Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Ungdoms övning.
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum > HV/Friv > Ungdom
Steinlechner
Övningen varade i 4 dagar. Jag ska nu berätta om den sista dagen. Där kommer vi ungdomar marscherande med full trosspackning, vapen och strids utrustning i stekande sol ( Vad dramatiskt det låter smile.gif ). När vi marschat ca 9km kommer vi fram till en vägbom där det står en vattendunk M50l. På dunken ligger en lapp från vårat befäl. Meddelandet lyder "Dunken skall med och ni får inte hälla ut vattnet". Chefen skall nu fatta ett beslut om hur vi ska få med oss dunken. Han inleder med att alla skall dricka minst 2 flaskor var och sedan fylla på dem igen. Men är man bara 9 personer så blir det en hel del vatten kvar. Så frågan vad vi skall göra med vattnet kvarstår. Chefen frågar oss om vi har någon bra ide? Jag svarar att vi kan bära den på båren. Det tycker han är en utmärkt ide, tills han kommer på den smarta iden att vi kan fylla allas benfickor med vatten. Hur kan man komma på en sådan ide när man inte vet hur långt det är kvar att gå osv? Jag smäller nästan av när dom börjar fylla fickorna. Där har jag gått i ca 9km med skavsår på båda fötterna och idioterna står och häller ner "skavsår" i kängorna. Vid det tillfället är jag så fruktansvärt förbannad på våran chef så at jag nästan flyger på honom. Men han är dock chef så det är bara att lyda hans order. Det enda bra med det han gjorde var att han fyllde sina egna fickor först. Men det roligaste var att han drog på sej skavsår på de ca 4km som återstod av marschen. Hans agerande kan kanske ursäktas med att han inte hade något snus. Men om alla chefer fattar sådana beslut så fort dom inte har något snus, så vill inte jag ha en chef som snusar när jag rycker in. Kan även tilläggas att vårat befäl älskade iden och gav chefen allt stöd. Så han står fortfarande kvar vid att det var den bästa lösningen på problemet. Själv ser jag det som en ren skit lösning pga följande. 1 Vattnet stannade självklart inte i fickorna utan fortsatte ner i kängorna så då kunde vi lika gärna hällt ut det direkt. 2 Vi hade inget vatten kvar förutom det vi hade i fältflaskorna och visste inte hur långt det var kvar. 3 Nästan samtliga drog på sej skavsår sista kilometerna. Men för övrigt så var det en jävligt kul övning.

Jag----> bong.gif <---- Chefen
Ehlana
Hur fan kan man vara så dum så man tycker att det är bättre att hälla vatten i fickorna än o bära det på en bår...

Man har ju för i helvete saker i fickorna vart gjorde ni av det?
NordicFear
hehehe....vilken smart chef....NOT...
Steinlechner
QUOTE (Ehlana @ Apr 26 2003, 17:25 )
Hur fan kan man vara så dum så man tycker att det är bättre att hälla vatten i fickorna än o bära det på en bår...

Man har ju för i helvete saker i fickorna vart gjorde ni av det?

Vi fick lägga det i andra fickor eller i ryggsäcken. Förstaförband behöll vi dock i höger benficka och tur var väl det.
Steinlechner
Kanske skulle legat under Luckan istället?
ShadowStalker
Hum.... Det var nog en av de mest ologiska lösningar jag har hört=)... hälla vatten i fickorna. GÖR OM GÖR RÄTT!
Doyle
Vad var det för flaskor? PET eller era fältflaskor?
Annars är det ju bra att ha med 2 1,5L PET-flaskor i ryggsäcken. Det vattnet räcker ett tag.
Och om ni hade haft det så kunde ni tömt en tross, fyllt den med allt vatten fån 50L dunken (rinner ju ut) och sedan i med kläderna i trossen igen. smile.gif
226 Olsson
QUOTE (Steinlechner @ Apr 26 2003, 17:17 )
Där kommer vi ungdomar marscherande med full trosspackning, vapen och strids utrustning i stekande sol

Marscherade ni med trosspackning? Menar du inte stridspackning? Tycker det
låter ganska dumt att dra runt på trossen. En stor väska som bara är ivägen.
Steinlechner
QUOTE (226 Olsson @ Apr 26 2003, 18:06 )
QUOTE (Steinlechner @ Apr 26 2003, 17:17 )
Där kommer vi ungdomar marscherande med full trosspackning, vapen och strids utrustning i stekande sol

Marscherade ni med trosspackning? Menar du inte stridspackning? Tycker det

Japp jag menar tross. Vi skulle ha det rigtigt besvärligt tyckte våra befäl. Notera att vi inte får ut så mycket utr.

