Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Cilps på Skyddsmaskväskan.
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Speedy2
Var kan man köpa dessa Clips?
Fk.Mandrake
Om det är den nya skyddsmaskväskan vi pratar om, så tror jag att det är så kallade Bianci clips. Bianci gör tex. pistolhölster. Kolla med någon som för deras produkter.
ERI
QUOTE (Speedy2 @ Apr 27 2003, 12:31 )
Var kan man köpa dessa Clips?

Om du ber snällt nästa gång du är på TSFD så kan du säkert få ut ett extra par. Det fungerade i alla fall bra för mig.

/ERI
Shock
En liten extrafråga då, var är de tänkta att användas de där clipsen när man fäster dem på skyddsmaskväskan? Vi har SV2k och LK35, så på ryggsäcken får man inte fast väskan och på bröstet på stridsvästen känns det jättefel att ha den...
EOD
Nu är jag inte med riktigt Shock...

Ni har stridsvästen men ni har inte stridssäck 2000!? Vilket förband ligger du på eller är du HV?

Jag har i alla fall min väska på vänster sidan (se bilden)

Det är inte det skönaste men det är funkis både med rygga och utan. Som tur är så råder det ju inte alltid C-beredskap grön (dock var det C-grön under hela slutövning våreld!)

EOD
106
Till Stridsväst2000 följer det med två små karbinhakar som är till för att hänga skyddsmaskväskan i.
Häng väskan längs vänster ben och sätt en rem runt benet, på så sätt får man plats med en extra Flerbruksficka stor och kan använda de båda clipsen till någonting annat.
Limp
C-beredskap grön  

Vad innebär det?
EOD
106: Vet inte riktigt vad du fått höra att karbinhakarna är till för fästa skyddsmaskväskan i, står i alla fall inte så i instruktionen till västen. Brukar använda en för att handmicksladden inte ska glida ner och en för att fästa hjälmen i.

Limp: Vet inte om du gjort VPL eller...? C-grön är i alla fall en ny grej man införde 2001 tror jag. I det gamla systemet så bar du alltid med dig masken. Nu gör det det först när C-grön gäller (annars är det ingen mask med). Finns sedan C-gul och C-röd. Kommer inte ihåg exakt nu men C-gul tar du på dig all C mtrl men du befinner dig inte i ett kontaminerat omr. C-röd, då är du i skiten...

Finns liknande för Atom och biologisk också men tror inte det skiljer sig så mycket på soldat nivå. Har papper på det men orkar inte gräva fram det nu...

EOD
106
QUOTE (EOD @ Apr 28 2003, 21:00 )
106: Vet inte riktigt vad du fått höra att karbinhakarna är till för fästa skyddsmaskväskan i, står i alla fall inte så i instruktionen till västen. Brukar använda en för att handmicksladden inte ska glida ner och en för att fästa hjälmen i.

Nej, i häftet som följer med står det inte mycket.
Fick veta det när vi fick utbildning på västen i maj 2002. Självklart måste man få utbildning på allting inom FM, även en väst, innan man får använda sakerna.

Självklart kan man använda dem till lite vad som helst, tyvärr fick man bara med 2st. Jag tyckte det var smidigast att ha skyddsmaskväskan på benet samtidigt som jag kunde ha fler fickor. På ryggen ville jag inte fästa någonting eftersom det kan bli besvärligt att bära packning då. Fick man ut benplattan skulle det lösa en del problem.
Går det inte att dra kabeln genom öglan till slangen för vätskesystemet (och kanske även igenom ett av banden för att fästa fickor)?
EOD
106: OK, då är det något som har slagit fast på det förbandet som du är på. När man på Ing2 berättade för FMV att man satt och planera ett "utbildnings paket" för stridsvästen så fick man svaret.
-"Bra, då kan vi få ta del av den för vi har ingen"

FMV har tydligen tänkt att den bara skulle delas ut till soldaterna som det blev när stridssäcken och bärsäcken kom.

Visst kan man fästa handmicken så, blev bara att jag fästen med karbinhaken...
Vad det gäller att fästa skyddsmaskväskan på benet så är det som vanligt, smaken är som baken. Gillar inte riktigt att ha saker hängades där nere och eftersom kungen inte givit mig något sätt att fästa den på benet så har den fått hänga kvar på sidan. Blir lite trångt när man hoppar in i fordon annars är det inte ivägen.

För att återgå till clipsen så borde fungera att ha dem på alla fickor. Tycker t.ex. maggfickorna hänger lite med de fästena som är nu.

EOD
bushman
kan hälsa att fästa skyddsmaskväskan på benet, med stridsbälte 304 är riktigt bra.
man får bara jägarfixa lite och ta till mitt nya service förråd: STADIUM.

de säljer spännremmar med snabbspänne i plast, två för 50 kr.
de är en meter långa så det är bara att tillpassa och klippa till rättlänga och bränna lite på bandet av nylon.

när jag får tid över så skall det bandet antingen bytas ut mot resår med snabb spänne eller kardborre eller kanske bägge delar.
själva väskan satte jag fast med strips i bältets övre hål, men det är nog don efter person och kropps mått.

hade inga problem med att komma in i fordon snarare tvärtom, när väskan satt på sin vanliga plats var det svårt att sitta i en 13bil.
Fk.Mandrake
Jag har löst "problemet" med väskan liknande bushman. Har dessutom lyckats hitta ett resårband med kardborre till benfästningen. Har samlat på mig en mängd "braåha" saker genom åren och där låg det och var faktiskt bra och ha! biggrin.gif

Har dock hört att clipsen har en förmåga att skava mot fästpunkterna de sitter i. Detta med följd att de går sönder. Har därför plockat av clipsen och använder istället remmen till väskan som en livrem till densamma.
106
QUOTE (EOD @ Apr 28 2003, 22:02 )
Blir lite trångt när man hoppar in i fordon annars är det inte ivägen.

