Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Fälttecken Lifkompaniet
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
darkstar
(Edit: Nej, tråden är felstavad, jag är inte ute efter TÄCKEN... mad.gif bong.gif Ska sova nu...)

EDIT: Fixade topicen. /Ing.

Jag undrar lite om historien bakom kompaniers fälttecken, speciellt livkompaniernas. Varför ser det ut som det gör? Jag har sökt som en liten blå både här och övriga nätet, vilket får mig att tro att jag antingen är kass på att söka eller att informationen inte finns. Jag hittar ingenting om fälttecknens ursprung eller betydelse. Inte heller i reglementena står informationen jag söker.

Finns det någon vänlig historiker här på SoldF som vet något eller var jag kan hitta information? Rör mig helst inte ur soffan smile.gif men är det tvunget så...
Malaj
QUOTE (darkstar @ Apr 22 2003, 23:53 )
(Edit: Nej, tråden är felstavad, jag är inte ute efter TÄCKEN...  mad.gif bong.gif  Ska sova nu...)

Jag undrar lite om historien bakom kompaniers fälttecken, speciellt livkompaniernas. Varför ser det ut som det gör? Jag har sökt som en liten blå både här och övriga nätet, vilket får mig att tro att jag antingen är kass på att söka eller att informationen inte finns. Jag hittar ingenting om fälttecknens ursprung eller betydelse. Inte heller i reglementena står informationen jag söker.

Finns det någon vänlig historiker här på SoldF som vet något eller var jag kan hitta information? Rör mig helst inte ur soffan smile.gif  men är det tvunget så...

Utan att ta sig ur soffan går det nog inte. Och inte går det att skriva något generellt heller (utom att det är olika överallt).

Fälttecken användes från början (1500-1600-tal) för att visa var, i stridens vimmel, chefen befann sig.

För att snoka vidare måste du kolla om regementet har ett museum: gå dit. Har man ingen eget kan det finnas grejer på länsmuseum (motsv).

Kolla om regementets historia finns nedskriven. Även om den aldrig blev tryckt kan den finnas nedpräntad av någon entusiast och ligger i en hylla någonstans. Fråga de gamla farbröderna.

Happy hunting! smile.gif

\:)
bushman
Eftersom fälttecknen finns även på F7, och de innehar ett levande uppslagsverk i form av deras museichef, han kan hela f7 historia utantill, så han kanske kan även äldre historia.

ring honom, de bör kunna koppla dig i växeln, kommer tvyärr ej ihåg hans namn.
Dedicated
Det stod litta i det nummer av Arménytt som kom nu; kanske kan ge några ledtrådar?

/Fyhr
darkstar
Jag misstänkte att fälttecknet för livkompanierna var likadant överallt, och i så fall kanske nån hade koll. Visserligen vill jag ha mer generell information också...

Får väl resa på mig då... Jag var på regementsmuseét på P4, tyvärr fanns det inte tid att fråga, då det var väldigt mycket folk där då. Jag hittade även en bok via krigsarkivet. Dock så har jag inte möjlighet att åka dit.

Ing (Och ni andra...): Tack!
Malaj
QUOTE (darkstar @ Apr 23 2003, 10:43 )
Får väl resa på mig då... Jag var på regementsmuseét på P4, tyvärr fanns det inte tid att fråga, då det var väldigt mycket folk där då. Jag hittade även en bok via krigsarkivet. Dock så har jag inte möjlighet att åka dit.

Ing (Och ni andra...): Tack!

Finns det en tryckt bok i Sverige, men inte på biblioteket hemma: Snacka med bibliotekarien. Det brukar gå att fixa med distansförmedling.

Förresten, mycket folk på museet? Var det gratis pilsner, eller? ;)

Fråga på du, du var väl först?? Blyga pojkar osv... / \:)
darkstar
QUOTE (Malaj @ Apr 23 2003, 15:35 )
Förresten, mycket folk på museet? Var det gratis pilsner, eller? ;)

Regementets dag...

Har precis kommit hem från ortens bibliotek. Det kunde inte hjälpa mig alls... i alla fall inte så fort att jag hade nytta av det. Dock hittade jag själv en del av en serie om Kungl. Skaraborgs Regemente.

