Help - Search - Members - Calendar
Full Version: soldatprovsmärken
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Eskelinen
vet någon vad det är för märkeb på soldat provs märken.
eller är det olika färger beroend på vart i Sverige man är?
9x19
*rättat den vidriga särskrivningen (soldat provs märken -> soldatprovsmärken) i sökbarhetens namn*
Fu Kjellberg
olika färger varje år.
Silverfärgad ring till efter 5 år.
Guldfärgad ring till efter 10 år.
Speedy2
Går det skaffa dylika märken i efterhand?
Tappade mitt under värnplikten brydde mig inte då, men nu skulle jag gärna ha ett.
Mvh Speedy
Kimster
Guldfärgad ring med krans efter 15år smile.gif

<- ett prov till sen har jag iaf guldringen i min hand biggrin.gif
Fågel Fenix
ohh...längtar till den 9 maj...då skall det ut och gås... biggrin.gif 7.gif

Och efter detta år är det bara ett prov kvar...sen är det silverring..
Fu Kjellberg
När jag gjort soldatprovet i lumpen kunde jag sätta ditt silverringen.
Retade nog en del nya befäl. som inte hade någon ring biggrin.gif
Berkyboy
Appropå märken. Jag har fått höra att det finns lite olika varianter: märken, medaljer, släpspännen.
Jag fick nämligen förklarat för mig att man inte får blanda märken och medaljer på permisen. Jag har automatvapenskyttemärket, guldmagistern och tvågrensmärket. Enligt en bekant så får jag inte blanda dessa på permisen eftersom automatvapenskyttemärket är en medalj, medan de två andra är märken. Stämmer detta? Hur bestämmer man isåfall vad som klassas som medalj och märke?

Ganska trivial fråga men skulle vara skönt att få ett svar på den iaf...

Simma långt! ;)
Kimster
QUOTE (Berkyboy @ Apr 27 2003, 21:04 )
Appropå märken. Jag har fått höra att det finns lite olika varianter: märken, medaljer, släpspännen.
Jag fick nämligen förklarat för mig att man inte får blanda märken och medaljer på permisen. Jag har automatvapenskyttemärket, guldmagistern och tvågrensmärket. Enligt en bekant så får jag inte blanda dessa på permisen eftersom automatvapenskyttemärket är en medalj, medan de två andra är märken. Stämmer detta? Hur bestämmer man isåfall vad som klassas som medalj och märke?

Ganska trivial fråga men skulle vara skönt att få ett svar på den iaf...

Simma långt! ;)

Jag kan inte bekräfta nått mer än att jag har sett och läst i UnirFM och i Svensk Soldat över märken och medaljer, samt haft disskusion med befäl under högvakten.

Det du skjuter och får i lumpen är skyttemärken. Automatvapenskyttemärket är ett skytteMärke, ingen medalj. Alltså de du berättar om du får du bära så mycke vet jag.

Men det stämmer i övrigt att du får inte inte bära en medalj tillsammans med skyttemärken. En medalj är t.ex ÖB´s medalj för utlandstjänst. En medalj utmärker sig med att den set ut som en medalj ska göra .. med tyghänget (motsv) Därtill kommer oftast ett släpspänne.
Du får ej heller kombinera skyttemedaljer med släpspännen, ej heller med medalj, utan antingen eller.

Det man kan tänka på oxå är att det märket med högst valör ska sitta närmst hjärtat och att du max får ha 4 st märken. Hur många medlajer du får vet jag dock inte, och släpspännen... ja ett antal smile.gif
Själv bar jag Autmatvapenskyttemärket Guld, Fältidrottsmärket Guld, Skyttemärket Silver och Skidskyttemärket Silver, under Högvakten. Numera sitter mina släpspännen där istället.

Vissa av dem finns på bild, sidan 141 i Svensk Soldat
Kockis
Jag har inte gjot värnplikt men jag är med i FBU_u.
Jag har gjort ett soldatprov där, är det samma typ av märke eller är FBUs märken ett eget påhitt?
The Swede
QUOTE (Kockis @ May 1 2003, 13:24 )
Jag har inte gjot värnplikt men jag är med i FBU_u.
Jag har gjort ett soldatprov där, är det samma typ av märke eller är FBUs märken ett eget påhitt?

Det är samma märke dock är texten olika.

The Swede
LeadHead
Vet någon om några märken för 2003 är tillverkade ännu?
Fågel Fenix
QUOTE (LeadHead @ May 1 2003, 12:35 )

Det hoppas jag...fast man vet ju aldrig.
Jag och Uddevalla FBU-U skall iaf gå vårat prov den 9 maj och vi brukar alltid få våra märken vid provtillfället. Alltså så borde de vara klara eller starkt på G ;)
Casca
QUOTE (Fu Kjellberg @ Apr 27 2003, 19:51 )
När jag gjort soldatprovet i lumpen kunde jag sätta ditt silverringen.
Retade nog en del nya befäl. som inte hade någon ring biggrin.gif

Samma här. ;)

....................................

