Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Cykling
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Hinderbanan
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6
Vikström
QUOTE (Lt Hmmm @ Jan 18 2005, 23:35 )
Här i Umeå har vi värmebölja med plusgrader. Trots det går det inte att cykla... Våt blankis är inte det bästa cykelunderlaget!

/Hmmm

bah! har cyklat till umu och träningen under hela värmeböljan, man får bara inte vara så feg camo.gif
Lt Hmmm
QUOTE (fu. vikström @ Jan 24 2005, 00:44 )
bah! har cyklat till umu och träningen under hela värmeböljan, man får bara inte vara så feg camo.gif

Vafalls! Är det mig furiren behagar kalla feg? Givakt och vet hut! ;)

Nej, men man får skilja på cykling och cykling också. Att transportera sig till och från skolan är inte direkt någon utmaning (särskilt inte om man bor på Berghem...) Pröva ett terrängspår eller något istället.

Om du förresten hittar en stackars cykeldator av modellen VDO C08 någonstans i stan med omnejd så kan du ju pm:a mig...

/Lt Hmmm
Pete
Jag har en liten fråga:

Hur kalibrerar man fram- och bakväxel och vad exakt gör de olika skruvarna på komponenterna?
Lindeberg
Under HappyMTB:s läsvärt finns mektips som ger dig svar på frågan.
GRK-apan
Lyfter upp denna tråden eftersom jag har spanat in en LVG-cykel som komplement till min träning och vill ha lite expert-tips.

Nishiki Competition Tiagra

Verkar enligt vad jag har läst runt om på nätet en prisvärd cykel för en rookie som mig. Priset ja; 5995 kr.
Moro
Lyckades dra omkull med min cykel förra veckan, och upptäckte då en elak repa ända in till metallen..

Någon som vet var man kan skaffa färg att "fylla i"?
Tompa
Lokala bensinstationen kanske? köpte en flaska som man fyller i stenskott på bilen med. Eller gå till nån färgaffär? det är väl egentligen bara vanlig lack...
Lindeberg
QUOTE (Moro @ Feb 22 2005, 08:55 )
Lyckades dra omkull med min cykel förra veckan, och upptäckte då en elak repa ända in till metallen..

Det gör ont. I alla fall om cykeln är hyfsat fin i övrigt alltså.

Jag minns när min dyra fina mtb bara ganska ny så skulle jag lägga den ner mot ett cykelställ (för grova däck för springorna, inget stöd på cykeln). Lade den att vila på pedalen, men av någon anledning ville den inte, utan blev rejält skrapad (7-8 cm) på den delen som går från bakre navet upp till sadelstolpen.

Då var man inte så glad. Men det går ju över som tur väl är.
Moro
@Marzocchi

Det som är mest irriterande är dock att jag bara har haft cykeln 4 månader än...
Lindeberg
Usch då. Livet är hårt och orättvist.
Tompa
Nån soldF:are som ska köra Södervåren 15e maj eller Roslagsvåren 22a maj?
Tompa
QUOTE (Moro @ Feb 22 2005, 07:55 )

här har du en länk till hur du ska fixa din lackskada.... happymtb.org
Moro
@Tompa: Tackar!! worthy.gif
Lt Hmmm
Idag har jag tvättat och putsat cykeln, rengjort och smort upp kedjan, smort övriga delar. Kort sagt genomfört särskild tillsyn! Hoppas det blir bra cykla-i-shortsväder snart!
Moro
Det kan man verkligen hoppas, var till cykel-city igår och köpte kläder.
Det var väldigt kallt med korta cykelbyxor och T-shirt när det bara var 6°C ute.. blink.gif
Lindeberg
Har redan premiärhojat, förra helgen. Lite småkallt för lilla lungan, men det som inte dödar...

biggrin.gif
IIHF
QUOTE (Moro @ Apr 10 2005, 05:36 )
Det kan man verkligen hoppas, var till cykel-city igår och köpte kläder.
Det var väldigt kallt med korta cykelbyxor och T-shirt när det bara var 6°C ute.. blink.gif

Moro, det där låter bara dumt att köra i kortbyxor och T-shirt! i 6 gradig värme...

