Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Ungdomsverksamhet
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum > HV/Friv > Ungdom
Särimner
Hej!

Jag och en kompis inom plutonen satt och diskuterade om vi skulle försöka dra i gång någon slags ungdomsverksamhet inom HV i vår hemort. Jag har märkt att många killar och tjejer på högstadiet har ett visst intresse för verksamheten och det känns lite slöseri-aktigt att inte ta tillvara på detta. Om inte annat kan det ju vara ett sätt att trygga framtida rekryteringsbehov.

Min fråga är helt enkelt om någon här inne har erfarenhet av ungdomsverksamhet och kanske framförallt som instruktör och skulle kunna ge exempel på vettigt och seriöst upplägg av sådan verksamhet?

Bästa hälsningar
Särimner
StfC
Tag kontakt med Ludvika Hemvärn. de har en mycket aktiv ungdomsverksamhet

http://www.dalarnashemvarn.nu/ungdom.htm
nilsson
QUOTE(Särimner @ Apr 25 2003, 07:50 )
Hej!

Jag och en kompis inom plutonen satt och diskuterade om vi skulle försöka dra i gång någon slags ungdomsverksamhet inom HV i vår hemort. Jag har märkt att många killar och tjejer på högstadiet har ett visst intresse för verksamheten och det känns lite slöseri-aktigt att inte ta tillvara på detta. Om inte annat kan det ju vara ett sätt att trygga framtida rekryteringsbehov.

Min fråga är helt enkelt om någon här inne har erfarenhet av ungdomsverksamhet och kanske framförallt som instruktör och skulle kunna ge exempel på vettigt och seriöst upplägg av sådan verksamhet?

Bästa hälsningar
Särimner

Jag är aktiv inom HvU, som biträdande instruktör.
Vi har en väldigt aktiv ungdomsavdelning inom vår pluton.
Avdelningen redovisar c:a 15-20 ungdomar årligen.
Rekrytering varje år efter nyår och vid skolstarten på hösten.
Räknar med att kunna ta in runt 10 nya ungdomar till hösten.
Malaj
Hej!

Bästa hälsningar
Särimner

Sörmland, hm. Ska finnas någon ansvarig på Sörmlandgruppen i Strängnäs.

Annars är du välkommen över till oss i Västerås någon måndag. Visserligen FBU, men vi använder ju samma kursplan.

Skicka en signal, så är ni välkomna.

\:)
Kimster
Japp det finns en färdig kursplan för ungdomsverksamhet. Den är inte alls min favorit, men vi är tvungna att följa den... (jaja lite avsteg har väll hänt).
Samt det ska finnas en U-ansvarig på varje grupp, som ska handhålla allt sånt här.

Hoss oss kör vi HVU FBU o FVU i samma kloss och samma utb. med skillnaderna för de olika kurserna då - GK FK LK 1/2 osv, och det funkar kalas, mycket närvaro och många stora övningar.
Som det ser ut nu så bedriver vi Helg övningare Fre-Sön hela tiden.
I maj nu kommer vi ha en 5 dyngs övning med dem där vi åker iväg många mil från F17 där vi har våran Utb-plats och genomdriver en slutövning kan man säga, där de praktiserar allt de har lärt sig under höst och vår termin.
EMK

Sysslat med det i CA 5 år nu.
Har du frågor så är det bara att kontakta mig!!!

smile.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.