Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Basakhatt?
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
SERG. B
Vad faan har karln pa huvudet, ar det basak hatten eller, nar fick KJ ut den.

Ser forovrigt riktigt fult ut, som en svamp eller nagot
SERG. B
Kan vara bra med lank.

http://www.amf1.mil.se/photo.php?id=45703&...3&aid=8686&oid=
Eskelinen
jag tycker den är kanska snygg fast den skulle va lite störe

men va fan har han på fötterna
Fu Kjellberg
Det är en bassäkhatt han har på huvudet. vet inte när amf1 fick den dry.gif
Verka vara en spaningskille eftersom han har ak5. kan ju vara observatör åt prickskytt också.
I högra hörnet har du en soldat till med stridsvästen över barracudadräkten och bassäkhatt.
På fötterna har han civila vandrarkängor.
Max
Det är en observatör/prickskytt. Förhoppningsvis kan ViktorH här på forumet reda ut vad personen i fråga har på sig... Har en känsla av att han har ganska bra koll på det ;)
oz
"Basakhatt"

Vad är det för hatt?
VH
Det är jag på kortet i fråga.
Har Stridsväst 2000 på mig med barracudadräkt över. Booniehatten har vi för att göra "luvan" på dräkten större och så att huvudkonturerna ska försvinna lättare.
Anledningen till att jag har en Ak5 med m203 är att jag är observatör.
Några mer frågor? =)
VH
QUOTE (Fu Kjellberg @ Apr 27 2003, 07:39 )
På fötterna har han civila vandrarkängor.

Eftersom M/90 kängan är allt annat än bra och dessutom har så satans mjuk sula så att man lättare kan få marschfraktur dessutom.
De flesta på våran pluton kör med civila kängor Graninge/Meindl/Scarpa mm.
Doyle
QUOTE (ViktorH @ Apr 27 2003, 11:18 )

Världens kanske bästa vapensystem biggrin.gif
*saknar min* :(
Elfgren
QUOTE (.oz @ Apr 27 2003, 11:07 )
"Basakhatt"

Vad är det för hatt?

Bassäkhatt heter det och amvänds av marinens bassäkerhetsförband, mer info på www.SoldF.com
Fk.Mandrake
QUOTE (SERG. B @ Apr 27 2003, 00:55 )
Vad faan har karln pa huvudet, ar det basak hatten eller, nar fick KJ ut den.

Ser forovrigt riktigt fult ut, som en svamp eller nagot

Kan ju vara bra att se ut som en svamp om man skall smälta in i terränglådan...... ;)
Fågel Fenix
QUOTE (ViktorH @ Apr 27 2003, 10:18 )
Det är jag på kortet i fråga.
Har Stridsväst 2000 på mig med barracudadräkt över. Booniehatten har vi för att göra "luvan" på dräkten större och så att huvudkonturerna ska försvinna lättare.
Några mer frågor? =)

OOOH!
Vi har en kändis ibland oss! biggrin.gif

Fråga ...varför har man stridsvästen under dräkten ?
den borde väl inte vara till förfogande ändå ??
Gotcha
Några mer frågor? =)

Tjena Viktor!

Sedan när har inte observatören optiskt sikte?
Vilken båt är "din"?
I vilken kasern bor ni? Är alla luckor lika uppsnoffsade som de i "Astronauterna"?
Hur funkar Barracudan mot IRV?
När fick ni tillstånd med egna kängor? Har ni börjat prata knivar ännu?
När ska ni flytta ut till Korsö??

Du måste skriva dagbok!! Annars så kommer du garanterat glömma en massa.
robot
Till gotcha; jag muckade i höstas och 3:e grupp i vår pluton bodde i det logoment som deltagarna i austronauterna bodde i. Kasern 1, våning 2, log 13. Har faktiskt inte noterat nån skillnad mot när vi låg inne. Men antagligen hade man fräschat upp luckan med lite utbytta sängar osv.
Våran pluton hade motsv barracudadräkt fast vår var utformad som en poncho. Varför vi inte hade barracudadräkten vet jag faktiskt inte, men det ska väl passa vår huvudtjänst antagligen.
Vi testade ir-dräkten med hjälp av robot-plutons ir-kamera och man "försvann" relativt mycket faktiskt.

