Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Cykling
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Hinderbanan
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6
Amfibie
Tackar för tipsen Adam Vilhelm!!! biggrin.gif

Finns det några beryktade backar utmed sträckan??
IIHF
Det fanns väl inga backar som inte kunde övervinnas på den sträckan.
Dock så var det många som gick i backarna de sista 6 milen. Hammarsundsbron(260km) och Brattebrobacken (270km) var var väl rätt så tuffa för många. Depån i Medevi (282km) gjorde väl också att de som stannade där tvingades gå uppför backen.

Heder åt de två kadetterna från OHS i Halmstad som cyklade runt på kronans cykel iförda komplett M90 med kängor och Hjälm 90. De hade moddat cyklarna lite, remmar som gjorde att de kunde spänna fast fötterna i pedalerna. Cykelbyxor hade de också, men ej synligt som tur var.

DP gasmask.gif
IIHF
Någon som körde MTB-Vättern..??

Hur gick det för Er som körde??

DP gasmask.gif
Ing
Cykla idag ja.. fan.

Sten i vägen + Ing = *PANGwobbelwobbelwobbelwobbelDUNS* ..aj.

Dyrt.. ont, skrapsår.. :(

Så. folk! använd kond.. öhm.. HJÄLM!
IIHF
Snyggt Ing.. Snyggt...

DP gasmask.gif
Yman
HAHAHA!!
Jag kan bara inte låta bli att garva när jag ser det biggrin.gif

Det måste varit en sjuhelvetes smäll blink.gif
LX-klingor är ju inte direkt kända för att vara klena smile.gif
Kimster
Ing.. jag precis vad julklappen måste bli..

laugh.gif
IIHF
Kimster, där hittade du verkligen något som borde passa Ing med tanke på hur illa han kör....

Men frågan är om inte han behöver mer utrustning för att klara sig helskinnad efter att han lyckats vurpa med den "farkosten"...

Skydden nedan borde ju vara ett minimum då han ger sig ut nästa gång.

DP gasmask.gif
Nifelhel
@IIHF_Ref.
Jag tror ing behöver en stridsvagn för att inte slå sig. Fast då välter han väl med den med..
blink.gif horny.gif

@Ing
Tur att cykeln landade i hôvvet på dig... Ja menar den träffa ju ingen vital del.... blink.gif ;) Malajn.gif
Johan ES
En liten utrustningsfråga:

Finns det dämpade styrstammar?

/Johan ES
Yman
QUOTE (Johan ES @ Jul 17 2003, 13:02 )
En liten utrustningsfråga:

Finns det dämpade styrstammar?

/Johan ES

Ja, det ska det nog göra. Jag vet att jag har sett det nån gång, ska kolla om jag hittar det igen.
DOCK! Lär det inte vara någon vidare bra lösning, dels beroende på att "vinklarna" ändras vid varje dämpning och att cykeln förblir odämpad.
Satsa istället på en dämpad gaffel.

//Yman. Som snart ska smäcka på lite nya XTR-komponenter på cykeln biggrin.gif
IIHF
Finns ju dämpade sadelstolpar också... men personligen så väljer jag att skaffa en bättre sadel och/eller cykelbyxor om det är ett problem med stötighet på det stället.

Skall iväg och cykla under en veckas tid med början på söndag. 780km blir det minst under veckan, det är den sträckan som de 6 etapperna är.

DP gasmask.gif
Lindeberg
Har idag inhandlat ett par slicks till MTBn. De kostade 100 riksdaler stycket och hade lite mönster, ungefär som ett typiskt MC-däck.

Ska monteras ikväll, likaså den sadel jag köpte. Originalsadeln är tyvärr lite för stötig/hård
Yman
Sådär ja!
I måndags drog jag upp till jobbet (cykelaffären), plockade bort lita gammalt skräp smile.gif och satte på lite nya prylar fun_icon_nana.gif

Resultatet syns här:

Lite närbilder:

Det var lite mörkt när jag tog bilderna så det är lite otydligt.
Men det jag bytte var följande:
Vevparti, växel-/bromsreglage, bakväxel, kassett och kedja. Kassetten och kedjan fick bli XT, resten XTR wub.gif

Nu går hon (cykeln) som en riktig ängel. Växlarna fungerar helt underbart.