@ Doyle. Det är den gamla fältflaskan som vi har. Inte många hade med sej extra flaskor. Och om dom hade det så var dom redan fulla. Det där med trossen skulle också fungera. Men sej mej vilken lösning som inte skulle fungera bättre än den chefen valde? blink.gif
Doyle
Tycker det

Det skiljer lite på vad folk/förband har för trosspackning.
Jag förmodar att ni 226 Olsson hade denna (liknande iaf) som tross:

medan tross för många andra betyder:

Vilket är som synes anpassad för att bära med sig.

(bilder från www.militaryshop.se)
Skuggan
vad??? har ni inte ens en riktig plastflaska??? (fältflaskan altså)

här i skaraborg har vi åtminstone den nya 1 liters flaskan..
och vill befälen göra det riktigt jobbigt får vi släpa på Ra180 + 4 accar.. samt stridbälte 304K, AK4, hjälm, kroppsskydd 90A + lite till
ja... samtidigt som vi inte får bli upptäckta men måste följa vägarna biggrin.gif
Steinlechner
QUOTE (Skuggan @ Apr 26 2003, 18:42 )

och vill befälen göra det riktigt jobbigt får vi släpa på Ra180 + 4 accar.. samt stridbälte 304K, AK4, hjälm, kroppsskydd 90A + lite till
ja... samtidigt som vi inte får bli upptäckta men måste följa vägarna biggrin.gif

Läs allt igen. Du missade en del tror jag smile.gif
Skuggan
QUOTE (Steinlechner @ Apr 26 2003, 18:53 )
QUOTE (Skuggan @ Apr 26 2003, 18:42 )

Läs allt igen. Du missade en del tror jag smile.gif

hmm... när du skrev "den gamla fältflaskan" tolkade jag det som alu flaskan... men du kanske menade plastflaskan på 6,5 dl?? isåfall är jag med igen...
förrestan, ni säger att ni drog runt på trossen... vi har över huvud taget inte någon tross, eftersom vi ALLTID har med oss precis alting vi fått ut (stående order)
så det blir ganska mycket att släpa runt på i en sketen LK35 rygga dry.gif
inte för att säga att vi är bättre, för det fins garanterat de som har det värre... jag säger bara att jag vet hur jobbigt det är att släpa på en massa onödigt skit..

för övrigt tycker jag att det var den mest korkade ide jag har hört talas om sedan jag började FBU/u för drygt 4 år sedan...
226 Olsson
QUOTE (Doyle @ Apr 26 2003, 18:38 )
Tycker det

Det skiljer lite på vad folk/förband har för trosspackning.
Jag förmodar att ni 226 Olsson hade denna (liknande iaf) som tross:

medan tross för många andra betyder:

Vilket är som synes anpassad för att bära med sig.

(bilder från www.militaryshop.se)

Helt rätt uppfattat. Jag hade den dumma väskan, som dock alltid låg i en bil,
bandvagn eller liknande. Detta då den, som nämndes ovan, ej är anpassad
att bära.

På vilka förband används den "bärbara" trossen, och hur länge har den
används inom armen? Någon som vet?
Ehlana
Ett annat alternativt är ju att hälla vattnet väldigt slarvigt i flaskorna då försvinne rju lätt flera liter där...
106
QUOTE (226 Olsson @ Apr 26 2003, 19:04 )
På vilka förband används den "bärbara" trossen, och hur länge har den
används inom armen? Någon som vet?

Ja, 70LK har väl funnits sedan 60- eller 70-talet innan det fanns det andra ryggsäckar. På bilden ser det ut att vara en Berghaus, vet inte hur länge de använts (finns/fanns på I22/K4 men används främst av marinen).
De är allmänt spridda men finns mest på de stridande förband som inte är fordonsburna, dvs de som måste klara sig en längre tid utan underhåll (t ex Jägare, spaning, bassäk, närskydd/flygbassäk och liknande).

Fast i min värld är 70LK (motsv.) stridspackning, uppdragssäck (motsv.) är stridssäck/24h-packning.

Så ungdomar får ut Ra180 och Flältflaska 90?
Det är bättre än vad vi har i hemvärnets insatsplutoner.

