QUOTE (engan @ Apr 7 2006, 12:43 )

engan:
Får fundera lite på det.
Jag syftade på magura-gaffeln alltså. Var lite otydlig ser jag.
Har i ur och skur kört marzocchi men de är lite tunga om man vill bygga en snärtig xc...
Jo, jag förstod att du menade den.
Har inte riktigt orken att göra någon djupare review just nu, men lite kortfattat:
Den är hyffsat lätt, vill minnas att Ronin 80 ligger på ~1500-1600g, är det absolut en lätt gaffel man ska ha så ÄR det SID som gäller.
Har kört med gaffeln en del under vintern och har då upplevt att den blivit mycket seg, antar att detta har att göra med att oljan tjocknar vid låga temperaturer.
Annars har den en underbar gång, nyttjade den ganska hårt under sommaren och hösten och det visade sig att den är en mycket kompetent gaffel.
Justeringsmöjligheterna är enorma, lufttryck, återslag, hög- och lågfartsdämpning och om man vill, oljebyte. Detta gör att man kan hitta precis
sin inställning, men det tar dock tid...
Under vintern hade jag isär gaffeln för första gången och gjorde en stor service. Till min hjälp hade jag endast en sprängskiss men den förhållandevis enkla konstruktionen (samt en del erfarenhet) gjorde att operationen gick lätt. Det märks att gaffeln är konstruerad för att mekas med. Det behövdes inga specialverktyg över huvud taget.
Körmässigt så är gaffeln mycket stabil. Det är en suverän gaffel att använda till skivbromsar då flexet är minimalt och går inte att jämföra med en SID. Även min gamla MZ Marathon flexade betydligt mycket mer.
Slutsats:
+En mycket tålig gaffel som kommer hålla länge.
+Servicevänlig för den som inte har tummen mitt i handen.
+Enorma justeringsmöjlighter.
+Snygg

-Något hög vikt.
-F ö r många justeringsmöjligheter (?).
Du får nöja dig med det så länge, kanske kommer skriva något mer om den när jag tar ut den i vårvädret senare.
Annars är det bara att fråga på om du undrar något.
//Y