Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Neoprenehandskar
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Särimner
Måste skaffa mig neoprenehandskar för använding inom HV. Testade en kompis och de var ju helsköna!

Min fråga är om någon har använt sig av de som finns på Biltema? De är billiga och man behöver ju inte för de pengarna gråta om det blir en reva i dem om man säger så. Det finns ju varianter för flera hundratals kronor, men det känns lite dyrt att lägga på handskar. Så: hur är Biltemas neoprenehandskar?
Lt. payne
Jag har själv funderat på dom, Köper du dom innan mig får du gärna lämna en utvärdering. smile.gif
nsky_517
jag har klämt och känt på biltemas, men tycker dom är för klumpiga, sen är väl kvaliten efter priset också. jag skulle nog lägga en liten större slant för att få riktiga hanskar. men smaken är som baken..
KattenJansson
Jag vet inte om det är mina händer som äter neoprenhandskar men om någon har ett några tips om bra slitstarka handskar var inte rädd att droppa det här. Har arbetat mig genom ett par hatch och ett par från mp-sec. Oakley har ett par för 750:-. Lite dyrt men om dom håller så.. Hmm
Lindeberg
Och vad är det för fel på Försvarets Stridshandske 2000 då? Visst ja, den är ju funkis enbart i solsken och 20+grader ;) biggrin.gif
KattenJansson
QUOTE (Marzocchi @ Apr 25 2003, 09:07 )
Och vad är det för fel på Försvarets Stridshandske 2000 då? Visst ja, den är ju funkis enbart i solsken och 20+grader ;) biggrin.gif

Och den kostar också runt 600-700:- om man inte får den av FM. Och att förrådsfolket vackert skulle räcka över ett par sådana handskar till mig om jag frågade vackert ser jag som väldigt osannolikt.
ERI
Jag är djupt skeptisk till Biltemas produkter... Men det är jag det ;)

/ERI
Lt P
Jag tycker att de funkar kanska bra. Fiskehandsemodellen med uppvikbara fingertippar är bra vid vapenhantering. Dock spricker de lätt vid dessa öppningar, men då är det bara att köpa nya.
Fu Kjellberg
QUOTE (KattenJansson @ Apr 25 2003, 10:21 )
QUOTE (Marzocchi @ Apr 25 2003, 09:07 )

Och den kostar också runt 600-700:- om man inte får den av FM. Och att förrådsfolket vackert skulle räcka över ett par sådana handskar till mig om jag frågade vackert ser jag som väldigt osannolikt.

600-700 kr var köper du dom då?
Stridshandske 2000 på Recon.
399 kr
bushman
dessa har oxå neoprenhandskar, i deras katalog tyvärr ej på hemsidan.
kostar 129 i katalogen, gummerad insida , resår i handleden enl katalog. http://www.idefixteko.se
har ej provat dessa men skall beställa ett par.

annars har hestra neopren/skinnhanskar för ca 350:- har ett par själv, de är bra i mitt jobb, men vet inte om de funkar i
fälttjänst, har ej provat dem där.
ursprungligen gjorda för kajakpaddling ect.
GC1
QUOTE (Marzocchi @ Apr 25 2003, 10:07 )

grattis!
eftersom det är en skyddshandske att använda i strid så tycker åtminstone jag att den e funkis inte för varm torkar fort. du lär nog inte använda bara den om du ska stå post på vintern!

jag har märkt att många blir besvikna på sina svindyra neoprenhandskar när temperaturen kryper neråt och det regnar ifall du jobbar med händerna så kramar du ur det "varma" vattnet hela tiden o då fryser du.
Max
Annars finns det ett par väldigt najs neoprenhandskar på Skidsport i Bromma. Tyvärr så vet jag ej hur de uppför sig i militära sammanhang. Vet bara att det funkar mycket bra till windsurfing och wakeboarding.

Neil Pryde
Amara fullfinger
Årsmodell: 2003
299 kr

och

Neil Pryde
Amara halffinger
Årsmodell: 2003
249 kr

Det finns även en tumvante... Fast den kanske inte är så aktuell biggrin.gif

http://www.skidsport.nu
fairfax
Har haft MP-Sec en längre tid och de funkar utmärkt. Dock blir det lätt repor i skinner när man är hårdhänt med magasin och dylikt, det handlar dock bara om repor och inte några "genomskott"

klockrent, dock inte vid låga temp, då käns de nästan kalalre, men i nuvarnade väderlek..
matte
Okej. Jag har faktiskt provat Biltemas neopren handskar och jag tycler att det de är värdelösa.

Hållbarheten är låg och de spricker i hålet vid fingrarna precis som Lt P skriver. Handskar vill man gärna ha det när det blåser lite och vid det här tillfällena har det regnat och varit blötnsö i luften (FVÖ 02). Handskarna håller varken väta eller kyla borta och hålen vid finger topparna gör det hela värre. Då rekomenderar jag hellre FM:s svarta skinnhandske insmord med sälfett - de håller.

Å andra sidan är det alltid kul med nya prylar att testa... biggrin.gif
Fu Kjellberg
Om ni är på jakt efter neoprenhandskar gjorda för militärt bruk.
Så finns ju även detta alternativ:
Recension av Hellstorm handske.
Hellstorm.
Har inte testat dessa själv. Men verkar ok.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.