Help - Search - Members - Calendar
Full Version: CIA ljuger om svenska FM
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Elfgren
jo det är sant

"Military expenditures - dollar figure:
$4,395.1 million (FY01) "

dom har tat fel det ska ju vara billion dollar inte million

http://www.cia.gov/cia/publications/factbo...w.html#Military

Edit: stavning
Mats
$4,395.1 million, borde väll stämma...

Kom ihåg att kommat inte är decimaltecken utan att punkten är det.

4,395.1 million*10=43,951 million, alltså fyrtiotretusenniohundrafemtioen miljoner = fyrtiofyra miljarder?
Elfgren
varför läger dom till onda ceimalteken som lurar en, och varför skriver dom alla andra laänders försvarsbudget i billion?
Lindeberg
haha, där står det att alla från 15 års ålder kan läsa och skriva. Jag vet inte hur det är med er, men jag blev läs- och skrivkunnig nånstans i lågstadiet (har givetvis utvecklat min läs- och skrivförmåga sedan dess). 15 bast var väl lite att ta i...
Elfgren
det står 100% det betyder att det är mellan 99,5-100%

Lärde du dig inte hur man avrundar
Dass
QUOTE (Marzocchi @ Apr 20 2003, 19:21 )
haha, där står det att alla från 15 års ålder kan läsa och skriva. Jag vet inte hur det är med er, men jag blev läs- och skrivkunnig nånstans i lågstadiet (har givetvis utvecklat min läs- och skrivförmåga sedan dess). 15 bast var väl lite att ta i...

dom har tagit 15 års ålder som "snitt" tror jag, dom har den åldern för alla andra länder också
Vildmannen
Undrar varför CIA har med den lilla skidorten Tärnaby på kartan? 7.gif
106
QUOTE (Marzocchi @ Apr 20 2003, 19:21 )

Skall man på något sätt mäta andel läs- och skrivkunnighet internationellt måste man ju börja mäta vid samma ålder på alla.
Det man är intresserad av är väl främst att se hur stor andelen analfabeter är bland vuxna och då kan ju 15 vara en rätt vettig ålder att ha som nedre gräns.

Att 100% av de över 15år är läskunniga är inte samma sak som att det är då man har lärt sig läsa, med andra ord kan även 100% av de över 10år vara läskunniga.

När det gäller u-länder borde man kanske ha siffror för olika åldersgrupper för att se hur skolväsendet utvecklats.
softfeel
QUOTE (Vildmannen @ Apr 20 2003, 20:44 )
Undrar varför CIA har med den lilla skidorten Tärnaby på kartan?  7.gif

Och Sölvesborg? 7.gif Konsprationsteorier någon?
Elfgren
det finns orter som saknar betydelse som Sverig4 har bestämt ska vara med på större kartor (framförallt världs kartor). Jag som linköpings bo blir ju pisst när norrrköping är med och inte linköping detta trots att linköping e större
Malaj
QUOTE (Elfgren @ Apr 20 2003, 22:45 )
Jag som linköpings bo blir ju pisst när norrrköping är med och inte linköping detta trots att linköping e större

Min gamle klassföreståndare hade rätt: Linköping och Norrköping borde ha varandra som vänorter. biggrin.gif

\:)

Felrapport: Fingarna stela.
P-86
"Moderate Party (conservative) [Bo LUNDGREN]"

Nja, konservativa är fel ord numera...
oz
QUOTE (P-86 @ Apr 21 2003, 12:33 )
"Moderate Party (conservative) [Bo LUNDGREN]"

Nja, konservativa är fel ord numera...

Jasså?

Himla bra sida det där måste jag säga.
Bra om man vill starta krig med nåt land och behöver lite snabb färsk info om landets försvar m.m biggrin.gif
Axial
QUOTE (Elfgren @ Apr 20 2003, 21:45 )
det finns orter som saknar betydelse som Sverig4 har bestämt ska vara med på större kartor (framförallt världs kartor). Jag som linköpings bo blir ju pisst när norrrköping är med och inte linköping detta trots att linköping e större

Fast just det hade ju CIA tänkt på.

Elfgren: kommatecknet (decimalkommat) markerar tusental och punkten markerar 10-delar och billion=miljard.
Orka
"Military branches: Army, Royal Navy (including Coast Artillery and Naval Helicopter Service), Air Force "

När började helikopter tillhöra Marinen? Mig veteligen tillhör alla hälikoptrar Flygvapnet.
Man kanske skall maila cia och berätta detta!?