Själv så gjorde jag debuten utomhus i februari och då med lite mer kläder och -5 grader och solsken.

Träningsläger i Skåne till kommande helg då man lär bränna 50 mil landsväg på tre dagar så man får en go start på säsongen.

För er i Göteborg som är sugna på lite seriös cykelträningi grupp rekommenderar jag

Hisingens CK

Glöm inte kolla in forumet för aktuella cykelträning. Vi har varit mellan 20-63 cyklister på träningarna och det är bara att dyka upp. Ju fler vi är desto roligare blir det, och det går lättare att bränna en massa mil utan att man kroknar alltför fort.

IIHF gasmask.gif
Moro
Det vara bara för att se hur bra kläderna passade till cykeln smile.gif
Vildmannen
Kan den här vara nåt att ha? Risken är väl att man betalar för varumärket 7.gif
http://www.rindab.se/hummer_nyheter_bike.htm
wide
Nyss hem kommer från träningen på BMX banan.
Riktigt kul och träna upp tekniken till DH tävlingarna.
Apropå teknik, det är lite roligt och se XC killarna/tjejern när det är tävling och dom kommer till dom lite mer tekniska delarna, vilken kass teknik dom har. Skulle kunna spara många sekunder om inte minuter om dom tränar upp tekniken. Har jag inte rätt?

Är det ingen som cyklar lite mer "extremt" ,som tjuvläser lite på den här tråden? Pratas ju bara Racer och XC.
IIHF
QUOTE (Vildmannen @ Apr 27 2005, 20:41 )
Kan den här vara nåt att ha? Risken är väl att man betalar för varumärket  7.gif
http://www.rindab.se/hummer_nyheter_bike.htm

Skall du köpa en Hummer så köp den inte genom Rindab. De skulle ha i storleksordningen 6000-10000kr mer än den danske återförsäljaren som sålde dem på cykelmässan i Göteborg iår.

IIHF gasmask.gif
wide
någon som har erfarenhet av eggbeaters pedaler?
ska köpa spd (vad heter de igentligen?) pedaler så om det är någon som har nån att rekomendera så. Det ska vara med korg så man kan cykla utan att vara i klickad.
Yman
Jag har ingen egen erfarenhet av eggbeaters-pedalerna men jag kommer skaffa mig (förr eller senare). Har kört med shimanos och TIMEs MTB-system och båda har fungerat bra, TIME snäppet bättre än shimano. TIME har en bra lerränsning och skön känsla, dock har shimano bättrat sig under senare år och lerränsningen är mycket god på deras nya pedaler.

Eggbeater-pedalerna har jag bara hört gott om, de har en mycket smart design och jag tror hårt på dem. Som jag antydde tidigare kommer bli ett par för mig lite senare.

//Yman, något svärandes över Hallmans leveranstider, vill ha skivor...
wide
TIME har jag fått rekomendation att köpa. För att det är mer spel inna foten vrids loss.
Sen så är de ju faktisk trevligare med en hoj med så lite shimano som möjligt :P

Vad är de för skivor du ska ha? Bara själva skivan eller ok och hela köret?
Yman
QUOTE (wide @ May 2 2005, 22:25 )
TIME har jag fått rekomendation att köpa. För att det är mer spel inna foten vrids loss.
Sen så är de ju faktisk trevligare med en hoj med så lite shimano som möjligt :P

Vad är de för skivor du ska ha? Bara själva skivan eller ok och hela köret?

Har aldrig förstått varför det skulle vara trevligt med så lite shimano som möjligt, jag tycker det är kul att prova olika märken och är öppen för det mesta. Men jag har ännu aldrig träffat på ett växelsystem som fungerar lika bra och har samma känsla som shimano, på en MTB dvs.

Att du har mer spel på foten innan du lossnar ser jag inte som något odelat possitivt, det blir lite svårare att komma loss... På en TIME ATAC-pedal kan du välja att ha en större "utlösningsvinkel" än på de flesta andra pedaler. Det finns två lägen att välja på beroende vilket kloss du sätter på vilken sko, tror det är 5 och 10 grader.

