Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Cykling
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Hinderbanan
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6
Magnus
Tur att man inte är cykelbud i den här staden. Malajn.gif

Länk till YouTube
msbb
QUOTE (Magnus @ Aug 13 2006, 20:13 ) *
Tur att man inte är cykelbud i den här staden. Malajn.gif

Länk till YouTube

Cool filmsnutt. Tänk oxå på att dom cyklar med fixed wheel (Du ser det när de åker över bron minut 7.00) Blir ganska tungt att broms upp åbäket när man väl fått upp farten....

Simma lugnt
Nestor
Efter att ha pillat lite med bromsarna och oljat upp kedjan igen, så käkar lilla Skeppshulten mil igen. smile.gif
Det är minsann en frjöd att cyvkla landsväg på morronen.

Funderar nu på att köpa en cyckeldator. Ingen anvancerad, utan en som håller koll på sträcka, tid och hastighet.
Finns det någon prisvärd modell för under 1000 kr?
msbb
QUOTE (Nestor @ Aug 30 2006, 17:00 ) *
Efter att ha pillat lite med bromsarna och oljat upp kedjan igen, så käkar lilla Skeppshulten mil igen. smile.gif
Det är minsann en frjöd att cyvkla landsväg på morronen.

Funderar nu på att köpa en cyckeldator. Ingen anvancerad, utan en som håller koll på sträcka, tid och hastighet.
Finns det någon prisvärd modell för under 1000 kr?

Det finns absolut cykeldatorer för under 1000 kr. Kolla www.cykelcity.se eller annan cykelaffär. Märket cateye finns för från 300 kr och du kommer absolut bli nöjd....
akerstrom
[Träning diskuteras ju ofta här på forumet...Min fråga är om det är fler än jag som tränar MTB?!?! Vore kul att veta vad ni kör på för cyklar? Kör ni några långlopp? Några nya grejor inför den kommande säsongen?]

Tjenna jag kör en trek 6700
fin cykel fungera fint:)
kanske ska köra finnmarksturen lr provturen wink.gif
T48
QUOTE (akerstrom @ May 5 2007, 21:15 ) *
[Träning diskuteras ju ofta här på forumet...Min fråga är om det är fler än jag som tränar MTB?!?! Vore kul att veta vad ni kör på för cyklar? Kör ni några långlopp? Några nya grejor inför den kommande säsongen?]

Tjenna jag kör en trek 6700
fin cykel fungera fint:)
kanske ska köra finnmarksturen lr provturen wink.gif

Focus Black Forest men har inte hinnit köra mycket senaste året sad.gif så det blir inga lopp i år
Axly
Uppgraderade min Cube LTD Pro nu i veckan efter en hel del strul med både det ena och det andra. Sportson ville t.ex. ta 700 kronor för att ha luftat bromsslangarna (efter att det tagit 1 månad och 2 dagar att fixa det!)! Hahaha! Fyfan, efter lite tjat blev det dock bara 200. Men sicka jävla sopor, samma alla andra gånger jag eller någon annan varit där. Fick som tur var tips om en liten cykelbutik strax utanför stan, där dom på en dag beställde hem och satte på XT-nav, drev och allt som hör till, dock får jag leva med Deore-reglage ett tag till, och en tuuung framgaffel. Fixade även kombinerade rejs- och vanliga pedaler, så nu återstår det bara att fixa rejsskor (givetvis i coooolfiber rolleyes.gif) och lite annat smått och gott. Är ju ingen idé att låta pengarna ligga på hög menar jag, men lärdomen är ändå att: Satsa på liiiite mer, lite bättre grejer från början, så slipper man lägga ut tio gånger så mycket pengar i slutändan, bara för att sakerna inte håller.

Och det här blev som ett samtal med mig själv.. Hm. blush.gif
Jansberger
Nu är det bara några dagar kvar till studenten och det är då jag får mina nya spd-pedaler...! De andra ramlade sönder så jag har inte kunnat cykla på ett tag. Har också införskaffat en ny racer för några månader sedan, så har bara lyckats cykla 15 mil hittills i år. Är sjukligt sugen på att bara komma ut på vägarna igen. Någon från Lidköpingstrakten som är sugen på att börja cykla ihop?
twintip
Tänkte köpa en bra cykel att ha som transportmedel till skogen där jag ska löpträna... men hur ska jag kunna låsa fast cykeln? Vad använder ni för lås och grejjer?
skold040
Bara en fråga! Är detta nått att ha?
Fräsch Scott YZ2 -05
Skivbromsar
Lås medföljer
1 ägare
Nypris 7500:-
Länk
//Skold040
akerstrom
QUOTE (twintip @ Jun 9 2007, 00:28 ) *
Tänkte köpa en bra cykel att ha som transportmedel till skogen där jag ska löpträna... men hur ska jag kunna låsa fast cykeln? Vad använder ni för lås och grejjer?