//Yman, förälskad.....
oz
Fan vilken über-cykeltönt du är Yman!!! laugh.gif laugh.gif
Yman
QUOTE (oz @ Jul 31 2003, 16:31 )
Fan vilken über-cykeltönt du är Yman!!! laugh.gif  laugh.gif

Tack, det värmer smile.gif
A2Keltainen
QUOTE (Yman @ Jul 31 2003, 16:09 )
Sådär ja!
I måndags drog jag upp till jobbet (cykelaffären), plockade bort lita gammalt skräp smile.gif och satte på lite nya prylar  fun_icon_nana.gif

Yman, du borde få smisk för att du postar sådana där bilder. wink.gif Jag vill också ha XTR på min cykel! Har en cirka fem år gammal, och mycket välskött, GT Avalance LE, som har en blandning av främst XT och en del LX. Jag kör ett två timmars pass två till tre gånger i veckan. Skulle vilja köra mer, men jag måste hinna med min styrketräning (och övriga liv) också... smile.gif
Myran
Förbannat fin cykel, Yman biggrin.gif
DennisMan
Hur funkar nya XTR vevlagret Yman??? Hörde idag på träningen av två som körde nya XTR att de inte ska va så bra....att de glappar å så...hoppas ditt funkar iaf \DennisMan
Yman
QUOTE (DennisMan @ Jul 31 2003, 21:59 )
Hur funkar nya XTR vevlagret Yman??? Hörde idag på träningen av två som körde nya XTR att de inte ska va så bra....att de glappar å så...hoppas ditt funkar iaf \DennisMan

Nu har jag inte kört så vidare många dagar på de nya grejjerna men än glapapr det inte...

Vevpartiet känns väldigt stabilt och även när jag monterade det märkte man att det var en hög kvalitet rakt igenom (konstigt va ;) ).
Att det börjar glappa beror säkerligen på att man inte har efterdragit det. På grund av konstruktionen tar det ett par mil innan axeln mm "sätter sig" riktigt. Jag fick spänna åt partiet andra dagen då jag cyklat ett par mil, just på grund av att flera delar satt sig då...

Men efter det har det fungerat kanon och jag är övertyga om att det kommer göra det under ett par år till.

//Yman, nyss hemkommen från en lättare kvälls runda.
DennisMan
Ok...tur att de inte glappar....men iofs så har dom kört sen i våras med nya hojarna....men man tycker ju att XTR inte ska glappa...

Har förresten kört hela(!) Finnmarksturen banan idag....i regn....mindre kul men men....fick den berömda "hammarn" på slutet blink.gif inte allt för skoj...

Keep on Wheeling whit Feeling//DennisMan
Yman
Visst är den rolig hammaren... biggrin.gif
Den har man ju träffat på F Ö R många gånger... :(

//Yman
Runningback
för tillfället så är det NM i downhill i jkpg, tur att man bor 3 km från backen, kom och kolla! det är rikgti kul ska jag säga er!
DennisMan
Ho ho!!

Ingen som va i Falun å körde Långa Lugnet idag??
Kom nyss hem....riktigt jobbigt va de.....
hehe va "bara" 5 minuter efter Daniel Tynell som vann vasaloppet för nått år sen smile.gif kändes fint!
Tompa
Nån härifrån som ska köra 08XC den 14:e september?

//toMPa Rangern.gif
IIHF
Lyfter denna tråd...

Hur ser kommande säsong ut för Er ????

DP gasmask.gif
Yman
Suget är stort, suget är mycket stort.
Har vissa planer på att köra några små, lokala tävlingar, men detta kommer jag bestämma mig för längre fram i vår/sommar när jag vet i vilken form jag är...

Plockade ut Gianten förra helgen och tog en ren njutningsrunda, jädrar vad härligt det var, strålande solsken, 5-6 grader i skuggan, svag vind och första cykelturen på ett par månader. MMMM, helt underbart B)
Att man sedan var prickig/lerig från topp till tå gjorde det hela bara ännu bättre biggrin.gif

//Yman, MTB-skadad? Jag?! Näää, inte då....
Stefan_O
själv så kör man scott mx30..
funkar för alla ändamål, jag kör mest skog
och stig men blir även lite landsväg ibland..

Dock är det där inte min men har int lärt mig hur man lägger upp bilder
än min är lite mer moddad..andra däck och annat växlesystem

[EDIT] Detaljer
Tompa
Min säsong ser väl inte så jätteintressant ut ur Cykel synpunkt eftersom jag rycker in om två veckor men ett par motionslopp kan nog hinnas med om jag har permis.
De MTBlopp jag siktar på är: Finnmarksturen, 08 XC och även Siljan runt som är landsväg
Jag siktar även på att som Yman kanske hinna med ett par lokala lopp om tiden och orken finns

Har köpt nya Crossmaxhjul till MTB:n och även en ny Racer med Ksyrium hjul som kommer nästa vecka :P
Fågel Fenix
Jag kör på en cykel utan namn blink.gif

Ramen är liknande Rimfaxe. Fast lite billigare och utan "Rimfaxe".

