QUOTE (Max @ Apr 25 2003, 16:26 )
Eller SASR om man ska vara petig ;)
Sen har de ju ett par "commandoförband". Om dessa klassas som specialförband eller inte vet jag inte. .oz här på forumet ska nog ha koll på den saken.
Ahhh... jag satt bara och väntade på att detta skulle frågas!
Australien har likhet med England och Nya Zealand SAS.
Down-under heter det dock SASR (Special Air Service Regiment) för att skilja på de olika lite lättare.
Utöver det finns det ett par andra (se länk längre ner) men det som näms mest i media är 4RAR's (4th Battalion, Royal Australian Army) Kommandoenhet. Oftast bara kallad "
4RAR" eller "4CDO".
De är förnärvarande nere i Irak och va även på plats i Afghanistan.
4RAR och SASR är består båda enbart av yrkessoldater. SASR anses väl ligga över i hierarkin då det faktiskt går att söka direkt till 4RAR som civil.
1 Commando Regiment (1CDO) däremot består till större delen av "reservists" men finns även dem ofta med i handlingen.
Utöver dessa finns det ett par mindre enheter som kanske inte alltid klassas som SF.
Dessa är 51st Far North Queensland Regiment, Pilbara Regiment och Clearance Diving Teams (AUSCDT).
1CDO, 4RAR och SASR har dessutom det senaste året gått ihop till en Tactical Assault Group (TAG) för att handskas med in-/utrikiska terrorist problem.
bild1 bild2 bild3Heraldiska vapen för SF-förband:
härHoppas det var till någon hjälp.
(med reservation för ev. fel. t.o.m ett äss som jag har fel ibland...