QUOTE (Isgubbe @ Apr 25 2003, 21:02 )
Vad är det för fel på snöre och två burkar nu då

Tillbaka till ämnet: om jag ska spekulera vilket jag måste eftersom jag inte vet helt säkert så tror jag inte att den nya HF radion är tänkt att ersätta ra180/480 utan snarare tänkt att komplettera eller ersätta ra195.
Parallellen till Ra180 var bara att det inte alltid är så enkelt utan viss utbildning av radiooperatörer kommer krävas om det inte är så avancerat att det krävs systemtekniker för att få igång ett krånglande system. Det förutsätter förstås att det är bärbart eller fordonsburet, om det är för kommunikation mellan staber så lär det finnas särskilt utbildad personal.
Även Ra195 kan ju krångla och en utbildning på några dagar räcker inte om den skulle krångla, även om det oftast fungerar.
Det är fantastiskt med de som hållt på med den sedan 70-talet och kan varenda skruv och tar in rysk radio i den.
Men det skall bli intressant att se vad det är för något, innan vi vet mer så kanske vi inte skall spekulera alltför mycket.
Hur som helst är det vettigt att man äntligen har ett system för hela FM. I dagsläget är ju de olika försvarsgrenarna rätt dåliga på att prata med varandra.