Help - Search - Members - Calendar
Full Version: FRIVI DEL 2 ?
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
valiant
Läste just i senaste Befäl att Överstyrelsen stödjer förslaget att byta namn till FRIVI - vad i hela friden håller man på med

-Goddag det var från Frivi! Vi skulle boka övningsfältet.
-Tyvärr Matkedjor får inte lova till detta.

Nu j,,,lar måste vi stlla oss upp som en man och tala om för CFB vad vi tycker om detta. Själv kommer jag att författa ett skarpt inlägg som jag hoppas man tar in i nästa nummer. Jag uppmanar kamraterna på forumet att göra likaledes. Vi måste stoppa detta ofog.

Oh sancta simplicitas ! (O heliga enfald)

-Valiant-
Ragulin
Jag tyckte oxå att det lät töntigt med det nya namnet. Men vad värre var: I den undersökning som CFB genomfört om attityder till FBU var det ett chokerande antal YO som hade negativ eller väldigt negativ inställning till FBU som organisation och utbildare. Vissa menade att FBU attraherade personer som var OLÄMPLIGA för Försvarsmakten... Jag trodde att YO gillade FBU. Där ser man... Vad kan detta bero på? Är vi MÖP:ar för HÅRDA för mjukisarna i FM? mad.gif rlwhore.gif 3.gif 7.gif camo.gif
HvPrsk
Det verkar vara en fluga i att byta namn, ser det som bortkasstade pengar, klart att det ska heta FBU!
JBP
kan bara såga namnbytet vid lilltån och vråla AVBRYT VERKSAMMHETEN.....Återgå.

JBP/ sur FBUare mad.gif bong.gif angry.gif
EMK
Vet inte heller varför man skall byta ett namn som de flesta idag någorlunda känner till.
Känns som om allt idag skall anpassas till den civila världen.

Angående Yoff & deras syn på FBU så har en del en sned syn på FBU men det beror nog mest på att en massa fd ungdomar går in i lumpen med en inställning som att de vore färdigutbildade.
Kustkavallerist
Verkar vara en trend att alla organisationer ska byta namn... 7.gif
Fu Dahlberg
QUOTE (Sulan @ Apr 25 2003, 17:51 )
Angående Yoff & deras syn på FBU så har en del en sned syn på FBU men det beror nog mest på att en massa fd ungdomar går in i lumpen med en inställning som att de vore färdigutbildade.

Tror det till stor del är så...

Dom som befinner sig på Chatten vet att jag svurit över VPL"fbu"-soldater tidigare...

Förstochfrämst då får jag säja att jag inte har något emot FBU-u, det är en seriös,. organsierad sysselsättning för ungdomar, vilket behövs idag, mer än någonsin.

Men sedan när man rycker in, så skall man ha klart för sig att man inte har mycket för att man har varit FBU-u:are, snarare tvärtom.

Jag råkade själv ut för några FD FBU-u:are under min vpl, som tur ej på min pluton. MEN när jag under några dagar agerade gruppchef på den andra plutonen, råkade jag ut för dessa nissar, vilka var totalt omöjliga att samarbeta med, eftersom dom hela tiden komenterade och försökte rätta det dom ansåg var fel eftersom "Jag har lärt mig detta i många år" osv...
Ok jag kan erkänna att jag kanske sade något fel, men Jag var chefen (Regel1. Chefen har alltid rätt! Regel 2. Om chefen har fel, träder regel 1 in ;) )

Ursäkta OTn, men jag behövde avreagera mig lite
3.gif
LeadHead
Hehe... Jag vet själv hur jäklans jobbigt det kan vara ibland. Från andra hållet sett alltså. Det är ständigt konflikter mellan vad man har fått lära sig tidigare och sånt man har fått lära sig nu (eller som folk har fått för sig). I regel är det ju småtjaffs som tolkningar av UniR och diverse exercis men ändå.
Med konflikter menar jag alltså inte att jag står och gapar att "så gjorde vi i HVU!" utan snarare att jag går och irriterar mig över saker.
Tyvärr är det ju också så att ibland är det verkligen så att jag med 100% säkerhet vet hur det egentligen ligger till och att det någon gör/tror/tycker är helt åt skogen. - Då gäller det att hålla käften i styr... biggrin.gif
Ibland får man tänka sig för: "Kan jag verkligen det här?", "Har vi fått lära oss att det ska vara så här, eller har jag fått lära mig att det ska vara så här?".

Egentligen ligger nog mina värsta besserwissertendenser i exercisen. Inte för att jag är någon kung på vändningar och sånt men för att jag har spelat i en musikkår. = Extrem intolerans mot de som inte kan hålla något som iaf. liknar 1,25 m avstånd... mad.gif

Nåväl. Jag är iaf. medveten om problemet...

Annars så tror jag faktiskt att det inte är helt fel att ha gjort t.ex. en ungdomskurs (praktikantläger). Lite HVU gör bara att man kommer i kläderna lite fortare (bokstavligt talat, då man vet sina storlekar). Om man bara har varit HVU så är det nog väldigt lätt att få en mycket skev bild av hur saker och ting fungerar.
Axial
Jag hade viss nytta av min fbu-u tid när jag ryckte in, men man ska nog inte slå på stora trumman med det utan ha det mer som en liten energisparande resurs för egen del. Det underlättar faktiskt om någon i gruppen rest ett 20-tält ca 40 000 gånger innan värnplikten och då kan man utnyttja det LILLA försteget och lägga mer krut på saker man inte kunde innan. Rätt OT. Ursäkta.

Angående namnbytet, har någon tänkt på det här ?
FRIVI= FRI VI= FRI 6= FRI SEX. Minst lika illa som att bli förväxlad med fpu eller fub.
106
FVRF kallar sig ofta för Flygvapenfrivilliga, blir det alltså FLY FRIVI? stick medan du kan?

Det är inte bara ett löjligt ord, det är en konstig förkortning också. En förkortning brukar vara de första bokstäverna i ingående ord eller de två första i ordet alternativt i órdet ingående bokstäver, men aldrig tidigare har jag sett en militär förkortning som består av ett halvt ord (den första hälften av ett ord).

Lämpliga kommentarer till detta är: AVBRYT, BAKÅT, MITTÅT, HELT OM och motsvarande följt av lämpliga svordomar.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.