Jo jag upptäckte också att det var riktigt svårt att köra bil med väskan på vänsterbenet, eller att överhuvudtaget åka bil med västen på (särskilt i Sprinter där man sitter fastklämd mellan radion och dörren som man med kraft får slå igen).

Eftersom jag hade västen under utlandstjänst behövde vi nästan aldrig ha den på oss när vi åkte i fordon (beroende på beredskapsgrad) och därmed gjorde det ingen skillnad var väskan satt. Vid fotpatrull skulle den alltid användas men skyddsmasken behövde inte vara med.
Därför åkte den rätt snart ner i QRF-packningen med alla andra saker som skulle vara med (i fordon) men aldrig användes.
Till Stridsbälte 304K föredrar jag faktiskt väska06.
QUOTE (EOD @ Apr 28 2003, 22:02 )
För att återgå till clipsen så borde fungera att ha dem på alla fickor. Tycker t.ex. maggfickorna hänger lite med de fästena som är nu.

Precis som EOD tänkte jag på att man borde haft Bianchi-clips till fickorna på västen. Det skulle då gå mycket snabbare att anpassa västen efter uppgiften och fickorna skulle sitta bättre.
Första tanken när jag såg nuvarande fästmetod var: "undrar hur det här ser ut efter 10 vpl-kullar". De sitter inte särskilt bra nu och kardborreband vet vi hur ofta de måste bytas samt hur dåligt de fungerar om man får snö på dem.

Men just Stridsväst2000 behandlas i ett par trådar redan.

Man kanske borde modifiera fickorna till sitt stridsbälte med sådana clips. Jämför man med hur bra pistolhölstret sitter fast så är det en enorm skillnad.

När A1 (kniven alltså) var ny kunde man köpa till Bianchi-clips till Corduraslidan så att den kunde fästas uppochner på stridsbältesoket, ryggsäckar och annat.
Nemo
Kommer inte ihåg exakt nu men C-gul tar du på dig all C mtrl men du befinner dig inte i ett kontaminerat omr. C-röd, då är du i skiten...

Är det inte bara mask på vid C-gul?
Vi blev iaf. lärda att inte sätta på oss C-vätskeskyddet förens vid C-röd under vår NBC-utb.
Pingo
QUOTE (Nemo @ Apr 28 2003, 23:51 )
Kommer inte ihåg exakt nu men C-gul tar du på dig all C mtrl men du befinner dig inte i ett kontaminerat omr. C-röd, då är du i skiten...

Är det inte bara mask på vid C-gul?
Vi blev iaf. lärda att inte sätta på oss C-vätskeskyddet förens vid C-röd under vår NBC-utb.

OT
Här är skyddsnivåerna mm:
http://www.skyddc.mil.se/article.php?id=1257
/OT

Brukar det inte vara så i FM att utrustningen först kommer ut sen tar det typ 10 år innan en ordentlig isturktion kommer?
Fu Kjellberg
Jag satte Skyddsmaskväskan som en buttpack. Funkar funkis med Saccis jägare 50 säck.
Säcken hamnar ovanpå och du kommer åt skyddsmasken relativt lätt ändå.
Skall du bära en större säck så ta bara bort skyddsmaskväskan och fäst den på ryggsäcken.
Lite OT men så här löste jag det med min Skyddsmaskväska.
EOD
Tack Pingo, slapp jag leta rätt på de olika klasserna gasmask.gif

Vad det gäller ny utr inom FM så brukar det som regel vara en "befäls utb" Sedan utbildar man på det några GU-bat för att efter några år få instruktionsböcker på det eller dyl. Grovt förklarat...

106: Fungerar jätte bra att trycka in sig i en sprinter. Man hoppar in, tar med sig dörren i högerhanden. Lutar sig över mot föraren så att man kan slicka honom i örat. Då har man förhoppningsvis fått igen dörren. Sedan är det bara att ta stöd mot taket och trycka sig ner. Bält behövs inte eftersom man sitter så fast att man kan krocka i 200km/h utan problem mad.gif

Måste också säga att jag faktiskt tyckte att väska06 fungerade mycket bra till 304K. Gillar även ny väskan. Om man slänger ut masken vill säga...

EOD
LeadHead
QUOTE (EOD @ Apr 28 2003, 20:00 )
Nu gör det det först när C-grön gäller (annars är det ingen mask med). Finns sedan C-gul och C-röd. Kommer inte ihåg exakt nu men C-gul tar du på dig all C mtrl men du befinner dig inte i ett kontaminerat omr. C-röd, då är du i skiten...

Inte riktigt. C-gul innebär C-molnmiljö medan C-röd innebär C-vätskemiljö.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.