS efter EK-släpp eftersom du har en röd/vit halsduk?
Innan det är den väl grön? Vad har ni för färg på den under GHU?
Läste någonstans på FMs sidor att man inte skall ta in några Hkp-förare de närmsta åren. Stämmer det och beror det i så fall på utskrotningen av Hkp6? Kommer ni under tiden genomföra omskolning av gamla flygförare?
Stämmer bra det.... När GHU började fick man byta tillbaks till den gröna igen
Det stämmer nog bra att det inte skall rekryteras på några år. Det har både med 6:an och annat att göra. Man har kommit på att det finns en aning för många flygförare inför de nya systemens införande, beroende lite på hur man räknar... Högkvarteret vill ju ha så få besättningar per helikopter för att spara pengar, men om man vill ha någon uthållighet i systemet så räcker det inte med 1,5 besättning per hkp som har varit ett förslag. Innan man reder ut detta, och innan man vet behoven i framtiden så kommer man ligga lågt med nyrekrytering några år.
achilleos
Apr 28 2003, 09:38
QUOTE (LimpFish @ Apr 28 2003, 08:49 )
har Sverige stridshelikoptrar ens? eller vad är det för skillnad på strids- och attackhelikoptrar?
Sverige har inte någon stridshelikopter. Attackhelikopter och stridshelikopter är i princip samma sak, tror definitionen finns exakt beskriven i PerP (perspektivplanering) rapport 7. Vi kallar det stridshelikopter för att det låter för aggressivt med attackhelikopter, det är rent politiskt alltså. Precis som vi är en försvarsmakt och inte en krigsmakt som det hette tidigare.
Hkp9 som är det närmsta vi kommer attack/stridshelikopter är en pansarvärnshelikopter per definition. Skall jämföras med t.ex. denna:
http://www.armedforces.co.uk/army/listings/l0055.html
Tarkan
Apr 28 2003, 09:48
@ oz
Räkmackor ska man äta ju. Satan, nu blev jag hungrig ;)
BuddhaSWE
Jun 17 2007, 21:12
måste man ha gjort lumpen för att kunna bli flygförare?
trädet
Jun 17 2007, 21:20
Innom FM, antagligen... Eller jag tycker det känns lite som man borde behövt de... Fast jag kan ju ha fel..
Kimster
Jun 17 2007, 21:29
QUOTE (BuddhaSWE @ Jun 17 2007, 22:12 )

måste man ha gjort lumpen för att kunna bli flygförare?
Om du menar i FM så finns det klara och tydliga krav på hemsidan.
http://www.rekryc.mil.se/article.php?id=771
BuddhaSWE
Jun 17 2007, 21:32
japp de var inom Fm jag menade. Förut har de ju alldeles säkert varit så. Men nu när värnplikten nästan är "frivillig" i praktiken, tycker jag att de verkar oklokt att kräva att personen gjort värnplikten.
Även om man är "perfekt" så behöver man ju inte ha gjort lumpen.
Å andra sidan kanske de är viktigt att ha en Gsu i baggaget, jag vet inte.
Det som jag tycker skulle vara bäst, är att värnplikt inte var tvunget, utan att om man klarar testerna till flygförare inom fm så kan man få Gsu innan man påbörjar FF-utbildningen. Men jag bestämmer ju tyvärr inte =P
Kimster
Jun 17 2007, 21:35
Varför inte? .. du tror väl inte man sitter och fiser i ett JASplan och dricker kaffe på mässen dag ut och dag in.... Dessutom tror jag nog att värnplikten är en ganska bra uttagningsfas till för de som vill söka. Pallar man inte en värnplikt pallar man nog inte att bli stridspilot.
BuddhaSWE
Jun 17 2007, 21:45
jag har väl aldrig påstått att ".. man sitter och fiser i ett JASplan och dricker kaffe på mässen dag ut och dag in...." och de var inte heller frågan om att man inte pallar värnplikten, utan att man kan tycka att värnplikt är att slänga bort ett år.
Jag vill ha en förklaring på när en värnpliktserfarenheterna är nödvändiga under en FFutbildning?
Edit: Kimster jag pratar inte om stridspilot, utan om FF.
Med tanke på att antalet värnpliktiga är så lågt nu för tiden så innebär ju det att färre personer kan söka till flygförare.
Dessutom har antalet som söker minskat dom senaste åren.
Det finns många i flygvapnet som tycker att man skulle kunna rekrytera personer som inte gjort värnplikten.
Jag tror att det kan vara rätt väg att gå.
Visste lite erfarenhet av försvarsmakten kan vara bra, men man behöver inte ett helt år som värnpliktig för att få det.
BuddhaSWE
Jun 17 2007, 21:57
petur: de var så jag också tänkte.
Jag tycker de skulle vara vettigt med kanske 2 månaders grundläggande utbildning i det man behöver kunna.
Kimster
Jun 17 2007, 23:05
QUOTE (BuddhaSWE @ Jun 17 2007, 22:45 )