5 år: Silver
10år: Guld
15 år: Guld med grön krans
20 år: Guld med röd krans

Mörket har samma färg över riket och ändras varje år. Det finns ett generellt "FM" märke. Där FM är ingraverat, dessutom brukar varje regemente med klass ha det egna förbandsnamnet ingraverat.

Casca
Dookie
Är det antal år oavsett hur många gånger man gjort det som räknas eller är det antal gånger oberoende av hur många år det är på som gäller?

Vi gjorde nämligen flera soldatprov under utbildningen (ett under försteg med KB-pluton och ett med fältkompanierna i respektive plutoner) räknas då detta bara som ett år eller räknas det som två gånger av de fem som behövs för silverringen? 7.gif
106
Utan att veta borde man räkna år. Detta eftersom soldatprovet numer är åtta timmar med fältpuls, alltså skulle FJS (motsv.) annars ta 20-årsmärket ett par gånger under GU.

Även tvågrensmärket och liknande finns i olika varianter. Guld tre år betyder att man får ett bronsmärke med grön krans.
Någon som vet de exakta reglerna för detta (alltså inte för själva märket utan för årtalsmärken).
Casca
Frivilliga skytterörelsen har en bra handbok där skytteutmärkelserna beskrivs.

-Automatvapenmärket
-Skidskyttemärket
-Tvågrensmärket

Automatskyttemärket i högsta valören (Högre årtalsmärke i Guld)tar minst 21 år att erövra.
Vakten_F4
QUOTE (Kimster @ Apr 27 2003, 21:27 )
Själv bar jag  Autmatvapenskyttemärket Guld, Fältidrottsmärket Guld,  Skyttemärket Silver och Skidskyttemärket Silver

Lite OT det här men vad skiljer skidskyttemärket från tvågrensmärket? Vi hade en Lt som sa att det var samma sak dock med antingen löpning eller skidåkning, men i så fall får man ju inte ha både fältidrottsmärke och skidskyttemärke.
Casca
Olika tidskrav bara:

2x2 km

2 mål(ett per 2 km)

6 skott per eldöppnande

Olika avstånd att välja på
100m=1/6 fig
200m=1/3 fig

1 minuts tillägg för varje bom, båda målen måste vara träffade.

Tidskraven kommer jag ej ihåg....mellan 20-30 min beroende på skidor eller ej. Veteranner har mer tid på sig.

Casca
Kimster
QUOTE (106 @ May 1 2003, 23:40 )
Utan att veta borde man räkna år. Detta eftersom soldatprovet numer är åtta timmar med fältpuls, alltså skulle FJS (motsv.) annars ta 20-årsmärket ett par gånger under GU.

Även tvågrensmärket och liknande finns i olika varianter. Guld tre år betyder att man får ett bronsmärke med grön krans.
Någon som vet de exakta reglerna för detta (alltså inte för själva märket utan för årtalsmärken).

Stämmer. Du kan bara få flera märken per år men du får inte 5års märket efter 5 vanliga utan, Du måste ha 5 godkända soldatprov som är utspridda på 5 olika år för att få silverringen.
Samma gäller guld o de övriga fast då med 10/15/20 år med minst ett prov godkänt per år.

oj vad knepigt det vart att förklara.. 7.gif ..jaja ni hajjar säkert. ph34r.gif
Fågel Fenix
FÖrsta gången jag gick så var det en gubbe som hade gått provet varenda gång sedan det startade..
(en fågel,(inte jag) viskar i mitt öra att det var 70..nåt ?)

hm..men då var det ju ingen dedrift ändå ju!....fick för mig att gubben hade gått typ 50 gånger eller nåt.

När började soldatprovet ?...och då framförallt i Källviken..
>>Bushman...du borde veta...du är "medelung" biggrin.gif
Kockis
QUOTE (Fågel Fenix @ May 1 2003, 18:40 )

Jag och Uddevalla FBU-U skall iaf gå vårat prov den 9 maj och vi brukar alltid få våra märken vid provtillfället. Alltså så borde de vara klara eller starkt på G ;)

Jag fick mitt märke i år! Så de är nog klara..
Fågel Fenix
QUOTE (Kockis @ May 3 2003, 23:32 )
QUOTE (Fågel Fenix @ May 1 2003, 18:40 )

Jag fick mitt märke i år! Så de är nog klara..

Utseende frågas, kom! ohmy.gif biggrin.gif
Fu Kjellberg
Säger som Kimster du får ett märke per år. Jag gick 2 soldatprov inom 2 veckor men fick bara ett märke eftersom jag redan gått 1 gång det året. mad.gif
Gick soldatprovet i Israel -91. Har fortfarande inte fått något märke angry.gif
Jäkla FM.
Kockis
[QUOTE=Fågel Fenix,May 4 2003, 00:38 ]Jag fick mitt märke i år! Så de är nog klara.. [/QUOTE]
Utseende frågas, kom! ohmy.gif biggrin.gif[/QUOTE]

Mörkt kopparfärgad rund mojäng, blå i mitten med texten 03/04, runt det blåa står det Soldatprov FM
Fågel Fenix
blått alltså ?
jaja...snyggare än orange/brun som det var förra året... horny.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.