\Hf Säveskog FBS F4
106
Det står ju "Coast Artillery and Naval Helicopter Service" vilket inte var helt fel. Marinen (liksom armén och FV) hade ju egna helikoptrar fram tills bildandet av Helikopterflottiljen. Inte heller Kustartilleriet som nämns i samma mening finns kvar.
Alltså har de bara gamla fakta.

Det var först 030101 som Hkpflj började lyda under GI FV.

Intressant karta, Mälaren finns med men inte Vänern och Vättern.
Vpl8107
Hehe, gamla fina CIA factbook. smile.gif

I förra årets verson (2001 och dom före det) så hade Svenska flaggan den där fula ljusblå-bleka färgen.
Det såg rent förjävligt ut så jag mailade till dom och sa åt dom att rätta till färgerna, eftersom det numer är lagstadgat vilka färger det skall vara.
Svaret jag fick var: "Ok, tack så mycket. Kolla i nästa års factbook."

2002:
http://www.cia.gov/cia/publications/factbo...gs/sw-flag.html

Fin blå färg. salute.gif
Kommer få tönt-tjänst
QUOTE (Vpl8107 @ Apr 24 2003, 15:17 )
Hehe, gamla fina CIA factbook. smile.gif

I förra årets verson (2001 och dom före det) så hade Svenska flaggan den där fula ljusblå-bleka färgen.
Det såg rent förjävligt ut så jag mailade till dom och sa åt dom att rätta till färgerna, eftersom det numer är lagstadgat vilka färger det skall vara.
Svaret jag fick var: "Ok, tack så mycket. Kolla i nästa års factbook."

2002:
http://www.cia.gov/cia/publications/factbo...gs/sw-flag.html

Fin blå färg.  salute.gif

Men vad i helvete?!?! De har ju inte ens rätt proportioner på flaggan! angry.gif Hur sämst är CIA egentligen?
fnc
Konstigt inte världsmetropolen Björka var med på kartan? blink.gif
Dahlberg
QUOTE (softfeel @ Apr 20 2003, 22:37 )
QUOTE (Vildmannen @ Apr 20 2003, 20:44 )
Undrar varför CIA har med den lilla skidorten Tärnaby på kartan?  :huh:

Och Sölvesborg? 7.gif Konsprationsteorier någon?

Jag tror helt klart oxå på någon form av konspiration... man måste vara misstänksam... dry.gif
Shock
QUOTE (Elfgren @ Apr 20 2003, 20:40 )
det står 100% det betyder att det är mellan 99,5-100%

Lärde du dig inte hur man avrundar

Du kan inte påstå att 100% kan vara 99.5% Står det 100% så är det 100%, alla, samtliga, rubbet. Står det 99.5% kan du kalla det 100% för att underlätta, men att avrunda i det fallet är rent av korkat. Det är enorm skillnad på 99.9% och 100%, mycket större skillnad än mellan 99.9 höbalar och 100 höbalar.
Grunt
Ahh....

Den där sidan är ju en guldgruva för statitstikfanatiker... som jag! smile.gif

Man blir nästan lite rädd när man ser USA:s försvarsbudget på 276,7 miljarder för år 1999. Den har ju som bekant stigit sen dess....

Förövrigt så spenderar Finland tydligen bara nära hlften så mycket pengar på sina väpnade styrkor som Sverige men utbildar trots detta nästan dubbelt så många. Vad är haken?
softfeel
QUOTE (Grunt @ Apr 26 2003, 19:56 )
Förövrigt så spenderar Finland tydligen bara nära hlften så mycket pengar på sina väpnade styrkor som Sverige men utbildar trots detta nästan dubbelt så många. Vad är haken?

Billigare materiell. Färre misstag i försvarsledningen.
Grunt
Färre baskrar? laugh.gif

Är det flyget som kostar så hutlöst mycket?
imint
QUOTE (softfeel @ Apr 26 2003, 20:18 )
QUOTE (Grunt @ Apr 26 2003, 19:56 )

Billigare materiell. Färre misstag i försvarsledningen.

Framförallt inget FMV som får saker att kosta tio gånger mer än på den civila marknaden. angry.gif
mjukis
QUOTE (Shock @ Apr 26 2003, 10:21 )
Du kan inte påstå att 100% kan vara 99.5% Står det 100% så är det 100%, alla, samtliga, rubbet. Står det 99.5% kan du kalla det 100% för att underlätta, men att avrunda i det fallet är rent av korkat. Det är enorm skillnad på 99.9% och 100%, mycket större skillnad än mellan 99.9 höbalar och 100 höbalar.

Vad tusan karl, lär de inte ut matematik i skolorna längre?

Vill du säkra till en närmre nivå så heter det 100.0%, eller 100.00% för nästa igen. Huruvida CIA brydde sig om dessa regler eller inte tänker jag inte lägga mig i.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.