Sen lite allmänt: vi skulle ha vår stridsbälte utanpå ir-dräkten, det kan ju vara lite klurigt att komma åt maggen annars.
Använder man bassäkhatten i ett skarpt läge, jag lärde mig att hjälm ska bäras vid all skjutning?
Sen undrar jag vad en observatör innebär. ph34r.gif
Amfibieslusken
QUOTE (robot @ Apr 27 2003, 22:16 )
Sen undrar jag vad en observatör innebär. ph34r.gif

En observatör uppträder med en prickskytt. Han rapporterar in nya mål, eldreglerar och rapporterar träff, och försvarar prickskytten.
106
QUOTE (robot @ Apr 27 2003, 22:16 )
Använder man bassäkhatten i ett skarpt läge, jag lärde mig att hjälm ska bäras vid all skjutning?

Generellt sett ja, men som prickskytt/observatör skulle jag inte använda hjälm. Den är rund vilket få ting i naturen är och ökar därmed risken för upptäckt. En prickskytt/observatör skall ju till varje pris hålla sig dold och inte bedriva traditionell strid där risken för splitter (hjälmen stoppar inte kulor) är stor. Prickskyttens/observatörens skydd liger alltså i att inte bli upptäckta.
SERG. B
QUOTE (oz @ Apr 27 2003, 11:07 )
"Basakhatt"

Vad är det för hatt?

Ja jag vet att det heter basäkhatt, har bara inte de bokstaverna har i USA. Kangorna han har pa sig ar civila men AMF tillater soldaterna inskaffa egna kangor pga att m90 kangorna inte ar tillrackligt bra for langa strappatser med tung packning.

Sen tankte jag fraga ar det verkligen bra att ha pa sig stridsvasten utanpa barracuda camoflaget forsvinner inte hela iden med camoflaget da, jag tankte om man inte vill synas i en ir kamera. Men som sagt da kanske ma inte kommer at sina mag lika bra.
Ezaey
Lite offtopic kanske, men jag hittade SAAB Barracudas hemsida; http://www.barracuda.se
Väldigt imponerande. smile.gif
VH
QUOTE (Gotcha @ Apr 27 2003, 20:50 )
Några mer frågor? =)

Tjena Viktor!

Sedan när har inte observatören optiskt sikte?
Vilken båt är "din"?
I vilken kasern bor ni? Är alla luckor lika uppsnoffsade som de i "Astronauterna"?
Hur funkar Barracudan mot IRV?
När fick ni tillstånd med egna kängor? Har ni börjat prata knivar ännu?
När ska ni flytta ut till Korsö??

Du måste skriva dagbok!! Annars så kommer du garanterat glömma en massa.

Oj va många frågor. Anledningen till att jag har västen under barracudadräkten är att själva väst-delen täcker så mycket av camouflaget om man har den utanpå.
När man rör sig med högre frr hastighet så har man inte dräkten på sig, och då blir det lättare att komma åt magasinen, har man väl på sig dräkten så SKA man ju inte synas, dvs, man ska inte behöva oroa sig för att börja skjuta ;)

Gotcha!
Vet inte sedan när obs. har slät AK5 faktiskt, det lär väl ändras när AK5C och D kommer.
Vi har inte fått reda på båtnummer än, vi får det när vi kommer tillbaka (v19) vi ska ha en del landstigningsövningar då biggrin.gif
Vi bor i kasern 3, våran våning är inte särskilt lik den i Astronauterna, men man har börjat piffa upp samtliga våningar i kas3, nytt golv, måla väggar osv.
Barracudan funkar sådär, vi har provat den lite som snabbast med en handburen IRV kamera, man ser framförallt händerna och runt ansiktet. Man måste använda sig av ytterligare kamouflage om man ska vara helt dold, vi har ju ett IR dämpande masknät som är lagom för att täcka en person, har man det över så försvinner man "skitenkelt" smile.gif
Vi fick tillstånd att köra med egna kängor efter PBS tiden, alla kör inte med civila, men dom som har haft/har problem kör med egna, jag har växlat lite, M/90 kängan är trots allt jävligt skön.
Prata knivar? Vi får köra med egna knivar som godkänts av PC.
Vi kommer inte åka till korsö nåt mer under hela GUn troligvis, om inte distansen går förbi där. Vi har bara vart där 2 veckor, det suger!

Några mer frågor så ere bara att fråga på!
Ha de gött alla
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.