jag har väl aldrig påstått att ".. man sitter och fiser i ett JASplan och dricker kaffe på mässen dag ut och dag in...." och de var inte heller frågan om att man inte pallar värnplikten, utan att man kan tycka att värnplikt är att slänga bort ett år.
Jag vill ha en förklaring på när en värnpliktserfarenheterna är nödvändiga under en FFutbildning?
En stridspilot är en flygförare.
Jag vet inte vilka andra FF du menar. Det finns inga andra tjänster än stridspilot och helikopterpilot så vitt jag vet, som man kan söka.
tinhead
Jun 17 2007, 23:17
QUOTE (BuddhaSWE @ Jun 17 2007, 22:45 )

Tjaa du kommer in i FM genom lumpen, lär dig grunderna, överlevnad, strid, osv..
Det finns många olika skäl till varför VPL är rätt bra innan man blir antagen till Flygförare...
Jag gissar att dom kommer kräva GSU av FF i framtiden..Möjligtvis att dom ändrar på utbildningens start så att dom som inte gjort 3mån GSU får genomgå åtminstone den, alternativt att dom genomgår hela innan dom får påbörja.
Går du in i VPL med attityden att "slänga bort 1år" så kommer du få det väldigt jobbigt och tråkigt.
Se det som förkunskaper inför andra utbildningar.
BuddhaSWE
Jun 18 2007, 15:21
Kimster: Klart jag vet att en stridspilot är en flygförare. Men en flygförare är väl inte nödvändigtvis stridspilot, utan kan väl även vara helikopter pilot?
Eller innefattar stridspilot även helikopterpilot? Isåfall hade jag fel.
johanp
Jun 18 2007, 17:57
Tidigare har det faktiskt varit möjligt att söka utan GU men av någon anledning är det borttaget sedan länge. Personligen förstår jag inte varför en mil GU inte skulle krävas? Klarar man tester till FF klarar man även Pliktverkets mönstring = ska göra lumpen. Sen är det naturligtvis en mycket bra grund att börja längst ner i ledet och jobba sig uppåt - det finns mycket som enbart kan läras genom en mil GU. Allt du/ni behöver veta om antagning finns att läsa på RekryC's hemsida, läs där, det finns även mycket vettigt på flottiljernas hemsidor. Lycka till med ansökningen.
BuddhaSWE
Jun 18 2007, 18:26
fm lär ju få betydligt färre sökande till ff nu när såpass få gör värnplikten.
att man inte gjort värnplikten betyder ju inte nödvändigtvis att man inte skulle klarat den.
QUOTE (BuddhaSWE @ Jun 18 2007, 19:26 )

fm lär ju få betydligt färre sökande till ff nu när såpass få gör värnplikten.
Fast samtidigt sållas ju bättre folk fram vid mönstringen så det är inte direkt säkert att kvaliten på de som söker sjunker, antalet sökande spelar inte så stor roll. Det krävs rätt mycket för att klara sig igenom testerna till pilot och mönstringen blir då en förgallring som sållar bort olämpliga vid ett tidigare skede.
BuddhaSWE
Jun 18 2007, 18:42
så kunde man ju absolut resonera förr, inget snack om saken. Men kan man det nu? krävs det att du ska vara "oduglig" för att inte göra värnplikten? Oftast inte i praktiken, de räcker ibland (tillochmed oftast vad jag har hört) med att inte vilja.
Jag skulle själv gärna villa söka till FF, men att göra lumpen känns inte rätt att göra bara för att sedan kunna söka FF, vilket jag med stor sannolik skulle misslyckas med. Förstår ni hur jag tänker?
QUOTE (BuddhaSWE @ Jun 18 2007, 19:42 )

