Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Inbrott och jävelskap
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
bushman
Har just upptäckt att jag har haft inbrott i mitt källarförråd, där jag har förvarat en del av min hemvärnsutr.
de trevlig inbrottjuvarna har lyckats bryta upp dörren utan att göra åverkan på låstet och därefter låst dörren efter sig.
nu har jag ett stängt förråd med riktig dörr, av samma modell som min lägenhetsdörr.
så att någon skulle ha sett grejorna utifrån är inte troligt.
anledningen till att jag har de grejorna där och inte i min lägenhet är att jag har en liten etta, men mitt källarförråd är nästan större än mitt vardagsrum , så valet är enkelt.

När de sedan har kommit in så har de gått igenom all utr. till de har hittat vad de vill ha, hjälm 90 och kroppsskydd 90a, all annan utr. är kvar.
de tog iofs den civila "judeväskan" jag hade stridsutrusningen i, men lämnade kvar stridsbältet med skyddsmask och bajonett, och enbart påsen till min LK 35 följde visst med i svepet också min mes utrustad med avbärarbälte lämmnade de kvar.

de hade lämnat allt annat, bla. två kameror som låg i samma väska och en massa civila grejor.
typ yamaha keyboard och en högtalar anläggning som kostar mer än hjälm och väst tillsammans

den muntre polismannen som tog emot min anmälan tyckte att: "det är säkert ungar som tycker det är spännande med hjälmar och västar". de kom inte ens ut och kollade på dörren.

Jaha om jag hade vart unge så hade jag nog fan satsa på att få med mig åtminstone digitalkameran och bajonetten också

Nu kommer iofs den idiot som tror att 90a-skyddet är en skottsäker väst få en ännu större överraskning av just min väst, den var nämligen fylld med liggunderlag och stoppar inte ens getingstick biggrin.gif

vad som talar emot ung-teorin är att det inte var någon åverkan på dörren mer än ett litet brytmärke, men inte så stort att
man skulle kunna ta sig in.
Och om ungarna har haft huvudnyckel så kanske.
någon mer som har hört om liknade inbrott de senaste veckorna, få gärna höra av sig via PM helst.

kommer hänga på låset till min hyresvärd i morgon och be att få mina lås utbytta.
APC-mannen
Ja man blir så jäkla förbannad på allt sånt här jävelskap. Fick en ruta på bilen kraschad härom veckan, idioterna hade sedan inte ens brytt sig om att gå in i bilen...
Magnus
QUOTE (APC-mannen @ Apr 23 2003, 20:30 )
Ja man blir så jäkla förbannad på allt sånt här jävelskap. Fick en ruta på bilen kraschad härom veckan, idioterna hade sedan inte ens brytt sig om att gå in i bilen...

För ett par veckor sedan var det någon som repade till morsans bil ordentligt på bakluckan. Det MÅSTE ha varit med flit, man sätter inte en repa på ett sådant ställe av misstag. Så jävla onödigt.

Vi hade inbrott i sommarstugan för något år sedan, polisen orkade knappt ta emot en anmälan. Klandrar dock inte polisen, snarare de politiker som ska spara in på rättsväsendet.
Vakten_F4
Vi har en loge ute i skogen där vi har båten på vintrarna och lite annat, har blivit av med fälgar & däck ett par gånger...
Man får fan lust att försåtsminera
bushman
nja nu var denne polismanen väldigt trött verkade det som, klart jag inte förväntar mig en piketstyrka som kommer hem och gör genomsök i mitt bostadsområde.
men när det precis har vart ett värdetrnsport rån av modell större i samma område, och någon blir av med en hög kevlar, eller motsvarnde så skulle jag som polis bli mer intresserad.

Upptäckte oxå att de glada MIP-tjuvarna har fått med sig en flyttlåda med m59 uniformer också
De har tom strippat två vindrockar på foder, så de visste vad de ville ha.
det enda civila de tog med sig var ett leatherman supertool och en ficklampa modell clas ohlsson.
Skall ta och kolla upp lite kontakter inom soft-airgun området tror jag, för de är väl de ända som förutom kjell krimimell som har nytta av liknade grejor.
The_mistaken
Tråkigt att hära bushman :(
Hoppas inte nån mer får påhälsning af dessa tjuvar
RaVeN
Vi fick inbrott i vår stuga för en månad sedan.
Dom bröt upp ett fönster och gick in där stal dom en sunkig mono video och en sketen stereo, skoteroverall+hjälm,dom lämnade en värmluftfläkt av industri mod som var splitt ny,hittade nycklarna till gäst stugan gick in där kikade lite sket i att ta högtryckstvätten som också var ny, in i garaget plockade lös båtmotorn på gummibåten stal båten men inte båtvagnen den stog på+ att dom stal en 20hp mercury -84 som gått 1tim och den passar inte på båten, lämnat kompressor,bandsåg,motorsåg,röjsåg + en massa annat av värde.