Jag har beställt nya XTR-reglage, XTR-skivor och XTR-bromsar samt att jag har ett par nya XT-hjul ståendes här bakom mig nu. Förhoppningsvis kommer grejjerna på onsdag.

//Yman, prylgalen?! Jag?! näääää, inte då...
wide
nej igentligen så är väll inte shimano dåligt, men man blir lite trött när dom ska försöka pinka in revir genom att fixa egna standader, deras skivinfästning på naven, nya saint grejen med att fästa bakväxeln på bakaxeln. Just de är iofs en bra ide. Men sen att man måste ha Saint naven och har man navet måste man ha shimano skiva. Shimano är funkis men inte så där upphetsande.

Har för mig att eggbeaters pedalerna har utvridnings vinkel 15-20grader, vilket justeras som du skrev, man byter plats på klossarna.
Grejen med att ha lite mer spel beror kanske på vad man utövar för sorts cykling skulle jag tro. Kör man DH och lite BMX bana som jag gör så ska de tydligen vara bättre med lite mer spel än vad Shimano har.
Vad jag fick höra av en kille som jag känner lite granna, som tävlar elit inom BMX racing. Så kunde de hända att när man lägger ner cykel i kurvorna så vrider foten sig och foten lossnar om man använde shimano pedaler.
Vilket jag också kan tänka mig händer när man är kör DH.
Men allt är väll en vanesak också.
Yman
QUOTE (wide @ May 2 2005, 23:03 )
nej igentligen så är väll inte shimano dåligt, men man blir lite trött när dom ska försöka pinka in revir genom att fixa egna standader, deras skivinfästning på naven, nya saint grejen med att fästa bakväxeln på bakaxeln. Just de är iofs en bra ide. Men sen att man måste ha Saint naven och har man navet måste man ha shimano skiva. Shimano är funkis men inte så där upphetsande.

Du får ursäkta mig nu, men det du skriver är rent trams.
Självklart har Shimano egna standarder, precis om SRAM, Campa, Manitou och vilken annan tillverkare som helst.

Dessutom är man inte alls tvungen att använda Shimano genomgående bara för att man har en komponent från dem.
Race Face tillverkar lager som passar Shimanos integrerade vevpartier.
DT gör hjulnav som passar Shimano Centerlock.
Problem Solvers gör en adapter så du kan köra med en 6 bults-skiva på ett Centerlock-nav.
Du kan utan problem köra med en Shimanobroms och skiva från en annan tillverkare.
osv....

Det finns många lösningar på problem som egentligen inte finns...

//Y
wide
Problem Solvers adaptern funkar inte på de navet jag skulle kunna tänkas köpa från Shimano, nämligen Saint navet för att kunna använda saint växeln.
Please note: this item does not work with Shimano Saint® hubs, or Shimano XTR® WH-M965 and XT® WH-M765 wheelsets, saxat från Jenson USA.
Då måste jag ha Shimano skiva, vilket inte passar med Hope bromsar eftersom inte Hope använder samma storlek, dock välldigt liten skillnad. 2mm för liten om man använder 6pot, eller 3mm för stort om man använder mono M4 eller Mono Mini.
Kanske finns skivor med Over sized centerlock som är 205 eller 200mm, de vet jag inte.
Vad man skulle kunna göra är att köpa Saint bromsar, men jag gillar inte känslan i dom.
Så att använda Saint bakväxeln faller på att jag inte kan använda den broms jag vill ha.

Det är de probleme jag tycker finns, annars är de inga problem med Shimano.
Men de är också en smaksak...
Yman
Happ... Så har man gjort det igen.
Efter ett antal (ganska oglada) samtal till vår leverantör så kom de sista delarna idag. Har inte varit ute på någon längre sväng, men än så länge känns det RIKTIGT BRA! biggrin.gif

Och ja, jag vet, jag ÄR skadad... Så är det bara, inget att göra åt, bara att acceptera.

http://img147.echo.cx/img147/42/pict00013mf.jpg

http://img147.echo.cx/img147/7015/pict00271xy.jpg

För den intresserade kan jag nämna att det är en Giant NRS Composite med Magura Ronin 80-gaffel.
Växelsystemet är Shimano XTR, med deras skivbromsar. Hjulen är Shimano XT
Vikt på ramen med dämparen var 2475g och framgaffeln: 1672g.