Använder liknande lås som http://www.jarlacykel.se/kategori.php?cid=14 abus varedo funkar fint..
twintip
Tänkte klippa till på en cykel att använda till främst träning men även att cykla med till skolan ibland. http://www.bikx.de/cube-overland-disc-p-3473.html

Den där tycker jag verkar bra. Har några frågor dock:
1. det finns en likadan modell utan skivbromsar - vad borde man ta?
2. den låg under kategorin "Trekking, Cross City" - men varför har den då stötdämpare?
3. är det ett bra pris och är det en schysst affär?
worldeater
Ska inhandla mig en ny MTB-cykel. Behöver lite tips på vad som är, värt att lägga pengar på osv!
Har tänkt mig något i stil med; hardtail, framdämpad med skivbromsar.

Jag är runt 190 och dryga 90 pannor. Kan tänka mig att lägga runt 10k av mina surt förvärvade pengar.

Tack!
akerstrom
QUOTE (worldeater @ Jul 16 2007, 19:10 ) *
Ska inhandla mig en ny MTB-cykel. Behöver lite tips på vad som är, värt att lägga pengar på osv!
Har tänkt mig något i stil med; hardtail, framdämpad med skivbromsar.

Jag är runt 190 och dryga 90 pannor. Kan tänka mig att lägga runt 10k av mina surt förvärvade pengar.

Tack!

vad har du tänkt göra med cykeln??
cykla till jobbet + någon träning eller träna mycket med den?
worldeater
Nja, för tränings skull. Avancerad motion, kanske smile.gif
Har kört en del innan, även om det var några år sedan...

Har tittat på Trek 6500 Disc, och Scott Scale 70.
Treken har fördel av hydraliska diskar.

Kanske är värt att gå ett snäpp upp i växelkomponenter så man får deore Xt, Lt?
akerstrom
QUOTE (worldeater @ Jul 19 2007, 19:33 ) *
Nja, för tränings skull. Avancerad motion, kanske smile.gif
Har kört en del innan, även om det var några år sedan...

Har tittat på Trek 6500 Disc, och Scott Scale 70.
Treken har fördel av hydraliska diskar.

Kanske är värt att gå ett snäpp upp i växelkomponenter så man får deore Xt, Lt?

Ja bättre växlar håller ju bättre!:) men gå inte upp till xtr den väger bara mindre än xt sen är det inte så mycket mer skillnad! (för en motonär)
du hadde tänkt lägga ut ca 10k på cykeln kolla denna då

Scott Scale 50

Rock Shox Tora 302 med lockout
XT Bakväxel
Deore Framväxel
27 vxl
Skivbromsar
pris 10995:- på www.cykelogen.se
worldeater
Tack för tipsen!

Verkar billigt och bra, enda besväret är väl att butiken ligger i Östersund.
Har funderat en del på begat, men det är jävligt svårt om man är ute efter cykel med stor tum.
Axly
QUOTE (worldeater @ Jul 20 2007, 10:29 ) *
Tack för tipsen!

Har funderat en del på begat, men det är jävligt svårt om man är ute efter cykel med stor tum.

Kolla även in Cube's sortiment. Väldigt prisvärda och bra cyklar, förutsatt att man lägger till en eller två tusen på dom redan tänkta tio tusen kronorna. Jag köpte en Cube LTD Pro för 1½ år sedan (Pris: 10 k), och jag har fått byta pedaler, vevhus, lager, drevpaket och hela köret, och det inte pga dålig skötsel och väldigt hård körning, utan saker har även gått sönder under de perioder jag bara haft cykeln till och från skolan. När jag tröttnade på att byta till samma delar som tidigare, började jag uppgradera cykeln lite lätt.. Även om jag i princip bara bytt grejer som hör växlarna till hittills, har allt gått på över 4000.. Sen kommer framgaffel, bromsar osv.. Alltså ganska tunga utgifter! För att komma till sak, så kan jag bara konstatera: Hade jag lagt till 2-3 tusen från början, och köpt en värre Cube, hade jag fått delar på den som kommer kosta mig ungefär 10-15 tusen kronor att köpa löst + arbetskostnader om man inte gör det själv, för att få en likvärdig cykel av det material jag har idag.