Dom hittade inte lysknappen så dom har använt båten att dra grejor till grann stugans garage där dom hittat belysningen och suttit där och kollat vad dom ville ha och inte.

Vi hade tur att dom inte stökat runt så mycket i stugorna men hos granen så såg det ut som
ett bombnedslag. Hos grannen stal dom mat och microfonerna på parabolen men lämnat disken.

Det enda sorjliga var att dom lämnat alla dörrar hos oss öppna så att vattnet hade frysit sönder i storstugan.

Man kan ju undra vilka som varit i farten men inte har det varit proffs dom lämnar inte dörrar öppna så det syns att det varit bryt på flera mils avstånd.

Nä håller med att det är förjävligt att folk inte kan skillja på sitt och mitt.
5.gif 2.gif rlwhore.gif 8.gif 3.gif
Magnus
QUOTE (RaVeN @ Apr 24 2003, 00:32 )
Vi fick inbrott i vår stuga för en månad sedan.
Dom bröt upp ett fönster och gick in där stal dom en sunkig mono video och en sketen stereo, skoteroverall+hjälm,dom lämnade en värmluftfläkt av industri mod som var splitt ny,hittade nycklarna till gäst stugan gick in där kikade lite sket i att ta högtryckstvätten som också var ny, in i garaget plockade lös båtmotorn på gummibåten stal båten men inte båtvagnen den stog på+ att dom stal en  20hp mercury -84 som gått 1tim och den passar inte på båten, lämnat kompressor,bandsåg,motorsåg,röjsåg + en massa annat av värde.

Dom hittade inte lysknappen så dom har använt båten att dra grejor till grann stugans garage där dom hittat belysningen och suttit där och kollat vad dom ville ha och inte.

Vi hade tur att dom inte stökat runt så mycket i stugorna men hos granen så såg det ut som
ett bombnedslag. Hos grannen stal dom mat och microfonerna på parabolen men lämnat disken.

Det enda sorjliga var att dom lämnat alla dörrar hos oss öppna så att vattnet hade frysit sönder i storstugan.

Man kan ju undra vilka som varit i farten men inte har det varit proffs dom lämnar inte dörrar öppna så det syns att det varit bryt på flera mils avstånd.

Nä håller med att det är förjävligt att folk inte kan skillja på sitt och mitt.
5.gif  2.gif  rlwhore.gif  8.gif  3.gif

När vi hade inbrott brydde jag mig inte särskilt mycket om grejerna, visst störde jag mig, men det värsta var ändå att någon klampat omkring i VÅRAT hus, någon som vi förmodligen inte känner och som inte var inbjuden.

Man hade iaf tur att dom inte thrashade hela stugan. Vi kom lindrigt undan med en krossad ruta. Konstigt iofs, dom valde att gå in genom ett fönster som sitter typ 1.70 m över marken. Hade dom gått 4 meter åt höger hade dom kunnat gå in genom ett fönster som sitter i midjehöjd.

Hoppas dom gjorde sig illa.
Tompa
För några år sedan hade vi en inbrottsvåg i vårat sommarstugeområde och eftersom vårat hus ligger sist på den lilla vägen så trodde vi att vi skulle bli drabbade för längs vår väg ligger det 6 hus och av de var det 4 som hade haft inbrott under hösten.

Det som försvann var mest jaktvapen och sprit och annat som man kunde sälja eller dricka upp alltså inga proffstjuvar som inriktade sig på nåt speciellt.
Efter ett tag så kröp det fram att det var några killar från vårat stugområde som hade gjort inbrotten mad.gif och enda anledningen till att de lät vårt hus vara var för att de "kände" mig och ville inte vara taskiga mot mig!!! fyfan va arg jag blev när jag fick höra detta för jag trodde att de var mina kompisar! De blev iallafall fällda och fick ganska kännbara straff men grannsämjan i området har fortfarande inte kommit tillbaka och deras familjer har flyttat låååångt bort.....