Kostnad för hela ekipaget... ehmmm.... fråga inte. vissel.gif

//Yman, Skadad, men glad biggrin.gif
Moro
dribble.gif Riktigt fin cykel!!

Ska se om jag kommer ut med min något i sommar..
wide
ja jäklar vilken shyst hoj där=)
Magura gafflarna är i mitt tycka bland dom snyggare. Ingen aning hur dom funkar men de är en anna femma.
Grattis!

Jag beställde ett par Crankbrothers mallet C (egg beaters systemet) för ungefär två veckor sen och väntar fortfarande på att dom ska komma. Kan ju slänga in en komentar om dom när jag fått dom.
Yman
QUOTE (wide @ May 27 2005, 19:26 )
ja jäklar vilken shyst hoj där=)
Magura gafflarna är i mitt tycka bland dom snyggare. Ingen aning hur dom funkar men de är en anna femma.
Grattis!

Jag beställde ett par Crankbrothers mallet C (egg beaters systemet) för ungefär två veckor sen och väntar fortfarande på att dom ska komma. Kan ju slänga in en komentar om dom när jag fått dom.

Gör gärna det, vad jag har hört så ska eggbeaters-pedalerna vara mycket bra och jag är lite sugen på att testa dem. Ser fram mot en liten recension.

Angående gaffeln så, japp, den är snygg, snyggare i verkligheten biggrin.gif
Efter första rundan kan jag bara konstatera att den fungerar bra, den var något mjuk men det är lätt justerat. Sedan återstår justeringen med låg- och högfartsdämpning och returen... Lär ta sin lilla tid innan jag är helt nöjd med den.

Är förövrigt precis hemkommen från den första lilla testsvängen på dryga timmen. Cykeln känns minst lika härlig som den är snygg wub.gif
Det är bra respons i ramen samtidigt som svingen börjar arbeta vid minsta lilla gupp, gaffeln verkar passa utmärkt till ramen, jag gillar möjligheten att låsa den helt med ett enkelt handgrepp, lär kunna utnyttjas i de långa uppförsbackarna.

Jo, en sak till... Bromsskivorna blir VARMA när man bromsar upp från 50 knyck horny.gif

//Yman, behöver man sova egentligen, går det inte lika bra att cykla hela natten??
Tompa
Den där var riktigt sjysst Yman! såg att din gamla ram ligger ute på till salu fortfarande... B)
IIHF
Då var min premiär av Vänern Runt avklarad, och då också som gruppledare för en grupp cyklister mestadels från min cykelklubb. 55 mil på tre etapper på mestadels fina o lågtrafikerade vägar.
Det som kändes lite tungt var ju att vi under första etappen på 21 mil hade konstant motvind. Etapp två hade vi regn i 11 mil för att sista tio milen avsluta med rejäl motvind. Till glädje för alla så hade arrangören?? ordnat så att vi fick medvind de sista 13 milen tillbaks till Örebro.

Detta loppet kan verkligen rekommenderas för de som vill ha en bra uppladdning till Vätternrundan då man får många mil i benen på kort tid. Att tänka på är att det är gruppcyklig så man måste hålla ihop i de olika grupperna (rangordnade efter hastighet). Ingen får lämnas bakom, så det brukar vara skön cykling, och man kan byta grupper i depåerna om man skulle gå på rött.

IIHF gasmask.gif
Moro
Tvättade min cykel idag, men har fortfarande inte varit ute och cyklat något riktigt än..
Hoppas jag inte kommer vara lika slö denna sommaren som alla andra...

Förresten, någon som vet vad man ska göra för att inte kedjan ska dra åt sig smutsen?
Lindeberg
Köp en kedjetvätt. Jag gjorde det, och jädrar vad roligt det var.

Fyllde med avfettning och drog kedjan igenom fler gånger än vad det behövdes. I botten av kärlet finns en magnet där all skit fästs.

