Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Militärhistorisk resa
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Protiwa
Jag har just börjat planera en resa under sommaren. Jag tänkte bila runt i Europa och besöka olika krigsskådeplatser från WWII. Besöka lite olika krigs museum.

Tänkte börja med området för ”Operation Market Garden” och då speciellt området runt Arnhem http://www.rememberseptember44.com/plan4a.gif.
Min svärmors far ska ha ett porträtt hängande på ett av museerna där.

Sedan bär det nog av till Dunkerque (Operation Dynamo).
För att sedan åka ner till invasions kusten i Frankrike (Operation Overlord). Och där titta på stränderna, museerna,
Pointe du Hoc http://search.eb.com/normandy/art/onormay089p1.jpg, där amerikanska Rangers klätrade 30m uppför en bergsvägg för att slå ut en befäst kanon. Amerikanska kyrkogården nära Saint-Laurent-sur-Mer där 9386 soldater ligger begravda http://search.eb.com/normandy/art/onormay059p4.jpg.
Pegasus bron http://217.215.39.94/com/galleri/d_day/images/21.jpg, Sainte-Mère-Église där en amerikansk soldat ur 82:nd airborn div fassnade med sin fallskärm i kysktornet och när staden långt senare befriats och han plockats ner var han temporärt döv av kyrkklockorna som ringt konstant. Till hans minne har man hängt upp en docka i full mundering i kyrktornet.

Så det blir att ladda digitalkameran med det STORA minneskortet…

Jag vet att Svenskt Militär Historiskt Bibliotek som göra reklam i HV-tidningen brukar genomföra liknande resor. Är det någon som åkt med dem?
Smocken
Kul resa, har tänkt och göra en sån nån gång i tiden också fast lägga på 1 världskriget
oz
Kanske inte direkt på vägen. Men Imperial War Museum i London är alltid värt besöket
Protiwa
QUOTE (Smocken @ Apr 27 2003, 11:40 )
Kul resa, har tänkt och göra en sån nån gång i tiden också fast lägga på 1 världskriget

Ja, WWI är ju också intresant. Skulle vilja åka till Verdun och titta lite. Men det dör ju folk där fortfarande från alla blindgångare som liffer kvar i markerna.
Menige Ryan
Kul Protiwa!
Och säkert j.....gt intressant.
vad har du kalkylerat på att denna resa kostar, bilar du eller ???
Protiwa
Tänkte bila med svärfar (militärhistoriker och lärare på MHS). Familjen får också följa med. Vet inte riktigt färdkostnaderna, måste planera lite till med svärfar och göra upp en färdplan mm. Sedan så blir det att kolla med hotel osv.
Samlare av militaria som man är, så hoppas man kunna fynda lite. biggrin.gif

Än så länge är resan bara på planeringsstadiet, igentligen skulle man åka nästa år då det är 60 år sedan det begav sig. Och då skulle det vara kul med två resor. Frankrike i juni (6:e) och Holland i september (17:e).
robot
Mmm hoppas du får en givande resa. Min motsvarande resplan går från Arlanda till Cypern, eller Aiya Napa närmare bestämt. B)
Vakten_F4
QUOTE (robot @ Apr 27 2003, 13:10 )
Mmm hoppas du får en givande resa. Min motsvarande resplan går från Arlanda till Cypern, eller Aiya Napa närmare bestämt.  B)

Paaah! Sprit och fruntimmer finns redan i Sverige, och varmt är det inomhus.
Gamla krig får man däremot gå över ån för att hitta! biggrin.gif
nsky_517
Tänkte göra något liknade i vinte fast med Vietnam som mål.
Protiwa
Ja, Vietnam skulle jag med vilja åka till. Saigon och tunnlarna. Åka runt och kolla in var det större slagen utspelade sig. smile.gif
Dobberman
QUOTE (nsky_517 @ Apr 27 2003, 12:37 )

Oj...ät inte fisk-såsen......
Jisses vad sjuk du blir....... mad.gif
Sen KOLLA med lokalbefolkningen om det ÄR röjt
ligger MYCKET OXA i naturen......
Mucka inte med vattenbufflar....
Ät inte fisksåsen.....(värt att upprepa)
Om du hittar vapenuthyrare...RÖR INTE handgranater odyl..(hörde skräckhistorier).
Grejerna har inte vårdats sen kriget.....
gasmask.gif

Glömde.....personer med anlag för klaustrofobi, spindel/orm-skräck.....Tunnlarna är inte
en plats för er...tro mig
Protiwa
QUOTE (rille116 @ Apr 27 2003, 13:57 )
QUOTE (nsky_517 @ Apr 27 2003, 12:37 )

Oj...ät inte fisk-såsen......
Jisses vad sjuk du blir....... mad.gif
Sen KOLLA med lokalbefolkningen om det ÄR röjt
ligger MYCKET OXA i naturen......
Mucka inte med vattenbufflar....
Ät inte fisksåsen.....(värt att upprepa)
Om du hittar vapenuthyrare...RÖR INTE handgranater odyl..(hörde skräckhistorier).
Grejerna har inte vårdats sen kriget.....
gasmask.gif

Glömde.....personer med anlag för klaustrofobi, spindel/orm-skräck.....Tunnlarna är inte
en plats för er...tro mig

Man får ta med sig snuskbusken och ett lager med guldbuskar samt torrmat.... biggrin.gif
Vildmannen
QUOTE (rille116 @ Apr 27 2003, 12:57 )

Hur går det till när man hyr en handgranat? 7.gif

Om man kaster den så är den ju liksom förbrukad och då går den ju inte att lämna tillbaka??
The Swede
QUOTE (Vildmannen @ Apr 29 2003, 15:12 )
QUOTE (rille116 @ Apr 27 2003, 12:57 )

Hur går det till när man hyr en handgranat? 7.gif

Om man kaster den så är den ju liksom förbrukad och då går den ju inte att lämna tillbaka??

Man hyr vapen och köper ammunition.
Handgranater räknas till ammunition.
Vanligtvis görs sådana här affärer hos vapenuthyrare.

The Swede
Grunt
Hmm.... ska till Waterloo med skolan nästa vecka.

Det ska bli kul att se...... ett fält................

Sacksenhausen senast kändes mer intressant.

Gillar min skola! smile.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.