(Einar Bensow - Kungl. Skaraborgs Regementes historia.
Andra delen. Från Breitenfeld till Fredrikshald, 1631 - 1718
Tredje delen. Från XII:s död till regementets omorganisation 1942.)

Oredigerade anteckningar:
Kriget mot Danmark 1657 - 1659
I juni 1657 avsändes nyintagna att förstärka fem av de kompanier som var i Halmstad vid tillfället.
Återstoden av dessa nyinryckta bildade ett nytt kompani. Överste Hård begärde att en vit fana skulle
sändas från Stockholm. Översten ville ha denna till sitt eget kompani. Det nya kompaniet skulle få den han själv
hade. Om fanan sändes från Stockholm så måste den ha varit lifkompaniets första vita fana.

År 1673 beviljades medel till regementets nya fanor inför konungens besök. Lifkompaniets var vit "med fulla västgöta vapen". De övriga kompaniernas
var "svarta med 1 lejon, 1/2 gult och 1/2 svart".

Konungen bestämde år 1682 att provinsvapnet skulle målas på var och en av fanorna efter vanligheten, men att
livfanan skulle vara vit med riksens vapen på båda sidor. 1686 utformades en kunglig förordning att vid infanteriet
skulle livkompaniernas fanor vara vita med riksvapnet på båda sidor och landskapsvapnet i övre hörnet invid stången. I samma
förordning bestämdes också regementets fana. Livkompaniets fana förvarades i Kungslena kyrka då regementet var i landet.

I och med Karl X Gustafs tillträde infördes fanor av ny typ. Taft och silke fick man från Stockholm men vid regementena disponerade
översten officerarna för att måla och färdigställa fanorna. Regementschefen borde då fått ganska stor frihet.
Det verkar som att regementet fick nya fanor år 1655, av vilka livfanan var vit och övriga möjligen liv- (kropps-) färgade.
Troligen överlämnades denna fana två år senare till ett nytt kompani varvid översten begärde en ny vit fana.

Då man vet att regementets livfanor år 1654 var vita och prydda med "H. M:ts och Riksens vapen" kan man anta att 1655 års fana
saknade utsmyckning av denna typ och att öv. Hård begärde en fana av denna typ. Från 1672 har man säkrare uppgifter.
Tanken om att landskapsregementerna skulle föra riksvapnet på sin livfana hade övergivits.

Livfanan gick förlorad vid Lund 1676 och finns i Köpenhamn. CRS - Carolus Rex Sveciae

Ingen vit fana alltså. Möjligen år 1655 men det är inte alls säkert. Efter 1942 finns inga uppgifter alls. Det verkar också som att kompanifanor/fälttecken inte användes. Stämmer också med ceremonireglmentena.

Om nån är intresserad så återkommer jag i denna tråd när jag hittar nåt.

Edit: En förtitt. OBS! Bara fana och logo fungerar.
LimpFish
är det alltså så att alla livkompanier på alla regementen har samma symbol!? *undrar*
darkstar
QUOTE (LimpFish @ Apr 24 2003, 14:11 )
är det alltså så att alla livkompanier på alla regementen har samma symbol!? *undrar*

Så har jag förstått det, enligt denna bok (Som handlade om Skaraborgs Regemente) så verkar det också så. Nån annan livkompanist från andra regementen som kan berätta nåt? Nån livgardist?

EDIT: Med symbol förstår jag vit fana. Alltså inte den som synes i min avatar.
LimpFish
QUOTE (darkstar @ Apr 24 2003, 14:14 )
QUOTE (LimpFish @ Apr 24 2003, 14:11 )

Så har jag förstått det, enligt denna bok (Som handlade om Skaraborgs Regemente) så verkar det också så. Nån annan livkompanist från andra regementen som kan berätta nåt? Nån livgardist?

ok.. där ser man... är det också så på alla regementen att det är livkompaniet som utbildar PB/KB-elever? den uppfattningen har jag fått.

ska själv in på livkompaniet förresten 6n.gif
Hans Engström
Nej, samtliga lifkompanier använder inte samma tecken, ej heller är det alltid så att KB/PB utbildas på just Lif.

I de fall där regementen har satts upp av individer så används ibland dennes vapen för lifkompaniet (logiskt nog). I5 hade Thomas Gerfelt som föraste chef och lifkompagniet (eller livkompaniet) bär därför hans vapen som tecken.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.