Efter detta olja in länkarna igen.
Lindeberg
Jag har i veckan återupptagit cyklingen till jobbet - 43,15 km t.o.r.

Lite segt att komma upp och sätta sig på cykeln när man börjar jobba vid 0700, men ju snabbare man cyklar desto längre kan man ju sova ;)

Det är grymt skönt att efter duschen glida in i undersköterskeuniformen m/pyjamas och börja jobba. Man känner sig faktiskt ganska sund jämfört med om man kört bil eller åkt buss till jobbet.

I slutet av sommaren och anställningen flyttar jag dessvärre närmare arbetet, och har bara 3-4 km att cykla. Med andra ord måste jag hitta någon annan runda man kan köra. En tur runt hela stan i vänstervarv kanske kan vara något.
Rickard N
QUOTE (IIHF @ May 30 2005, 21:17 )
Då var min premiär av Vänern Runt avklarad, och då också som gruppledare för en grupp cyklister mestadels från min cykelklubb. 55 mil på tre etapper på mestadels fina o lågtrafikerade vägar.
Det som kändes lite tungt var ju att vi under första etappen på 21 mil hade konstant motvind. Etapp två hade vi regn i 11 mil för att sista tio milen avsluta med rejäl motvind. Till glädje för alla så hade arrangören?? ordnat så att vi fick medvind de sista 13 milen tillbaks till Örebro.

Detta loppet kan verkligen rekommenderas för de som vill ha en bra uppladdning till Vätternrundan då man får många mil i benen på kort tid. Att tänka på är att det är gruppcyklig så man måste hålla ihop i de olika grupperna (rangordnade efter hastighet). Ingen får lämnas bakom, så det brukar vara skön cykling, och man kan byta grupper i depåerna om man skulle gå på rött.

IIHF gasmask.gif

Har de ändrat längden på Vättern? Har för mig den var 35 mil eller nått?
Bliss
QUOTE (IIHF @ May 30 2005, 21:17 )
Då var min premiär av VÄNERN Runt avklarad

vissel.gif
Gäller att mäta runt rätt sjö wink.gif
Rickard N
Darn...
Det där med läsning är fan inte min grej idag...
Vättern gick ju i helgen så jag förutsatte... och läste inte datum... blyg.gif
Moro
QUOTE (Lindeberg @ Jun 14 2005, 21:00 )

Fyllde med avfettning och drog kedjan igenom fler gånger än vad det behövdes. I botten av kärlet finns en magnet där all skit fästs.

Har köpt en kedjetvätt, så den blir ren och fin när den är nytvättad, och sen blir den även inoljad.
Det är bara det att den blir smutsig så fruktansvärt snabbt igen..
larsev
QUOTE (Rickard N @ Jun 14 2005, 23:10 )
Darn...

"Riktiga" Vättern runt går av stapeln nu till helgen.
Skall jobba som funktionär.
Hoppas att inte behöva plocka upp någon av er längs vägen.
Yman
QUOTE (Moro @ Jun 15 2005, 07:42 )
QUOTE (Lindeberg @ Jun 14 2005, 21:00 )

Har köpt en kedjetvätt, så den blir ren och fin när den är nytvättad, och sen blir den även inoljad.
Det är bara det att den blir smutsig så fruktansvärt snabbt igen..

Skaffa en torr kedjeolja. Exempelvis Motorex Dry, eller FinishLine Teflon Plus.
De är i första hand till för stadscykling och landsväg, men de fungerar även bra på mountainbike om det inte är F Ö R lerigt och blött i skogen.

På cykelfronten råder annars ett stilla lugn... Ramlade och slog i knät under en runda förra veckan, känns inte riktigt bra än.
Får ta en lite lugnare runda i eftermiddag och känna på det lite.

//Y
Rickard N
QUOTE (larsev @ Jun 15 2005, 09:32 )
Darn...