Deore nav/hydraliska skivbromsar, Xt bakväxel, Deore framväxel, Black Comp gaffel (skall byt atil len Skareb eller ngt annat tjäckt), Geax däck, och en sån där cresentorange Italia sadel (sakll byta till SLR snarast)

Funkar fin fint förutom glapp i styrlagret. Har bytt en gång men det vill sig inte ändå... :(

har även en cresent racer. en 316 (ganska gammal) men skall man kööra vättern och itne har några pengar så vad göra man ?

Skall köpa frammåt sommaren:
Diverse XTR delar till ovanstående (mtb altså ;) )

En Specialized Big hit men en ny gaffel och hydraliska skivisar till den.

Och eftersom man jobbar i cykelbutik så är det så lätt att köpa. Bara att skriva upp och så undrar man i slutet av månade varför man inte får några pengar insatta på kontot...bara att ta fram listan och börja räkna. unsure.gif

Började att jobba för två veckor sedan. Har köpt grejer för ca 6500- 7000 redan. Bådar inte gott inte för sommaren och allt jobb som det innebär smile.gif
Lindeberg
Målen för våren/sommaren är
Inköp av styre (typ downhill) och eventuellt ny sadelstolpe.
SPD-pjuck, om de finns i strl 295*
Cykla till och från sommarjobbet (2 mil tur)
Inköp av mindra ryggsäck med CamelBak (motsv)

*Fågel Fenix, har du koll på om det finns några för välvuxna galoscher?
Yman
QUOTE (Marzocchi @ Feb 20 2004, 21:01 )
Målen för våren/sommaren är
Inköp av styre (typ downhill) och eventuellt ny sadelstolpe.
SPD-pjuck, om de finns i strl 295*
Cykla till och från sommarjobbet (2 mil tur)
Inköp av mindra ryggsäck med CamelBak (motsv)

*Fågel Fenix, har du koll på om det finns några för välvuxna galoscher?

Det brukar aldrig vara några problem att få tag på stora skor idag, de flesta tillverkare har en eller ett par modeller som är större både i längd och i bredd.
SIDI har exempelvis sin DOMINATOR 4 MEGA som lär vara en riktigt trevlig sko, skälv kör jag med SIDIs Action SRS och dem är jag helnöjd med. Men som sagt, de flesta tillverkare har några stora modeller. Det är bara att knalla in till en duktig handlare och pröva...

//Yman
SERG. B
Själv jobbar man då och då som cykelbud i Stockholm, där kan vi tala om motion. kan bli en 10 mil om dagen. Härligast är det självklart på våren men -10 C, fullt med snö, slask, blåst, rinnande snor och en vattenflaska som fryser till is har förståss också sin charm.

Jag har dock inte satsat på någon dyrgrip till cykel, de blir bara stulna när man är uppe i husen och levererar buden.
Lindeberg
QUOTE (Yman @ Feb 20 2004, 23:50 )
Det brukar aldrig vara några problem att få tag på stora skor idag, de flesta tillverkare har en eller ett par modeller som är större både i längd och i bredd.
SIDI har exempelvis sin DOMINATOR 4 MEGA som lär vara en riktigt trevlig sko, skälv kör jag med SIDIs Action SRS och dem är jag helnöjd med. Men som sagt, de flesta tillverkare har några stora modeller. Det är bara att knalla in till en duktig handlare och pröva...

//Yman

Det låter ju hur bra som helst smile.gif

salute.gif
Fågel Fenix
Vad har ni för datorer?
Själv kör jag med min nyinförskaffade Polar S710i. Helttrevligt! Har dock inte fått koll på alla funkt än.