Stridsbälte, hjälm, kroppsskydd och dessutom Ak4?
Ungdomar skall inte genomföra stridsutbildning så då skall man inte heller ha stridsutrustning. Detta påminner om utbildning av barnsoldater vilket är helt förkastligt.
Dass
inte helt rätt, vi i Stockhom får inte ut en massa saker som ungdomarna utanför Stockholm får.
vi får inte RA 180, utan RA 145.
vi får inte kroppsskydd, reppelutrystining (vilket vissa har) osv.

däremot har vi fått ut bergsborr, bilar och annat kul biggrin.gif
Raptor
Jag hade fyllt på fältflaskorna väldigt slarvigt tills dess att en lagom, bärbar mängd vatten hade återstått.

Men om man inte vill fuska så hade båren varit den bästa lösningen enligt mig.
MBW
Måste få ställa en fråga, skulle ni ha hoppat ut för ett stup om chefen gav order om det också?
Finns ju i och försig trupper som har gjort men ändå
Självklart skall man lyda chefen även om situationen är oklar men att fylla på vatten i benfickorna (är fortfarande inte säker på att jag läst rätt.)
I min värld är orden lika smart som "sätt pistolen mot huvudet och tryck av för vi är för många i bussen" eller att marschera ut truppen på E18. (nu blir kanske inte skadorna i samma skala men va fan)
I det här läget är det helt klart dax för ett "jag budskap" Jag tar befälet
dry.gif
SFC
Jag är förvisso duktigt bakfull och sliten idag, men har jag fattat det hela rätt så hällde ni alltså vatten i fickorna??? Det placerar sig högt upp på min topplista över idiotiska tilltag. Fick jag den ordern så skulle jag avsätta chefen på plats...
Fågel Fenix
QUOTE (106 @ Apr 26 2003, 22:17 )
Ungdomar skall inte genomföra stridsutbildning så då skall man inte heller ha stridsutrustning. Detta påminner om utbildning av barnsoldater vilket är helt förkastligt.

Om ungdomen har fyllt 18 så är det fullt lagligt att genomföra stridsutb..
Jag påbörjar min i Nov 2003! 3.gif

Ett annat ex. på ngt förunderlig chef.
PÅ en av våra övningar (Uddevalla FBU-Ungdom) så kom en grupp så jäkla långt bort att befälen fick åka och leta efter dem (radion var trasig eller ngt). Chefen hade fått ordern att inte bli upptäckt, och det blev dom ju inte heller. Men dom gick vilse... bong.gif biggrin.gif
EMK
QUOTE (106 @ Apr 26 2003, 23:17 )

1.http://www.fbu.se/ungdom/skjututb/
2.http://www.fmuhc.mil.se/fmpub/pubdok/hvh_1.pdf

Enligt min uppfattning så får ungdomar fortfarande öva strid när de fyllt 18 år (se länk 1 samt länk 2 sid 13)

Det är upp till varje ungdomsledare att genomföra den enligt försvarsmaktens gällande bestämmelser (SäkI samt sunt förnuft och gällande utbildnings & säkerhetsanalys) så behöver det inte bli några skriverier i kvällspress motsvarande.
Steinlechner
Då försöker vi hålla oss till ämnet. Alltså om det är bra att hälla vatten i benfickorna?
Adam Wilhelm
OBRA!
HVU Forces
Ja det låter jue inte för j*v*a bra och det är inte bra!!verkar som att er gruppchef led av fältkoma och en rejäl sådan!!!!! dry.gif
Lt. payne
"Dunken skall med och ni får inte hälla ut vattnet".

Tyckte ni Chefens order var otydlig eller led ni av århundradets fältkoma?
Ni skulle transportera vattnet till en annan plats.

Hur visste ni att det inte fanns behov av vattnet på den platsen?
Chefen behöver inte motivera varför dunken med innehåll skulle flyttas.