Hmmm, det är korrekt, stället jag jobbar på har en kund som är inblandad i Vätternrundan och han var jätteupprörd när saker inte funkade i helgen för att vätternrundan skulle gå.
Shit och vi gick på den lätta biggrin.gif

Är det någon som har lite bra tips på cykelvägar norr om Sthlm förresten, skall börja träna lite på cykel istället för att bara springa. Skulle behöva nåong repa där man kan ligga och mala hyffsat plan väg.
larsev
QUOTE (Rickard N @ Jun 15 2005, 11:40 )
QUOTE (larsev @ Jun 15 2005, 09:32 )
Darn...

Hmmm, det är korrekt, stället jag jobbar på har en kund som är inblandad i Vätternrundan och han var jätteupprörd när saker inte funkade i helgen för att vätternrundan skulle gå.
Shit och vi gick på den lätta biggrin.gif

Är det någon som har lite bra tips på cykelvägar norr om Sthlm förresten, skall börja träna lite på cykel istället för att bara springa. Skulle behöva nåong repa där man kan ligga och mala hyffsat plan väg.

Han hade väl skäl till det.
Tjetvättern gick av stapeln i lördags.
Se Vätternrundan
wide
Så där ja. Första dan med dom nya pedalerna.
Bara possetiva intryck. Extremt lätt att komma i pedalerna, bara sätta på foten, sätter man dom inte rakt på så är de bara röra runt foten så sitter man snart fast. Ibland så märke man inte ens att man satt fast, det är de enda negativa(?)
Välldigt lätta att komma ur, inga bekymmer. Helt klart värt dom 800 för pedaler och 700 jag betalade för skorna.
Polaren jag va ute och cyklade hade därimot mera bekymmer med sina SPD pedaler, svåra att komma i och ur ibland.
Fick inte i hop så mycket text om dom, så fråga om de är nått ni funderar om.
Edit: Tillägas bör att de är första gången någonsin jag kör med "sitta fast" pedaler och jag hade inga problem alls.

Lyckades dock med en såkallad SPD vurpa. På väg upp för en gångtunnel så ringer polaren och jag plockar upp mobilen och märker senare att jag har för tok för högväxel för att komma upp för backen med bara en hand. Tar därför Vänster handen och ska växla ner. Men lyckas tappa balansen och rexlex messigt drar man bara foten rakt ut som man brukar, men tji fick jag foten sitter fast och jag drattar i backen. Tur ingen va i närheten så man slapp skämmas.
IIHF
QUOTE (wide @ Jun 17 2005, 17:51 )
Lyckades dock med en såkallad SPD vurpa. Tur ingen va i närheten så man slapp skämmas.

Grattis till att du blev av med "oskulden" utan att någon såg dig..

IIHF gasmask.gif
TLiman
Här är det ju helt uppenbart att man inte är värst biggrin.gif
Har i alla fall precis in förskaffat en mtb modell billigare (Crescent nånting), för lite konditionsträning, men har insett att jag behöver uppgradera litegrand. Därför söker jag nu svaret på följande frågor:
Behöver en cykeldator, vad skall man köpa? Köpte pulsmätare på mission men snålade dvs köpte en som inte är cykeldator också bong.gif
Har tittat på VDO... nån som vet? (såklart att det är)

Behöver pedaler/skor helst inte alldeles för dyrt, det är ju trots allt bara en Crescent någonting... Men nånting som gör att jag sitter fast i pedalen och absolut en sådan där "modern" lösning med pigg under skon unsure.gif
IIHF
Cykeldator... VDO, Sigma eller något som visar cyklad distans o hastighet duger ju.

Pedaler... Någon Shimano SPD-variant är ju klart funkis, nyttjas ju på de flesta gym som kör spinning om det skulle passa dig framledes, för då lär ju dina skor passa i dem.

Skor: Hitta något som framför allt passar dina fötter, och i andra hand din plånbok. Det är trots allt på foten dom gör mest nytta. Bli av med lite pengar ur plånboken kan man leva med, men att inte nyttja skorna för att de satt dåligt, det är en usel investering.

IIHF gasmask.gif
DennisMan
QUOTE (TLiman @ Jun 17 2005, 21:02 )
det är ju trots allt bara en Crescent någonting...

Nu ska vi inte klaga på Crescent dom gjorde fina cyklar förut!

/DennisMan Fabriksrytare 01-03 fun_icon_nana.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.