Dåligt är dock att Polar tar 650 för Ir interfacen till datorn (dom skickar med programmet med klockan som kostade 3300:-) och att ett kadenssett till räcern kostar 450:-

Kollade på en titankedja idag på jobbet. Halva vikten gentemot en "vanlig" kedja.
Dock låg priset på småttiga......2995:- surprise.gif blink.gif biggrin.gif

Min supercykelnörd till kompis funderar dock på att sakffa en bong.gif
DennisMan
QUOTE (Fågel Fenix @ Feb 21 2004, 23:51 )
Kollade på en titankedja idag på jobbet. Halva vikten gentemot en "vanlig" kedja.
Dock låg priset på småttiga......2995:-  surprise.gif  blink.gif  biggrin.gif

Jag skulle aldrig betala så mycket för en kedja!
Kedjan är ju en slitdel och man kanske sliter av den med en gång (inte troligt om det är titan men men)

Tror jag drog av kedjan 5-6 ggr en säsong...inte kul...knäna mådde inte så bra efter att ha slagit i styrstamen ett par gånger...va lite jack i dom blyg.gif

Då köper jag hellre massa maxim lr nått och blir bra istället....lr nått salute.gif

Har blivit sån fixering över vikt...helt sjukt...är väl bättre att banta bort lite fett från kroppen om man vill ha det lättare, jag har iaf saker som är tyngre och håller än dom som väger "hälften så mycket"

Men men man ska väl inte klaga...inga som ska köra Finnmarksturen??
Får se om jag hinner med den i år...rycker in när den går tror jag blink.gif

Synd att missa den när man får stå i Elitledet iår B)
Fågel Fenix
Någon som har lite erfarenheter av carbon?

Jag har ju sett styren och till och med hela cyklar i materialet men aldrig vågat köpa ngt själv. Jag tycker det verkar lite riskabelt att ha tex. ett styre i carbon. Känns som om det skall gå av lättare = inte samma cykelteknik som jag har nu.

Sadelstolpe i carbon = funkis eller inte? (stenskott mm)
Lindeberg
QUOTE (DennisMan @ Feb 24 2004, 21:57 )
Har blivit sån fixering över vikt...helt sjukt...är väl bättre att banta bort lite fett från kroppen om man vill ha det lättare, jag har iaf saker som är tyngre och håller än dom som väger "hälften så mycket"

Ähum... laugh.gif

Artikel på Utsidan.se
Fågel Fenix
QUOTE (Marzocchi @ Feb 24 2004, 22:22 )

Ähum... laugh.gif

Artikel på Utsidan.se

Jo, den där kille är skön! clap.gif

Om man kanske skulle ta mod till sig och sätta borren i lilla bettan ?? camo.gif

Svaret är nog....nej! Alldeles för mkt pengar. Om man inte tar farmors gamla cykel då.... ph34r.gif
Yman
QUOTE (Fågel Fenix @ Feb 24 2004, 22:03 )
Någon som har lite erfarenheter av carbon?

Jag har ju sett styren och till och med hela cyklar i materialet men aldrig vågat köpa ngt själv. Jag tycker det verkar lite riskabelt att ha tex. ett styre i carbon. Känns som om det skall gå av lättare = inte samma cykelteknik som jag har nu.

Sadelstolpe i carbon = funkis eller inte? (stenskott mm)

Har du läst hela tråden från början? Om inte, gör det smile.gif

Har slängt upp lite bilder på min MTB med ram och styre i carbon. Jag tycker att det fungerar kanon, en suverän känsla i materialet och jag har lika stor tillit till det som alu eller stål...

Lite mer om kolfiber finns att läsa här: Lars Viebkes liggcykelsida

//Y
DennisMan
QUOTE (Fågel Fenix @ Feb 24 2004, 22:32 )
QUOTE (Marzocchi @ Feb 24 2004, 22:22 )

Ähum... laugh.gif

Artikel på Utsidan.se

Jo, den där kille är skön! clap.gif

Om man kanske skulle ta mod till sig och sätta borren i lilla bettan ?? camo.gif

Svaret är nog....nej! Alldeles för mkt pengar. Om man inte tar farmors gamla cykel då.... ph34r.gif

Haha det där liknar farsans gamla tävlings Monark laugh.gif
Han tävlade i landslaget i början av 70-talet och då var dom flitiga med borren, kanske inte lika mycket som den där hjälten i artikeln då men många hål var det.

Angående Karbonet så är det det mest underbara du kan cykla på!

Har cyklat på ramar med Alu och tunt tunt stål (tjock som en cola burk ungifär, behöver jag säga att det blev spricka i ramen angry.gif )

Kör nu med en landsvägs cykel från Trek med OCLV karbon...mmmm dribble.gif
Och kan ju säga att det är den skönaste ramen som jag har haft hittils wub.gif

Sadelstolpe i karbon verkar vara nått...har en kompis som kör med det och han tycker att det är helt underbart.
IIHF
Vad har ni för datorer?

Cykeldator, Campagnolo Ergobrain 10.

Pulsmätare, Sigma PC 1600, den är billig och funktionabel, skall väl bytas ut mot en Polar 725 så småningom hade jag tänkt.'

