QUOTE (Berkyboy @ Apr 27 2003, 21:04 )
Appropå märken. Jag har fått höra att det finns lite olika varianter: märken, medaljer, släpspännen.
Jag fick nämligen förklarat för mig att man inte får blanda märken och medaljer på permisen. Jag har automatvapenskyttemärket, guldmagistern och tvågrensmärket. Enligt en bekant så får jag inte blanda dessa på permisen eftersom automatvapenskyttemärket är en medalj, medan de två andra är märken. Stämmer detta? Hur bestämmer man isåfall vad som klassas som medalj och märke?
Ganska trivial fråga men skulle vara skönt att få ett svar på den iaf...
Simma långt! ;)
Jag kan inte bekräfta nått mer än att jag har sett och läst i UnirFM och i Svensk Soldat över märken och medaljer, samt haft disskusion med befäl under högvakten.
Det du skjuter och får i lumpen är skyttemärken. Automatvapenskyttemärket är ett skytteMärke, ingen medalj. Alltså de du berättar om du får du bära så mycke vet jag.
Men det stämmer i övrigt att du får inte inte bära en medalj tillsammans med skyttemärken. En medalj är t.ex ÖB´s medalj för utlandstjänst. En medalj utmärker sig med att den set ut som en medalj ska göra .. med tyghänget (motsv) Därtill kommer oftast ett släpspänne.
Du får ej heller kombinera skyttemedaljer med släpspännen, ej heller med medalj, utan antingen eller.
Det man kan tänka på oxå är att det märket med högst valör ska sitta närmst hjärtat och att du max får ha 4 st märken. Hur många medlajer du får vet jag dock inte, och släpspännen... ja ett antal

Själv bar jag Autmatvapenskyttemärket Guld, Fältidrottsmärket Guld, Skyttemärket Silver och Skidskyttemärket Silver, under Högvakten. Numera sitter mina släpspännen där istället.
Vissa av dem finns på bild, sidan 141 i Svensk Soldat