QUOTE (EOD @ Apr 28 2003, 22:02 )
Blir lite trångt när man hoppar in i fordon annars är det inte ivägen.
Jo jag upptäckte också att det var riktigt svårt att köra bil med väskan på vänsterbenet, eller att överhuvudtaget åka bil med västen på (särskilt i Sprinter där man sitter fastklämd mellan radion och dörren som man med kraft får slå igen).
Eftersom jag hade västen under utlandstjänst behövde vi nästan aldrig ha den på oss när vi åkte i fordon (beroende på beredskapsgrad) och därmed gjorde det ingen skillnad var väskan satt. Vid fotpatrull skulle den alltid användas men skyddsmasken behövde inte vara med.
Därför åkte den rätt snart ner i QRF-packningen med alla andra saker som skulle vara med (i fordon) men aldrig användes.
Till Stridsbälte 304K föredrar jag faktiskt väska06.
QUOTE (EOD @ Apr 28 2003, 22:02 )
För att återgå till clipsen så borde fungera att ha dem på alla fickor. Tycker t.ex. maggfickorna hänger lite med de fästena som är nu.
Precis som EOD tänkte jag på att man borde haft Bianchi-clips till fickorna på västen. Det skulle då gå mycket snabbare att anpassa västen efter uppgiften och fickorna skulle sitta bättre.
Första tanken när jag såg nuvarande fästmetod var: "undrar hur det här ser ut efter 10 vpl-kullar". De sitter inte särskilt bra nu och kardborreband vet vi hur ofta de måste bytas samt hur dåligt de fungerar om man får snö på dem.
Men just Stridsväst2000 behandlas i ett par trådar redan.
Man kanske borde modifiera fickorna till sitt stridsbälte med sådana clips. Jämför man med hur bra pistolhölstret sitter fast så är det en enorm skillnad.
När A1 (kniven alltså) var ny kunde man köpa till Bianchi-clips till Corduraslidan så att den kunde fästas uppochner på stridsbältesoket, ryggsäckar och annat.