DP gasmask.gif
Yman
Vad har ni för datorer?
Själv kör jag med min nyinförskaffade Polar S710i. Helttrevligt! Har dock inte fått koll på alla funkt än.

Kör med en Polar S510 som fungerar helt okej. Dock ångrar jag mig att jag inte lade till några extra kronor och köpte S710, det är ju en ganska stor skillnad på dem.
Framförallt saknar jag möjligheten att ha flera sparade filer i S510, samt att den aukustiska överföringen (soniclink) är lite jobbig ibland...

Får se om det får bli en 710/720/725 i framtiden, skulle inte vara helt fel...

//Y
Fågel Fenix
QUOTE (Yman @ Feb 25 2004, 18:27 )
\\//
Får se om det får bli en 710/720/725 i framtiden, skulle inte vara helt fel...

//Y

Tycker det verkar onödigt att köpa en 720 då enda skillnade mot 710 är en metallboett runt skärmen. och ca 500 :- smile.gif

725 ? Never heard of. Kommer inte ihåg att jag har sett den i katalogen heller. Ngt nytt? ;)
Yman
QUOTE (Fågel Fenix @ Feb 26 2004, 00:41 )
Tycker det verkar onödigt att köpa en 720 då enda skillnade mot 710 är en metallboett runt skärmen. och ca 500 :- smile.gif

725 ? Never heard of. Kommer inte ihåg att jag har sett den i katalogen heller. Ngt nytt? ;)

725an är helt ny, ja. Kommer ut i mars.
Här finns mer att läsa om den.

//Y
DennisMan
QUOTE (Yman @ Feb 26 2004, 09:40 )
QUOTE (Fågel Fenix @ Feb 26 2004, 00:41 )

725an är helt ny, ja. Kommer ut i mars.
Här finns mer att läsa om den.

//Y

Den som har mest grejer när han dör vinner?? :P

Jag kör iaf bara efter pulsen och hur länge man är ute...tycker alla andra funktioner är mer lr mindre onödiga...kanske lite häftiga men onödiga

Tycker att Polar tar för mycket betalt för märket om man jämför med tex
Sigma Sport, lika bra mätare bara att Polar har fler mätare och mer funktioner
men tar nästan mer än dubblet så mycket betalt.

Lite jobbigt nu när min 210 har gått sönder...lr den tar inte in signalerna från pulsbandet...får kolla om man ska byta batterier i bandet lr nått
Fågel Fenix
725 ser ju riktigt fräsig ut!
Jag skulle nog ha forskat lite själv innan jag köpte min 720:a dry.gif kompisen sa att det inte kommer ut ngt nytt inom en snar framtid .... dry.gif

Idag kommer min Ultima !! wub.gif clap.gif

Fast jag får inte se den förrän i morgon :(
men den som väntar på ngt gott....
DennisMan
QUOTE (Fågel Fenix @ Mar 9 2004, 09:50 )
Idag kommer min Ultima !!  wub.gif  clap.gif

Vilken årsmodell är det?
Fågel Fenix
QUOTE (DennisMan @ Mar 9 2004, 20:53 )
QUOTE (Fågel Fenix @ Mar 9 2004, 09:50 )
Idag kommer min Ultima !!  wub.gif  clap.gif

Vilken årsmodell är det?

en 03:a
Och den kom inte förrän i torsdags :( Men nu har jag den. Har bytt barends till ett par carbonisar och skall byta lockouten på gaffeln då det visst var ngt skumt med den enligt tillverkaren. OCh visst fan var det det! gick itne att använda! smile.gif

Nu väntar jag bara på min SLR- sadel och att luften inte skall pysa ut ur mitt slanglösa bakhjul.... dry.gif
A2Keltainen
QUOTE (Yman @ Feb 20 2004, 23:50 )

Jag behöver extra breda skor i storlek 48. Det är inte lätt att hitta sådana MTB-skor, och det par från SIDI som jag kör med för närvarande är egentligen för små. Men då det var det största par skor jag kunde hitta när jag köpte dem för några år sedan, så fanns det inget alternativ och det blev till att köra med dem trots att foten "hänger ut" över en halv cm på sidorna.

Vad finns det för övrigt för bra sätt att hålla fötterna varma när man kör ute i kallt väder? Jag har inte plats för några varma strumpor i mina skor, och funderar därför på om någon kan rekommendera någon modell av fodrade skor och/eller vindtäta skoöverdrag, där dessa finns att få i storlek som passar mig?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.