-----> jag bong.gif dom <-----
bushman
det som oroar mig mest är ju att de har bara stulit militära prylar, och kanske kommer tillbaks för att leta efter vapen
nu förvarar jag tack gode gud inte vapen hemma, och fan vet om jag inte kommer att börja med att ha min stridspackning i förrådet, den också
det jävliga är att dörren var intakt, så de har antingen dyrkat, kört med låspistol eller haft huvudnyckel.
Har lärt mig en del inbrottstekniker i mitt jobb, men alla går ut på att bryta och bända, och det lämmnar spår, och hörs lång väg.

och hur vet de att jag är med i HV?
man får hoppas att det är en slump och att det är ungar som vill ha lite kul prylar att leka med.
Har alltid försökt hålla en låg profil vad gäller användandet av uniform,
oftast ger man ju sig av till HV-övn. när resten av befolkningen sover.

har turen att bo i hus med loftgångar och att ha bra grannar som håller koll.
men jag kommer kräva att få nya lås det första jag gör i morgon bitti.

Och jag komer att installera sjutillhållarlås nästa vecka, kosta vad det kosta vill.
matte
Bushman

Samma sak hände mig. Hos mig hade de koncentrerat sig på mina skyddsmasker. Den gamla modellen och en skyddsmask 90. De stal i och för sig även stridsbälte och hjälm för mig.

Gjorde en anmälan hos polisen men jag räknar inte med att få grejerna tillbaks. Värre var det med SFD. Inbrottet skedde i september och jag vet fortfarande inte om jag kommer att få betala för prylarna eller ej.
NordicFear
en kompis fick en gång sin bil omlackade med diverse olika sprayburkar, en antal stora buckor i bilen samt 32 hål i sina däck.....
han var helt knäckt när han såg vad som hade hänt med bilen...
bushman
OK nu var det väl mest förfarandet som gjorde att jag började tråden, dvs att det bara stals militär utr. om vi skall skriva om att som vi eller våra släktingar har fått stulet, sönderslagit eller nerbrännt så får vi nog ordna ett eget forum, tack

har nu på morgonen fått en förevisning av min fastighetskötare, hur man tar sig in i våra förråd utan att göra märken, och låt oss säja att inte var så svårt.
men nu skall de förstärka min dörr så det skall bli lite säkrare.

Kan säja att jag har förstärkt min egna personliga säkerhet, numer förvarar jag fältspaden i läge utfälld brevid min ytterdörr, basebollträ är inte fältmässigt.
Gustav-TS
En larmmina 2b på dörrkarmens innersida, nere i förrådet skulle väl göra susen? Om man kopplar tråden till handtaget, så att den utlöses när dörren rycks upp... Förutsatt att dörren går utåt, givetvis.
Även om du inte vaknar av oljudet så har det nog effekt på angriparen. Fast frågan är om det är så övertänkt iaf. Det kan ju ta eld i hela huset, om man har otur...
bushman
En fordonsmina 13 skulle jag hellre vilja ha, slipper bränna ner huset, och slipper oroa mig för min utrustning de närmsta 12 åren, om någon skulle lösa ut den.

Tror inte ens jag skulle komma ut för gott uppträdande, utan skulle nog få diskutera lumparminnen med fänrik flink någonstans i dalarna.

--------------------------------------------
EDIT.

Ändrat en klart olämplig formulering.
The Swede
BLÅGUL
Lt. payne
Mycket OT:
Basebollträ är som en SCUD. Om den träffar rätt är den skitfarlig. ;)

Fältspade i händerna på ett frontsvin är målet som helgar medlen. B)

Rättat stavfel.
Lt. payne
QUOTE (bushman @ Apr 24 2003, 11:05 )
En invandrar-tv 13 skulle jag hellre vilja ha, slipper bränna ner huset, och slipper oroa mig för min utrustning de närmsta 12 åren, om någon skulle lösa ut den.

Tror inte ens jag skulle komma ut för gott uppträdande, utan skulle nog få diskutera lumparminnen med fänrik flink någonstans i dalarna.

Du skulle nog bidra till att brottsligheten i ditt närområde sjönk rejält, Vem vågar göra inbrott där med såna larm på dörrarna?
Larsleo
QUOTE (bushman @ Apr 24 2003, 10:05 )
En fordonsmina 13 skulle jag hellre vilja ha, slipper bränna ner huset, och slipper oroa mig för min utrustning de närmsta 12 åren, om någon skulle lösa ut den.

tja....skulle inte vilja med dom som ska ta rätt på resterna sen....

men på den positiva sida..han lär ju knappast göra om det....
Fu Dahlberg
QUOTE (Span-eliasson @ Apr 24 2003, 11:54 )
QUOTE (bushman @ Apr 24 2003, 10:05 )

tja....skulle inte vilja med dom som ska ta rätt på resterna sen....

men på den positiva sida..han lär ju knappast göra om det....

var inte så säker på det.... Om jag har sett något, så är det att buset ALDRIG lär sig!
fnc
Vill man nu ha ett mysigt inbrott så är det bara att fläska en stor dekal på bilen som skriker att man sysslar med vapen.