Förstår ni hur jag tänker?
Jag förstår hur du tänker och i det här fallet funkar det ju som det ska iom att du sållas bort redan nu och inte vid psykologintervjun sedan
johanp
Jun 18 2007, 19:13
Jag förstår vad du skriver men inte vad du menar. Vill du jobba i FM men inte har minsta intresse för vpl så tycker jag att det tyder på nån form av glorifiering av FF tjänst alá dataspel/flygfilm.
Sen kan man ju se vpl som ett år av förtest, ett smakprov på om man trivs i det gröna/blå samt att du har ett helt koppel med befäl som kontrollerar om du är lämplig för fortsättning inom FM.
BuddhaSWE
Jun 18 2007, 20:05
johanp: du har absolut en poäng där, ska man jobba inom fm måste man gilla att jobba inom fm vare sig de är värnplikt eller nåt sorts yoff-jobb.
Men är inte skillnaden väldigt stor?
En annan sak som jag håller med dig om är att de finns många befäl som kontrollerar om man är lämplig för fortsättning inom fm. Kan inte göra nåt annat än och hålla med dig på det, efter 11 månader vet man oftast ganska väl hur en person fungerar.
Edit: Jag har påverkats av glorifieringen av både flyg och övrig militär verksamhet. De tror ja vi alla har.
Kimster
Jun 20 2007, 16:34
Då är väl lumpen en perfekt utbildning för att få se hur verkligehten ser ut.
QUOTE (Kimster @ Jun 17 2007, 22:05 )

En stridspilot är en flygförare.
Jag vet inte vilka andra FF du menar. Det finns inga andra tjänster än stridspilot och helikopterpilot så vitt jag vet, som man kan söka.
Det finns ju "busschaufförer" också...
TP84-piloter, t.ex. Och några andra transportplanspiloter, jag har ingen aning om hur rekryteringen är till dessa tjänster, men jag skulle förmoda att de som är FF på dessa flygplan är fd. stridpiloter? Någon som vet?
De som jobbar här (
Transportflygdivisionen Bromma - STATSFLYGET) är inte FF, utan tydligen piloter. Undrar var gränsen inom FV är?
För övrigt så verkar det som att FVs hemsidor inte är helt optimala för att hitta information om t.ex. flygplanen inom FV.
Kimster
Jun 20 2007, 18:14
Aldrig sett någon rekryteringsannons till den typen av FF.
johanp
Jun 20 2007, 18:19
De typer av tjänster tillsätts av "pensionerade" stridspiloter.
BuddhaSWE
Jun 20 2007, 19:05
Som jag frågat innan, är helikopterpiloter stridspiloter?
Kan någon upplysa mig om tillvaron som FF är lik denna verklighet Kimster beskriver? Någon som kanske rent av är FF?
g3space
Jun 21 2007, 07:41
QUOTE (BuddhaSWE @ Jun 20 2007, 19:05 )

Kan någon upplysa mig om tillvaron som FF är lik denna verklighet Kimster beskriver? Någon som kanske rent av är FF?
Lik vilken verklighet som Kimster beskriver?
BuddhaSWE
Jun 21 2007, 09:26
"Då är väl lumpen en perfekt utbildning för att få se hur verkligehten ser ut."
g3space
Jun 21 2007, 09:43
QUOTE (BuddhaSWE @ Jun 21 2007, 09:26 )

"Då är väl lumpen en perfekt utbildning för att få se hur verkligehten ser ut."
Det var väl inget påstående om hur "verkligheten" ser ut, snarare en replik på din kommentar om att du påverkats av "glorifiering". Det verkar alltså som om du själv känner att din bild av "flygarlivet" kanske inte stämmer överens med verkligheten. Och då håller jag med Kimster, GU inom Flygvapnet kan ge en bra bild av yrket, förutsatt att du har rätt tjänst.
BuddhaSWE
Jun 21 2007, 17:10
ah okej, jag missuppfattade kimster, ber om ursäkt för det.
Piloter till Tp84 direktrekryteras nuförtiden. Dvs nyblivna flygkadetter delas efter en tid upp i två skolor, de som ska flyga 39 och de som ska flyga 84.
QUOTE (simon @ Jun 21 2007, 20:12 )

Piloter till Tp84 direktrekryteras nuförtiden. Dvs nyblivna flygkadetter delas efter en tid upp i två skolor, de som ska flyga 39 och de som ska flyga 84.
Vem skulle välja Hercules framför ett state-of-the-art flygplan som Gripen? Not me :P
Men de kanske bestämmer åt en?
QUOTE (hepic @ Oct 30 2007, 00:51 )

QUOTE (simon @ Jun 21 2007, 20:12 )

Vem skulle välja Hercules framför ett state-of-the-art flygplan som Gripen? Not me :P
Men de kanske bestämmer åt en?
Folk som vill kuska runt världen Dubai-Affe-Uzbekistan-Långåthvete med omnejd väljer med fördel TP84.
/K
Till syvende och sidst är det inte ditt val mellan 39 och 84. Jag kan komma på flera anledningar till att välja 84 framför 39.
MatsLennarth
Nov 2 2007, 10:26
Jag har sökt men inte funnit.
Om man har en lagning i en tand, är det då omöjligt att genomföra FF-utb.?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.