Scott är för övrigt i regel rätt överprisat, om man jämför delar på t.ex. en Scott i en viss prisklass, och t.ex. en Cube i samma prisklass (begagnade räknar jag inte med såklart), så får du väldigt mycket bättre delar på Cube:n iaf.. Och förutom dom märkena så har ju Bianchi en del hojar som kan vara värda att kolla in, dock lite överprisade i min mening dom också.

Du kan ju alltid checka in: http://www.cube-bikes.de/
Nämnas bör dock att dom har fler modeller än så, jag har sett åtskilliga andra varianter i butik (Sportson t.ex.).
Köp något i stil med LTD PRO (nu med bättre delar än när jag köpte) eller LTD RACE, eller något däremellan så har du definitivt en bra cykel. XT på ALLA växeldelar samt REBA-gaffel är det du tjänar mest att lägga ut på direkt. smile.gif
worldeater
Svensk återförsäljare, frågas kom?
akerstrom
QUOTE (worldeater @ Jul 20 2007, 10:29 ) *
Tack för tipsen!

http://tcm.bazment.se/templates/bike.aspx?page_id=1024 finns på tyresö
http://www.c-s.se/shop.asp?sc=viewlist&...aid=&meny=1 Uppsala
Vet ej var du bor?

Jo det är svårare att hitta beg i större tum kollade själv på beg när jag köpte cykel är svårare att hitta i 21+ tum (är 200cm lång)
Axly
QUOTE (worldeater @ Jul 20 2007, 15:57 ) *
Svensk återförsäljare, frågas kom?

Sportson och lokala cykelhandlare bland annat.. Eller ja, hittade ingen officiell återförsäljare, men du kan ju alltid kolla i butiker liksom. smile.gif
Nestor
Har nu cycklat ca 15-20km varje dag nu ett tag. Och visst, det har börjat ge lite effekt på konditionen smile.gif
Funderar på att börja leta upp lite längre slingor att trampa runt.
twintip
Hur gör ni för att minska smärtan i korsryggen vid LV-cykling (med racer)? Vanesak eller sitter jag fel?
Rickard N
Jag får mest ont i nacken, men det skyller jag nog på dåligt tränade nackmuskler
Krigsmakten
QUOTE (twintip @ Aug 22 2007, 22:40 ) *
Hur gör ni för att minska smärtan i korsryggen vid LV-cykling (med racer)? Vanesak eller sitter jag fel?

Träning är väl bäst, stretcha fram ryggen i nerförsbackar och variera med stående uppför. Du kan också testa att sätta styret högre, eller prova längre vevarmar. Om du råkar köra 170mm går det lika bra med 175mm, då kan du sänka sadeln motsvarande.

QUOTE (Rickard N @ Aug 22 2007, 23:15 ) *
Jag får mest ont i nacken, men det skyller jag nog på dåligt tränade nackmuskler

Det kan bero på för smalt styre, eller för liten cykel som gör att du får styret för nära och för lågt.
(Annars är det som mycket annat en träningssak)
Yman
QUOTE (Krigsmakten @ Aug 23 2007, 12:54 ) *
QUOTE (twintip @ Aug 22 2007, 22:40 ) *

Träning är väl bäst, stretcha fram ryggen i nerförsbackar och variera med stående uppför. Du kan också testa att sätta styret högre, eller prova längre vevarmar. Om du råkar köra 170mm går det lika bra med 175mm, då kan du sänka sadeln motsvarande.

Instämmer med "Krigsmakten" att träning är viktigt, det finns många bra övning för korsryggen som är mycket passande för cyklister, minst lika viktigt är det givetvis att stretcha efter denna träning.
Kan du höja styre så är det värt att prova, men att byta vevarmar... Mjaaa, jag är skeptisk. Det är en ganska stor (kostsam) operation där du tjänar 5mm i sitthöjd, inget jag skulle rekomendera en kund att göra.

Däremot är mitt råd att du först av allt börjar experimentera med din sadel, testa att vinkla den lite frammåt, hjälper inte detta något bakåt. Det ska kännas naturligt då du sitter ned och cyklar och du ska inte behöva "spjärna emot" med benen eller hålla dig kvar genom att greppa styret.

Givetvis kan du testa att byta styrstam, i regel behövs det en något längre vid ryggont, men även här innebär skiftet en operation och kostnad.

Ett litet tips du kan testa nästa gång du är ute och kör är att titta på ditt styre kontra framnav. En tumregel är att när du sitter behagligt och avslappnat så ska styret täcka hjulaxeln (i fram alltså, annars har du problem....). Ligger hjulaxeln framför så K A N det vara idé att skaffa en längre styrstam.

Men återigen, börja med att justera sadeln.

//Y
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.