I krig är rent vatten en bristvara.
Skuggan
QUOTE (106 @ Apr 26 2003, 23:17 )

ja, nu var jag kanske lite otydlig, naturligtvis gäller det endast de ungdomar som är över 18, de som är under 18 brukar bära den vanliga personliga utrustningen och vid vissa tillfällen (tidigare iaf) M/96 Mauser, om det kommer fortsätta så nu när .22 är nytt "ungdomsvapen" vet jag inte.

anledningen till att de som är över 18 bär den utrustningen är att vi enligt befälen "snart kommer rycka in i lumpen" och att de således inte skadar att lära sig i tid. dessutom brukar vi även ha nytta av grejjerna i slutändan då vi i ärlighetens namn övar strid (men ENDAST de som är över 18).
hjälmen har vi för att kunna ha ordentlig personlig maskering och västen för att den helt enkelt är en del av stridsutr.

vill ni fråga eller diskutera detta så starta en ny tråd (om det inte redan fins 1 eller 2)
Steinlechner
QUOTE (Lt. payne @ Apr 28 2003, 16:15 )

Vad babblar du om!? Hela historien handlar om att Chefen handlade fel när han gav orderna att vi skulle hälla vattnet i benfickorna. Ett av mina argument till att vi skulle bära dunken på båren var just att vi inte visste om vi fick mer vatten. Läs, tänk och svara!

edit: Du kanske menar vårat Befäl (övningsledningen) och inte Chefens order? Sorry om jag formulerat mig fel. 7.gif
SFC
QUOTE (Steinlechner @ Apr 28 2003, 17:11 )
Vad babblar du om!? Hela historien handlar om att Chefen handlade fel när han gav orderna att vi skulle hälla vattnet i benfickorna. Ett av mina argument till att vi skulle bära dunken på båren var just att vi inte visste om vi fick mer vatten.  Läs, tänk och svara!

Chefen gjorde ett uppenbart fel när han beslutade att vattnet skulle hällas ut, att sen hälla det i benfickorna är inte bara fel eller dumt, det är enormt korkat men hysteriskt roligt att läsa... laugh.gif

En fråga, varför i h-e protesterade ni inte våldsamt mot denna idé?
Adam Wilhelm
SFC: jag tycker att du ska föreslå att ni ska hälla vatten i era benfickor när ni har fältövning på skolan. Undrar vilken reaktionen blir laugh.gif

Sen kan man diskutera chefens ledarstil, den kanske är management by fear?
Steinlechner
QUOTE (SFC @ Apr 28 2003, 17:16 )
Vad babblar du om!? Hela historien handlar om att Chefen handlade fel när han gav orderna att vi skulle hälla vattnet i benfickorna. Ett av mina argument till att vi skulle bära dunken på båren var just att vi inte visste om vi fick mer vatten.  Läs, tänk och svara!

Chefen gjorde ett uppenbart fel när han beslutade att vattnet skulle hällas ut, att sen hälla det i benfickorna är inte bara fel eller dumt, det är enormt korkat men hysteriskt roligt att läsa... laugh.gif

Jag protesterade och argumenterade emot iden. Men då kom övningsledningen och skällde ut mej från topp till tå pga att jag inte lydde chefens order. Kan bara säga att jag var så förbannad att jag inte viste vart jag skulle ta vägen. angry.gif
Lt. payne
QUOTE (Lt. payne @ Apr 28 2003, 16:15 )

Vad babblar du om!? Hela historien handlar om att Chefen handlade fel när han gav orderna att vi skulle hälla vattnet i benfickorna. Ett av mina argument till att vi skulle bära dunken på båren var just att vi inte visste om vi fick mer vatten. Läs, tänk och svara!

edit: Du kanske menar vårat Befäl (övningsledningen) och inte Chefens order? Sorry om jag formulerat mig fel. 7.gif

Det var denna formuleringen jag syftade på.

"På dunken ligger en lapp från vårat befäl. Meddelandet lyder "Dunken skall med och ni får inte hälla ut vattnet".

Jo, en sak till. Jag babblar inte. 5.gif
Axial
QUOTE (SFC @ Apr 28 2003, 17:16 )

Jag protesterade och argumenterade emot iden. Men då kom övningsledningen och skällde ut mej från topp till tå pga att jag inte lydde chefens order. Kan bara säga att jag var så förbannad att jag inte viste vart jag skulle ta vägen. angry.gif

Det här låter ju som rena cirkusen...
Är det ungdomsutbildning vi pratar om ?
För i såfall kan jag tänka mig att ha ett ordentligt jag-samtal med övningsledningen: det som FM ledarskapsutbildning strävat efter de senaste 15 åren är ju att inte uppmuntra lyda-till-varje-pris-mentalitet och att "skälla ut" ungdomar för att de protesterar när chefen ger en sådan order som att hälla vatten i byxfickorna är ju rent dumt.

Att faktiskt hälla vatten i byxfickorna mot bättre vetande är också rätt dumt. Men ruskigt roligt att läsa om laugh.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.