QUOTE (Malaj @ Apr 23 2003, 15:35 )
Förresten, mycket folk på museet? Var det gratis pilsner, eller? ;)
Regementets dag...
Har precis kommit hem från ortens bibliotek. Det kunde inte hjälpa mig alls... i alla fall inte så fort att jag hade nytta av det. Dock hittade jag själv en del av en serie om Kungl. Skaraborgs Regemente.
(Einar Bensow - Kungl. Skaraborgs Regementes historia.
Andra delen. Från Breitenfeld till Fredrikshald, 1631 - 1718
Tredje delen. Från XII:s död till regementets omorganisation 1942.)
Oredigerade anteckningar:
Kriget mot Danmark 1657 - 1659
I juni 1657 avsändes nyintagna att förstärka fem av de kompanier som var i Halmstad vid tillfället.
Återstoden av dessa nyinryckta bildade ett nytt kompani. Överste Hård begärde att en vit fana skulle
sändas från Stockholm. Översten ville ha denna till sitt eget kompani. Det nya kompaniet skulle få den han själv
hade. Om fanan sändes från Stockholm så måste den ha varit lifkompaniets första vita fana.
År 1673 beviljades medel till regementets nya fanor inför konungens besök. Lifkompaniets var vit "med fulla västgöta vapen". De övriga kompaniernas
var "svarta med 1 lejon, 1/2 gult och 1/2 svart".
Konungen bestämde år 1682 att provinsvapnet skulle målas på var och en av fanorna efter vanligheten, men att
livfanan skulle vara vit med riksens vapen på båda sidor. 1686 utformades en kunglig förordning att vid infanteriet
skulle livkompaniernas fanor vara vita med riksvapnet på båda sidor och landskapsvapnet i övre hörnet invid stången. I samma
förordning bestämdes också regementets fana. Livkompaniets fana förvarades i Kungslena kyrka då regementet var i landet.
I och med Karl X Gustafs tillträde infördes fanor av ny typ. Taft och silke fick man från Stockholm men vid regementena disponerade
översten officerarna för att måla och färdigställa fanorna. Regementschefen borde då fått ganska stor frihet.
Det verkar som att regementet fick nya fanor år 1655, av vilka livfanan var vit och övriga möjligen liv- (kropps-) färgade.
Troligen överlämnades denna fana två år senare till ett nytt kompani varvid översten begärde en ny vit fana.
Då man vet att regementets livfanor år 1654 var vita och prydda med "H. M:ts och Riksens vapen" kan man anta att 1655 års fana
saknade utsmyckning av denna typ och att öv. Hård begärde en fana av denna typ. Från 1672 har man säkrare uppgifter.
Tanken om att landskapsregementerna skulle föra riksvapnet på sin livfana hade övergivits.
Livfanan gick förlorad vid Lund 1676 och finns i Köpenhamn. CRS - Carolus Rex Sveciae
Ingen vit fana alltså. Möjligen år 1655 men det är inte alls säkert. Efter 1942 finns inga uppgifter alls. Det verkar också som att kompanifanor/fälttecken inte användes. Stämmer också med ceremonireglmentena.
Om nån är intresserad så återkommer jag i denna tråd när jag hittar nåt.
Edit:
En förtitt. OBS! Bara fana och logo fungerar.