Här finns dom att köpa!! " http://www.skytteforum.com"
Ing
QUOTE (fnc @ Apr 25 2003, 03:48 )
Vill man nu ha ett mysigt inbrott så är det bara att fläska en stor dekal på bilen som skriker att man sysslar med vapen.

Här finns dom att köpa!! " http://www.skytteforum.com"

Don't mind the dog, Beware of the Owner
RäserCarl
QUOTE (bushman @ Apr 24 2003, 01:33 )
det jävliga är att dörren var intakt, så de har antingen dyrkat, kört med låspistol eller haft huvudnyckel.

Jävligt tråkigt att höra Bushman. Vad är en låspistol och hur fungerar det?
Master_of_demons
hmmm fordons mina tretton 7.gif det blir ju rättså kletit men biggrin.gif
A527
QUOTE (RäserCarl @ Apr 25 2003, 12:21 )
QUOTE (bushman @ Apr 24 2003, 01:33 )

Jävligt tråkigt att höra Bushman. Vad är en låspistol och hur fungerar det?

Låspistol är en ca 50 år gammal grunka som man kopplar ihop med en dyrk. Elektriska låspistoler fungerar så att dom skakar så att piggarna i låset hoppar till så man kan vrida om låset. Mekaniska vet jag inte hur dom fungerar. Idag är det väldigt lätt att komma över både dyrkar och låspistoler. Flera internetaffärer sälger både dyrkar och låspistoler(t.ex http://www.grazonen.com/ och http://www.spyshop.se/) och det finns även forum och manualer på internet där man diskuterar låsdyrkning och inbrott.

Så att få tag på och lära sig en låspistol är inte svårt.

Hoppas du får tag på dina småbus bushman bong.gif

/Erik
Fk.Mandrake
Bushman: Även om piskande av bus är en alltjämnt lovvärd handling så är den i dagsläget olaglig. Med detta vill jag säga att om nu det mot förmodan råkar sig så att fältspade kommer till användning, så säg för jösse namn inte till polisen som tar upp anmälan att du hade ställt den där i förebyggande syfte. En nittiskt åklagare kan tolka detta som förberedelse till grov misshandel.

Alltså så har du ju precis vårdat den och den råkade ju bara stå där........ biggrin.gif
Vakten_F4
QUOTE (Fk.Mandrake @ Apr 25 2003, 15:04 )
Alltså så har du ju precis vårdat den och den råkade ju bara stå där........ biggrin.gif

Ungefär som att springa ut i träskor och kalsonger och AK:n klockan tre på natten för att skrämma bilinbrottare och sen hävda att man vårdat bössan och det är max 1,25 från vapnet som gäller och att man inte hade tid att plocka isär/låsa in den.

biggrin.gif
bushman
Nja, jag fick en snabbkurs i inbrott av min fastighetskötare i går.
utan att säja för mycket, dörrkarmar av plast och korta låskolvar, ingen bra kombination.

visste att det tricket funkar på bilar, men inte att det var så enkelt på dörrar.
och att de dörrlås vi har till lägenheterna, är hyffsat säkra.
du får jobba bra för att få upp dem med låspistol, och bryta loss 10 cm låskolv, är inget du gör på en loftgång.

iallafall så får jag nya lås, och skyddsbläck på källardörren.
men kommer att begära att få förvara åtminstone västen på förrådet tillsvidare.
Bad Karma
varför har du ute västen över huvud taget? Vi förvarar alltid våra i plutonsförvaringen.

Jag har funderat på att göra som mr bean när han firar nyår. bunta ihop ett jävla gäng med dragsmällare. fast jag har ju tänkt fästa dom i bildörren. förhoppningsvis skiter svinet på sig. eller får en hjärtattack. dom förtjänar inte bättre.
bushman
Vet inte varför vi har västen hemma, men det finns väl något reglemente för det misstänker jag och våra gamla chefer tyckte om reglementen biggrin.gif

jag misstänker platsbrist är en faktor och tid att hitta sin väst en annan.
Kan oxå vara tt vi skall öva på att bära med oss våra privata mobbförråd, somliga grpchf. anser tyvärr att finns det med i soldmtrl P, så skall det med ut i skogen.

fan jag hade det bra med stridsutr. i en väska och packad lk 35:a, med allt annat som man tar med sig ut om man tex åker på skarpa eftersök.
som tur vad har jag alltid uniformen i lägenheten, annars hade nog den åkt med också
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.