QUOTE (worldeater @ Jul 20 2007, 10:29 )

Tack för tipsen!
Verkar billigt och bra, enda besväret är väl att butiken ligger i Östersund.
Har funderat en del på begat, men det är jävligt svårt om man är ute efter cykel med stor tum.
Kolla även in Cube's sortiment. Väldigt prisvärda och bra cyklar, förutsatt att man lägger till en eller två tusen på dom redan tänkta tio tusen kronorna. Jag köpte en Cube LTD Pro för 1½ år sedan (Pris: 10 k), och jag har fått byta pedaler, vevhus, lager, drevpaket och hela köret, och det inte pga dålig skötsel och väldigt hård körning, utan saker har även gått sönder under de perioder jag bara haft cykeln till och från skolan. När jag tröttnade på att byta till samma delar som tidigare, började jag uppgradera cykeln lite lätt.. Även om jag i princip bara bytt grejer som hör växlarna till hittills, har allt gått på över 4000.. Sen kommer framgaffel, bromsar osv.. Alltså ganska tunga utgifter! För att komma till sak, så kan jag bara konstatera: Hade jag lagt till 2-3 tusen från början, och köpt en värre Cube, hade jag fått delar på den som kommer kosta mig ungefär 10-15 tusen kronor att köpa löst + arbetskostnader om man inte gör det själv, för att få en likvärdig cykel av det material jag har idag.
Scott är för övrigt i regel rätt överprisat, om man jämför delar på t.ex. en Scott i en viss prisklass, och t.ex. en Cube i samma prisklass (begagnade räknar jag inte med såklart), så får du väldigt mycket bättre delar på Cube:n iaf.. Och förutom dom märkena så har ju Bianchi en del hojar som kan vara värda att kolla in, dock lite överprisade i min mening dom också.
Du kan ju alltid checka in:
http://www.cube-bikes.de/Nämnas bör dock att dom har fler modeller än så, jag har sett åtskilliga andra varianter i butik (Sportson t.ex.).
Köp något i stil med LTD PRO (nu med bättre delar än när jag köpte) eller LTD RACE, eller något däremellan så har du definitivt en bra cykel. XT på ALLA växeldelar samt REBA-gaffel är det du tjänar mest att lägga ut på direkt.